PC crasht tijdens gamen, hulp gezocht!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokke85
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-07-2022
Mijn vraag
Mijn pc crasht de laatste tijd ontzettend vaak tijdens het gamen. Het lijkt willekeurig, soms kan ik ook een aantal uur achter elkaar gamen zonder dat er iets gebeurd maar andere keren crasht hij al zodra ik een game opstart maar ik heb wel het idee dat het steeds vaker gebeurt. De crashes gebeuren altijd tijdens het gamen (heb nog nooit en crash gehad tijdens internetten, tekstverwerken).

Wat er gebeurd is, beeld gaat plotseling op zwart en het geluid speelt vaak nog een aantal seconden door (soms hoor ik het Windows hardware remove/insert geluid nog) maar uiteindelijk doet hij niets meer. Na de crash werkt alleen handmatig opnieuw opstarten nog. Hier komt nog bij dat de laatste tijd ik een aantal keer heb meegemaakt dat games zichzelf hebben gede-installeerd van Steam na een crash. Ook kan mijn kast behoorlijk heet worden tijdens het gamen maar dit is eigenlijk altijd zo geweest en heb eerder nooit last gehad van deze crashes, bovendien crasht de pc soms ook als ik een game net heb opgestart en de kast nog helemaal niet heet is.

Is mijn probleem op afstand te fixen? Voegt een onderhoudsbeurt bij mijn lokale pc-winkel nog iets toe of wordt het tijd voor een hele nieuwe pc?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn pc heb ik gekocht in 09-2013 met een upgrade in 10-2014 (Nieuwe 3d-kaart, voeding en een SSD schijf)
Medion P5306F P3
i7-3770 / 8GB
MSI GeForce GTX 970 Gaming (Nieuwe 3d kaart)
Coolermaster PSU G750M 750Watt Modulair Brons (Nieuwe voeding)
Kingston V300 120GB SSDNow SATA3 7 (SSD)

Ik draai op Windows 10, 3d drivers van Geforce. De games die ik voornamelijk speel zijn Total War Warhammer II en PUBG

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb eerst gecheckt of alles up to date was. Windows en mijn 3d drivers zijn allemaal up to date.

Heb vervolgens mijn kast geopend om te zien of er iets los zat of veel stofvorming. Dit was niet het geval.

Vervolgens heb ik al mijn games, steam en mijn 3d drivers gede-installeerd en weer opnieuw geïnstalleerd. Dit leek even te helpen maar na ongeveer 2 weken traden er weer crashes op.

Ik heb een ouder spel geïnstalleerd (Battlefield 4) om te kijken of het probleem gerelateerd was aan Steam maar ook hier had ik na een kwartier mijn eerste crash te pakken.

Mijn technische kennis houdt hier echt wel op, mocht iemand hier ervaringen mee hebben of mij advies kan geven wat te doen dan zou ik super dankbaar zijn!

Groeten,

Sebastiaan, Utrecht

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37334

Kijk eens hoe heet de 3d kaart word? (installer msi Afterburner of zoiets).

Of kijk eens aan de binnenkant van de pc, misschien zit ie vol stof. (evt voorzichtig verwijderen, niet met stofzuiger)>>>ohnee dit heeft TS al gecontroleerd

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 37334 op 06-11-2017 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-05 21:13
Klinkt voor mij toch als een voedingsprobleem.

Zijn alle benodigde voedingskabels op de videokaart aangesloten? misschien toch nog eens de connectors voorzichtig aan drukken.

Als je een andere voeding hebt liggen kan je het daar nog eens mee proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokke85
@Anoniem: 37334, de 3d kaart wordt niet heet. De fans draaien ook gewoon goed door. Ik had inderdaad al gecheckt op stofvorming en dat zit er nagenoeg niet.

@Iruk1981 Er zitten geen losse kabels, alles lijkt goed aangesloten. Ik heb hier niet een andere voeding liggen. Kan het zijn dat de voeding gewoon op is? Ik weet niet wat de levensduur is van zo'n ding. Het lijkt me niet dat het aan de zwaarte van de spellen ligt. PUBG is helemaal niet zo'n zwaar spel en ik heb hier ook een jaar lang prima mee BF1 gespeeld wat volgens mij veel meer vraagt van mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aangezien net na de crash nog even werkt (add/remove hardware geluidje), zou er in de Event Viewer/Logboek iets te vinden zijn wát er op zn bek gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokke85
@Anoniem: 37334 Okee, waar kan ik die terug zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

In windows10: Zoeken: Event viewer (bij mij geeft ie dan gelijk Logboeken aan) >klik

-Windows Logboeken > Systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokke85
Nee, tot zover heeft nog niets geholpen. Ik wil een oproep doen aan alle Tweakers in Utrecht of omgeving. Ik bied een kistje bier voor diegene die een keertje zou willen komen kijken of er iets aan te doen valt. Als het lukt zit er een extra beloning aan vast. Ben je geïnteresseerd, stuur me dan even een privébericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Is je PC overclocked?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-05 22:33
[..] opnieuw geïnstalleerd. Dit leek even te helpen maar na ongeveer 2 weken traden er weer crashes op.
Dit is wel vreemd. Dan lijkt het toch een software issue te zijn. Wat als je niet alleen je games en drivers maar gewoon eens heel Windows opnieuw installeert? Dan zo kaal mogelijk (zonder al te veel extra drivers dus) een game probeert te draaien (of een reguliere CPU/GPU stresstest)
Hij heeft geen *K variant. Dus geen unlocked multiplier dus dat lijkt me niet toch?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokke85
@Slavy Overclocked betekend toch dat je je pc hebt opgevoerd als het ware? Dat heb ik niet gedaan, heb hem destijds bij de Paradigit gekocht dus denk ook niet dat ze dat daar voor mij hebben gedaan.

@DonJunior Ik heb niet zo heel lang geleden Windows opnieuw geïnstalleerd, was voor de crashes optraden weliswaar maar toch.. Enig idee aan welke software het dan zou liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

probeer eens iets als een grafische test te draaien (Unigine Heaven of iets als 3DMARK) en kijk of het systeem dan ook plat gaat. probeer anders ook een memtest en CPU-test.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-05 22:33
@fokke85
was voor de crashes optraden weliswaar maar toch.
..Kan het zijn dat je juist door de herinstallatie nu bepaalde gewenste drivers mist.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkevilapie
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-04 22:27
klinkt als het probleem wat ik ook een paar keer heb gehad.
een van de problemen die ik toen had was dat de nieuwe drivers van nvidia mijn gpu liet crashen en toen kreeg ik ook dat windows geluidje van je heb hardware los gekoppelt.
idd ff bij log bestanden kijken of de nvidia driver is vastgelopen en daarna is gereset.
mocht dat zo zijn moet je een oudere driver instaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkevilapie
[b]DonJunior schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:38:

[...]

Hij heeft geen *K variant. Dus geen unlocked multiplier dus dat lijkt me niet toch?
offtopic: nee lijkt me niet maar je kan wel je baseclock verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokke85
@NLBUURMAN Is dit een windows-functie of moet ik hiervoor een programma downloaden? Ik ben nogal een leek namelijk.

@darkevilapie Hoe ga ik terug naar een oudere driver? En kan games überhaupt wel spelen met verouderde drivers? Is het niet gemakkelijker om de drivers gewoon opnieuw te installeren?

Waardeer het trouwens dat jullie allemaal mee denken, tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkevilapie
Em ja je kan bijna altijd wel met een oudere driver spelen, en ja je kan eerst de driver opnieuw instaleren en dat testen, mocht dat niet werken kan je alsnog een oudere driver proberen.

het proces is in bijde gevallen het zelfde:
je gaat naar de website van nvidia:

Nieuwe drivers
http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us
Oudere drivers
http://www.nvidia.com/Download/Find.aspx?lang=en-us

vult de jouw gegevens in
En dan pak je een van de drivers van een tijdje terug (waarneer je wel probleemloos kon spelen)

dan deinstalleer je de oude drivers
zie hier de nvidia stappen plan
http://www.nvidia.com/object/IO_13955.html

Daarna installeer je de nieuwe drivers en rebooten
daarna testen

BTW: Check ff eerst je event log, wat The_BoKKoMasteR heeft gezegt

[ Voor 4% gewijzigd door darkevilapie op 15-11-2017 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog meer Tips om de eventuele BSOD / foutcode van Windows10 te achterhalen:

Wellicht start je systeem opnieuw op na een BSOD, het uitschakelen van opnieuw opstarten (zodat je de foutcode kan lezen): Rechtsklik 'Deze PC' (op bureaublad) > Eigenschappen > Geavanceerde systeeminstellingen > Geavanceerd > Opstart- en Herstelinstellingen > Vinkje uitzetten bij 'De computer automatisch opnieuw opstarten (en wellicht controleren of er een vinkje bij 'Een gebeurtenis in het systeemlogboek registreren' staat)

Nu zou je PC niet me meer opnieuw op moeten starten bij een BSOD en kun je ff de foutcodes opschrijven.

Ik bedenk me net dat de PC van TS helemaal niet reboot, maar vastloopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokke85
@Anoniem: 37334 @darkevilapie @NLBUURMAN Het is me gelukt met de eventviewer. Volgens mij geeft hij bij event type: critical precies alle crashes aan, hij geeft het volgende aan bij alle keren dat het gebeurd is:
Level: critical
Source: Kernel Power
Event ID: 41
Task Category: (63)

Ik lees op het internet dat dit niet zo zeer een Windowsprobleem is maar een powerprobleem. Nogmaals alle kabels gecheckt en die zitten vast. Kan het zijn dat mijn PSU gewoon op is? Ik heb mijn PC niet non-stop aanstaan of zo maar ik game toch wel redelijk veel, 2-4 uur per dag.

* Ik heb nog eens goed gekeken en volgens mij is die foutmelding slechts een reactie op een andere melding die tegelijkertijd verschijnt.
Level: error
Source: Kernel event tracing
Event ID: 2
Task Category: Session

[ Voor 48% gewijzigd door fokke85 op 15-11-2017 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkevilapie
oei, kernel 41 is een lastige error. dat kan van alles zijn.
heb je wel eens beeld gehad na de blackscreen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokke85
@darkevilapie ja beeld gaat altijd op zwart, zoals ik in de op al zei. geluid gaat vaak nog een paar seconde door maar verder kan ik niets en moet ik handmatig rebooten. Gisteren nog gehad, zat met m'n broertje in PUBG server, ik knalde er uit. 2 keer in 20 min tijd. De logs kloppen precies met wanneer het gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkevilapie
ai dat is naar.
kwamen deze crashes plots? heb je iets verandert kwa software/hardware?
staan er ook andere dingen in het event log die vaak voorkomen vlak voor die kernel power event?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:36
Misschien heb je te weinig RAM?

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:36
fokke85 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:57:
@Anoniem: 37334 @darkevilapie @NLBUURMAN Het is me gelukt met de eventviewer. Volgens mij geeft
Ik lees op het internet dat dit niet zo zeer een Windowsprobleem is maar een powerprobleem. Nogmaals alle kabels gecheckt en die zitten vast. Kan het zijn dat mijn PSU gewoon op is? Ik heb mijn PC niet non-stop aanstaan of zo maar ik game toch wel redelijk veel, 2-4 uur per dag.
Ik zou er een nieuwe voeding (PSU) inzetten.

[ Voor 27% gewijzigd door iCore op 15-11-2017 17:22 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkevilapie
het is wel typisch dat na het reinstallen van de games en drivers de pc het 2 weken heeft gedaan. dit doet me toch denken aan een driver probleem. met name dat windows geluidje dat er hardware word gedisconnect/ geconnect. en dat het geluid door gaat na de blackscreen wijst enigzins op een grafische crash.

ik heb dit zelf ook gehad met mijn gtx titan, tijdens het gamen ook steeds random zwart scherm en dan dat geluidje. mijn pc herstelde daarna zelf en kreeg ik een error melding dat de nvidia driver is gecrashed. toen na een paar weken erachter gekomen dat de nieuwe nvidia drivers niet lekker zijn voor mijn titan. oude driver erop en updaten uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokke85
@darkevilapie @Dion33 De voeding zou ik begrijpen als ik al uren een zware game aan het spelen ben en hij is flink op temperatuur. Maar vaak knalt hij er al na een paar minuutjes uit als hij nog helemaal niet is opgewarmd. Dan klinkt het niet logisch toch? Het verschil met jou situatie is wel dat mijn pc zelf niet meer hersteld.

Hoe weet ik naar welke driver ik moet terug gaan? het speelt nu al een aantal weken en die drivers worden redelijk vaak geüpdatet. Kan het ook zijn dat dit met een nieuwere update gefixt wordt of moet ik nu altijd met een 'oude' driver blijven spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkevilapie
als het al een aantal weken zo is dan zou ik een driver pakken van ~ een half jaar geleden (mag ook een paar maanden zijn). mocht het zo zijn dat de driver het probleem is dan kan je steeds 1 versie omhoog gaan tot je weer problemen krijg. of je wacht een paar maanden en kijk of het dan gefixt is in de updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokke85
@darkevilapie Heb de drivers geprobeerd tot meer dan een half jaar terug maar helaas, dit werkt ook niet. Ik denk dat ik toch maar eens een nieuwe voeding ga aanschaffen en kijken of dat een verschil maakt. In ieder geval dank voor je hulp!

• rickbieze
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14-05 13:50
Grote kans dat je voeding niet goed meer werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokke85
@rickbieze als dat het geval is zou het toch niet moeten uitmaken welk spel je speelt? Wanneer ik PUBG speel heb ik ook wel eens een paar potjes dat hij niet uitvalt maar als ik bijvoorbeeld Heroes of the Storm speel dan houdt hij het nooit langer dan 2 minuten vol voordat er een crash optreed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-02 21:01
Welk programma gebruik je voor je drivers?

Ik zou gewoon GeForce Experience downloaden, dit programma download automatisch de laatste updates, wanneer dit niet werkt zou je naar je voeding kunnen kijken.

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickbieze
@fokke85 het kan zijn dat het ene spel meer vermogen vraagt dan het andere. stel dat je voeding het begeeft bij 80% load. en spel x zorgt er voor dat hij bij piek momenten aan deze load komt. dan crashed hij soms. maar stel dat spel y altijd al voor 80% of meer load zorgt crashed hij vrijwel meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokke85
@darkevilapie @rickbieze Ik zit te kijken naar een nieuwe voeding. Het valt me op dat ik mijn voeding destijds heb gekocht voor €73,- Het gaat om een Coolermaster PSU G750M 750Watt Modulair Brons. Het valt me op dat vergelijkbare modellen veel duurder zijn. Een corsair is bijvoorbeeld richting de €130,- Had ik destijds gewoon iets minder gierig moeten zijn en wat meer moeten betalen om dit te voorkomen?

Ik zie trouwens ook dat de ventilator groter is dan het model wat ik nu heb (135mm i.p.v. 120mm) Maakt dat veel verschil of kan het zijn dat die niet meer past.

[ Voor 16% gewijzigd door fokke85 op 27-11-2017 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:47

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

fokke85 schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:35:
@darkevilapie @rickbieze Ik zit te kijken naar een nieuwe voeding. Het valt me op dat ik mijn voeding destijds heb gekocht voor €73,- Het gaat om een Coolermaster PSU G750M 750Watt Modulair Brons. Het valt me op dat vergelijkbare modellen veel duurder zijn. Een corsair is bijvoorbeeld richting de €130,- Had ik destijds gewoon iets minder gierig moeten zijn en wat meer moeten betalen om dit te voorkomen?

Ik zie trouwens ook dat de ventilator groter is dan het model wat ik nu heb (135mm i.p.v. 120mm) Maakt dat veel verschil of kan het zijn dat die niet meer past.
Je hebt voor dat systeem helemaal niet zo'n zware PSU nodig. Met een 500W zit je m.i. al vrij ruim.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbieze
dit lijkt me een goede voeding voor jouw pc: pricewatch: Corsair RM550x Zwart

deze heeft meer dan genoeg vermogen en is zeer efficiënt (80 Plus Gold)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fokke85
Ik heb ook ergens gelezen dat je "bios" je memory verkeert kan lezen en Windows 10 hier heel gevoelig voor is. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet veranderen. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Koop gewoon een nieuwe voeding via WKOA en dan test je hem uit.. je kan nu wel moeilijk gaan doen maar dit is de enige optie. Of leen een voeding van een vriend. 95% van deze vage problemen komen door een voeding die het aan het begeven is.
Pagina: 1