Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 21:12
Mijn vraag:

Ik ga met mijn gezin met de auto rondreizen in Afrika. Ik heb 2 jonge kinderen op de achterbank die beide kunnen beschikken over een iPad voor hun neus.

Graag wil ik weten hoe ik een simpel en goed netwerk maak, zodat:

(i) De kinderen films kunnen kijken op die iPads (synchroon of individueel?);
(ii) Wij zullen video's en foto's maken, deze willen we opslaan;

Relevante software en hardware die ik gebruik
- apple macbook (2x)
- iPhones
- 2x iPads 2017
- ...
- ...

Overwegingen:
- Wij gaan 1-2 jaar reizen, dus content (films) kunnen niet op de iPad staan. De bron moet dus een externe HD zijn of onze MacBooks.
- Internet is niet beschikbaar, soms lokaal in een lodge/hotel. Dan kunnen we downloaden bijv.
- Content wil ik het liefst van bijv. Netlix halen (offline kijken), al zie ik dat er beperkingen zijn wat betreft downloaden op de Mac...
- In de auto is 12V en evt. 220V (dual battery system)

[ Voor 3% gewijzigd door jhveldhuis op 06-11-2017 16:08 ]

Beste antwoord (via jhveldhuis op 07-11-2017 10:57)

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:10

Releases

Ja maar!

Sandisk heeft tegenwoordig van die mooie USB sticks die ook een lightning poort hebben die je vol kan gooien met films en zo in de iPad kan pluggen. Allicht het overwegen waard?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:48

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Met de iOS app "Infuse" kun je over een netwerkverbinding films streamen. Dit kan bijvoorbeeld over SMB en laat dat net op je MacBook ingesteld kunnen worden onder "File Sharing". Je kunt ook een externe harddrive op die manier "sharen". Met "Internet Sharing" kun je vanuit je MacBook een WiFi accesspoint maken, zodat je met de iPads kunt verbinden. Zit allemaal ingebakken in MacOS en vereist geen externe software.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Weet niet wie het was, maar las laatst van een tweaker die een Pi had gekocht voor juist dat doel. Externe HDD er aan en als mediacenter en accesspoint voor in de auto inzetten. Voeding uiteraard via USB de pi. Hoe ie de HDD gevoed had weet ik ff niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 22:59
Iets van een NAS idd. Belangrijker is een stabiele voeding. Als je een omvormer hebt kun je dat gebruiken, alleen verlies je aardig aan rendement.

Efficienter is om de accuspanning te gebruiken. Alleen zul je die wel goed moeten reguleren/stabiliseren. De boordspanning is verre van stabiel. Denk ook aan een buffer om bv je nas netjes te kunnen afsluiten als je de auto verlaat, en om de spanningsdip van het starten te overbruggen.

Mijn advies: Simpele Mikrotik als AP/DHCP server /switch, en een simpele NAS voor storage. Optioneel kun je er ook een 4G dongle in drukken voor internetconnectiviteit, al dan niet via lokale simkaartjes indien gewenst.

Stop wel een (grote) SSD in je NAS. Tenzij je alleen dat ding gebruikt als je stilstaat zal een conventionele hdd in no-time dood zijn.

Mocht je met een omvormer aan de gang gaan voor je apparatuur: Gebruik een echte. Dus eentje die een zuivere sinus geeft, geen blokgolf of modified sinus. Veel apparaten vinden dat niet leuk, zeker niet voor langere tijd.

De NAS kun je naast de films en meuk ook gebruiken voor je eigen storage. Neem een externe HDD mee voor 'long-term storage', als je TB's aan SSD wilt meenemen wordt het duur. Maar tijdens het rijden wil je geen normale disks. Imho dus iets van 512Gb - 1Tb aan SSD en een paar conventionele 2.5" HDDs voor de meuk. Als ze de eerste ssds leeggekeken hebben kopieer je nieuwe content als je stilstaat, en backup je de foto's ook (op de disks die je dan ook meeneemt - dus niet in je auto laat liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:15
Lokale omstandigheden zijn niet perse zo, dat je makkelijk en snel een download kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Afrika is best groot, waar ga je rondrijden?

Ik zou oppassen met zoveel opzichtige - en makkelijk te helen - welvaart (die MacBooks en nieuwe iPads).

Los daarvan, als je zeer lang rond gaat rijden moet je vooral een goede manier hebben om aan nieuwe content te komen. Netflix klinkt leuk, maar eea is regiogebonden en zou zomaar kunnen dat je in $Afrikaans_land veel minder beschikbaar hebt, nog los van uitdagingen qua downloaden ervan. Ik zou als plan B zorgen voor iets dat DVD's kan lezen zodat je op de lokale markt zooi kunt kopen en dat af kunt spelen (cq rippen naar HDD en daarvandaan streamen naar die tablets).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Je wilt sowieso niet iets inbouwen in je auto wat onderweg aan moet staan.

Je kan kijken naar bijvoorbeeld simpelweg een externe HDD en dan een plex media center op een van de laptops. Via een externe HDD kan je een grote voorraad films meenemen, die je vervolgens via die plex mediacenter kan converteren en syncen naar je iPads. Hier kan je een device-to-device wifi netwerkje voor gebruiken (kan de Mac gewoon maken).

Zo kan je om de zoveel tijd even wat nieuwe films op die iPad zetten, en daar weer een tijdje mee doen.

Nieuwe content download je dan waar mogelijk, al zal dat niet echt opschieten. De grote hotels wellicht.

Een legale oplossing is denk heel lastig. Er zijn weinig aanbieders die wereldwijd van alles aanbieden wat je ook nog eens kan syncen met je apparaat.

Als je dan eens stilstaand een film aan die kids wilt geven (of zelf) kan je de macbook wel aan laten zodat hij alsnog de film naar de iPad streamt.

Verder denk ik dat je van de zotte bent om zoveel dure Apple hardware mee te nemen, dan kan je net zo goed een bordje 'besteel mij' om je nek hangen. Wat voor een auto neem je mee? Goed slot er op?

Verder, veel plezier!

[ Voor 17% gewijzigd door Edwin88 op 07-11-2017 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:34
Een low tech oplossing is om de iPads in te ruilen voor Android gevallen en een handvol SD kaartjes mee te nemen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:10

Releases

Ja maar!

Sandisk heeft tegenwoordig van die mooie USB sticks die ook een lightning poort hebben die je vol kan gooien met films en zo in de iPad kan pluggen. Allicht het overwegen waard?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Is de bedoeling van een roadtrip niet dat je naar buiten kijkt? Films kijken op een ipad kan je ook thuis op de bank.

Anyhow, Netflix offline werkt goed maar niet alles is beschikbaar en je hebt af en toe internet nodig als je veel download, series zijn geloof ik maar 48 uur geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:22
Bierkameel schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:27:
Is de bedoeling van een roadtrip niet dat je naar buiten kijkt? Films kijken op een ipad kan je ook thuis op de bank.
Misschien als je een aantal weken gaat, maar als je een roadtrip van 1 a 2 jaar maakt dan willen de kinderen vast eens een film kijken of spelletje spelen.

OT: zoals eerder genoemd zou ik eerder de iPads inruilen voor Android tablets waar een micro SD in kan. Die kosten tegenwoordig ook niet veel meer. Een andere optie is USB sticks met Lightning connectie kopen. Of een Lightning naar USB adapter en dan USB sticks kopen.

Volgens mij hebben ze ook externe HDD's met wifi, weet alleen niet of je vanaf daar kan streamen naar een iPad. Dit kan ook een optie zijn.

Zelf zou ik denk ik liever niet met harde schijven aan de slag gaan, zullen wel geen geweldige wegen zijn in Afrika dus dan is het wachten totdat zo'n schijf het begeeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Goudstalen op 07-11-2017 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Vergeet niet dat je een SSD neemt en geen HDD. Als je een HDD gebruikt in de auto ben ik bang dat je de hobbels in België al niet door komt.

Verder gaat Netflix inderdaad niet werken, daar zit een tijdslimiet op. Overall is dit een redelijk complex vraagstuk wat je lastig met reguliere consumentenoplossingen kan tackelen. Weinig mensen hebben de usecase 'wil langer dan een jaar films kijken in de auto die ik weinig tussentijds hoef te downloaden'.'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Koop een Mifi. Er zijn mifi's met een micro-sd-slot, er zijn ook Mifi's met een USB-host-aansluiting, waarop je een externe schijf aan kunt sluiten. Die kun je als portable NAS gebruiken (en met @Stoelpoot : Neem een SSD en geen HDD, waarschijnlijk kom je in Zuid-Afrika ook op wegen die nog beroerder zijn als de snelwegen in Belgie :D )

Kijk bijvoorbeeld eens naar een Huawei E5770.

Je hebt zo 1. gedeelde storage, en 2. mobiel internet

Edit: Ik moet met je plannen wel denken aan die reclame van een verzekeringsmaatschappij van een paar jaar geleden, waar papa en mama horenddol worden van Bassie en Adriaan op weg naar vakantie, en vervolgens op de camping naast Bassie en Adriaan staan... Trek je dat 2 jaar ? >:)

[ Voor 24% gewijzigd door Oekiejoekie op 07-11-2017 10:02 ]

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Let er bij Mifi's op dat mobiel internet buiten de EU niet overal dezelfde frequenties en protocollen gebruikt. Een typische EU adapter ondersteunt banden 1, 3, 7, 8, 20 en soms 38.

Kijk hier voor situatie in Afrika:
Wikipedia: List of LTE networks

Je zult voorzichtig evt 3G/4G hardware moeten uitzoeken op de gebruikte frequenties in de landen waar je rijdt als je op die manier internet wilt. Bedenk daarbij dat datakosten torenhoog kunnen zijn en snelheden zeer laag. Voor emails en noodberichten allicht zinnig, voor films veel minder.

Als ik TS goed lees is hij eerder van plan om waar mogelijk dingen via WiFi te doen. Dat klinkt IMHO veel verstandiger dan met mobile internet prutsen, zowel qua kosten van verbinding als qua benodigde apparatuur. Maar dan nog betwijfel ik sterk of je op de meeste plekken draadloos films gaat kunnen binnenhalen (mijn ervaringen in Zuidafrika, wat qua infra veruit meest ontwikkelde land in Afrika is, zijn dat je al blij mag zijn met Youtube-filmpje afspelen, laat staan dat je 'even' tijdens overnachting een film van een paar GB binnen kunt trekken). Lokaal wordt digitale media vooral op schijfjes verspreid, vandaar mijn advies om een DVD-speler mee te hebben. Makkelijkste lijkt me een USB DVD-ROM drive (of nog beter en tegenwoordig nauwelijks duurder: een BluRay-drive) die ofwel rechtstreeks in tablet (met USB OTG) of laptop, danwel in de "NAS" om te rippen/uploaden gestoken kan worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Is dit niets
http://www.colourmylearni...ess-portable-hard-drives/

HDD met wifi accespoint
dmv Infuse kan je vrijwel alles één op één streamen dan.
Hier Air video HD en Infus in gebruik, maar voornamelijk NL / EU, dus geen zorgen over datakosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
dion_b schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:24:
Let er bij Mifi's op dat mobiel internet buiten de EU niet overal dezelfde frequenties en protocollen gebruikt. Een typische EU adapter ondersteunt banden 1, 3, 7, 8, 20 en soms 38.
Daarom postte ik voor de zekerheid al een wat prijziger apparaat, wat meer banden ondersteunt...

Een mifi heeft daarnaast meer voordelen: Als je in een hotel komt met betaald internet per device, of een netwerkaansluiting op de kamer, kun je die delen, ipv per device te betalen.
Je zult voorzichtig evt 3G/4G hardware moeten uitzoeken op de gebruikte frequenties in de landen waar je rijdt als je op die manier internet wilt. Bedenk daarbij dat datakosten torenhoog kunnen zijn en snelheden zeer laag. Voor emails en noodberichten allicht zinnig, voor films veel minder.
http://prepaid-data-sim-c...iki/Prepaid_SIM_with_data is de site waar je lokale simkaarten met data kunt vergelijken. Voor zo ongeveer alle landen wereldwijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Dank voor alle reacties!

Simpel is het devies (stof/warmte/schokbestendig):

Dus ik denk dat ik voor ieder kind een eigen usb stick lightning ipad stick ga kopen en die nu vol zet met films/etc. Tijdens het reizen gaat het inderdaad moeilijk worden grootte data bestanden te downloaden. En als we wifi hebben zullen we die gaan gebruiken voor andere doeleinden (youtube filmpjes, familie bellen, social media, mail, updates, apps etc).

Blijft de opslag van de video's/foto's over, jullie adviseren SSD. Ik ken het niet en moet het gaan uitzoeken. Wij hebben dus MacBooks dus hardware moet extern. Ik heb thuis ook een time capsule, is dit ook een optie of is dit apparaat te groot en niet bestendig voor deze omstandigheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:28
Mijn ervaring in Egypte, Zuid-Afrika en Tanzania is dat je zelfs in grote hotels niet veel hebt aan Wifi.
Dikwijls alleen echt bruikbaar in de lobby van een hotel, en héél zwak op de kamers (zoals één AP per verdiep), en dat de snelheden die je kan halen bijzonder zwak zijn.
Even een film van Netflix downloaden voor offline gebruik (en dat kan je niet op een losse HD zetten), lukt in 20-30% van de gevallen als je dat 's nachts start en tegen de ochtend hoopt iets binnen te krijgen.

Een lokale SIM met 5 of 10GB data is dikwijls nog de beste oplossing, maar daar krijg je ook niet zo veel films mee gedownload.

Je timecapsule heeft een klassieke HD, dat zou ik niet mee nemen in de auto onwille van de schokken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
jhveldhuis schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:49:
Dank voor alle reacties!

Simpel is het devies (stof/warmte/schokbestendig):

Dus ik denk dat ik voor ieder kind een eigen usb stick lightning ipad stick ga kopen en die nu vol zet met films/etc.
Is zo'n lightning stick echt schokbestendig ? Ik vind die micro-aansluitingen, of het nou usb of lightning is, niet echt indrukwekkend... Een paar keer wat kuilen in de weg, en de aansluiting is kapot ?
Tijdens het reizen gaat het inderdaad moeilijk worden grootte data bestanden te downloaden. En als we wifi hebben zullen we die gaan gebruiken voor andere doeleinden (youtube filmpjes, familie bellen, social media, mail, updates, apps etc).

Blijft de opslag van de video's/foto's over, jullie adviseren SSD. Ik ken het niet en moet het gaan uitzoeken. Wij hebben dus MacBooks dus hardware moet extern. Ik heb thuis ook een time capsule, is dit ook een optie of is dit apparaat te groot en niet bestendig voor deze omstandigheden?
Een SSD is gewoon een externe harde schijf, maar dan met geheugenchips in plaats van draaiende magnetische schijven met lees/schrijfkoppen die kunnen crashen bij elke kuil in de weg.

Die time-capsule zou ik thuis laten. Te groot, te schokgevoelig door de harde schijf die er in zit. Met de oplossing Mifi+SSD heb je een vergelijkbare oplossing, ter grootte van anderhalf pakje sigaretten, die het op zowel 12 volt in de auto als 220 volt in het hotel heel goed werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pro-tip: regel lokale simkaarten. Je eigen simkaart gebruiken voor data in Afrika gaat je _heel_ veel geld kosten.
Wifi is meestal wel beschikbaar in de grotere steden, maar reken niet op hoge snelheden. Ik heb een keer in een internetcafe in Senegal een linux server moeten updaten. Daar was ik een dag zoet mee.
Wat eerder ook al is aangegeven: als je op ervarings reis naar Afrika gaat, dan zou je je bezig moeten houden met het land, de cultuur en de bevolking. Laat die 'always-connected' mentaliteit gewoon varen en laat je verbazen wat Afrika te bieden heeft.

Veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Klopt, ik zal alles gaan vergelijken op duurzaamheid. Maar op de wasbord wegen kunnen de kinderen toch geen iPad bekijken omdat alles trilt. Op de zandwegen idem, dan kijken ze maar naar buiten :) Dit gaat meer over de lange saaie asfalt stukken.

Wij zullen in elke land een lokale simkaart regelen, dat hebben we in Afrika eerder als erg prettig ervaren. Dat abonnement systeem zoals hier in NL is daar vreemd.

[ Voor 25% gewijzigd door jhveldhuis op 07-11-2017 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oekiejoekie schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:32:
[...]

Daarom postte ik voor de zekerheid al een wat prijziger apparaat, wat meer banden ondersteunt...
Pas op bij Huawei dat er vaak veel verschillende versies zijn van hun apparaten die juist op dit vlak verschillen. Jij postte de Huawei E5770, de versie die je hier zult kopen is de Huawei E5770s-320. Die ondersteunt banden 1/3/5/7/8/20/38. Dat is twee meer dan de meeste EU apparaten, maar je mist vooral de belangrijke band 40, en afhankelijk van waar je heen gaat ook 41, 42 en 28.

Ik ken eigenlijk geen enkel apparaat dat dit allemaal afdekt. Beste benadering die ik kan vinden is de ZTE MF980 UFi, dat B1/2/3/4/7/8/20/28/38/40/41 doet, waarmee je in grootste deel wel afgedekt zou moeten zijn.
Een mifi heeft daarnaast meer voordelen: Als je in een hotel komt met betaald internet per device, of een netwerkaansluiting op de kamer, kun je die delen, ipv per device te betalen.
Dat is een voordeel. Keerzijde is dat het weer een los apparaat is dat kapot/kwijt/gestolen kan worden. Ik denk dat we meer info van TS nodig hebben over exact wat hij waar van plan is te doen voordat we gerichter kunnen antwoorden.

Tot nu toe hoor ik weinig kennis en veel dure bling-bling, wat me zorgen baart.
[...]

http://prepaid-data-sim-c...iki/Prepaid_SIM_with_data is de site waar je lokale simkaarten met data kunt vergelijken. Voor zo ongeveer alle landen wereldwijd.
Goede site :)

Toont wel aan hoe relevant het is, ook voor basale hardware- en oplossingskeuze, om te weten waar ze exact heen gaan.

Edit:
jhveldhuis schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:49:
Dank voor alle reacties!

Simpel is het devies (stof/warmte/schokbestendig)
[...]

Wij hebben dus MacBooks dus hardware moet extern. Ik heb thuis ook een time capsule, is dit ook een optie of is dit apparaat te groot en niet bestendig voor deze omstandigheden?
Simpel en robuust vs flashy consumentenhardware en een sloot aan externe houtje-touwtje oplossingen sluiten totaal niet op elkaar aan :o

Voor stof/warmte/schokbestendig zou ik veel eerder naar milspec dingen kijken. De Panasonic Toughbooks zijn een bekende reeks uiterst stevige laptops die voldoen aan je beschrijving, Getac levert een degelijke alternatief. Idem voor de tablets, je wilt ruggedized zaken zoals door Motion geleverd.

Kijk hier voor ideeen: https://www.ruggednotebooks.com/
(is een US site, maar de apparaten die zij hebben kun je ook in EU kopen)

Voor NAS kun je naar dit soort dingen kijken:
https://www.eurotech.com/en/products/DuraNAS%201000

Niet alleen stof/warmte/schokbestendig, maar ook zeer stevig te bevestigen aan een chassis.

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 07-11-2017 11:17 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik wil niet ouderwets overkomen met mijn midden twintig maar is het niet leuker om de kinderen aan de luisterboeken te krijgen? Dat geeft ze meer stof tot nadenken en tot gesprekken als je een beetje interessante boeken uitzoekt. Voordeel is dat je per boek een paar uur kwijt bent ipv 2 uurtjes. Luisterboeken zijn ook minder groot en kunnen uit de vele digitale winkels gekocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Erg leuke toevoeging, de luisterboeken! Ik wil ze graag engels leren als 2e taal dus ben nu aan het uitzoeken hoe dit het beste te doen. Engelse luisterboeken en films zijn mogelijk een goed begin.

https://itunes.apple.com/...ieb/id632719134?ls=1&mt=8

[ Voor 14% gewijzigd door jhveldhuis op 07-11-2017 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jhveldhuis schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:04:
[...]

Wij zullen in elke land een lokale simkaart regelen, dat hebben we in Afrika eerder als erg prettig ervaren. Dat abonnement systeem zoals hier in NL is daar vreemd.
Wederom, kijk dus ook naar de LTE banden, want je gewone NL iPhone gaat zeker niet overal met alle netwerken kunnen verbinden.

Kun je nu eens aangeven in welke landen jullie gaan rijden?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
jhveldhuis schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:16:
Erg leuke toevoeging, de luisterboeken! Ik wil ze graag engels leren als 2e taal dus ben nu aan het uitzoeken hoe dit het beste te doen. Engelse luisterboeken en films zijn mogelijk een goed begin.
Kijk dan eens op https://www.muzzybbc.com/ . Dat is een methode van de BBC om kinderen Engels te leren. En als ze zich vervelen op vakantie, spreken ze daarna ook nog Spaans, Frans, Chinees, Italiaans, Duits en Koreaans >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Geheel zuidelijk en oostelijk Afrika. Maar dit lijkt me minder relevant nu we tot de conclusie komen dat je niet afhankelijk wil zijn van het internet ter plekke. Mocht er wel internet zijn dan zal dit via een wifi netwerk zijn in bijv. een restaurant/hotel. Of zie ik iets over het hoofd? Ik hoef niet zoals in NL altijd in verbinding te staan met een mobiel netwerk op de telefoon, dat leidt inderdaad teveel af.

[ Voor 17% gewijzigd door jhveldhuis op 07-11-2017 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
jhveldhuis schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:23:
Geheel zuidelijk en oostelijk Afrika. Maar dit lijkt me minder relevant nu we tot de conclusie komen dat je niet afhankelijk wil zijn van het internet ter plekke. Mocht er wel internet zijn dan zal dit via een wifi netwerk zijn in bijv. een restaurant/hotel. Of zie ik iets over het hoofd? Ik hoef niet zoals in NL altijd in verbinding te staan met een mobiel netwerk op de telefoon, dat leidt inderdaad teveel af.
Ik weet niet op wie je nu precies reageert, maar de taalcursus die ik noemde is gewoon te bestellen op DVD, rippen naar USB-stick en dan offline in de auto te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Reactie was op je voorganger, ik heb het net bekeken en inderdaad werkt de taalcursus online, maar kan je ook de DVD kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 23:07
jhveldhuis schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:16:

https://itunes.apple.com/...ieb/id632719134?ls=1&mt=8
Engels leren gaat naar mijn idee het beste door veel films en series te kijken met Nederlandse ondertiteling. Je hebt dan context, interesse, uitspraak en de vertaling direct op je scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Ik denk dat het 2x deze gaat worden:

https://www.bol.com/nl/p/...al-port/9200000082199156/

Maar even kijken of dit past/robuust genoeg is in het iPad Brodit passive holder systeem.

Via de USB is opladen en tegelijk kijken mogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door jhveldhuis op 07-11-2017 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Haal 1 externe SSD met 250 GB

Download een groot aantal films of koop deze via iTunes of iets dergelijks

Gebruik zoals ik al eerder noemde een oplossing als Plex of wellicht Handbrake om de videos geschikt te maken voor een iPad.

Profit

- Zorg er vooral voor dat je iets mee neemt wat je daar eventueel ook kan kopen. Wij hebben 3 maanden zonder e-reader gezeten omdat deze in de eerste week van de reis stuk ging, en ze kennen geen e-readers in Azie. Zorg dat je niet te specialistische dingen mee neemt.
Een laptop en externe SSD kan je overal ter wereld wel kopen.

Verder zou ik niet 2 macbooks meenemen. Ook niet 2 dure iPads. Laat al die dure meuk lekker thuis en ga met een goedkoop Android tablet op pad (en 1 macbook, vooruit). Je hebt immers wel wat beters te doen op reis dan computeren. (heb 9 maanden in het buitenland doorgebracht)
Mijn schoonouders zijn 6 maanden in Afrika geweest en het enige stukje electronica dat ze echt gebruikten was hun e-reader. De laptop was puur mee om foto's te kunnen backuppen, maar is verder nagenoeg niet aan geweest. Je hebt al die technologie helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Beetje off-topis, maar de bedoeling is een video camera mee te nemen, bijv. gopro 5/6 of Sony RX0 (geen duidelijkheid nog hierover). Als ik met gopro 4k 30fps schiet, kost een uur opname bijv. 32gig. Als we dan 1-2 jaar weggaan moet ik dus onderweg voldoende opslag hebben + computers om de video's te editen/verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
jhveldhuis schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:02:
Beetje off-topis, maar de bedoeling is een video camera mee te nemen, bijv. gopro 5/6 of Sony RX0 (geen duidelijkheid nog hierover). Als ik met gopro 4k 30fps schiet, kost een uur opname bijv. 32gig. Als we dan 1-2 jaar weggaan moet ik dus onderweg voldoende opslag hebben + computers om de video's te editen/verwerken.
Gewoon een 2 TB externe HDD mee ? Die zijn klein, en redelijk goedkoop (ca. 100 euro).

Die SSD's werden hierboven aangeraden, omdat ze geen bewegende delen hebben (draaiende platters met koppen die er overheen bewegen). Als die elkaar raken bij een kuil in de weg, is je HDD naar z'n grootje.
Een HDD die niet ingeschakeld is, heeft zijn koppen ingetrokken zodat ze niks kunnen raken. Zo lang ze niet aangesloten zijn, kunnen ze dus aardige schokken overleven. Voor backups 's avonds in een hotel/lodge, is dat dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En zoiets?

https://www.amazon.com/gp...ef=s9_acsd_hps_bw_c_x_1_w

Volgens mij kan je hier een USB stick inproppen en streamen naar andere devices... Tevens ook een mobiele router. Dus kabel in UTP poort en je hebt WIFI voor de rest van je apparaten. EN nog een powerbank, wat wil je nog meer ;)
Pagina: 1