Toon posts:

Aankoopadvies: (Mesh) Wifi netwerk zonder cloud poespas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment een RT1900AC van Synology. De snelheid van het ding is prima, maar zodra hij door een muur en tegelijk door een betonnen vloer moet is het over. Ook HR++ glas is een lastige barierre. Nu las ik laatst over het nieuwe Mesh networking voor Wifi. Een collega van mij heeft het ook zoiets draaien, en het lijkt inderdaad allemaal aardig te werken. Als ik 3 van die APs zou hebben, denk ik, als ik ze slim plaats dat ik het hele huis en de schuur prima kan coveren. Laat ik de schuur varen, dan moet het met 2 APs kunnen. Maar.....
Zoals mijn collega liet zien kan hij de apparaatjes enkel met een iOS of Android app bedienen, en dan ook alleen nog maar via de cloud meen ik. Dat wil ik niet. Het merk dat hij heeft is me even ontschoten, maar ik dacht dat het een dochteronderneming van Ubiquity is. Ik zoek een WiFi netwerk dat kan werken zonder internet access en dat geconfigureerd kan worden zonder internet access. Gewoon met een HTTP of Telnet interface.

...

Relevante info:
* Allemaal moderne hardware ( Meest Linux, maar ook paar MacOS en iOS. Geen Windows of Android )
* Geen appliances als Apple TV, Chromecast of andere streamboxen
* Het is rustig in de buurt met andere Wifi netwerken. 4 anderen in beeld. Genoeg vrije kanalen.
* Wifi oplossing hoeft geen routing te ondersteunen. Dat gebeurt ergens anders.
* Huis met begane grond, 1e en 2e verdieping. 2e verdiepingsvloer is van hout. Rest beton. Beglazing: HR++ glas. Muren: kalkzandsteen
* CAI punt: Niet in meterkast maar helemaal achter in huis. Niet mogelijk om vanaf daar een draad naar centrale plaats in huis te trekken/leggen.

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Heb zitten kijken naar allerlei merken. Maar overal vliegen de woorden Cloud en Managed me om de oren. Vervolgens zijn de specs online zo mager verwoord, dat ik geen idee heb waar ik aan toe ben.
Ik hoop dus op mensen met ervaring die mij kunnen helpen bij het vinden van de juiste oplossing.

...

Alle reacties

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-02 01:21
Je verhaal lezende moest ik meteen aan Google Wifi denken.
Simpel op te zetten wifi Mesh netwerk, tegen een betaalbare prijs.
Echter voldoet deze niet aan je eis: "Zoals mijn collega liet zien kan hij de apparaatjes enkel met een iOS of Android app bedienen, en dan ook alleen nog maar via de cloud meen ik. Dat wil ik nie". Er is namelijk een iOS of Android apparaat vereist.

Hopelijk heeft iemand anders nog suggesties voor je.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:19
Unifi van Ubiquiti kun je gewoon zonder cloud, stick oid gebruiken. Je kunt alles inregelen middels de computer, het enige waar je iets actief voor moet hebben draaien is een gasten netwerk.
Dus eenmalig instellen met de software en klaar. Het is alleen wel wat meer profi qua instellingen.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:17
Voor je in je enthousiasme nieuwe producten aan gaat schaffen: als je Synology niet door je muren heen komt heb je een redelijke kans dat dit met een Mesh netwerk ook niet gaat lukken. Je devices hebben dan waarschijnlijk wel een snelle verbinding met de APs, maar de APs onderling hebben waarschijnlijk last van hetzelfde slechte signaal dat je nu op je devices ervaart.

Als je het goed wil doen zorg je dat alle APs bekabeld aangesloten zijn op je router, mesh-technologie gaat je hierin niet helpen. Dit is voor hetzelfde resultaat ook goedkoper uiteindelijk, je hebt namelijk minder APs nodig omdat je onderling geen overlap hoeft te creëren (sterker nog, dat wil je het liefst helemaal niet).

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:58
Mesh is mooie salestalk om wifi-repeater na wifi-repeater te hangen. "Nog geen goede verbinding? Hang er nog maar eentje bij, mevrouwtje." Daar waar elke persoon die iets van wifi afkent, met een grote boog rond wifi-versterkers liep, hangen ze nu wel allemaal mesh 8)7

Je bent beter af, net zoals @gastje01 voorstelde, om bekabelde AP's te hangen. Als je deze dan nog via PoE voedt, hebt je zelfs geen stopcontact in de buurt nodig. En je moet dus geen kabel trekken naar het centrale punt in huis, maar naar verschillende plaatsen, zodat je dekking hebt daar waar wifi nodig is (en neen dat heb je niet overal van doen).

Ik heb zelf 2 AP's hangen van ubiquiti en daarmee dek ik het ganse huis (8x20, met rare uitsprongen). Hier vooral grote overspanningen met betonwelfsels met veel ijzer en, op sommige stukken, zinken gevelbekleding. Vermoedelijk kan het dus bij u eveneens met 2 AP's, 1 beneden en 1 op het 2de, eventueel nog 1 op het 1ste.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Verwijderd

Topicstarter
@gastje01 Dat kabels trekken gaat helaas niet. Ik heb geen mogelijkheid om vanaf het CAI punt uberhaupt al 1 kabel naar de 1e verdieping te krijgen. Behalve over de muur omhoog, maar dat gaat geen goedkeuring krijgen ;)

@Arator Ik begreep nu juist dat die Mesh devices onderling niet over WiFi communiceerden maar daar een aparte frequentie voor gebruiken, die daardoor niet de WiFi eruit drukt. Als het echt old school repeaters zijn, dan slaat het inderdaad nergens op.

Verder denk ik dat ik met een 2e accesspoint wel uit kan komen. Vanuit het CAI punt hoef ik dan maar door 1 vloer te stralen. Daar heb ik nu ook goed bereik op de 1e verdieping. Vervolgens straalt de AP op de 1e verdieping door 2 muren heen, maar dat moet dan wel kunnen. De vloer is er immers al vanaf.

• gastje01
Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:26:
@gastje01 Dat kabels trekken gaat helaas niet. Ik heb geen mogelijkheid om vanaf het CAI punt uberhaupt al 1 kabel naar de 1e verdieping te krijgen. Behalve over de muur omhoog, maar dat gaat geen goedkeuring krijgen ;)
Dit hoeft ook niet per se op dit plek te zijn. Ik neem aan dat je modem naast het CAI punt staat. In veel (oudere) huizen komt dit punt in de woonkamer binnen en vaak is dit niet de plek waar je je apparatuur wil hebben. Wanneer je de mogelijkheid hebt om vanaf hier een kabel naar een meterkast/ruimte uit het zicht te trekken zou ik dat zeker doen. Vanaf dit punt kun je dan met een switch (er van uit gaande dat je je modem wel als router blijft gebruiken, maar dan met de wifi uitgeschakeld) de kabels verder door het huis verdelen. Dit is helaas even werk, maar het is en blijft wel de beste oplossing.
@Arator Ik begreep nu juist dat die Mesh devices onderling niet over WiFi communiceerden maar daar een aparte frequentie voor gebruiken, die daardoor niet de WiFi eruit drukt. Als het echt old school repeaters zijn, dan slaat het inderdaad nergens op.
Veel Mesh-setjes gebruiken inderdaad een andere radio voor de communicatie onderling, maar het blijft gewoon wifi. De duurdere/betere sets hebben vaak een dedicated 5 GHz verbinding met een eigen radio en eigen antennes. Het blijft echter een 5 GHz signaal. Wanneer dit nu al niet goed door de muur heen gaat, heeft de backhaul van je Mesh-set ook gewoon last van. Het is geen magie. Dit betekent grof gezegd dat je je mesh-punten op een korte afstand van elkaar moet gaan plaatsen, ze hebben immers onderling een goed en sterk signaal nodig om goed te kunnen werken. Voor het geld dat je dan kwijt bent is het in sommige gevallen zelfs rendabel om iemand een kabel voor je te laten trekken en wegwerken. Je moet immers Mesh-punten gaan plaatsen op plekken om je backhaul in de lucht te houden en op plekken waar je een goede en snelle verbinding wilt.
Verder denk ik dat ik met een 2e accesspoint wel uit kan komen. Vanuit het CAI punt hoef ik dan maar door 1 vloer te stralen. Daar heb ik nu ook goed bereik op de 1e verdieping. Vervolgens straalt de AP op de 1e verdieping door 2 muren heen, maar dat moet dan wel kunnen. De vloer is er immers al vanaf.
Dat houdt dus in dat je er al 3 nodig hebt, eentje bij je modem, eentje in het midden en eentje 2 muren verder waar je goed bereik wil hebben, snap je waar ik naar toe wil? :+ Je geeft aan de schuur ook nog te willen doen, dan ga je al naar 4 APs, er van uit gaande dat er voldoende overlap is.

Wanneer het trekken van een UTP kabel echt geen optie voor je is en je wel al Coax door het huis hebt liggen kun je nog overwegen om gebruik te maken van MoCa32, Ethernet over coax. Niet goedkoop, naar alle waarschijnlijkheid wel stabieler (en sneller) dan Mesh/repeaters/powerline.

Verwijderd

Topicstarter
@gastje01 Wat technisch wel zou kunnen is het CAI punt verplaatsen. De groene kabel komt namelijk wel door de meterkast heen, waarna hij een 9 meter lange buis in gaat en vervolgens in de huiskamer naar boven komt. Ik weet alleen niet of dat mag van de kabelexploitant. Ik zou het CAI punt dan in de meterkast kunnen maken. En voor mijn tv een goed stukje coax trekken vanaf het nieuwe CAI punt. In de meterkast kan ik dan iets eenvoudiger op de 1e verdieping kopen (al lopen er geen loze leidingen). Bij een verbouwing zou dat dan een keer kunnen. Ik moet toch nog een keer van de meterkast een pijp naar de 2e verdieping leggen voor zonnepanelen. Dan moet ik de doorvoer uit de verdiepingsvloer hakken waar nu alle pijpen door gaan. Dat zit namelijk met beton dicht gestort.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 19:05:
@gastje01 Wat technisch wel zou kunnen is het CAI punt verplaatsen. De groene kabel komt namelijk wel door de meterkast heen, waarna hij een 9 meter lange buis in gaat en vervolgens in de huiskamer naar boven komt. Ik weet alleen niet of dat mag van de kabelexploitant. Ik zou het CAI punt dan in de meterkast kunnen maken. En voor mijn tv een goed stukje coax trekken vanaf het nieuwe CAI punt. In de meterkast kan ik dan iets eenvoudiger op de 1e verdieping kopen (al lopen er geen loze leidingen). Bij een verbouwing zou dat dan een keer kunnen. Ik moet toch nog een keer van de meterkast een pijp naar de 2e verdieping leggen voor zonnepanelen. Dan moet ik de doorvoer uit de verdiepingsvloer hakken waar nu alle pijpen door gaan. Dat zit namelijk met beton dicht gestort.
officieel mag je niet je CAI AOP. denk ik.. maar als je het met de correcte materialen etc doet ( en netjes afwerkt) zal er geen haan naar kraaien....

eerder bij mijn ouders kwam die ook in de woonkamer binnen.. via de meterkast.. destijds (1999 :P) knipte de Essentkabelcom monteur de kabel gewoon door in de meterkast om daar het "nieuwe" AOP te maken.. want mijn ouders wouden ook het modem NIET in de woonkamer.. maar de meterkast was wel een prima optie..

bij een kennis met DHZ-pakket destijds lag de kabel ook via de meterkast.. echter daar zat al gewoon een F-Connector koppelstukje tussen. dus die hebben ook maar voor het gemak de aansluiting in de meterkast gemaakt..

404 Signature not found

• gastje01
Persoonlijk zou ik dat wel doen, ook al mag het officieel niet, er van uit gaande dat je van je zelf weet dat je dit goed en netjes kan. Ik vind de meterkast een plek voor dit soort spullen, niet m'n woonkamer.

Ik heb bij meerdere mensen (ook kleine kantoren) wifi-netwerken aangelegd, allemaal (meerdere) accespoints, bekabelde backhaul op een switch, ook als dit duurder was dan de oplossing die mensen zelf in gedachten hadden. Het enige commentaar dat ik heb gehad was "hadden we eerder moeten doen". Het kost even enige moeite om alles netjes te krijgen (vooral het weg werken), maar een stabiele verbinding door het hele huis/kantoor waar je geen omkijken naar hebt is wel zo lekker.
Pagina: 1