Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkowonko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:04
Na een paar maanden geleden een AC68U aangeschaft te hebben en er erg tevreden mee te zijn blijven er toch enkele vragen op komen. Zelf ben ik geen expert met netwerken dus hoop ik dat één van jullie mij zou kunnen helpen.

Huidige situatie:
Op de begane grond komt bij ons een KPN Glasvezel 100/100 verbinding binnen op een Xperia Box V10. Aangezien het bereik van deze modem maar matig is en deze zeker niet de 2e verdieping haalt werd het dus tijd voor een upgrade.
AC68U aangeschaft en deze op de 1ste verdieping geplaatst en een kabel van de modem naar de asus router getrokken. Deze heeft een Pi-Hole eraan hangen en DNS staat dus op het IP van de Pi. Hij draait ook de meest recente versie van Merlin
Nu is deze situatie opzich helemaal prima voor de oppervlakte van ons huis! Echter begin ik me ondertussen wel aan een paar dingen te ergeren:

1: Drie netwerken, de Xperia box ondersteunt zo uit mijn hoofd geen 5Ghz (In ieder geval maar een punt om mee te verbinden zeg maar)
2: Bij het veranderen van de asus router naar een AP verlies ik de 5ghz
3: de handoff van de modem naar de asus router werkt maar matig, vaak blijft het apparaat met de modem verbonden en schakelt deze niet over naar de asus

Wat ik uiteindelijk voor elkaar zou willen krijgen is dus: Xperia box en ac68u 2,4ghz als één netwerk en de 5ghz apart van de asus. Het 2,4Ghz signaal zou dan ook wat sneller moeten overschakelen dan nu het geval is. Heeft iemand hiervoor de oplossing?

Alvast bedankt,

Daan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 16:21
Die handoff blijft lastig. De enige manier om dat te regelen is een Wifi-netwerk waarbij de verschillende AP's bekend zijn met elkaars bestaan.
De beste oplossing: alles uitzetten, en een drietal Ubiquity accesspoints plaatsen. Deze doen zelf de handoff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tonkowonko schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:27:
Na een paar maanden geleden een AC68U aangeschaft te hebben en er erg tevreden mee te zijn blijven er toch enkele vragen op komen. Zelf ben ik geen expert met netwerken dus hoop ik dat één van jullie mij zou kunnen helpen.

Huidige situatie:
Op de begane grond komt bij ons een KPN Glasvezel 100/100 verbinding binnen op een Xperia Box V10. Aangezien het bereik van deze modem maar matig is en deze zeker niet de 2e verdieping haalt werd het dus tijd voor een upgrade.
AC68U aangeschaft en deze op de 1ste verdieping geplaatst en een kabel van de modem naar de asus router getrokken.
Waarom op 1e verdieping als je probleem vooral op 2e is? Dat minimaliseert overlap waardoor roaming een stuk beter gaat...
Deze heeft een Pi-Hole eraan hangen en DNS staat dus op het IP van de Pi. Hij draait ook de meest recente versie van Merlin
Hoe zit het met routerfunctie? Je wilt in deze setup de AC68U als AP gebruiken, maar het klinkt bijna alsof het nog NAT doet, met aparte IP-reeksen boven en beneden. Dat is minder handig.
Nu is deze situatie opzich helemaal prima voor de oppervlakte van ons huis! Echter begin ik me ondertussen wel aan een paar dingen te ergeren:

1: Drie netwerken, de Xperia box ondersteunt zo uit mijn hoofd geen 5Ghz (In ieder geval maar een punt om mee te verbinden zeg maar)
De Xperiabox v10 ondersteunt wel degelijk 5GHz, sterker nog, het heeft exact dezelfde hardware onder de motorkap (Broadcom BCM4360) als de AC68U :o

Als je maar één SSID detecteert heeft dat ding band steering aan staan. Die kan vast uitgezet worden, dan krijg je weer twee losse SSID's, een per band.
2: Bij het veranderen van de asus router naar een AP verlies ik de 5ghz
Kun je dit verder toelichten? Welk AP bedoel je hier?
3: de handoff van de modem naar de asus router werkt maar matig, vaak blijft het apparaat met de modem verbonden en schakelt deze niet over naar de asus
Als je de Asus in routermodus gebruikt is dat geen wonder, roaming gebeurt alleen binnen een netwerk, met een router ertussen heb je twee verschillende netwerken.
Wat ik uiteindelijk voor elkaar zou willen krijgen is dus: Xperia box en ac68u 2,4ghz als één netwerk en de 5ghz apart van de asus. Het 2,4Ghz signaal zou dan ook wat sneller moeten overschakelen dan nu het geval is. Heeft iemand hiervoor de oplossing?
Begin met de basics, dan komt het ws vanzelf goed:

Layer 1 - zorg voor zo min mogelijk overlap tussen de AP's. Als eentje beneden staat (modemrouterAP), wil je de andere helemaal boven plaatsen. Als je nog steeds grote overlap ervaart kan het nodig zijn zendvermogen naar beneden bij te stellen. Controleer dit per band, het is goed mogelijk dat je in de ene band veel teveel overlap hebt maar in de ander nauwelijks dekking.

Layer 2 - zorg per band voor dezelfde verbindingsinstellingen op alle AP's, dus:
-- SSID
-- PSK ("wachtwoord")
-- security (WPA2-only)
-- encryption (CCMP/AES-only)

Layer 3 - zorg voor één netwerk binnenhuis, dus laat enkel de Xperiabox routeren. Alle apparaten erachter als bridge of AP instellen.
Meester_J schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:34:
Die handoff blijft lastig. De enige manier om dat te regelen is een Wifi-netwerk waarbij de verschillende AP's bekend zijn met elkaars bestaan.
De beste oplossing: alles uitzetten, en een drietal Ubiquity accesspoints plaatsen. Deze doen zelf de handoff.
Nee dat doen ze niet :o

UniFi is prima spul, en qua handoff beter dan 95% van consumentenspul, maar actief clients overzetten doen ze niet, mede omdat de AP's onderling ook niet communiceren. Ze zijn wel centraal gemanaged via een 'controller', maar er is geen real-time control. Enige wat ze hebben om beter te roamen is dat per default de laagste link rates uitgeschakeld zijn. Dat klinkt niet zo bijzonder, maar zorgt ervoor dat zelfs het domste apparaat ofwel een bruikbare verbinding heeft, danwel verbinding verliest en opnieuw moet zoeken naar een AP waar hij wel een toegestane link rate op kan halen. Klinkt cru, maar werkt uitstekend. Komt bij dat Ubiquiti wel een proprietary variant van 802.11r draait waarmee de reassociatie met andere AP een stuk sneller gaat. En dat centrale management wel zorgt dat de instellingen overal hetzelfde zijn.

Hoe dan ook, UniFi is prima spul, maar TS heeft al twee apparaten die stukken beter kunnen werken dan ze nu doen. "Gooi weg en koop iets anders" is uitermate voorbarig. Zeker als je het eigenschappen toedicht die het gewoon niet heeft. Daarvoor moet je minimaal naar AeroHive Connect, wat ongeveer drievoudige kost van een UAP AC met zelfde hardware specs, waarbij je voor thuisgebruik doorgaans weinig meerwaarde hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
dion_b schreef op maandag 6 november 2017 @ 15:45:
[...]

[...]

Nee dat doen ze niet :o

UniFi is prima spul, en qua handoff beter dan 95% van consumentenspul, maar actief clients overzetten doen ze niet, mede omdat de AP's onderling ook niet communiceren. Ze zijn wel centraal gemanaged via een 'controller', maar er is geen real-time control. Enige wat ze hebben om beter te roamen is dat per default de laagste link rates uitgeschakeld zijn. Dat klinkt niet zo bijzonder, maar zorgt ervoor dat zelfs het domste apparaat ofwel een bruikbare verbinding heeft, danwel verbinding verliest en opnieuw moet zoeken naar een AP waar hij wel een toegestane link rate op kan halen. Klinkt cru, maar werkt uitstekend. Komt bij dat Ubiquiti wel een proprietary variant van 802.11r draait waarmee de reassociatie met andere AP een stuk sneller gaat. En dat centrale management wel zorgt dat de instellingen overal hetzelfde zijn.

Hoe dan ook, UniFi is prima spul, maar TS heeft al twee apparaten die stukken beter kunnen werken dan ze nu doen. "Gooi weg en koop iets anders" is uitermate voorbarig. Zeker als je het eigenschappen toedicht die het gewoon niet heeft. Daarvoor moet je minimaal naar AeroHive Connect, wat ongeveer drievoudige kost van een UAP AC met zelfde hardware specs, waarbij je voor thuisgebruik doorgaans weinig meerwaarde hebt.
De manier waarop UniFi de clients laat overschakelen kan je over discussieren. Feit blijft dat het een centraal gemanaged systeem is voor meerdere AP's, wat voor thuisgebruik ongeëvenaard is voor die prijs.
Ik ben er in ieder geval erg over te spreken. "Gooi weg" is wat ouderwets, daar heb je markplaats voor. En die wifi-chip in de Experiaboxen heb ik gewoon geen goed woord voor over en kun je het allerbeste uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Meester_J schreef op maandag 6 november 2017 @ 17:29:
[...]

De manier waarop UniFi de clients laat overschakelen kan je over discussieren. Feit blijft dat het een centraal gemanaged systeem is voor meerdere AP's, wat voor thuisgebruik ongeëvenaard is voor die prijs.
Ik ben er in ieder geval erg over te spreken.
Ik ben er ook over te spreken, daarom draai ik hier op twee UAP AC Pro's. Maar dat wil niet zeggen dat ik het zaken toedicht die het helemaal niet kan.
"Gooi weg" is wat ouderwets, daar heb je markplaats voor.
Dan nog, des Tweakers is het beste halen uit wat je al hebt, niet domweg met de portemonnaie alles oplossen.

Komt bij: een flink deel van de problematiek van TS komt van zaken die niets met de kwaliteiten van de apparaten maar de locatie en instellingen van z'n netwerk te maken hebben. Als hij twee UAP's over twee verschillende layer 3 netwerken zou spreiden zou het evenmin roamen, en twee UAP's vlakbij elkaar met veel overlap zou ook weinig zoden aan de dijk zetten :o

Als hij die twee dingen oplost met huidige hardware zal hij al een veel betere ervaring hebben. Als het dan nog niet bevredigend is wordt het tijd om over andere apparatuur te praten, maar zeer goede kans dat het prima werkt voor hem.
En die wifi-chip in de Experiaboxen heb ik gewoon geen goed woord voor over en kun je het allerbeste uitzetten.
"De Experiaboxen" is veel te kort door de bocht. Tot en met de 9 waren het brakke 2.4GHz-only apparaten met slechte antennes, maar de 10 heeft zowel goede chips als goede antennes. Die WiFi-chip waar jij geen goed woord voor over hebt zit ook in de algemeen geprezen AC68U die TS heeft, in de Netgear R7000. Oh, en in dingen als de MacBook Pro. Qua drivers en open-source support ben ik er minder blij mee (het blijft Broadcom met z'n ranzige proprietary blobs), maar het is al ruim drie jaar een stabiele, performante 3x3 WiFi-ac platform dat niet onderdoet voor de QCA9880 die o.a. in de UAP AC Pro zit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
Ik gooi er nog ééntje in dan: De locatie van je experiabox kan je zelden echt kiezen. Of hij staat in de meterkast (ontvangstproblemen), of hij staat in het tv meubel. Ik maak uit het verhaal van de TS op dat hij last heeft van "blijven plakken op het verkeerde AP". Ik ben bang dat hij kan schuiven en instellen met de twee AP's wat hij wil, maar dat dat blijft. En als je er gegarandeerd vanaf wil, denk ik dat we het wel over de oplossing eens zijn.
Bedankt voor je uitgebreide response, ik ben er weer een stuk wijzer van geworden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkowonko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:04
dion_b schreef op maandag 6 november 2017 @ 15:45:
[...]

Waarom op 1e verdieping als je probleem vooral op 2e is? Dat minimaliseert overlap waardoor roaming een stuk beter gaat...
De asus router heeft een stuk stabielere verbinding op een of andere manier. Vandaar dat ik graag heb dat als iemand op de 1e of 2e verdieping is deze verbonden is met de asus.
Hoe zit het met routerfunctie? Je wilt in deze setup de AC68U als AP gebruiken, maar het klinkt bijna alsof het nog NAT doet, met aparte IP-reeksen boven en beneden. Dat is minder handig.

De Xperiabox v10 ondersteunt wel degelijk 5GHz, sterker nog, het heeft exact dezelfde hardware onder de motorkap (Broadcom BCM4360) als de AC68U :o

Als je maar één SSID detecteert heeft dat ding band steering aan staan. Die kan vast uitgezet worden, dan krijg je weer twee losse SSID's, een per band.

Kun je dit verder toelichten? Welk AP bedoel je hier?
Hier zat dus mijn grootste probleem! Ik wist niet dat dit een optie was bij de Xperiabox. Dan kan ik nu mijn asus als AP instellen en zo alsnog een 2,4 en 5Ghz band hebben. Met de AP bedoelde ik de asus router, deze had ik eerst in deze modus gezet alleen toen kreeg ik dus maar één netwerk. Dit blijkt dus te komen door de band steering.
Begin met de basics, dan komt het ws vanzelf goed:

Layer 1 - zorg voor zo min mogelijk overlap tussen de AP's. Als eentje beneden staat (modemrouterAP), wil je de andere helemaal boven plaatsen. Als je nog steeds grote overlap ervaart kan het nodig zijn zendvermogen naar beneden bij te stellen. Controleer dit per band, het is goed mogelijk dat je in de ene band veel teveel overlap hebt maar in de ander nauwelijks dekking.

Layer 2 - zorg per band voor dezelfde verbindingsinstellingen op alle AP's, dus:
-- SSID
-- PSK ("wachtwoord")
-- security (WPA2-only)
-- encryption (CCMP/AES-only)

Layer 3 - zorg voor één netwerk binnenhuis, dus laat enkel de Xperiabox routeren. Alle apparaten erachter als bridge of AP instellen.
Hoe check ik de overlap van het netwerk. Bedoel je hiermee de juiste kanalen selecteren?
Layer 2 en 3 ga ik de komende tijd mee aan de slag!

Dan resten mij nog een paar vragen, Stel ik laat de asus op de 1e verdieping staan aangezien er op de tweede verdieping geen LAN kabel ligt. Is het dan mogelijk om het zendvermogen van de modem naar beneden te stellen zodat ik alsnog minder overlap krijg op de eerste verdieping?

Ten tweede, Mocht ik de asus router als AP laten functioneren gaat mijn Pi-Hole dan nog wel werken? Moet ik dan de DNS in de Xperiabox veranderen naar het IP van de Pi?

Heel erg bedankt voor de hulp in ieder geval, ook weer veel bijgeleerd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tonkowonko schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:18:
[...]

De asus router heeft een stuk stabielere verbinding op een of andere manier. Vandaar dat ik graag heb dat als iemand op de 1e of 2e verdieping is deze verbonden is met de asus.
Dat kan met die band steering te maken hebben. Het is in theorie een geweldige feature om domme apparaten toch op de optimale band te krijgen, maar op een of andere maneir is de implementatie nagenoeg altijd minder. Als je genoeg van netwerken snapt om per band een SSID in te stellen, en als je overal 5GHz dekking kunt krijgen, is er IMHO weinig noodzaak voor band steering in een thuissituatie. Allicht dat het dus beter gaat als je band steering uit hebt op de Xperiabox.

Kan natuurlijk ook puur locatie zijn: die Xperiabox staat in de meterkast en dat is zelden een goede locatie voor een AP, ongeacht kwaliteiten ervan.
[...]

Hier zat dus mijn grootste probleem! Ik wist niet dat dit een optie was bij de Xperiabox. Dan kan ik nu mijn asus als AP instellen en zo alsnog een 2,4 en 5Ghz band hebben. Met de AP bedoelde ik de asus router, deze had ik eerst in deze modus gezet alleen toen kreeg ik dus maar één netwerk. Dit blijkt dus te komen door de band steering.
Ondersteunt die AC68U dat? Nooit geweten...
[...]

Hoe check ik de overlap van het netwerk. Bedoel je hiermee de juiste kanalen selecteren?
Nee, dat is een ander soort overlap (moet je ook niet hebben, daarom alleen de niet-overlappende kanalen 1, 6 en 11 gebruiken in 2.4GHz, en als het haalbaar is liever maximale afstand tussen aangrenzende AP's, dus 1 en 11 gebruiken bij 2 AP's). Ik heb het over dekkingsgebied van de AP's.

Dat check je door de RSSI (signaalniveau) van de twee AP's in de gaten te houden terwijl je door het huis loopt. Voor een goede verbinding wil je >-75dBm hebben, liever >-65dBm. Je wilt nergens in huis >-65dBm op beide AP's hebben en liever ook niet de ene >-75dBm hebben als de ander >-65dBm is.
Layer 2 en 3 ga ik de komende tijd mee aan de slag!

Dan resten mij nog een paar vragen, Stel ik laat de asus op de 1e verdieping staan aangezien er op de tweede verdieping geen LAN kabel ligt. Is het dan mogelijk om het zendvermogen van de modem naar beneden te stellen zodat ik alsnog minder overlap krijg op de eerste verdieping?
Dat kan, maar je riskeert dan plekken beneden waar je geen dekking hebt. Verreweg het beste is om die twee AP's gewoon zo ver mogelijk uit elkaar te krijgen.
Ten tweede, Mocht ik de asus router als AP laten functioneren gaat mijn Pi-Hole dan nog wel werken? Moet ik dan de DNS in de Xperiabox veranderen naar het IP van de Pi?
Exact dat. Als dat in de Xperiabox niet kan, dan kun je ook kiezen om DNS in de Xperiabox helemaal uit te zetten en de DNS van de PiHole te gebruiken. Worst case als ook dat niet kan kun je de DNS in de Xperiabox negeren en handmatig op je clients de PiHole instellen als DNS server.

Heel erg bedankt voor de hulp in ieder geval, ook weer veel bijgeleerd _/-\o_
[/quote]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1