Toon posts:

PC start niet op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden,

Sinds een paar dagen start mijn computer niet op als ik de aan/uit knop indruk. Ik heb een andere voeding in gedaan en de computer reageert er niet op. Vervolgens de oude voeding in een andere computer in gedaan en daar startte de computer wel op. Hieruit kan ik concluderen dat de voeding niet de boosdoener is. Ook heb ik een andere stopcontact gebruikt en andere bekabeling. Vervolgens heb ik een nieuwe voeding in de defecte pc gedaan waarbij ik via de voeding een knopje indruk om de voeding te laten draaien. De voeding start op en de fans beginnen te draaien en vervolgens hoor je een tik en alles valt uit. Alsof de voeding zichzelf uitschakelt ter beveiliging. Het gekke is als ik via de aan/uit knop de computer wil opstarten er niets gebeurd. Als ik via de voeding het opstart knopje indruk wil de voeding opstarten, maar schakelt zichzelf uit.

Daarna heb ik alle randapparatuur uit de computer gehaald waaronder de usb aansluitingen, omdat ik vermoedde dat er misschien sluiting heeft plaatsgevonden. Ook dit heeft niets geholpen. Heeft iemand ervaring met dit fenomeen en mij van advies kan voorzien om achter te komen of het moederbord defect is of dat er sprake is geweest van sluiting. Of is de cpu de boosdoener?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Onderdelen vervangen tot je het defecte onderdeel gevonden hebt. In een situatie als deze zit er weinig anders op. Beginnen met RAM is het makkelijkste en snelste. Als dat het niet is moet je naar dingen als CPU en moederbord toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hee Pilatu,

Ik heb alle randapparatuur verwijderd. Op het moederbord had ik alleen de voeding en cpu gekoppeld. Ondanks dat ik alle randapparatuur heb verwijderd, is er niets veranderd. De voeding schakelt zichzelf na 2 seconden uit na een tik. Alsof er een beveiliging optreed.voeding gaat alleen aan als ik op het aan/uit knopje druk van de voeding. Via de aan/uit knop reageert de voeding niet.
PilatuS schreef op maandag 6 november 2017 @ 17:41:
Onderdelen vervangen tot je het defecte onderdeel gevonden hebt. In een situatie als deze zit er weinig anders op. Beginnen met RAM is het makkelijkste en snelste. Als dat het niet is moet je naar dingen als CPU en moederbord toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:00:

Ik heb alle randapparatuur verwijderd. Op het moederbord had ik alleen de voeding en cpu gekoppeld.
RAM heb je ook nodig als je beeld wil krijgen. Gebruik dus sowieso 1 module.

Verder is het altijd handig om de volledige specs van je PC te plaatsen. Van wat ik zo lees vermoed ik dat het moederbord kapot is, maar dat is dus alleen echt te weten als die vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-09 12:41
Om de aan/uit knop van je kast uit te sluiten kan je die van je moederbord losmaken en de pinnen kortstondig kortsluiten met een schroevendraaier of paperclip. dan weet je in ieder geval of de start knop van je kast niet het probleem is.

Controleer ook of er geen schroefje of ander metaal deeltje sluiting maakt op je moederbord.

Als de voeding is aangesloten gaan er dan wel ledjes aan op je moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een voeding van dell waar een aan/uit knopje zit. Hiermee kan ik de voeding aanzetten. Als ik dit knopje indruk gaat de voeding aan maar valt na 2 seconden uit. Het lijkt alsof er een beveiliging optreed die de voeding uitschakelt. Voor de voeding uitvalt hoor ik een tik. De voeding zelf doet het wel. Want in een andere pc functioneert de voeding gewoon.

De voeding valt voor de bios peep al uit. Letterlijk na een seconden of 2. Het probleem is dat ik de specs niet ken. Ik had een daarvoor een programma speccy. Alleen krijg ik de computer nu niet aan en kan ik niet bij de specs.
PilatuS schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:09:
[...]

RAM heb je ook nodig als je beeld wil krijgen. Gebruik dus sowieso 1 module.

Verder is het altijd handig om de volledige specs van je PC te plaatsen. Van wat ik zo lees vermoed ik dat het moederbord kapot is, maar dat is dus alleen echt te weten als die vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hee lruk,

Ik heb de groene als zwarte draad met een paperclip aan elkaar gekoppeld en wat er gebeurde is dat de voeding aangaat en na 1 tot 2 seconden uitvalt na het horen van een tik. Het lijkt alsof er een beveiliging optreed van de voeding. Het vreemde is dat als ik op de aan/uit knop druk in de behuizing dat de voeding niets doet. Alsof hij geen signaal krijgt. Maar via het knopje op de voeding (aan/uit schakelaar) reageert de voeding, maar valt na een seconden of 2 uit zoals hierboven beschreven.

Hoe kan ik zien of er schroefjes als metaal deeltjes sluiting maken? Is dat te zien aan donkere vlekjes?

Tot slot als ik de voeding aanzet door op het knopje te drukken van de voeding, beginnen fans te draaien, maar dat houdt snel op omdat de voeding uitgaat. Ook brandt het lampje van de hdd heel even. Maar het lampje dooft snel, aangezien de voeding maar een seconde of 2 blijft draaien.
Iruk1981 schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:29:
Om de aan/uit knop van je kast uit te sluiten kan je die van je moederbord losmaken en de pinnen kortstondig kortsluiten met een schroevendraaier of paperclip. dan weet je in ieder geval of de start knop van je kast niet het probleem is.

Controleer ook of er geen schroefje of ander metaal deeltje sluiting maakt op je moederbord.

Als de voeding is aangesloten gaan er dan wel ledjes aan op je moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-09 12:41
Sorry voor het lange wachten. Ben erg druk.

Heb je in de tussentijd nog iets geprobeerd? Het klinkt inderdaad als een kortsluiting. Hierboven werd gesuggereerd om nog eens te testen met maar 1 geheugen reepje, heb je dat al geprobeerd?

je kan ook kijken of je kan opstarten met je moederbord uit de kast, bijv op een anti statisch matje (of stuk karton, maar let op dat er geen metalen onderdelen inzitten zoals nietjes). dan alleen geheugen cpu en voeding aansluiten.
Pagina: 1