Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-03 15:34
Hoi

Ik wil gaan upgraden en wel met een ryzen 5 1600x of de i5 8400.
Kom er niet over uit welke de beste is voor nu en welke dan het meest futureproof is (mbt spelen van games).

Ook lees ik bij de i5 8400 veel twijfel over welk motherboard daar bij hoort... Z370 of toch wat anders..

Kan iemand dit voor me ophelderen?

Would be nice :)

Beste antwoord (via spacekever op 07-11-2017 19:31)

• misterdutch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-10-2024
Benchmarks die ik me kan herinneren zeggen dat de Coffee Lake i5 iets hogere FPS geeft dan de Ryzen 5 indien ze allebei gepaard zijn met een high end videokaart (GTX 1080(Ti) ofzo). Naarmate de videokaart meer "realistisch" is t.o.v. de prijsklasse van de processor wordt het verschil kleiner (minder merkbaar).

Dit resulteert er in dat je in de praktijk weinig verschil zal merken in performance en dus beter je keuze kan maken gebaseerd op persoonlijke voorkeur en prijs/kwaliteit. W.b. persoonlijke voorkeur valt er niet te twisten sommige mensen hebben nu eenmaal een beter gevoel bij intel/AMD. Ga dus voor het merk dat je fijner vindt. Heb je geen voorkeur of vind je geld belangrijker, dan moet je kijken naar de totaalprijs van de 2 mogelijek systemen. Het gaat namelijk niet alleen om de CPU maar ook om het moederbord en eventueel een aftermarket cooler. De meeste standaargebruikers hebben geen behoefte aan de functionaliteiten van een duurder moederbord. De Ryzen 5 1600 en 1600X passen op goedkopere moederborden. en bovendien komt de 1600 met een zeer goede cooler die absoluut niet vervangen hoeft te worden. (Bovendien haalt de 1600 met een beetje overclocken nagenoeg dezelfde performance als de 1600X waardoor de X versie het vaak niet waard is). De intel i5 8400 past momenteel alleen op een duurder Z370 moederbord. Daarom is een AMD Ryzen 5 1600 systeem momenteel de beste prijs/kwaliteit verhouding (nagenoeg even goed als een systeem met de i5 maar dan goedkoper). Zodra volgend jaar de goedkopere intel moederborden uitgebracht zijn, is het echter de moeite waard om dan weer naar de i5 te kijken.

Conclusie: qua prestaties maakt het niet veel uit. Maak daarom de keuze of je geld of gevoel het belangrijkste vindt. Als je geld het belangrijskte vind, is de Ryzen 5 1600 waarschijnlijk de beste keuze en volgend jaar met de goedkopere intel borden zal de i5 8400 de beste keuze zijn (alleen indien de ryzen prijzen niet veranderen en/of ze geen update krijgen). Als je geld wat minder belangrijk vindt koop je gewoon het merk waar je je het beste bij voelt.

W.b. "futureproof": het is eigenlijk nooit waard om je CPU te upgraden naar slechts 1 generatie hoger, dus als je nu iets koopt dan upgrade je waarschijnlijk pas over een paar jaar. AMD heeft beloofd dat de huidige moederboden nog een tijd meekunnen terwijl de levensduur bij Intel vaak een stuk minder lang is. Dit zou je eventueel ook nog mee kunnen wegen dus.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VosStijn
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05-2023
Voor de 8e gen van intel is nu momenteel alleen de z370 chipset beschikbaar.

Benchmarks zeggen dat de i5 momenteel beter is dan de ryzen voor gaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 983223

Makkelijk keuze lijkt me.
1600x is een nobrainer, 6/12 met een B350 bordje en 3200Mhz geheugen en je hebt een top systeem die jaren vooruit kan.

Ga je overklokken?
1600x is zeer makkelijk te overklokken naar 4Ghz en dan samen met de 3200Mhz geheugen is die in 99% van de games net zo snel of sneller dan de 8400 die je niet kan overklokken en vast zit aan een duur z370 bord. Er zijn een paar oude games waar de 8400 iets sneller in is, maar goed wie geeft er om oude games? Of om 10FPS...

En ik spreek uit ervaring, had een 6700k en ben overgestapt op een 1600x en wauw.....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• misterdutch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-10-2024
Benchmarks die ik me kan herinneren zeggen dat de Coffee Lake i5 iets hogere FPS geeft dan de Ryzen 5 indien ze allebei gepaard zijn met een high end videokaart (GTX 1080(Ti) ofzo). Naarmate de videokaart meer "realistisch" is t.o.v. de prijsklasse van de processor wordt het verschil kleiner (minder merkbaar).

Dit resulteert er in dat je in de praktijk weinig verschil zal merken in performance en dus beter je keuze kan maken gebaseerd op persoonlijke voorkeur en prijs/kwaliteit. W.b. persoonlijke voorkeur valt er niet te twisten sommige mensen hebben nu eenmaal een beter gevoel bij intel/AMD. Ga dus voor het merk dat je fijner vindt. Heb je geen voorkeur of vind je geld belangrijker, dan moet je kijken naar de totaalprijs van de 2 mogelijek systemen. Het gaat namelijk niet alleen om de CPU maar ook om het moederbord en eventueel een aftermarket cooler. De meeste standaargebruikers hebben geen behoefte aan de functionaliteiten van een duurder moederbord. De Ryzen 5 1600 en 1600X passen op goedkopere moederborden. en bovendien komt de 1600 met een zeer goede cooler die absoluut niet vervangen hoeft te worden. (Bovendien haalt de 1600 met een beetje overclocken nagenoeg dezelfde performance als de 1600X waardoor de X versie het vaak niet waard is). De intel i5 8400 past momenteel alleen op een duurder Z370 moederbord. Daarom is een AMD Ryzen 5 1600 systeem momenteel de beste prijs/kwaliteit verhouding (nagenoeg even goed als een systeem met de i5 maar dan goedkoper). Zodra volgend jaar de goedkopere intel moederborden uitgebracht zijn, is het echter de moeite waard om dan weer naar de i5 te kijken.

Conclusie: qua prestaties maakt het niet veel uit. Maak daarom de keuze of je geld of gevoel het belangrijkste vindt. Als je geld het belangrijskte vind, is de Ryzen 5 1600 waarschijnlijk de beste keuze en volgend jaar met de goedkopere intel borden zal de i5 8400 de beste keuze zijn (alleen indien de ryzen prijzen niet veranderen en/of ze geen update krijgen). Als je geld wat minder belangrijk vindt koop je gewoon het merk waar je je het beste bij voelt.

W.b. "futureproof": het is eigenlijk nooit waard om je CPU te upgraden naar slechts 1 generatie hoger, dus als je nu iets koopt dan upgrade je waarschijnlijk pas over een paar jaar. AMD heeft beloofd dat de huidige moederboden nog een tijd meekunnen terwijl de levensduur bij Intel vaak een stuk minder lang is. Dit zou je eventueel ook nog mee kunnen wegen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelloz
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:50
Als je al voor intel coffee lake gaat kun je net zo goed de i5-8600K doen aangezien er alleen Z370 moederborden zijn momenteel. Beetje zonde/overbodig van de overclockchipset anders.

De i5 lijkt inderdaad beter geschikt voor gamen (enkele games daargelaten die van meer threads profiteren). YouTube: Intel Core i7-8700K, i5-8600K, 8400 versus AMD Ryzen 7 1800X, R5 160...

Dus of nu de 8600K met Z370 (als je er 1 te pakken krijgt). Of nu de Ryzen. Of wachten tot er goedkopere coffee lake moederborden komen voor de i5 8400.

Ben zelf voor de 8600K gegaan die hier braaf op tafel ligt (maar wacht nog op het bijbehorende moederbord & case...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 679797

Als de 1800x op 4 ghz al ingehaald wordt met gaming door de i5 8400 weet ik het ook niet meerXD

YouTube: i5-8400 Vs. i5-8600K Vs. 1800X Vs. i7-8700k - OVERCLOCKED Review

Gewoon voor intel gaan. krijg je ook geen teleurstellingen.
Pagina: 1