Chromecast 2 of Chromecast Audio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvhout
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-05 09:10
Beste Tweakers,

Mijn plan is om eindelijk eens over te gaan stappen richting streaming diensten zoals netflix en spotify. Nu lijkt het mij erg interessant om audio te kunnen streamen vanaf spotify op mijn telefoon richting mijn speakerset (ouderwets versterkertje + speakers) beneden. Na wat onderzoek te hebben gedaan, blijkt dit makkelijk geregeld te kunnen worden via een Chromecast Audio. Helaas wil ik nog wel meer dan alleen audio streamen en wil ik ook Netflix kunnen afspelen op mijn TV. Hier is blijkbaar ook een Chromecast voor nodig als je geen smart TV hebt.

Het lijkt mij erg zonde als ik 2 verschillende Chromecasts moet kopen voor mijn doeleinde. Is het niet mogelijk om een leuke constructie op te zetten met mijn TV, speakerset en één Chromecast 2?

Ik zat aan iets in deze richting te denken:

- De Chromecast sluit ik aan op mijn TV.
- Mijn speakerset sluit ik gewoon aan via een AUX kabel op mijn TV, of eventueel via die witte/rode poorten?
- Spotify en netflix lopen dan beide via mijn TV, maar de audio komt uit mijn speakers.

Klopt mijn gedachtegang, of zit er ergens een gat in mijn plan waardoor het niet gaat werken?

Graag zou ik hier wat advies over krijgen van iemand met wat meer kennis van dit soort setups.

Alvast hartelijk bedankt! _/-\o_

Groet,

Bas

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
Je hebt audioextractors op de markt.. deze halen het stereo (analoog, tulp) of surround (digitaal: coax, optical) uit het HDMI signaal. Daarmee kun je muziek luisteren zonder dat je je TV aan hebt staan.

Twee Chromecasts kan ook. (CCA op je versterker en een CC2 op je TV) maar dan zit je wel met het feit dat je nog het geluid van je TV naar versterker moet krijgen, daar je maar naar 1 Chromecast tegelijk kun sturen en groepen nog niet worden ondersteund op de CC audio.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:51

FeaR

In GoT we trust

basvhout schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:52:
- De Chromecast sluit ik aan op mijn TV.
- Mijn speakerset sluit ik gewoon aan via een AUX kabel op mijn TV, of eventueel via die witte/rode poorten?
- Spotify en netflix lopen dan beide via mijn TV, maar de audio komt uit mijn speakers.
Benoem de apparatuur eens die je hebt staan. Je zal niet de eerste zijn die een hele set koopt of aan wilt sluiten op een manier die niet kan. Zo missen sommige TV's simpelweg de analoge audio uitgang...

De TV als hub gebruiken kan en zal - mits de aansluitingen er zijn - werken, maar je moet dan wel altijd de TV aan hebben staan. Ook als je alleen muziek gaat luisteren.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvhout
FeaR schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:31:
[...]

Benoem de apparatuur eens die je hebt staan. Je zal niet de eerste zijn die een hele set koopt of aan wilt sluiten op een manier die niet kan. Zo missen sommige TV's simpelweg de analoge audio uitgang...

De TV als hub gebruiken kan en zal - mits de aansluitingen er zijn - werken, maar je moet dan wel altijd de TV aan hebben staan. Ook als je alleen muziek gaat luisteren.
Ik heb de versterker cadeau gehad enige weken geleden, maar is een oudje en dus 2e hands. Zal thuis even controleren wat het precies is. Weet wel dat er een AUX en een de 'ouderwetse' rood/wit combi heeft.

Maar wat ik er uit begrijp is dat als de benodigde aansluitingen allemaal aanwezig zijn op de apparatuur, mijn scenario wel mogelijk is? Voor mij is het geen probleem om de TV aan te zetten als ik alleen audio wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvhout
TheIbex schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:07:
Je hebt audioextractors op de markt.. deze halen het stereo (analoog, tulp) of surround (digitaal: coax, optical) uit het HDMI signaal. Daarmee kun je muziek luisteren zonder dat je je TV aan hebt staan.

Twee Chromecasts kan ook. (CCA op je versterker en een CC2 op je TV) maar dan zit je wel met het feit dat je nog het geluid van je TV naar versterker moet krijgen, daar je maar naar 1 Chromecast tegelijk kun sturen en groepen nog niet worden ondersteund op de CC audio.
2 Chromecasts zou ik graag willen vermijden. Zo een audioextractor is ook betaalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-10 19:57
basvhout schreef op maandag 6 november 2017 @ 15:40:
[...]

2 Chromecasts zou ik graag willen vermijden. Zo een audioextractor is ook betaalbaar?
Volgens google wel, probeer maar eens ;)

Ontopic, ik heb een Chromecast Audio en deze bevalt prima, bij kennissen heb ik een gewone Chromecast geinstalleerd en die bevalt daar ook prima, met oog op het gebruiksgemak zou ik je adviseren een audioextractor aan te schaffen zodat er geen noodzaak is de tv in te schakelen.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:46
Als je Spotify wil luisteren dmv Chromecast, moet je je tv aan hebben staan (zoals eerder gezegd).
Alternatief is via Bluetooth: pricewatch: Logitech Bluetooth Audio Adapter

Moet je nog wel een CC kopen voor Netflix.

[ Voor 31% gewijzigd door DeBaroN op 06-11-2017 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:49

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb dat ook gedaan en in eerste instantie altijd TV aan voor geluid. Maar toen de Chromecast audio ergens in de aanbieding was, toch die nog als extra gekocht en dat bevalt een stuk beter. Alleen al het stroomverbruik van de zinloze TV...

Een alternatief is inderdaad bluetooth ontvangertje op je versterker. Op de welbekende Chinese sites heb je die al voor een paar euro en in de auto voldoet zo eentje bij mij prima.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-10 11:19
Mijn advies is toch echt twee chromecast's te kopen. Gebruiksgemak is echt top en de prijs valt mee (tweede hands zijn ze ook goed te vinden, voor nog minder).

Daarbij, stel jij wil wel muziek en iemand anders in je huishouden wil netflix kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Heb hier nog de eerste versie van de Chromecast, deze is als volgt hier aangesloten.

- Chromecast zit in mij HDMI Side port (HDMI port aan de zijkant van mij televisie.), stroom krijg die via de USB port, je zou de chromecast ook via stopcontact kunnen voeden, maar usb port is voldoende hier.

- Er loopt van mij home cinema naar de TV hier een scart kabel. Hiermee word geluid van de TV naar mij home cinema gebracht.

Deze constructie werkt hier perfect, maar inderdaad moet je wel de TV aan hebben, ik dus om 2 redenen, 1 voor geluid, 2 voor stroom wat de Chromecast nodig is.

Andere opties overigens niet geprobeerd, mijn decorder is aansloten via een Toslink kabel op mij home cinema. Zodat bij TV kijken automatisch Dolby Digitaal word geselecteerd, iets wat ik bij de Chromecast niet noodzakelijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvhout
Helemaal duidelijk! Ik ga begin gewoon met 1 Chromecast 2 en zie vervolgens wel hoe erg ik mij er aan ga irriteren of hoe onhandig het gaat zijn.

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie hulp! :)
Pagina: 1