Access point of repeater?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:32
Onze Wifi router zit nu in onze meterkast en de ontvangst op de begane grond is redelijk tot goed. Als ik naar de eerste etage ga zakt de signaal sterkte enorm in. Bij het trapgat gaat het nog, maar hoe verder ik daar bij vandaan loop hoe lager. In onze slaapkamer is het signaal volgens een monitoring app nog geen -70db (?).

Bij de aanleg van ons huis is op de eerste etage overal metalen krimpnet gebruikt om de vloerverwarming aan te bevestigen en ik verwacht dat dit de oorzaak is van een slechte ontvangst boven.
Nou kan ik wellicht een repeater aanschaffen om het signaal boven beter te krijgen, maar als dit signaal al nauwelijks boven komt is het plaatsen van de repeater rond het trapgat misschien ook geen goede oplossing?

Zou ik dan beter afzijn met een bedrade oplossing naar een los accespoint (waarschijnlijk weer nieuwe SSID?

[ Voor 1% gewijzigd door Herbiek616 op 06-11-2017 17:31 . Reden: spelfouten verwijderd ]

Beste antwoord (via Herbiek616 op 06-11-2017 23:41)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Herbiek616 schreef op maandag 6 november 2017 @ 17:34:
[...]

Wist niet dat dit kon, ook al is router en AP van verschillend merk, je kunt de SSID en passwords gewoon zelfde houden en dan kunnen mijn mobile devices gewoon "naadloos" switchen tussen router en AP?
Als je ook zorgt voor identieke security en encryption: in theorie ja.

In praktijk niet altijd, maar dan is het probleem niet zozeer de verschillende merken als eerder het feit dat veel clients dom zijn. Recente iDevices (>iOS 8 ) en Android (>5) apparaten zullen bij goede settings roamen als er veel verschil is in signaalsterkte tussen de AP's, maar ouder spul zal dat niet vanzelf doen, en bij Windows hangt het zoals vaker van de drivers af.

Als je AP's hebt van zelfde merk en serie kan het zijn dat er truukjes ingebouwd zitten om dat wat soepeler te laten gaan, maar overgrote deel consumentenapparatuur heeft nauwelijks tot niets op dat vlak.

Wat ook te vaak vergeten wordt is locatie goed uitzoeken. Roamingproblemen komen van teveel overlap tussen AP's. Als je zorgt dat de AP's simpelweg nauwelijks overlappen, dan heb je zelfs met de domste apparatuur weinig last van plakkerigheid. In dit voorbeeld is er op 1e verdieping bij het trapgat wel wat signaal, maar ver er vandaan niet. Die AP moet je dus nadrukkelijk niet in het trapgat plaatsen maar juist zo ver mogelijk er vandaan, waar het minste signaal is. Dan overlapt het voornamelijk op de trap, maar niet veel verder dan dat. Als het slecht roamt kan verlagen van signaalsterkte ook helpen.

Lukt dat allemaal niet dan kun je duurdere apparatuur overwegen dat wel hulpmiddelen bij het roamen ingebouwd heeft. Ubiquiti's UniFi-reeks is de goedkoopste die iets zinnigs doet (de laagste link rates per default uitschakelen). Dat is vrij primitief, maar voldoet in verreweg de meeste gevallen. Voordeel is dat de UniFi-AP's niet noemenswaardig duurder zijn dan consumentenAP's met vergelijkbare specs. Nadeel is dat je er pas voordeel van hebt als alle AP's in huis UniFi zijn, dus je moet zowel boven als beneden zo'n ding plaatsen en de WiFI op je bestaande router uitschakelen. Twee UniFi UAP AC Lite's kosten EUR 140 (EUR 70/stuk).

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Nooit aan repeaters beginnen, levert alleen maar ellende op. Gewoon een extra AP kopen, netwerknaam en SSID identiek instellen, en je bent al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jazeker, helemaal goed geredeneerd op alle valkken, behalve die SSID:

- zeer aannemelijk dat lager signaalsterkte komt door de metalen laag ivm vloerverwarming
- repeater plaatsen heeft weinig zin als je zo'n abrupte daling in RSSI hebt (sowieso zijn repeaters brak)
- AP bedraad is veruit de beste oplossing.

Maar SSID hoeft helemaal niet anders te zijn, sterker nog om goed te roamen moet je SSID, PSK ("wachtwoord"), security en encryption exact hetzelfde instellen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Maar SSID hoeft helemaal niet anders te zijn, sterker nog om goed te roamen moet je SSID, PSK ("wachtwoord"), security en encryption exact hetzelfde instellen.
Wist niet dat dit kon, ook al is router en AP van verschillend merk, je kunt de SSID en passwords gewoon zelfde houden en dan kunnen mijn mobile devices gewoon "naadloos" switchen tussen router en AP?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Herbiek616 schreef op maandag 6 november 2017 @ 17:34:
[...]

Als je ook zorgt voor identieke security en encryption: in theorie ja.

In praktijk niet altijd, maar dan is het probleem niet zozeer de verschillende merken als eerder het feit dat veel clients dom zijn. Recente iDevices (>iOS 8 ) en Android (>5) apparaten zullen bij goede settings roamen als er veel verschil is in signaalsterkte tussen de AP's, maar ouder spul zal dat niet vanzelf doen, en bij Windows hangt het zoals vaker van de drivers af.

Als je AP's hebt van zelfde merk en serie kan het zijn dat er truukjes ingebouwd zitten om dat wat soepeler te laten gaan, maar overgrote deel consumentenapparatuur heeft nauwelijks tot niets op dat vlak.

Wat ook te vaak vergeten wordt is locatie goed uitzoeken. Roamingproblemen komen van teveel overlap tussen AP's. Als je zorgt dat de AP's simpelweg nauwelijks overlappen, dan heb je zelfs met de domste apparatuur weinig last van plakkerigheid. In dit voorbeeld is er op 1e verdieping bij het trapgat wel wat signaal, maar ver er vandaan niet. Die AP moet je dus nadrukkelijk niet in het trapgat plaatsen maar juist zo ver mogelijk er vandaan, waar het minste signaal is. Dan overlapt het voornamelijk op de trap, maar niet veel verder dan dat. Als het slecht roamt kan verlagen van signaalsterkte ook helpen.

Lukt dat allemaal niet dan kun je duurdere apparatuur overwegen dat wel hulpmiddelen bij het roamen ingebouwd heeft. Ubiquiti's UniFi-reeks is de goedkoopste die iets zinnigs doet (de laagste link rates per default uitschakelen). Dat is vrij primitief, maar voldoet in verreweg de meeste gevallen. Voordeel is dat de UniFi-AP's niet noemenswaardig duurder zijn dan consumentenAP's met vergelijkbare specs. Nadeel is dat je er pas voordeel van hebt als alle AP's in huis UniFi zijn, dus je moet zowel boven als beneden zo'n ding plaatsen en de WiFI op je bestaande router uitschakelen. Twee UniFi UAP AC Lite's kosten EUR 140 (EUR 70/stuk).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Had al zitten kijken naar die Ubiquiti's AC Lite's. Wellicht betere investering icm met een 8 of 16 poorts Gb switch (met een paar POE poorten) ipv een losse router met ingebouwde Wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat heb je nu in de meterkast hangen? Als dat redelijk prut is, dan is het sowieso handig om het (voor WiFi) te vervangen en dan is 2x UAP AC Lite een prima idee. Is het vrij goed, dan zou je kunnen overwegen om een enkele AP ernaast te nemen, KPN's "WiFi Versterker" voor EUR 50 is standalone beter dan een UAP AC Pro, enige wat je mist is het uitschakelen van die lage link rates.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Heb nu een flink verouderde Linksys WRT610N....Die hangt (bedraad) achter het modem van de Ziggo waarvan ik alle draadloze netwerk heb uitgeschakeld.

[ Voor 52% gewijzigd door Herbiek616 op 07-11-2017 00:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die WRT610N is inderdaad allerminst de nieuwste. Wel is het een betrouwbare oude werkpaard. Enige wat je wint met een nieuwere AP is hogere 5GHz WiFi-ac performance. Qua dekking en stabiliteit gaat het niet enorm uitmaken.

Welke Ziggo modem heb je trouwens exact? De allereerste varianten met WiFi waren bedroevend, maar de recentere kunnen meer dan acceptabel zijn (en beter dan de WRT610N).

Wat je zou kunnen proberen is om WiFi op de Ziggo modemrouter weer aan te zetten en de WRT610N als AP boven te hangen. Als dat bevredigend werkt ben je makkelijk en zonder kosten klaar. Werkt dat niet goed, dan kun je alvast beste locatie voor AP's uitzoeken en dan beide vervangen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Welke Ziggo modem heb je trouwens exact?
Inloggen bij mijn Ziggo laat zien: EMTA - TECH - WIFI3.0
Het gaat dus om een Technicolor T7200 U

[ Voor 27% gewijzigd door Herbiek616 op 07-11-2017 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Herbiek616 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:27:
[...]
Inloggen bij mijn Ziggo laat zien: EMTA - TECH - WIFI3.0
Het gaat dus om een Technicolor T7200 U
Bah, daar heb je inderdaad weinig aan voor WiFi. Per band is het inferieur aan de WRT610N, maar vooral het feit dat het niet in beide banden tegelijk kan werken is kwalijk.

Drie opties lijkt me zo:
1) Bij Ziggo aangeven dat je WiFi beroerd is en iets beters dan die TC7200 weg te krijgen. Als je een CH7465LG krijgt, is dat andere klasse, ronduit superieur aan de TC7200, ook beter dan de WRT610N in de belangrijke 5GHz. Dan kun je de WRT610N als AP boven hangen (want hoe goed de AP beneden ook is, kans dat het alles dekt is klein)
2) Touwtjes zelf in handen nemen en een enkele AP kopen om naast de WRT610N te gebruiken.
3) Alles ineens aanpakken en twee bij elkaar passende AP's nemen om boven en beneden van modern WiFi te voorzien.

Bij optie 3 ligt UniFi behoorlijk voor de hand, bij optie 2 zou je aan een enkele UniFi AP kunnen denken, maar de toegevoegde waarde van een enkele UniFi-geval is beperkt. Een voordeligere keus zou de KPN "WiFi Versterker" zijn. Dat is een 3x3 MiMo dualband AP met uitstekende standalone eigenschappen. Nadeel is dat als je alsnog besluit een tweede nieuwe AP te nemen je geen mooi samenwerkende set (a la UniFi) kunt nemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:50
Idd zou ook bij Ziggo beginnen over een 5ghz modem. Is me bij KPN ook gratis gelukt.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
De WRT610N wordt geen nieuwe firmware meer voor uitgebracht. De security gaten van de afgelopen jaren zijn daarom niet gedicht. Heb al eens gelezen dat er opensource projecten zijn die hier wel nieuwe firmware voor uitbrengen. Hebben jullie daar ervaring mee?

Verder net bericht gehad van Ziggo klantenservice dat ik uit coulance het nieuwste modem krijg opgestuurd. Of dit dan de CH7465LG is welke in in mijn vraag genoemd had weet ik nog niet.

Edit: Heb idd een CH7465LG ontvangen en met deze modem haalt mijn laptop ook de volle 200Mbit bij een test (naar een snel online testpunt). Heb verder 1 maal een Ubiquiti's AC Lite gekocht die ik binnenkort op zolder in de nok ga ophangen. De vloer tussen zolder en eerste etage is van hout dus verwacht dat ik dan op de eerste etage ook prima ontvangst heb. Omdat ik hem aan de achterkant van het huis hang hoop ik straks ook in de tuin ook prima ontvangst te hebben.

[ Voor 60% gewijzigd door Herbiek616 op 27-11-2017 17:16 ]

Pagina: 1