Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pc heeft regelmatig boot error 0xc000000e (processor of ssd)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• herenveen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-11-2023
Hallo Tweakers,

Mijn pc heeft sinds een paar weken soms de volgende error bij het opstarten, de kans is 50/50 dat hij normaal opstart:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/c0efyG/20171106_181107.jpg

Nu heb ik een trucje om alsnog de pc te laten opstarten. Namelijk een bootable usb met windows erop in de pc doen. Wanneer deze in het installatie menu van windows is beland, annuleer ik de installatie. Wat de pc opnieuw doet opstarten, vervolgens haal ik de usb eruit en start mijn pc normaal op.

Als de pc opgestart is en hij komt in de error, dan beland hij elke keer in de error bij opnieuw opstarten, totdat ik het trucje heb gedaan. Het vage is dus ook dat ik zo dus mijn pc wel opgestart krijg.

Als ik in de bios kijk wanneer de pc met de error is opgestart, staat mijn SSD waar windows opstaat er niet tussen. Mijn andere harde schijf wel.

Mijn vraag:
Word dit probleem veroorzaakt mijn moederbord of mijn SSD waar windows opstaat? Of ligt het aan iets totaal anders?

Wat ik al geprobeerd heb:
Windows opnieuw installeren
SSD op verschillende sata poorten aansluiten
verschillende sata kabels tussen SSD en moederbord

Relevante componenten en software:
Moederbord: Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming
SSD waar windows opstaat: Crucial MX100
Processor: i7-7700K
Intern geheugen: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000
Windows 10 home 64 bit (legaal)

Alle reacties

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Lijkt me overduidelijk een probleem met je drive of controller. Dat eerste lijkt me een stuk waarschijnlijker, en de controller kun je (grotendeels) uitsluiten als je er twee hebt (let op, het is dan niet simpelweg een kwestie van 'andere poort', maar 'poort op andere controller'.).

Maar voor wat die drive betreft zou ik allereerst controleren of je de laatste firmware hebt (MU02), en daarna hetzelfde voor je UEFI firmware.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Inderdaad, controleer de firmware.
Bekijk ook de smartwaarden van de harde schijf (en).