Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Toekomst vaste Kantoor PC op basis van Ryzen 3

Pagina: 1
Acties:

• Benchsitter
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-06-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De nieuwe systemen gaan twee oude PC's vervangen en worden vooral voor kantoor werkzaamheden gebruikt (Office, internetten, etc.)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen vast budget. Ik heb wel eisen/wensen die het uiteindelijke bedrag zullen bepalen, zie hieronder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systemen?
2 x Samsung B2230 monitoren, 2 x ASUS monitoren, 2x Kingston K260 toetsenbord,2 x Logitech Marble muis (USB).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een toekomstvast, stabiel systeem met afgestemd proc, mobo en mem. Een grote SSD voor OS en een eenvoudige HD, e.e.a. in een stille kast met goede koeling. Ook een wifi aansluiting als back-up voor wegvallen van internet.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar AMD vanwege de upgrademogelijkheid.

Op basis van enige maanden meekijken op o.a. Tweakers kom ik tot de volgende configuratie (maar ik heb geen idee of dit allemaal met elkaar werkt):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 100,95€ 100,95
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 118,25€ 118,25
1Asus GT710-SL-2GD5€ 39,-€ 39,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 44,50€ 44,50
1Fractal Design Define Mini C€ 68,50€ 68,50
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2666C16€ 97,95€ 97,95
1be quiet! System Power 8 400W€ 41,59€ 41,59
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 141,95€ 141,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 652,69

Overwegingen
CPU:
Ryzen 3 omdat 4 fysieke cores mij voldoende lijkt.

Moederbord:
Om toekomstvast te zijn lijkt een 350 bordje beter, kan ik over een paar jaar nog een CPU vervangen zonder al te veel problemen. Dit bordje heeft ook WIFI on board.

Videokaart:
Op dit moment heb ik in de oude PC's een Radeon HD 5450 en NVidea Geforce 210. Die doen voor mij voldoende. Dus elke kaart die hetzelfde presteert is prima. (Ik overweeg wel een derde beeldscherm, dus dat is dan extra).

Behuizing:
Specs spreken mij aan. Kast komt op de grond te staan dus de USB aansluitingen bovenop lijkt mij ook handig. Koeling heeft wel mijn aandacht. Het kan op de werkkamer in de zomer wel warm worden en als het geluid dan beperkt kan blijven is dat wel zo prettig.

Vaste schijven:
Het systeem moet langere tijd mee (minimaal 5 jaar) dus er moet ruimte zijn voor Windows (en de updates) en andere software. Ik heb veel email accounts onder Exchange met grote omvang. Dit zal alleen maar omvangrijker worden. Daarom een 525GB SSD van Crucial omdat deze veel in dit forum wordt aangeraden. De HD is niet zo belangrijk, maar omdat het systeem 14 uur per dag aanstaat moet het wel robuust zijn.

RAM geheugen:
Ik denk dat dit afhankelijk zijn van mobo en/of proc. Ryzens en geheugen luistert nogal nauw, dus graag jullie advies. 8 Gb lijkt mij voldoende voor huidig gebruik, door 1 reep te gebruiken heb ik ruimte voor uitbreiding indien nodig.

Voeding:
Ook dit is gebaseerd op de aanbevelingen in het forum. Maar als het stiller kan, dan graag advies.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zie boven.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies over de beste combinatie voor een systeem wat 5 jaar mee kan, eventueel tussentijds op componenten ge-upgrade kan worden. Misschien ben ik nog wat vergeten of over het hoofd gezien.

Misschien ook advies waar het eindresultaat van deze voorzet en voorgestelde aanpassingen gebouwd kan worden in de omgeving van Tiel, Culemborg, Vianen. Ik ben al bij diverse shops geweest, maar of omdat het geen Intel is, of omdat ik misschien te specifiek ben, is er weinig animo getoond om te leveren.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Je kiest nu een m-itx mobo in een m-atx kast. Je kan een kleinere kast kiezen (bv pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart of voor een m-atx mobo gaan, die je ook met 4 dimm sloten hebt. Bijvoorbeeld pricewatch: ASRock A320M Pro4
Je moet er allicht even een los wifi kaartje bij zoeken dan.

Verwijderd

Wat vind TS van het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 113,-€ 113,-
1ASRock Z370 Pro4€ 110,-€ 110,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 44,50€ 44,50
1Fractal Design Define S€ 65,95€ 65,95
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 92,02€ 92,02
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 81,-€ 81,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 141,95€ 141,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 648,42

• Benchsitter
@Jesse
Dank voor de suggestie voor de compactere Nano. T.a.v. het moederbord is eigenlijk de beschikbaarheid van on-board wifi die deze keuze bepaalt. Losse wifi via kaart of USB is ook mogelijk, maar "alles in 1" lijkt mij vanuit "systeembeheer" handiger.

@Verwijderd
Mijn uitgangspunt is een systeem dat weer een jaar of 5 mee kan en met geringe upgrade's tussentijds aan nieuwe eisen of wensen kan voldoen. Het AM4 bord in combinatie met Ryzen geeft deze mogelijkheid. De Intel chipsets en moederborden volgen elkaar sneller op, heb ik begrepen. Daarom heb ik niet naar Intel gekeken.

Jouw suggestie voor de voeding vind ik wel interessant omdat deze 2x zo duur is. Maar daar zullen ongetwijfeld voordelen tegenover staan. Waarom deze suggestie specifiek voor dit systeem?

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Benchsitter schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:42:

@Verwijderd
Mijn uitgangspunt is een systeem dat weer een jaar of 5 mee kan en met geringe upgrade's tussentijds aan nieuwe eisen of wensen kan voldoen. Het AM4 bord in combinatie met Ryzen geeft deze mogelijkheid. De Intel chipsets en moederborden volgen elkaar sneller op, heb ik begrepen. Daarom heb ik niet naar Intel gekeken.
Daar geeft amd helemaal geen garantie voor. Als er echt spectculaire veranderingen met processoren komen dan komt er ook bij amd een nieuwe chipset.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Die voeding is flink overkill zolang je geen dikke videokaart kiest, maar hij stelt allicht een hoge kwaliteit voeding voor omdat je aangeeft dat je toekomstvast wilt zijn.
Als je niet van plan bent er op termijn een stevige videokaart in te zetten dan zou je goed hier naar kunnen kijken: pricewatch: Seasonic G-series 360 watt

Verwijderd

Benchsitter schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:42:
@Jesse
Dank voor de suggestie voor de compactere Nano. T.a.v. het moederbord is eigenlijk de beschikbaarheid van on-board wifi die deze keuze bepaalt. Losse wifi via kaart of USB is ook mogelijk, maar "alles in 1" lijkt mij vanuit "systeembeheer" handiger.

@Verwijderd

Jouw suggestie voor de voeding vind ik wel interessant omdat deze 2x zo duur is. Maar daar zullen ongetwijfeld voordelen tegenover staan. Waarom deze suggestie specifiek voor dit systeem?
Je geeft aan dat het systeem 14 uur per dag moet draaien, daarom de keuze voor een betrouwbare en degelijke PSU.

• Benchsitter
@Jesse , @Verwijderd , @digifun ,

Dank voor jullie tijd en moeite om op dit topic te reageren. Ik heb een bouwer in de buurt gevonden en met jullie en zijn suggesties tot een goede mix gekomen. De kast is de Nano S geworden, de voeding een CoolerMaster Masterwatt 450watt.

Verwijderd

En de dat van het systeem @Benchsitter
Pagina: 1