Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DixxyJS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09-2021
Members only: Beginnen als freelance software ontwikkelaar
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:32
Even kort vraagje ter info, afgezien van de IT werkervaring, hoeveel werkervaring heb je? (en hoe oud ben je :p )

Lijkt erop dat je al een hele carriere erop hebt zitten (ofwel heb je een typo gemaakt bij de 15 jaar als zelfstandige)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 11:29
Administratie is prima zelf te doen. Met name in het begin heb je maar een paar opdrachtgevers, dus hooguit 1-3 uitgaande facturen per maand. BTW aangifte stelt niet zoveel voor, maar dat kun je ook prima bij een administratiekantoor neerleggen als je daar geen zin/kennis voor hebt. Belastingaangifte idem...

Op dit moment is er een enorme vraag naar ontwikkelaars, dus ik denk dat als je een goede ontwikkelaar bent dat je in de huidige markt prima kunt gaan freelancen. Opdrachten krijg je vooral vanuit je eigen netwerk of via tussenbureau's. Ik werk altijd direct, omdat ik opdrachten vind via mijn eigen netwerk. Dat laatste is erg aan te raden, want dan ben je baas over je eigen tarief en hoef je niets af te staan aan derden.

Jouw grootste probleem is je beperkte werkervaring. Met 1.5 jaar werkervaring ben je in mijn ogen een junior. Dat hoeft geen probleem te zijn als je een topper bent in je vak, maar je bent waarschijnlijk niet meer de jongste (15 jaar andere werkervaring) en dat is geen pre. De echte top-programmeurs zijn vaak al jong begonnen met programmeren en dat haal je niet zomaar in. Ik kijk altijd met wat achterdocht naar IT-ers die omgeschoold zijn (in het verleden eigenlijk vaak slechte ervaringen mee gehad).

Het probleem bij front-end ontwikkeling is dat de tarieven vaak wat lager liggen dan aan de back-end. Ondanks dat een front-end ontwikkeling tegenwoordig echt wat anders is dan het neefje die een website bij elkaar script is dit nog niet helemaal in de markt doorgedrongen.

Ik heb er zelf nooit spijt van gehad om te gaan freelancen, maar zorg dat je wat extra's hebt te bieden waardoor klanten je graag zien terugkomen. Als je slechts een paar extra handjes bent, dan ben je erg inwisselbaar en zou ik er zelf niet aan beginnen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Wat mij altijd verteld is, is dat je als zelfstandige toch echt wel vijf jaar werkervaring moet hebben om te kunnen slagen. Nou geloof ik daar zelf niet zo heel erg in, want je moet ook gewoon een beetje goed zijn natuurlijk en dat lukt niet met ervaring alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DixxyJS
Tarkin schreef op maandag 6 november 2017 @ 15:19:
Even kort vraagje ter info, afgezien van de IT werkervaring, hoeveel werkervaring heb je? (en hoe oud ben je :p )

Lijkt erop dat je al een hele carriere erop hebt zitten (ofwel heb je een typo gemaakt bij de 15 jaar als zelfstandige)
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Je leeftijd lijkt mij wel een probleem om eerlijk te zijn. Niet omdat je te oud bent, maar meer omdat je daardoor een hoop 'kansen' zult mislopen. Jonge jongens worden eerder gevraagd voor leuke projecten omdat ze nog vers enzovoorts zijn.

[ Voor 60% gewijzigd door 712641 op 06-11-2017 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Laatst online: 00:45
Waarom zoek je niet anders een werkgever waarin je wel veel meer inspraak hebt over je volgende opdracht?
Bij grote detacheerders is het vaak toch eerder jij die past op een opdracht ipv een opdracht die past bij jou...

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DixxyJS
BugBoy schreef op maandag 6 november 2017 @ 15:22:
Administratie is prima zelf te doen. Met name in het begin heb je maar een paar opdrachtgevers, dus hooguit 1-3 uitgaande facturen per maand. BTW aangifte stelt niet zoveel voor, maar dat kun je ook prima bij een administratiekantoor neerleggen als je daar geen zin/kennis voor hebt. Belastingaangifte idem...
Members only:
Op dit moment is er een enorme vraag naar ontwikkelaars, dus ik denk dat als je een goede ontwikkelaar bent dat je in de huidige markt prima kunt gaan freelancen. Opdrachten krijg je vooral vanuit je eigen netwerk of via tussenbureau's. Ik werk altijd direct, omdat ik opdrachten vind via mijn eigen netwerk. Dat laatste is erg aan te raden, want dan ben je baas over je eigen tarief en hoef je niets af te staan aan derden.

Jouw grootste probleem is je beperkte werkervaring. Met 1.5 jaar werkervaring ben je in mijn ogen een junior. Dat hoeft geen probleem te zijn als je een topper bent in je vak, maar je bent waarschijnlijk niet meer de jongste (15 jaar andere werkervaring) en dat is geen pre. De echte top-programmeurs zijn vaak al jong begonnen met programmeren en dat haal je niet zomaar in. Ik kijk altijd met wat achterdocht naar IT-ers die omgeschoold zijn (in het verleden eigenlijk vaak slechte ervaringen mee gehad).
Members only:
Het probleem bij front-end ontwikkeling is dat de tarieven vaak wat lager liggen dan aan de back-end. Ondanks dat een front-end ontwikkeling tegenwoordig echt wat anders is dan het neefje die een website bij elkaar script is dit nog niet helemaal in de markt doorgedrongen.

Ik heb er zelf nooit spijt van gehad om te gaan freelancen, maar zorg dat je wat extra's hebt te bieden waardoor klanten je graag zien terugkomen. Als je slechts een paar extra handjes bent, dan ben je erg inwisselbaar en zou ik er zelf niet aan beginnen.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DixxyJS
712641 schreef op maandag 6 november 2017 @ 15:29:
Je leeftijd lijkt mij wel een probleem om eerlijk te zijn. Niet omdat je te oud bent, maar meer omdat je daardoor een hoop 'kansen' zult mislopen. Jonge jongens worden eerder gevraagd voor leuke projecten omdat ze nog vers enzovoorts zijn.
Members only:

[ Voor 12% gewijzigd door DixxyJS op 06-11-2017 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 09:40
712641 schreef op maandag 6 november 2017 @ 15:29:
Err wat? We hebben hier ook een zwik ZZPers rondlopen die ouder dan ik (ben 37) zijn.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DixxyJS
Valandil schreef op maandag 6 november 2017 @ 15:30:
Waarom zoek je niet anders een werkgever waarin je wel veel meer inspraak hebt over je volgende opdracht?
Members only:
Bij grote detacheerders is het vaak toch eerder jij die past op een opdracht ipv een opdracht die past bij jou...
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BugBoy
  • Laatst online: 01-05 11:29
Ik ben zelf bijna 45 en ook ZZP-er en tot nu toe is dat geen probleem, omdat ik juist vaak gevraagd wordt vanwege ruime ervaring en mijn rol in projecten (architect). Ik denk dat het voor een junior/medior webontwikkelaar toch een ander verhaal is. Ik zou je eerlijk gezegd niet snel uitnodigen, tenzij je een goed verhaal hebt in je CV.

Staar je overigens niet blind op het ZZP-en in de IT. Ik ben zelf 10 jaar ZZP-er, maar echt ondernemer wil ik mij niet noemen. De opdrachten zijn relatief lang en het aantal opdrachtgevers is gering. De enige reden dat ik ZZP-er ben geworden is dat ik zelf mijn opdrachten wou kiezen, geen tweede agenda meer hoefde te hebben en dat er netto gewoon meer overblijft. Met ondernemerschap heeft het niet veel te maken. Je hebt wel meer vrijheid en dat vind ik erg prettig.

Maar als je enigszins een financiële buffer hebt, dan staat niets je in de weg om het maar eens te proberen. De financiële middelen om te starten zijn beperkt. Met een laptop en een auto kom je een heel eind. Wel moet je je even afvragen wat je eerste klanten zijn en hoe je het e.e.a. afrondt met je huidige werkgever. Je komt elkaar vaak tegen, dus zorg dat je respectvol met je oude werkgever en huidige klanten omgaat. Dat betaalt zich terug...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Pagina: 1