Klein Bedrijf NAS Oplossing

Pagina: 1
Acties:

• oko2708
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-02 13:06
Beste Tweakers,

Mijn oom heeft zelf een klein bedrijfje en gebruik een NAS om de bedrijfsgevens op te slaan samen met een aantal backups van zijn bestanden van thuis. Nu begint de huidige NAS vol te raken en zijn er momenteel wat snelheidsbeperkingen. Tijd voor een nieuwe NAS dus.

Hij heeft mij gevraagd of ik een goede NAS voor hem aan wilde schaffen en configureren zodat die aan zijn eisen voldoet.

Binnen het bedrijf wordt er veel gewerkt met Autodesk Revit. Dit programma maakt binnen projecten veel kleine bestanden aan, waardoor de harde schijf de lees en schrijf opdrachten momenteel niet bij kan houden.

Momenteel is er een twee-sleuf NAS in gebruik, met twee harde schijven in RAID 1. Deze kunnen de data helaas niet snel genoeg verwerken, wat resulteert in lage wachttijden. In plaats van op de nas te werken, worden de projecten nu lokaal opgeslagen en worden er handmatig back-ups van gemaakt met een externe harde schijf (dit proces duurt lang wegens de vele kleine project bestanden). Verder zijn de lokale bestanden niet te benaderen door andere medewerkers.

Doel
Het doel van de de aanschaf van de nieuwe nas is dan ook dat de project bestanden op de NAS terecht moeten komen, zonder dat het snelheidsbeperkingen oplevert.

De eisen:
- Het moet een Synology zijn (Wegens goede ervaring en gebruiksvriendelijke UI)
- De NAS moet exclusief een eventuele SSD Cache 4 sleuven hebben voor Harde schijven
- De NAS moet lees een schrijf acties van Autodesk Revit voor ten minste een gebruiker kunnen bijhouden

Budget:
Geen, zolang alle keuzes goed onderbouwd kunnen worden, maar laten we het budget rond de 3000 euro stellen.

Oplossing
De oplossing zal ongetwijfeld een SSD zijn. Maar hoe is die oplossing het beste te implementeren? All-out SSD's. Erg duur, maar het is een mogelijkheid.

Een meer realistische oplossing lijkt mij om een SSD Cache te gaan gebruiken. Zo kunnen de kosten voor de opslag laag blijven terwijl de prestaties toch hoog zijn.

Ik twijfel echter nog tussen M.2 SSD's en normale SSD's. Al gaat mijn voorkeur naar M.2, omdat de nas zelf dan een stukje kleiner kan zijn. (geen eis, maar wel een plus)

Een synology R/W SSD cache vereist twee identieke SSD's in raid 1, houd daar rekening mee.

Ik heb twee setups gemaakt:

M.2 SSD Setup
#ProductPrijsSubtotaal
1Synology M.2 SSD Adapter M2D17€ 146,-€ 146,-
2Samsung 850 EVO M.2 500GB€ 168,-€ 336,-
1Synology DS1517+ (8GB ram)€ 835,-€ 835,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.317,-

Normale SSD Setup
#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung 850 EVO 500GB€ 155,-€ 310,-
1Synology DiskStation DS1817+ (8GB)€ 1.020,01€ 1.020,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.330,01

Dat in beide setups een ander NAS model zit is geen foutje. Bij de Normale SSD setup, moeten de SSD's in 2 sleuven geplaatst worden. Waardoor er in totaal 6 sleuven nodig zijn om aan de eis van 4 harde schijven te voldoen. Aangezien er maar één dure 6-sleuf NAS bestaat is er gekozen voor een 8-sleuf. De CPU en hoeveelheid RAM is voor beide modellen hetzelfde.

Zo blijkt er qua prijs niet echt een verschil te zijn. Is dit echt een voorkeursgevalletje of zijn er toch redenen om voor een bepaalde opstelling te kiezen? Vormt de M.2 adapter bijvoorbeeld een bottleneck?

De Lege sleuven zullen gedeeltelijk worden gevuld met normale harde schijven in SHR. De lege sleuven zijn er om futureproof te zijn zodat de opslag capaciteit kan worden uitgebreid indien nodig.

Bestandssysteem
Verder als laatste vraag ik heb zelf niet geweldig veel verstand van bestandssystemen, dus laat ik dat lekker aan jullie over. EXT4 of BTRFS, welke en waarom?

Dus nog even kort samengevat:
Welke setup? Normaal, M.2 of misschien wel iets heel anders.
Vormt de M.2 adapter een bottleneck?
EXT4 of BTRFS?

Mijn dank is groot _/-\o_

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02 15:46
Al gekeken naar de 918+ ? Recent uitgekomen en krijgt uitstekende reviews - zit rond de 550 euro.
De M.2's steek je dan in de onderkant (2 stuks is aan te raden, betere reads EN writes), geen gekke adapters nodig.

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston HyperX Impact HX318LS11IB/4€ 37,86€ 37,86
2Samsung 960 EVO 250GB€ 123,94€ 247,88
1Synology DiskStation DS918+€ 541,95€ 541,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 827,69

https://www.synology.com/nl-nl/dsm/Btrfs

En welke HDD's worden er nu gebruikt? Leunt de software meer op read of meer op writes? Mogelijk dat je de schijven ook kunt vervangen voor snellere edities?

[ Voor 99% gewijzigd door iamzero456 op 06-11-2017 17:00 ]

• oko2708
iamzero456 schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:54:
Al gekeken naar de 918+ ? Recent uitgekomen en krijgt uitstekende reviews - zit rond de 550 euro.
De M.2's steek je dan in de onderkant (2 stuks is aan te raden, betere reads EN writes), geen gekke adapters nodig.

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston HyperX Impact HX318LS11IB/4€ 37,86€ 37,86
2Samsung 960 EVO 250GB€ 123,94€ 247,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 827,69
Bedankt voor je reactie!
Ik weet niet hoe ik daar overheen heb gekeken, hij stond notabene in mijn vergelijking-lijstje...

Ik zie net dat de 918+ NVM ondersteund dus dat is natuurlijk wel een echte game changer.

Verder zie ik dat jij hebt gekozen voor 2x 250GB ipv 500GB. Denk je dat 500GB Cache te veel is? Momenteel zitten ze bijna aan de 2TB data, dus dan is 500GB wat veel inderdaad, maar beter iets te veel dan te weinig lijkt mij, zeker als ze binnenkort naar 4 of 8TB opslag gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door oko2708 op 06-11-2017 17:05 ]

• iamzero456
oko2708 schreef op maandag 6 november 2017 @ 17:04:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Ik weet niet hoe ik daar overheen heb gekeken, hij stond notabene in mijn vergelijking-lijstje...

Ik zie net dat de 918+ NVM ondersteund dus dat is natuurlijk wel een echte game changer.

Verder zie ik dat jij hebt gekozen voor 2x 250GB ipv 500GB. Denk je dat 500GB Cache te veel is? Momenteel zitten ze bijna aan de 2TB data, dus dan is 500GB wat veel inderdaad, maar beter iets te veel dan te weinig lijkt mij, zeker als ze binnenkort naar 4 of 8TB opslag gaan.
Als geld geen issue is :9~ zou ik vooral de grotere variant nemen, maar je zal even kunnen zoeken of het veel uitmaakt. Van synology website lees ik dit:
SSD Cache Advisor
Met deze functie kunt u het totaal aantal recent geopende bestanden op een bepaald volume en hun grootte berekenen en weergeven. Hebt u nog geen SSD-caches op het geselecteerde volume gemaakt, dan helpt deze informatie om te bepalen hoe groot de SSD-cache moet zijn voor uw systeem. Hebt u eerder een SSD-cache op het geselecteerde volume gemaakt dan wordt hier de analyse en het gebruik van de cache weergegeven.
Om de SSD Cache Advisor te gebruiken:
klik op SSD Cache Advisor om de wizard te openen.
Selecteer een volume voor berekening en klik vervolgens op Volgende.
De wizard begint automatisch met de berekening van het aantal recent geopende bestanden op het geselecteerde volume en hun grootte. De berekeningsduur varieert al naargelang de gebruikte omgeving.
_____
* SSD cache is alleen beschikbaar op bepaalde modellen.
** Dit is niet van toepassing voor SSD-lees/schrijfcaches die op DSM 5.1 of eerdere versies zijn gemaakt. Dit wil zeggen dat elke 1 GB of SSD-cache gemaakt op een eerdere versie dan DSM 5.2 minstens 4 MB systeemgeheugen vereist, ook al wordt een DSM 5.2-omgeving gebruikt.

• oko2708
De SSD Cache word op de DS819+ ook netjes ondersteund dus dat is geen probleem.

Helaas kan ik (nog) geen gebruik maken van de Cache advisor omdat het huidige model geen Cache ondersteund en de advisor daar dus niet beschikbaar is.

Maar zelfs met de een dubbele 500GB NVMe, zijn we op deze manier nog goedkoper uit, dus ik denk dat ik gewoon voor de 500GB Kies.

Dit wordt hem dan waarschijnlijk zo:
#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung 960 EVO 500GB€ 229,93€ 459,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.001,81

De Ram uprgade laat ik denk nog even achterwegen. Upgraden kan altijd nog. Met 500GB Cache heb ik 200MB nodig aan RAM en 3,8GB moet voorlopig wel genoeg zijn denk ik.

Als iemand anders nog geniale ideeën heeft dan hoor ik die natuurlijk graag.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-02 20:12
Welke schijven wil je er in gaan steken naast de cache? Dat kan ook nog wel een wereld van verschil maken. En hoe is het netwerk verder opgebouwd? Zijn er goede kabels en hardware gebruikt? Het is zonde als je straks een deftige NAS hebt staan en het netwerk de volgende beperking blijkt te zijn.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

oko2708 schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:51:
Binnen het bedrijf wordt er veel gewerkt met Autodesk Revit. Dit programma maakt binnen projecten veel kleine bestanden aan, waardoor de harde schijf de lees en schrijf opdrachten momenteel niet bij kan houden.

Het doel van de de aanschaf van de nieuwe nas is dan ook dat de project bestanden op de NAS terecht moeten komen, zonder dat het snelheidsbeperkingen oplevert.

- De NAS moet lees een schrijf acties van Autodesk Revit voor ten minste een gebruiker kunnen bijhouden
VOordat je nou allerlei oplossingen gaat verzinnen is het wellicht verstandig om de gemiddelde data througput en IOPS van je Revit applicatie te bepalen. Dan kan je namelijk zien of een Syno met SSD cache (zoals de 918+) dat gaat opvangen. Ik zeg altijd "Meten is weten". Zonder getalletjes kan je wel iets kiezen, maar niet onderbouwen. Ik werk liever met getallen en een onderbouwing.

Update: via internet lees ik voor Revit (op VMware): ~750+ IOPS Per User

Update2: op basis van http://blog.wapnet.nl/201...ops-and-mbs-benchmarking/ heb ik deze test losgelaten op een netwerkshare op mijn DS918+ met SSD cache. Hierbij kom ik op 8585 read IOPS en 2861 write IOPS.

[ Voor 18% gewijzigd door Microkid op 06-11-2017 18:13 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• oko2708
@arvidbeheerder
Om te beginnen wil ik 2x 8TB WD RED plaatsen en dan kunnen er later wanneer het nodig is, nog schijven bij geplaatst worden.

Het netwerk is volledige voorzien van CAT6e bekabeling, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

@Microkid
Goed dat je het zegt. Ik wist eerlijk gezegd niet dat je ook de IOPS van een bepaalde applicatie kon meten. Ik ging er vanuit dat aangezien er momenteel probleemloos naar een SSD geschreven wordt, dat het met een SSD Cache in de NAS net zo goed zou werken. Ik weet dat dat natuurlijk niet helemaal waar is, zeker niet als er meerdere mensen tegelijk bezig zijn, maar meestal wordt er maar door twee mensen tegelijk aan projecten gewerkt en als het inderdaad maar 750 IOPS per user is dan moet het zeker goed gaan.

• iamzero456
oko2708 schreef op maandag 6 november 2017 @ 17:42:
@arvidbeheerder
Om te beginnen wil ik 2x 8TB WD RED plaatsen en dan kunnen er later wanneer het nodig is, nog schijven bij geplaatst worden.

Het netwerk is volledige voorzien van CAT6e bekabeling, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

@Microkid
Goed dat je het zegt. Ik wist eerlijk gezegd niet dat je ook de IOPS van een bepaalde applicatie kon meten. Ik ging er vanuit dat aangezien er momenteel probleemloos naar een SSD geschreven wordt, dat het met een SSD Cache in de NAS net zo goed zou werken. Ik weet dat dat natuurlijk niet helemaal waar is, zeker niet als er meerdere mensen tegelijk bezig zijn, maar meestal wordt er maar door twee mensen tegelijk aan projecten gewerkt en als het inderdaad maar 750 IOPS per user is dan moet het zeker goed gaan.
En wat is het uiteindelijk geworden? Al in gebruik?

[ Voor 90% gewijzigd door iamzero456 op 14-11-2017 08:10 ]

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-01 21:21
Ondersteunen Synologies wel NVME? Ik dacht dat ze alleen SATA op M.2 deden.

• oko2708
iamzero456 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:09:
[...]

En wat is het uiteindelijk geworden? Al in gebruik?
Gisteren naar mijn oom geweest om alles even door te nemen en het systeem besteld.

Het is de DS918+ geworden, met 2 500GB 960 EVO M.2 SSD's voor de cache en met 2 WD RED 8TB drives

Het systeem zal waarschijnlijk in de kerstvakantie in gebruik worden genomen i.v.m. mogelijke downtime door schijf migratie.

Verwijderd

Beetje laat wellicht, maar heb je ook nagedacht over backups?

Je hebt nu 1 snelle NAS met als je wederom voor mirroring hebt gekozen bescherming tegen 1 drive failure.

Je hebt als het goed is nu een Synology NAS 'over', die zou je extern kunnen plaatsen voor een remote backup.
Pagina: 1