Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:28
Goedenavond,

Ik gebruik een Zyxel NSA310S NAS als als backup opslag voor mijn main-nas. De main-nas maakt backups naar de Zyxel NAS (op dit moment nog niet, maar vanaf eind deze week de bedoeling). Dit is mijn backup die op de zelfde locatie staat, backups op andere locaties zijn al voorzien.

Nu is er de afgelopen jaren veel te doen geweest over SMBv1, het protocol wat Windows gebruikt(e) voor filetransfers op het lokale netwerk (Correct me if i'm wrong). Aangezien de Zyxel NAS volgens mij alleen maar SMBv1 ondersteunt is het nogal onveilig en vertrouw ik dit niet zo zeer als backup...

Voor het maken van de backups gebruik ik Duplicati, deze software bevalt mij zeer goed en daar gaat de vraag dus ook absoluut niet over..

Is het een mogelijkheid om de data op een andere manier over te zetten (Wel met Duplicati, indien mogelijk), dan met SMBv1?...

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:04

Tortelli

mixing gas and haulin ass

SMBv1/CIFS op ouder NAS
Is wel wat knutselen om dit werkende te krijgen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Tortelli schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:30:
SMBv1/CIFS op ouder NAS
Is wel wat knutselen om dit werkende te krijgen denk ik.
Ik ben persoonlijk enorm slecht in dat soort codes integreren in zo'n systeem... Dus misschien dat er een makkelijkere optie zou zijn?

Toevoeging:
De backups kan ik eventueel maken d.m.v. FTP, dat is niet zo'n probleem (Kan intern natuurlijk ook..) maar dan zit ik nog steeds met het feit dat als ik vanuit een van de Windows machines hier, iets wil kopiëren naar de Zyxel NAS, hij gebruik gaat maken van SMBv1....

[ Voor 29% gewijzigd door Rik. op 07-11-2017 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Hmm... bovenstaande is inmiddels opgelost. Ik maak gewoon geen gebruik van de SMBv1 functie, door dit op alle machines op mijn netwerk uitgeschakeld te hebben. Hierdoor is dit probleem opgelost maar nu heb ik wel een andere issue...

Ik gebruik de NAS puur en alleen om daarop de backups op te slaan vanaf mijn Windows Server 2012 machine die dienst doet als NAS/Media server. Backups maak ik niet de hele dag door natuurlijk. Ik start de backup iedere nacht om 03:00 en deze is naar verwachting altijd uiterlijk om 04:00 klaar aangezien het puur om gewijzigde bestanden gaat.

I.v.m. het stroomverbruik zou het zonde zijn om de NAS 24 uur per dag aan te hebben staan aangezien hij hooguit 1 uur per dag in gebruik is... De meeste Zyxel systemen hebben een functie in de software genaamd: Power Schedule, maar helaas ontbreekt deze op de Zyxel NSA310S waardoor ik niet kan instellen dat de NAS automatisch opstart en ook weer uitgeschakeld wordt..

Weet iemand of er een gemakkelijk script is, welke ervoor zorgt dat de NAS om 04:00 uitgeschakeld wordt en om 02:50 ingeschakeld (10 minuten uitloop zodat hij om 03:00 zeker opgestart is).. En zo ja, zou dit ook werken, aangezien hij zodra het systeem uit staat natuurlijk geen cron job meer kan draaien?

Edit: Blijkbaar was de NAS een tijdje niet geupdate (Heeft heel lang stof staan happen in de kast, zonder gebruikt te worden), zojuist heeft hij de laatste firmware update gehad en kan ik dit wel allemaal configureren. Wel vreemd, aangezien het een paar software versies terug ook zou moeten kunnen, maar waarschijnlijk draaide de NAS op nog wel heel erg oude software.

[ Voor 13% gewijzigd door Rik. op 08-11-2017 16:41 ]