Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pejepe
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-06-2024
Mijn vraag
...
Ik woon in een appartement uit de jaren '70. De muren zijn hier van beton. Daarenboven zijn er 2 aparte elektriciteitscircuits. De linkerkant van mijn apartement met daarin keuken, hal, badkamer heeft een ander elektriciteitscircuit dan de rechterkant waar de woonkamer en de slaapkamers liggen. In de hal (linkerkant) is de ingang van mijn modem/router. Ik heb een kabel laten leggen naar de woonkamer (rechts) waarop ik vast internet heb. Dat heeft toch geld gekost want er moest door die muren dan geboord worden en rond de deurgaten moest dan die kabel helemaal omgeleid worden. Mijn probleem is dat ik in de slaapkamers (ook rechts dus) amper Wifi heb en ik weet niet hoe dit op te lossen. PS ik ben 57 en ken quasi niets van de nieuwste IT-mogelijkheden, ook nooit beroepsmatig mee te maken gehad.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Modem/Router is een FritzBox 7430 (Belgium) PC draait op Windwos 10. De Wifi is voor GSM,en tablet, beiden Android 7

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...1) TP-Link RE350 aangekocht. Geen resultaat. Of dit aan mij ligt (ik heb het zelfs via de PC geprobeeerd) of aan de muren hier, weet ik niet.
2) Suggestie gekregen om Powerlineadaptors met Wifi te installeren. Ik vermoed dat dit niks uithaalt door de aparte elektriciteuscircuits hier

Beste antwoord (via pejepe op 08-11-2017 20:04)

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@pejepe korte route voor de RE200

Afbeeldingslocatie: https://vgy.me/jsuCj2.png

Als je de RE200 gekoppeld hebt via de quickstart, ga je naar zijn IPadres
Inde setup klik je op wireless -> highspeed

Afbeeldingslocatie: https://vgy.me/YrOLHB.png

Kies de gunstigste voor jezelf uit, één band maakt verbinding met de router, de andere wordt je AP
Dus als de router 5GHZ ondersteund, en de rest minimaal, kies je die, en andersom ;)

Laat de RE200 jouw thuisnetwerk zoeken, en verbind hiermee

Afbeeldingslocatie: https://vgy.me/8tOrhh.png

In het volgende scherm zet je de accespoint op, hier connect router met 2.4 -> AP op 5GHz

Afbeeldingslocatie: https://vgy.me/xOTn1B.png

Laat de naam van de router meenemen, of verzin er één, het wachtwoord is dezelfde als die van de router.

Plaats nu de RE200 zo gunstig mogelijk naar de andere kant van het huis, zorg voor 'goed' bereik met de router ( check dat in de adminpagina )

Afbeeldingslocatie: https://vgy.me/Zyz1A8.png

Deze pakt met 68% nog prima signaal, voor mij en geeft speedtests van 230 / 300Mbit op de iphone's
Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:28:
[...]
Ik heb met mijn router tot achter in de tuin (zo'n 30 meter) Wifi bereik. Rara....
Niet elke woning is hetzelfde, en vooral in België is beton ook ECHT beton.
Ik ben in een woning bezig geweest waar ik wel FF een gat zou boren om nagenoeg hetzelfde te doen, bleken er gewoon platen metaal in de wapening te zitten.
Niet van dat vlechtijzer, maar stroken van 10cm over de hele lengte, tot zelfs Tbalken om te stutten.

Even boren werd een halve dag met een magneetzoeker over de wanden, om maar een geschikte en acceptabele boorplek te vinden.
Wifi in dat huis was echt kamer per kamer, en soms minimaal

[ Voor 25% gewijzigd door FreshMaker op 07-11-2017 18:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:53

DirtyBird

Praktiserend denker

Je zou kunnen kijken naar een mesh netwerk. Hierbij gebruik je meerdere toegangspunten om 1 netwerk te creeeren in je huis. Zo hoeft je internet boven niet van de router beneden te komen. De toegangspunten moeten echter wel verbinding met elkaar kunnen maken. Nadeel is dat het wel vrij prijzig is om iets dergelijks aan te leggen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pejepe
@DirtyBird
Thx
Ik heb het bekeken en het is idd prijzig

Begrijp ik het goed dat ik dan ook de Fritz!Box Modem/Router moet vervangen?
Ik heb een abonnement bij Dommel/Schedom en weet niet of dit zomaar kan
Ik denk ook dat dit boven mijn IT kennis ligt om dit zelf te installeren

Als het kan met de Fritz!Box als toegang in mijn appartement, dan is dit mss wel een oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als je er (serieus) geld voor over hebt:
Laat bekabeling trekken en hang op strategische plekken zgn. accesspoints op.

In alle gevallen geeft dat de beste dekking.

Je zou met een elektricien kunnen bekijken of het mogelijk is door bestaande buizen de noodzakelijke netwerkkabels te trekken. Let dan wel op dat je een elektricien uit zoekt die verstand heeft van databekabeling, dat heeft niet iedere helaas.

(Ik ga hetzelfde traject volgen, binnenkort komen ze hier wat netwerkbekabeling in huis trekken. Technisch kan ik het zelf maar het tracé vind ik te vervelend en er moet ook flink wat electrawerk worden gedaan. Dus combineer ik het en laat ik het doen door een partij die ik via mijn werk goed ken en waarvan ik weet dat ze kwaliteit leveren.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pejepe
@unezra
Thx

De elektriciteit in het appartement zit niet in buizen maar is in de muren zelf op de een of andere manier ingewerkt. Men kan daar niet aan. Zo ging dat blijkbaar begin de jaren 70

Edit: kostprijs is ook relevant. Het mag ook geen duizenden euro kosten. Een oplossing tot pakweg €250 is aanvaardbaar.

Is er dan eigenlijk wel nog een oplossing mogelijk?

[ Voor 19% gewijzigd door pejepe op 06-11-2017 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

pejepe schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:29:
@unezra
De elektriciteit in het appartement zit niet in buizen maar is in de muren zelf op de een of andere manier ingewerkt. Men kan daar niet aan. Zo ging dat blijkbaar begin de jaren 70
Ben je daar heel zeker van? Wij wonen in een huis uit 1958 maar volgens mij zit daar toch wel eea gewoon in buis afgemonteerd. Anders zou je kunnen kijken of het mogelijk is om vanuit een centraal punt (de meterkast of een trapkast) netwerk te distribueren.

Wat ook kan, maar minder mooi is, is platte buis of gewoon de draden zo onopvallend mogelijk langs en door plinten en langs verwarmingsbuizen (laten) trekken.
Edit: kostprijs is ook relevant. Het mag ook geen duizenden euro kosten. Een oplossing tot pakweg €250 is aanvaardbaar.

Is er dan eigenlijk wel nog een oplossing mogelijk?
Wil je het ècht goed doen is eigenlijk de enig echt goede mogelijkheid bedrade accesspoints ophangen. Het kan wel met mesh of met powerline, maar dat zijn lapmiddelen. Het kan goed werken, als budget een grote uitdaging is, is het misschien de enige mogelijkheid. Maar het zijn wel oplossingen die vrij storingsgevoelig en suboptimaal zijn.

Duizenden € hoeft zoiets niet te kosten, €250 is te weinig. (Tenzij je het zelf kunt, dan heb je voor tussen de €250 en €350 nog wel 2 goede AP's, bekabeling en de spullen om het aan te sluiten.)

Wil je het laten doen, reken dan op tussen de €40 en €60 per uur per persoon aan arbeidsloon, exclusief materiaal. Voor het trekken van kabel langs een lastig tracé zijn ze snel een halve dag bezig en daar hebben ze vaak 2 man voor nodig.

Ik denk dat je voor pak 'm beet €1000 inclusief materiaal en arbeidsloon een aardig eind moet komen, een locale bekabelaar kan dat alleen beter uitrekenen omdat die het tracé echt kan bekijken.

Qua te gebruiken materialen zijn er genoeg tips te geven, maar de vraag is dus sterk of je het voor die €250 red, tenzij je met powerline aan de slag wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Aangezien dit met een netwerk te maken heeft, schopje van WAO (wat voor kleine draagbare apparatuur is), naar NT (netwerken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 14:17
Je kan ceatief zijn door kabelgootjes over de deurkozijnen te laten lopen .scheelt een grote omweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:57
Ik weet niet wanneer je gestuct hebt, maar iemand laten komen met een sleuvenfrees is ook niet superkostbaar. Vervolgens zelf de buizen en kabels erin. En dan weer dichtstucen. Maar het is even de vraag wanneer dat gedaan is en of het nodig is om het opnieuw te doen en te verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik weet niet zeker of ik je verhaal helemaal goed begrijp dus misschien ga ik nu onzin schrijven.
Op de plek waar je pc op de kabel zit aangesloten kun je een access-point of wifi router plaatsen, maar dan wel een exemplaar met ingebouwde switch poorten. Je sluit je pc dan op een switch poort aan en je hebt betere wifi dekking in de buurt van je slaapkamers.
Dat kost weinig en je hoeft niets aan je bekabeling te laten veranderen.

Edit:
Ik bedoelde te zeggen dat je de kabel die nu in de pc zit loshaalt en in een switchpoort prikt, evenals de pc zelf.
Dat kan bij een access-point of bij een wifi router die als access-point is ingesteld.

Eigenlijk moet je altijd twee kabels laten aanleggen als de route wat lastiger is, de kabel zelf kost ongeveer niets en de dure installatie uren nemen amper toe als je twee kabels laat trekken.

[ Voor 31% gewijzigd door R-v-R op 07-11-2017 10:59 ]

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

unezra schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:05:
[...]

Ben je daar heel zeker van? Wij wonen in een huis uit 1958 maar volgens mij zit daar toch wel eea gewoon in buis afgemonteerd. Anders zou je kunnen kijken of het mogelijk is om vanuit een centraal punt (de meterkast of een trapkast) netwerk te distribueren.
Ik vermoed dat TS in Belgie woont. Electra en nutsvoorzieningen hebben daar een iets andere geschiedenis dan in NL. Zaken als randaarde zijn daar veel langer standaard dan in NL (waar het pas vanaf 1999 de norm is), maar gebruik van leidingen om bekabeling in te leggen is daar juist veel lager op gang gekomen.
Paultje3181 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:22:
Ik weet niet wanneer je gestuct hebt, maar iemand laten komen met een sleuvenfrees is ook niet superkostbaar. Vervolgens zelf de buizen en kabels erin. En dan weer dichtstucen. Maar het is even de vraag wanneer dat gedaan is en of het nodig is om het opnieuw te doen en te verven.
Dat is zeker een optie. Er zijn er veel meer. Mogelijk is er sprake van verlaagd plafonds waarboven kabels gelegd kunnen worden. Er bestaat plat Cat6 UTP dat desnoods onder vloeren gelegd kan worden geen aanrader, maar als het alternatief is "geen" toch het overwegen waard en er kan vaak UTP in de expansievoeg tussen vloer en plint gelegd worden. Er bestaan ook holle plinten waarbinnen bekabeling weggewerkt kan worden. Als er sprake is van een kruipruimte kan die ook benut worden.

Het is vooral zaak om creatief naar het geheel te kijken en de beste oplossing te bedenken. Met een budget van EUR 250 kun je prima een ervaren, deskundige iemand inhuren om dat voor je te doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:07
Hier ook een woning van eind de jaren 70, en de elektra zit grotendeels in de muren en de plafonds ingeslepen en toegestuct. Bij een verbouwing zijn we er zelfs op uitgekomen dat sommige leidingen op het dak van de garage lagen (tussen de argex-korrels en cement dat als isolatie moest dienst doen).

Aangezien ik ook overal internetaansluiting wou hebben, heb ik toch gekozen om, tijdens de verbouwing, een aantal kabels te leggen via de kruipruimte. Daar waar ze echter uit deze ruimte komen, werk ik ook met kabelgootjes op de muur (aangezien deze ruimtes niet tot de verbouwing behoorden, en ik het daar ook niet overhoop en vol stof mocht zetten ;) )

Ik denk dat dit dus bij u ook de enigste mogelijkheid is. Op een plaats waar je bekabeld internet hebt, een switch plaatsen en dan, naargelang het budget, een kabel laten inslijpen, nieuwe plintjes die voorzien zijn van een kabelgoot, een los kabelgootje op de muur of de kabel los tegen de plint (vasthangen met haakjes) om enkele AP's te hangen (ik vermoed dat je met 2 wel zal toekomen). Als je dan kiest voor AP's met PoE, en je ook een switch kiest met PoE, kan je deze AP's via de datakabel van elektriciteit voorzien.

Zou je op sommige plaatsen toch van de ene kamer naar de andere moeten, dan zal je even een gat moeten boren. Wel opletten dat je geen bestaande leidingen lek prikt.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjnarruf
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 22:58
Ik ga even meelezen, en ongevraagd reageren. Dit is geen poging tot topickaap, ik ben oprecht geinteresseerd in de oplossing die TS gaat toepassen met de mogelijkheid om deze ook toe te passen op mijn toekomstige situatie.

Ook ik ben namelijk voor dezelfde vraagstelling op zoek naar een oplossing. Maar dan niet voor een appartement uit de jaren '70, maar voor een "nieuw"bouwhuis uit 2011; overal gewapend beton en 3 verdiepingen (bg; woonkamer - keuken, 1; 2xslapen, badkamer, studeerkamer, 2; 2xslapen). Dit huis betrekken wij op 8 december.

Ik heb op meerdere kamers wensen. In de woonkamer staan de tv, raspberry, apple tv, et cetera in een tv meubel .In dat meubel komt een gigabit switch te staan en is dus de behoefte aan één ethernetkabel. Voorts wil ik in de woonkamer een uitstekend WiFi-signaal, dat volgensmij best door de router in de meterkast voorzien kan worden.

Op de eerste verdieping wil ik in de studeerkamer weer ethernet, op de master bedroom ook ivm iptv, en ook weer WiFi. Op de tweede verdieping is alleen WiFi noodzakelijk. Maar wel van uitstekende kwaliteit.

Kostentechnisch wens ik niet meer dan ongeveer 500 euro te besteden aan alles.

In eerste instantie ben ik gaan kijken naar de mogelijkheid om alle COAX-aansluitingen te vervangen voor ethernet-aansluitingen. Het is verleidelijk omdat er geen lompe apparatuur aan de muren komt te hangen, maar voor de eerste verdieping moet van de master bedroom naar de studeerkamer een extra kabel worden getrokken, die ik gegarandeerd niet netjes weggewerkt krijg op de muren of achter het laminaat. Sleuven frezen is mij te veel werk aangezien er prachtig stucwerk op de muren zit overal, en het afwerken een hell of a job is. Boven ligt trouwens geen COAX, dus daarvoor moet ik stroombuizen gaan gebruiken. Kost me een stopcontact omdat ik meerdere kabels door een buis trekken geen goed idee vind, en valt daarom af.

Ik heb thuis nog een powerline adapter liggen die nu de tv boven van ethernet voorziet. Deze zou ik in kunnen zetten in de studeerkamer. Nadeel hiervan is dat ik de verbinding van dit systeem als erg onbetrouwbaar zie, en ik regelmatig naar de meterkast moet om het signaal opnieuw op te bouwen. Tweede nadeel is dan dat ik nog zo'n adapter nodig heb voor de master bedroom, zodat er wel tv kan worden gekeken als er niet wordt geslapen/geknuffeld :)

Meerdere accesspoints ophangen vind ik onpraktisch en onbetrouwbaar vanwege het niet automatisch overgaan naar het sterkste wifi signaal.

Ik heb naar multiroom mesh wifi gekeken (waarvan de Asus Lyra mij het meest aanspreekt vanwege prijs en uiterlijk). Ervaringen met dergelijke systemen zijn echter niet heel veel te vinden, dus een beetje vaag met betrekking tot betrouwbaarheid. Voor alle kamers is dan echter wel een oplossing; master bedroom krijgt de gehate powerline en de rest zit op het wifi. Nadeel van dit multiroom systeem is dat de kastjes niet echt mooi weggewerkt kunnen worden dus altijd in het zicht staan.

Aan TS: ik denk dat het multiroom WiFi een instant oplossing is, maar boven je budget valt. Wel in één keer een goede oplossing. Ik denk dat de powerline ook een aardige oplossing is, zeker als je deze vanuit de meterkast in gebruik neemt omdat deze stroomaansluitingen vaak op dat punt nog redelijk samenlopen. Desnoods wil ik best mijn powerline een keer naar je opsturen met de post zodat je deze een paar dagen kunt proberen. Ik woon in Tilburg dus ophalen mag ook best een keer. We zijn hier om te helpen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@pejepe Weet je zeker dat je die TP-Link RE350 goed hebt gebruikt? Een appartement moet volgens mij helemaal geen probleem zijn. Ik zit hier in een woning uit de jaren 70 met 2 verdiepingen en ook overal beton en heb mijn router centraal op de 1e verdieping staan en heb overal volle mep Wifi. Je doet volgens mij iets niet goed. Heb je je router goed ingesteld? Zendvermogen, kanaalsetting (vrij kanaal), staat je router op de grond etc etc? Een appartement moet geen enkel probleem zijn met enkel 1 router....Afstanden zijn te verwaarlozen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2017 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
pejepe schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:00:

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...1) TP-Link RE350 aangekocht. Geen resultaat. Of dit aan mij ligt (ik heb het zelfs via de PC geprobeeerd) of aan de muren hier, weet ik niet.
2) Suggestie gekregen om Powerlineadaptors met Wifi te installeren. Ik vermoed dat dit niks uithaalt door de aparte elektriciteuscircuits hier
De RE350 kan je het beste configureren vlakbij de router ( zelfde kamer )
Pas als je echt werking hebt ( inloggen op betreffende AP ) systematisch verplaatsen, steeds verder weg bij de router vandaan

Ik heb een RE200, en dia kan de boel doorsturen ( inkomend netwerk op 2.4 uitgaand op 5Ghz geen snelheidsverlies )
Dat zag ik niet terug bij de RE350
Wat de RE350 weer wél kan, is de lanpoort als doorgifte inzetten, dan zou je een goede plek kunnen vinden waar je nog de hoofdrouter bereikt, en dan aan de lanpoort van de RE350 een nieuwe AP plaatsen.
Zo hou je de snelheid van de inkomende verbinding, en log je in op de nieuwe AP

Maar dit alles wordt voor een 'leek' lastig, als je het niet gelijk "ziet"

De MESH die @DirtyBird noemde, is een nieuw fancy woord voor een extender, als je al geen goed signaal in huis hebt, gaat zo'n mesh het niet wonderbaarlijk verbeteren.

Mijn idee zou sowieso opteren om met een stevige betonboor de muren door te gaan, en kabels trekken ( desnoods met kabelgootjes afwerken natuurlijk )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sjnarruf schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:38:
[...]

Meerdere accesspoints ophangen vind ik onpraktisch en onbetrouwbaar vanwege het niet automatisch overgaan naar het sterkste wifi signaal.
En toch is dat linksom of rechtsom de enige manier om in een betonbunker overal dekking te krijgen.
Ik heb naar multiroom mesh wifi gekeken (waarvan de Asus Lyra mij het meest aanspreekt vanwege prijs en uiterlijk).
Je had het er net over dat je niet meerdere AP's wilt. Wat denk je dan dat dit is :?

Enig verschil tussen "mesh" en meerdere bedrade AP's is dat bij mesh de backhaul (verbinding tussen AP en router) draadloos gebeurt waar het bij een bedrade AP over netwerkkabel gaat. Buiten dat zijn het gewoon een set AP's, met exact zelfde (on)mogelijkheden daarvan. Ze *kunnen* technieken ondersteunen om roaming beter te laten werken, maar dat kunnen bedrade AP's evengoed, waarbij bedrade AP's een volledig betrouwbare bedrade backhaul hebben en ook nog goedkoper zijn.
Ervaringen met dergelijke systemen zijn echter niet heel veel te vinden, dus een beetje vaag met betrekking tot betrouwbaarheid. Voor alle kamers is dan echter wel een oplossing; master bedroom krijgt de gehate powerline en de rest zit op het wifi. Nadeel van dit multiroom systeem is dat de kastjes niet echt mooi weggewerkt kunnen worden dus altijd in het zicht staan.
Neem sowieso ervaringen met WiFi-apparatuur met een grote korrel zout. Geen twee huizen zijn hetzelfde, en wireless backhaul werkt alleen optimaal als je grote afstanden hebt met redelijk continu stijgende demping (houten muurtjes en grote kamers/gangen), niet kortere afstanden met abrupt stijgende demping (zware betonnen vloeren/muren, veel isolatielagen). Dit zijn oplossingen die vooral in de VS en landen met vergelijkbare bouwstijl zullen werken.

Als je dus ervaringen van anderen zoekt, zorg dat het mensen zijn met een vergelijkbare, geisoleerde betonwoning zijn. En zorg dat iemand appels en appels vergelijkt: ze hebben dus ervaring met een alternatief systeem met vergelijkbare specs. Je ziet zo vaak dat mensen laaiend enthousiast zijn over een nieuwe router, AP of zelfs repeater, puur omdat ze het vergelijken met een 10-jaar oude modemrouter van de provider. Duh, nogal logisch dat nagenoeg alles anno 2017 dat overtuigend verslaat :')
Aan TS: ik denk dat het multiroom WiFi een instant oplossing is, maar boven je budget valt. Wel in één keer een goede oplossing.
Dat is een gevaarlijke aanname. Het werkt alleen als de demping van muren en vooral vloeren niet te groot is, en er niet teveel interferentie aanwezig is in de gebruikte frequenties (en bij mesh gebruik je ze bijna allemaal...).
Ik denk dat de powerline ook een aardige oplossing is, zeker als je deze vanuit de meterkast in gebruik neemt omdat deze stroomaansluitingen vaak op dat punt nog redelijk samenlopen.
Ook hier: foute aanname. Grootste probleem voor PLC is niet de demping van het stroomnet, maar de interferentie van andere apparaten erop. Zonder te weten hoe dat is, kun je geen goede inschatting maken van of en zo ja hoe PLC gaat werken. Wel pluspunt: als TS daadwerkelijk in Belgie woont, heeft hij beschikking over aarding op alle stopcontacten. Dat betekent dat hij modernere MIMO-PLC adapters kunt gebruiken, die dus ook signaal over aarde kunnen sturen. Dat is doorgaans een stuk schoner dan fase, dus zowel grotere kans op (stabiele) werking als op goede performance.
Desnoods wil ik best mijn powerline een keer naar je opsturen met de post zodat je deze een paar dagen kunt proberen. Ik woon in Tilburg dus ophalen mag ook best een keer. We zijn hier om te helpen toch?
Heel schappelijk :)

Allicht handig om te melden exact welke het zijn, dan kunnen we meedenken en resultaten extrapoleren naar andere opties (hogere of lagere specs).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

dion_b schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:39:
[...]

Ik vermoed dat TS in Belgie woont. Electra en nutsvoorzieningen hebben daar een iets andere geschiedenis dan in NL. Zaken als randaarde zijn daar veel langer standaard dan in NL (waar het pas vanaf 1999 de norm is), maar gebruik van leidingen om bekabeling in te leggen is daar juist veel lager op gang gekomen.
Check.
[...]
Dat is zeker een optie. Er zijn er veel meer. Mogelijk is er sprake van verlaagd plafonds waarboven kabels gelegd kunnen worden. Er bestaat plat Cat6 UTP dat desnoods onder vloeren gelegd kan worden geen aanrader, maar als het alternatief is "geen" toch het overwegen waard en er kan vaak UTP in de expansievoeg tussen vloer en plint gelegd worden. Er bestaan ook holle plinten waarbinnen bekabeling weggewerkt kan worden. Als er sprake is van een kruipruimte kan die ook benut worden.
Holle plinten zijn perfect. Had ik een paar appartementen geleden. Compleet appartement mee bedraad met enkel een paar kabels door de muren heen op de plekken waar ik van de ene naar de andere kamer wilde. Vaak is langs verwarmingsbuizen enzo ook nog wel wat ruimte te maken en anders is het 1 gaatje van een paar mm dat je nodig hebt.

Zolang het niet volledig uit het zicht weggewerkt hoeft te worden kan het allemaal nog wel redelijk betaalbaar gedaan worden. (Of je moet de mazzel hebben een stijgkoker in huis te hebben en verlaagde plafonds. Dat heb ik, maakt het trekken van bekabeling buiten zicht heel veel eenvoudiger.)
Het is vooral zaak om creatief naar het geheel te kijken en de beste oplossing te bedenken. Met een budget van EUR 250 kun je prima een ervaren, deskundige iemand inhuren om dat voor je te doen.
Ik vraag me werkelijk af hoe ver je komt voor €250 inclusief materiaal en arbeidsloon. Weinig mensen die dit soort dingen echt goed kunnen komen voor een tientje per uur opdraven. Qua advies lukt het wel maar €250,- all-in lijkt mij persoonlijk erg krap. (Da's wat wij ongeveer betalen op kantoor voor het trekken van 2 strengen CAT6 inclusief de kabel. De afstanden zijn in een huis wat krapper maar het tracé is vaak ook lastiger.)

Ben het wel met je eens dat het zaak is om er met een professional creatief naar te kijken en een goede oplossing voor een redelijke prijs te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjnarruf
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 22:58
dion_b schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:50:
[...]
Je had het er net over dat je niet meerdere AP's wilt. Wat denk je dan dat dit is :?
[...]
Hartelijk bedankt voor je uitgebreide reactie; ik stel hem erg op prijs!

Ik neem aan dat het mesh-systeem in ieder geval beter werkt dan meerdere accesspoints zoals ik ze nu in huis heb. Voorbeeld: Ik heb nu thuis al geprobeerd om met meerdere accesspoints een betrouwbaar netwerk op te zetten. Dat heb ik zowel gedaan met identieke SSIDs als verschillende SSIDs voor zowel verdieping als 2.4GHz/5Ghz (dan krijg je dus Snarruf_24GHZ_boven, Sjnarruf_24GHz_beneden etc etc etc). Geen van allen geeft een betrouwbaar signaal. Indien alle SSIDs dezelfde zijn, weten de apparaten die thuis van WiFi gebruik maken (Nintendo Wii, Nintendo Switch, iPhones, Samsung tablet, Soundbar en weet ik nog wat) van ellende niet op welke band en met welk AP ze moeten verbinden. Voor apparaten met een vaste plek is dit nog geen ramp (maar wel irritant, want de downloadsnelheden verschillen nogal flink) maar voor iPhones die bij de voordeur het huis binnenkomen en vervolgens door het huis banjeren is dit gewoon funest. Bereik valt regelmatig weg, iPhone springt over op 4G waarbij de camera's voor de kinderen niet meer werken... het is gewoonweg vervelend.
Het nadeel van meerdere netwerknamen is het instellen van alle telefoons (eenmaling, maar toch kost het voor alle apparaten opgeteld aardig wat tijd) en wederom het wegvallen van de verbinding. Want apparaten proberen panisch vast te houden aan "het ene streepje dat nog over is" van de 2.4GHz verbinding beneden, terwijl ik boven op de hometrainer zit. Dit is voor de ontvangst en de snelheid van het wifi signaal gewoon niet oke.

Waarom ik het voordeel zie van de multiroom opstelling: apparaten houden zelf rekening met welk AP het sterkste signaal geeft, en laat de gebruiker naadloos overstappen. Dus waar ik me ook bevind, ik heb de "garantie" op een stabiel en sterk wifi signaal. En dat is precies wat ik wil. Het klinkt dus gewoon ontzetten verleidelijk om in te zetten in mijn situatie. Maar ik sta natuurlijk open voor opmerkingen.
Neem sowieso ervaringen met WiFi-apparatuur met een grote korrel zout. Geen twee huizen zijn hetzelfde, en wireless backhaul werkt alleen optimaal als je grote afstanden hebt met redelijk continu stijgende demping (houten muurtjes en grote kamers/gangen), niet kortere afstanden met abrupt stijgende demping (zware betonnen vloeren/muren, veel isolatielagen). Dit zijn oplossingen die vooral in de VS en landen met vergelijkbare bouwstijl zullen werken.

Als je dus ervaringen van anderen zoekt, zorg dat het mensen zijn met een vergelijkbare, geisoleerde betonwoning zijn. En zorg dat iemand appels en appels vergelijkt: ze hebben dus ervaring met een alternatief systeem met vergelijkbare specs. Je ziet zo vaak dat mensen laaiend enthousiast zijn over een nieuwe router, AP of zelfs repeater, puur omdat ze het vergelijken met een 10-jaar oude modemrouter van de provider. Duh, nogal logisch dat nagenoeg alles anno 2017 dat overtuigend verslaat :')
Genoteerd, en een terechte opmerking natuurlijk. Ik houd er rekening mee!
[...]

Dat is een gevaarlijke aanname. Het werkt alleen als de demping van muren en vooral vloeren niet te groot is, en er niet teveel interferentie aanwezig is in de gebruikte frequenties (en bij mesh gebruik je ze bijna allemaal...).
Ik ben van plan om de apparaten aan de achterzijde van het huis neer te zetten, waardoor er niet veel afstand alsook demping van gewapend beton is, om het signaal te storen. Aan de achterzijde zit bovendien de achtertuin alsook de achtertuin van de achterburen. Veel ruimte dus om signalen hopelijk storingsvrij te versturen. Hoe het zit met in gebruik zijnde frequenties weet ik nog niet bij ons nieuwe huis, maar op de 5GHz band zal denk ik niet veel in gebruik zijn; ik vergelijk het nu met de signalen in onze wijk - 5GHz is gewoon nog niet zo populair.
[...]

Ook hier: foute aanname. Grootste probleem voor PLC is niet de demping van het stroomnet, maar de interferentie van andere apparaten erop. Zonder te weten hoe dat is, kun je geen goede inschatting maken van of en zo ja hoe PLC gaat werken. Wel pluspunt: als TS daadwerkelijk in Belgie woont, heeft hij beschikking over aarding op alle stopcontacten. Dat betekent dat hij modernere MIMO-PLC adapters kunt gebruiken, die dus ook signaal over aarde kunnen sturen. Dat is doorgaans een stuk schoner dan fase, dus zowel grotere kans op (stabiele) werking als op goede performance.

[...]
I stand corrected. Het is overduidelijk een foute aanname van mezelf als interferentie de boosdoener is.
Heel schappelijk :)

Allicht handig om te melden exact welke het zijn, dan kunnen we meedenken en resultaten extrapoleren naar andere opties (hogere of lagere specs).
Ik heb een TP Link TL-PA4010 set met twee Powerline adapters.

Nogmaals hartelijk dank voor je reactie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

unezra schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:32:
[...]

Ik vraag me werkelijk af hoe ver je komt voor €250 inclusief materiaal en arbeidsloon. Weinig mensen die dit soort dingen echt goed kunnen komen voor een tientje per uur opdraven. Qua advies lukt het wel maar €250,- all-in lijkt mij persoonlijk erg krap. (Da's wat wij ongeveer betalen op kantoor voor het trekken van 2 strengen CAT6 inclusief de kabel. De afstanden zijn in een huis wat krapper maar het tracé is vaak ook lastiger.)

Ben het wel met je eens dat het zaak is om er met een professional creatief naar te kijken en een goede oplossing voor een redelijke prijs te bedenken.
Vriendin van me heeft iemand via werkspot.nl ingehuurd nadat zij en ik samen met trekveer letterlijk vast kwamen te zitten. Huis had een aanbouw, de manier van aansluiten bedrading naar hoofdwoning was eh... uniek. Kerel kwam, zag, en wist met combo van subtiel beleid en grove kracht de trekveer te bevrijden, vervolgens alsnog een kabel erdoor te krijgen, en voor goede orde ook eentje naar bovenverdieping getrokken waarvoor hij door een muurtje heen moest boren. Twee UTP voor twee AP's dus, ws zelfde als TS nodig heeft. Kosten incl materiaal EUR 175. Dus ik denk dat EUR 250 realistisch is, beetje afhankelijk van wat de opties zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@dion_b Ja, ok. Werkspot en zonder AP's. :)
Plus dat jij al redelijk wist wat je wilde.

Vandaar onze mismatch.

Ik ging uit van iemand die advies kan geven, van een regulier commercieel bedrijf (geen werkspot ZZPer) en inclusief AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:53

DirtyBird

Praktiserend denker

@FreshMaker mesh is niet hetzelfde als extenders. Extenders werken namelijk in serie waardoor het traject soms lang is. Mesh werkt als...nouja mesh...meerdere mogelijke paden tussen ap's.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pejepe
Ik schrik hier toch ee beetje van de talloze antwoorden, maar het is leuk zo massaal helpende handen te krijgen, waarvoor dank

Even deze correctie alvast: ik ben idd Belg en het elektriciteitscircuit links in het appartement heeft geen aarding. Het rechtse wel. Toch heb ik een AREI attest. Dat is pas onlangs opgemaakt, vorig jaar

Ik heb ook geen gigantisch appartement: er zijn maar 2 slaapkamers, en daar is er nu geen of maar een zwakke WiFi. Meer dan €250 eraan besteden is het mij dan ook niet waard. Evenmin om door de muren te boren en zware werken uit te laten voeren door professionelen

De eerste piste die ik nu ga volgen is een deel van de reactie van @FreshMaker Namelijk de RE200 configureren vlakbij de router en dan steeds maar verder weg gaan richting slaapkamers. De RE350 is al retour, maar als het niet met de RE200 lukt, dan bekijk ik hoe het op te lossen met bijv. de RE350 en een nieuwe AP proberen instellen

Ik hou jullie op de hoogte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Kom op nou jongens. In mijn betonnen bunker krijg ik het voor elkaar met 1 simpele (Synology) router om door het hele huis top Wifi dekking te krijgen. En dan zou je allerlei fratsen uit moeten halen in een simpel appartement middels AP's?

Verplaats die router gewoon centraal naar het appartement, check kanalen en Wifi zendvermogen. Wedden dat het probleem weg is.

NB: waar woon je in Belgie? Ik woon aan de grens, maar die is lang. Kijken we samen eens. Leuk projectje. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2017 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je met je wifi niet van de ene kamer in de andere kan komen, dan geldt dat waarschijnlijk ook voor bijvoorbeeld een "extender", die toch niet veel meer doet dan een radiosignaal opvangen en vervolgens weer uitzenden. Tenzij de extender wel "zicht" heeft en het doelstation niet. Dan kan je je ook afvragen of bijvoorbeeld het AP een eindje verplaatsen ineens wel wifi-"licht" in de ruimte werpt. Want als het probleem de bewapening in de muren is, dan kun je mischien gebruik maken van het gebrek aan wapening in je deuren. Dat is geen profi oplossing (tenzij je het resultaat dan vast monteert en netjes documenteert *kuch*) maar goedkoop is het wel.

Wifi op relatief korte afstanden zoals in een normaal appartement en het werkt niet dan helpt het niet echt een "boost" aan je signaal te willen geven, niet met een repeater en ook niet met meer vermogen of richtantennes. Waar ik wel eens tegenaan ben gelopen is dat er storing "achter" een muur duidelijk merkbaar werd, en ervoor niet. Dat was toen een ander AP dat voor de muur niet zichtbaar was maar erachter duidelijk aanwezig, dus kanaaltje wisselen en het probleem was opgelost.

Wat je dus zeker wel kan doen is rondlopen met een wifi-apparaat en kijken naar signaalsterktes van wat er zoal in de lucht te zien is, niet alleen van het AP dat je hebben wil, maar de concurrentie ook.

Wifi kan gewoon raar zijn en dat als je goed signaal wil zijn kabeltjes bijna altijd robuuster. Dus als je budget voor 90% aan gaatjes boren opgaat en de rest met een dom tweedehands AP en wat kabeltjes geregeld is, tsja, dan heb je in ieder geval je probleem opgelost. Afwerken moet je mischien zelf doen, en het belangrijkste is je kabels met respect te behandelen, dus geen kinken trekken.

Kan nog toevoegen dat een professionele datakabeltrekker zijn geld prima waard is. Ze zijn gewoon veel sneller dan je zelf kan en weten waar ze op moeten letten. Daar heb je natuurlijk meer aan als je veel kabels tegelijkertijd wil leggen. Ook al zijn ze soms wat scheutig met de kabel, en heb ik het afmonteren altijd zelf gedaan dus heb ik daar nooit last gehad van andermans gebeun.

Oh en sjnarruf, "mesh" is handig voor een paar specifieke scenarios maar het is ook behoorlijk beperkt in wat het kan. Plus dat allerlei appliances er niet heel blij mee zijn, als in, geen idee hoe ze daar nu weer aan mee moeten doen. Dus dan kom je uit op een "mesh station" vanwaar een kabeltje naar je apparaat, maal het aantal apparaten dat niet mee weet te doen met mesh. Je kan wellicht beter zorgen dat je je APtjes allemaal vast bekabeld hebt, voorzien van hetzelfde SSID, en dat ze dan onderling de handover regelen. Je kan het zelf doen of je regelt een (tweedehands) enterprise setje APs plus controller. Dit is een stukje meer geknutsel dan ik TS wil aandoen, maar lees je in. En natuurlijk, doe eens een site survey, want meer APs neerzetten zonder oog op wat ze doen is niet heel behulpzaam.

Mischien een leuk idee voor pejepe om, als het geknutsel met de repeater niet werkt, even een plattegrondje te tekenen? Muren, deuren, ramen, en locaties van apparaten zoals APs en stations, stoppenkasten en aansluitpunten, en bestaande (netwerk)bekabeling en gaten door muren zijn de eerste interessepunten. Gewoon alles wat je wel weet of makkelijk kan uitzoeken. En oh ja, is er een verlaagd plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:21:
Kom op nou jongens. In mijn betonnen bunker krijg ik het voor elkaar met 1 simpele (Synology) router om door het hele huis top Wifi dekking te krijgen. En dan zou je allerlei fratsen uit moeten halen in een simpel appartement middels AP's?
Ja.
Ik heb een Asus RT-N66U en een Asus RT-AC66U. Ook niet de meest simpele HTK AP's voor in huis.

Toch heb ik daarmee in huis allesbehalve "perfecte WiFi". Het werkt, maar ik heb op rare plekken geen of zeer slecht bereik. Aan de andere kant werkt een WiFi bridge tussen de N en de AC best aardig door 2 verdiepingen heen.

Hoe dan ook, het betere WiFi krijg je door de boel bedraad aan te sluiten en in veel gevallen, door meerdere AP's op te hangen die je dan ook nog eens op goede plekken tegen het plafond knoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
pejepe schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:21:

De eerste piste die ik nu ga volgen is een deel van de reactie van @FreshMaker Namelijk de RE200 configureren vlakbij de router en dan steeds maar verder weg gaan richting slaapkamers. De RE350 is al retour, maar als het niet met de RE200 lukt, dan bekijk ik hoe het op te lossen met bijv. de RE350 en een nieuwe AP proberen instellen
Als je dus de RE200 hebt, is het ( voor mij ) redelijk uit te leggen ;)

Ik zal later op de middag wat screenshots plaatsen, als ik weer thuis ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:25:
[...]

Ja.
Ik heb een Asus RT-N66U en een Asus RT-AC66U. Ook niet de meest simpele HTK AP's voor in huis.

Toch heb ik daarmee in huis allesbehalve "perfecte WiFi". Het werkt, maar ik heb op rare plekken geen of zeer slecht bereik. Aan de andere kant werkt een WiFi bridge tussen de N en de AC best aardig door 2 verdiepingen heen.

Hoe dan ook, het betere WiFi krijg je door de boel bedraad aan te sluiten en in veel gevallen, door meerdere AP's op te hangen die je dan ook nog eens op goede plekken tegen het plafond knoopt.
Snap ik. Maar een klein appartement moet simpel op te lossen zijn. Heb laatst bij oudere mensen hier in de straat ook de boel opgelost door simpel de router uit de meter kast te halen en centraal te plaatsen. Kosten, een paar meter kabel, gaatje boren en 2 connectoren krimpen (heb zelf een krimptang en anders koop je een lowbudget bij de Gamma). Ben je voor 3 tientjes klaar.

Ik heb met mijn router tot achter in de tuin (zo'n 30 meter) Wifi bereik. Rara....

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 14:17
Paultje3181 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:22:
Ik zou in een huis waar de kabels in de muur gesmeert zijn niet graag de frees in de muur zetten. Reparen word dan heel lastig. In zeist hebben ze ook flats waar kabels in de muur zitten en kan uit ervaring spreken dat het niet makkelijk reparen is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: https://vgy.me/jsuCj2.png

Afbeeldingslocatie: https://vgy.me/YrOLHB.png

Kies de gunstigste voor jezelf uit, één band maakt verbinding met de router, de andere wordt je AP
Dus als de router 5GHZ ondersteund, en de rest minimaal, kies je die, en andersom ;)

Afbeeldingslocatie: https://vgy.me/8tOrhh.png

In het volgende scherm zet je de accespoint op, hier connect router met 2.4 -> AP op 5GHz

Afbeeldingslocatie: https://vgy.me/xOTn1B.png

Laat de naam van de router meenemen, of verzin er één, het wachtwoord is dezelfde als die van de router.

Plaats nu de RE200 zo gunstig mogelijk naar de andere kant van het huis, zorg voor 'goed' bereik met de router ( check dat in de adminpagina )

Afbeeldingslocatie: https://vgy.me/Zyz1A8.png

Deze pakt met 68% nog prima signaal, voor mij en geeft speedtests van 230 / 300Mbit op de iphone's
Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:28:
[...]
Ik ben in een woning bezig geweest waar ik wel FF een gat zou boren om nagenoeg hetzelfde te doen, bleken er gewoon platen metaal in de wapening te zitten.
Niet van dat vlechtijzer, maar stroken van 10cm over de hele lengte, tot zelfs Tbalken om te stutten.

Even boren werd een halve dag met een magneetzoeker over de wanden, om maar een geschikte en acceptabele boorplek te vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door FreshMaker op 07-11-2017 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pejepe
@FreshMaker Thx! Ik probeer het morgen op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:49
Kan je misschien een plattegrondje maken van de huidige situatie? Misschien dat met het verplaatsen van het een en ander al heel veel kan helpen. Want zoals ik het nu lees, zit linksvoor de modem/router/AP, en heb je rechtsachter geen bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pejepe
Het is gelukt!

Jammer dat ik geen 2 beste antwoorden kan aangeven.
Door het opzetten van de RE200 ben ik erachter gekomen dat @Musicmasters eigenlijk wel gelijk had.
Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:48:
@pejepe Weet je zeker dat je die TP-Link RE350 goed hebt gebruikt? Een appartement moet volgens mij helemaal geen probleem zijn. Ik zit hier in een woning uit de jaren 70 met 2 verdiepingen en ook overal beton en heb mijn router centraal op de 1e verdieping staan en heb overal volle mep Wifi. Je doet volgens mij iets niet goed. Heb je je router goed ingesteld? Zendvermogen, kanaalsetting (vrij kanaal), staat je router op de grond etc etc? Een appartement moet geen enkel probleem zijn met enkel 1 router....Afstanden zijn te verwaarlozen.
Maar ik ben dit te weten gekomen door de tips van @FreshMaker met zijn uitleg over hoe de RE200 te installeren
FreshMaker schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 18:18:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[...]

Omdat de RE200 nu volop werkt en ik goed bereik heb gaat de eer naar @FreshMaker

Thx iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pejepe schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:04:
Het is gelukt!

Jammer dat ik geen 2 beste antwoorden kan aangeven.
Door het opzetten van de RE200 ben ik erachter gekomen dat @Musicmasters eigenlijk wel gelijk had.

[...]

Maar ik ben dit te weten gekomen door de tips van @FreshMaker met zijn uitleg over hoe de RE200 te installeren

[...]

Omdat de RE200 nu volop werkt en ik goed bereik heb gaat de eer naar @FreshMaker

Thx iedereen!
Top toch? Weer iemand blij dankzij Tweakers. Samen komen we er wel uit!!!
Pagina: 1