Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Switch configuratie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Netgear GS724T managed smart switch gekocht.
Kan ik deze ook als volgt configureren:

1) kpn glasvezel op poort 1(switch). Met Vlan 6 naar de wan poort van de router sturen via poort 2(switch)
2) lan poort van de router naar poort3(switch), en vervolgens poorten 4 tm 24 van de switch gebruiken voor de rest van het netwerk.

Dus

poort1) glasvezel kpn
poort2) WAN router
poort3) lan router
poort4 tm 24 ) werkstations

Verwijderd

Je moet eens even kijken wat er precies op de kpn glasvezel binnenkomt. Als dat untagged is dan is er niets aan de hand. Als dat "tagged" is, dan is het wel handig te weten welke vlans kpn in gebruik heeft op die kabel, die wijs je toe als tagged op je poort 1, en je eigen vlans geef je dan andere nummertjes. Evenzo moet je opletten dat je routertje krijgt wat'ie hebben wil, taggen of untagged.

Maar dan zitten dus jouw vlans en die van kpn in dezelfde nummerruimte. Wil je dat niet dan heb je een switch nodig die "dubbel" kan taggen ("QinQ"). Apparaten die dat kunnen bestaan wel maar het is tegelijkertijd niet iets dat je in HTK-apparaten tegenkomt.

Ik heb het eerlijkgezegd niet nageken of je switch er iets mee doet maar een ander aandachtspuntje is die twee poortjes naar je router en spanning tree protocol. Veel routertjes hebben de lan en wan poorten op dezelfde switch, dus daar kan STP vervelend worden in deze configuratie.

Als je je vlannetjes netjes geregeld hebt en je router kan het, dan kun je natuurlijk ook een enkel, tagged, lijntje tussen switch en router leggen, en er een "router on a stick" van maken, mocht je dat willen.

Is er een specifieke reden dat je je switch tussen router en kpn glasvezelapparaat wil stoppen?

Verwijderd

Topicstarter
kpn glasvezel komt tagged binnen op vlan6. Daar wil ik de switch voor gebruiken. om deze untagged naar de router te sturen. En vervolgens de andere poorten van de switch gebuiken om alles vanuit de router naar alle werkstations te sturen.