Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebirdie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 10:10
Mijn vraag

Ik heb een Dune Base 3.0 mediaspeler. Oud beestje maar werkt al jaren prima.
Met de 2017 firmware is hij zelfs weer redelijk bij de tijd met streaming.

Streamed voorheen vanaf de Qnap, naar Denon surround en op HD TV. Werkte perfect.

Nu heb ik een nieuwe LG oled 4k TV.

Verder is er aan de opzet niks veranderd.

De volgende rariteit treedt nu op (alleen met de Dune, andere apparatuur werkt prima.)
- Opstart Dune doet het bekende 1-2-3 in het scherm. Er is ook gewoon goed beeld met Dune logo op de TV.
- Na 3 blijft hij even 'hangen' - dat doet hij altijd en dan is beeld paar seconden weg en komt de UI pas.
- Maar nu ineens gaat de Dune na 3 en 20 sec geen beeld op standbye (pwr-off) en brand het lampje.

Nu was dat ook nog niet eens zo vreemd als het ding na al die jaren trouwe dienst overleden zou zijn.
Maar wat wil de zaak:
als ik hem aan een andere, Samsung LED TV, hangt, dat werkt alles perfect!

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Dune base 3.0 met de recente firmware
- Denon AVR surround
- LG oled TV
- Samsung LED TV
- Kwaliteits hdmi kabels

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- de dune op andere TV - werkt alles gewoon
- de dune direct op de LG Oled ipv via de Denon - geen verschil gaat op standby
- andere hdmi kabel en andere netwerkkabel - geen verschil, gaat op standby
- Hdmi cec / simplink instellingen uit / aan op de LG - geen verschil, gaat op standby
- Dune / Denon / LG hard uit (stekker er uit, 1 min wachten) - geen verschil, gaat op standby

wie o wie durft er een idee los te laten hoe dit nou kan?

[ Voor 0% gewijzigd door eggiebirdie op 06-11-2017 11:38 . Reden: typo's ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 17:38

Tens

let me drink about it

Op zich geen ervaring met mediaplayers en 4K, maar uit jouw verhaal haal ik het volgende.

Hoe reageert de LG op andere niet 4K bronnen?
opstartschermen zijn vaak low res, dan schakelt de player over op de UI met een hogere resolutie. Het lijkt erop dat het op dat moment fout gaat. Kijk of je via de Samsung iets aan die instellingen kunt veranderen, of op 'auto' zetten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02:32
Tens schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:17:
Op zich geen ervaring met mediaplayers en 4K, maar uit jouw verhaal haal ik het volgende.

opstartschermen zijn vaak low res, dan schakelt de player over op de UI met een hogere resolutie. Het lijkt erop dat het op dat moment fout gaat. Kijk of je via de Samsung iets aan die instellingen kunt veranderen, of op 'auto' zetten.
Hm nja dan zou het al een instelling van de mediaplayer moeten zijn, hoewel dat ook niet kan (de Samsung wat jij zegt is het duidelijk niet, daar werkt het juist wel gewoon goed op, zegt de topicstarter tenminste.. Dus bij de instellingen van de Samsung valt niks te zoeken).

Is het niet dat je bij de LG OLED de functie HDR actief aan kan zetten? Hoewel het dan nog altijd vreemd blijft dat de mediaplayer op standby gaat, de mediaplayer zou gewoon aan moeten blijven en op de TV zou dan een melding moeten komen dat hij geen verbinding heeft - (of iets in die richting).

Oftewel, ik denk aan een instelling van de mediaplayer. Heb je daar de beeldresolutie op automatisch staan? Gaat hij op standby doordat hij 4K wilt sturen naar de TV maar het simpelweg niet kan oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Dune ondersteunt bij die generatie mediaspelers HDMI 1.3. De LG OLED 4K tv's ondersteunen HDMI 2.0b.

Misschien gaat door dat verschil iets mis, mogelijk doordat een van de twee de HDMI-compatibiliteit niet 100% heeft geimplementeerd? Kan er iets ingesteld worden in je LG tv bij de gebruikte HDMI ingang misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 17:38

Tens

let me drink about it

LopendeVogel schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:25:
[...]

Hm nja dan zou het al een instelling van de mediaplayer moeten zijn, hoewel dat ook niet kan (de Samsung wat jij zegt is het duidelijk niet, daar werkt het juist wel gewoon goed op, zegt de topicstarter tenminste.. Dus bij de instellingen van de Samsung valt niks te zoeken).

Is het niet dat je bij de LG OLED de functie HDR actief aan kan zetten? Hoewel het dan nog altijd vreemd blijft dat de mediaplayer op standby gaat, de mediaplayer zou gewoon aan moeten blijven en op de TV zou dan een melding moeten komen dat hij geen verbinding heeft - (of iets in die richting).

Oftewel, ik denk aan een instelling van de mediaplayer. Heb je daar de beeldresolutie op automatisch staan? Gaat hij op standby doordat hij 4K wilt sturen naar de TV maar het simpelweg niet kan oid?
Tsja, op de Samsung werkt het, dus daar kan je naar de instellingen van de mediaplayer O-)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02:32
arsimo schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:26:
Dune ondersteunt bij die generatie mediaspelers HDMI 1.3. De LG OLED 4K tv's ondersteunen HDMI 2.0b.

Misschien gaat door dat verschil iets mis, mogelijk doordat een van de twee de HDMI-compatibiliteit niet 100% heeft geimplementeerd? Kan er iets ingesteld worden in je LG tv bij de gebruikte HDMI ingang misschien?
Is de HDMI versie van de TV niet simpelweg dat gene wat hij maximaal ondersteund? Oftewel, een lagere versie moet perfect werken?
TV is maar een domme ontvanger die maximaal HDMI 2.0b (althans, dat geef jij aan en zou zomaar kunnen kloppen) ontvangt. Stuur je 1.3 daarheen zou dat naar mijn weten geen enkel probleem moeten zijn (tenzij het andersom is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
LopendeVogel schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:27:
[...]

Is de HDMI versie van de TV niet simpelweg dat gene wat hij maximaal ondersteund? Oftewel, een lagere versie moet perfect werken?
TV is maar een domme ontvanger die maximaal HDMI 2.0b (althans, dat geef jij aan en zou zomaar kunnen kloppen) ontvangt. Stuur je 1.3 daarheen zou dat naar mijn weten geen enkel probleem moeten zijn (tenzij het andersom is).
Tuurlijk, zo zou het moeten zijn inderdaad. Maar in de praktijk wil wel eens iets met compatibiliteit in versies bij zulke protocollen iets niet 100% geimplementeerd zijn. Ik zeg niet dat dit hier het geval is, maar het is het nakijken waard. De Dune's zijn gebouwd in de tijd van HDMI 1.3 en 1.4 en toen via HDMI maximaal 1080p moest worden aangestuurd. Misschien raakt de Dune nu in de war nu de tv een andere (lees: hogere resolutie) aankan?

Te onderzoeken valt:
- staat Dune wel hard ingesteld op 1080p? Als die op automatic staat kan dat mogelijk problemen geven bij 4K?
- kan bij de LG bij een HDMI ingang worden ingesteld dat er een HDMI 1.3 is aangesloten en dat dus niet automatisch wordt uitgezocht door de tv?

Edit: ik zie nu dat jij - LopendeVogel - dat eerste ook al suggereerde. Klinkt als meest logische oorzaak, zonder verdere info.

[ Voor 5% gewijzigd door arsimo op 06-11-2017 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebirdie
Tens schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:17:

Geen problemen met andere apparatuur
- Xbox 360
- blu ray speler
- Apple TV 3
allemaal full HD en geen problemen.

De Denon is ook niks aan veranderd - dacht nog aan een of ander upscaling probleem.
Maar de denon is ook geen 4k...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 16:55
Bij mij hangt er een dune 4k aan met hdmi 1.4 en daar heeft de LG ook geen moeite mee.

Kijk eens of je de dune even een firmware versie terug kan zetten, is heel eenvoudig via het menu te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebirdie
Te onderzoeken valt:
- staat Dune wel hard ingesteld op 1080p? Als die op automatic staat kan dat mogelijk problemen geven bij 4K?

Ja, dat staat goed. Ook nog 50hz en 59.94hz geprobeerd. Geen effect.

- kan bij de LG bij een HDMI ingang worden ingesteld dat er een HDMI 1.3 is aangesloten en dat dus niet automatisch wordt uitgezocht door de tv?

Dat heb ik dan nog niet gevonden. Alleen keuze welke hdmi kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebirdie
Malt007 schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:19:
Bij mij hangt er een dune 4k aan met hdmi 1.4 en daar heeft de LG ook geen moeite mee.

Kijk eens of je de dune even een firmware versie terug kan zetten, is heel eenvoudig via het menu te regelen.
de laatset 2015 fw geprobeerd maar ook geen effect / gaat 1-2-3 pwr-off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@eggiebirdie wellicht de CEC die aanstaat in de dune ? zet dat eens uit in het misc sub menu. Had ooit ook gekke dingen met een kuro plasma en cec aan op de dune. Kan best zijn dat de lg de dune het poweroff pulse geeft

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 06-11-2017 21:28 ]

Pagina: 1