Stille laptop gezocht: tot nu ervaring met too noisy fans.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miep21
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-06-2021
Hi,

Ik ben op zoek naar een simpele laptop. Hier heb ik al verschillende specs voor bepaald. En ook verschillende laptops in huis gehaald. Echter werd ik bij allen gek van de fans die veel te vaak aanslaan. Ik kies bewust voor een SSD, zodat je geen schijf meer hoort draaien. Ligt het aan de processor? Is de grafische kaar te te zwaar? Help me aub.
Ik zoek iets redelijks simpels. Enige die stil genoeg was (fans mogen best eens aanslaan, maar niet als je alleen je mail aan het lezen bent) is een refurbished lenovo die ik bij iemand zag. Een i5 en ssd erin, verder niks spannends. De refurbished die ik online vind zijn echter van die zware apparaten. Ik hoop een nieuw model te vinden gewoon stil is. Heb ik nu gewoon pech gehad of zit het echt in deze types?

Ter info: ben bezig geweest met alle tips die ik online vond, maar er waren geen specifieke services die hard draaiden, chrome pikte wel wat %, maar niet te veel. Nieuwe laptops, dus BIOS en drivers allemaal up-to-date... installaties allemaal afgerond.

Gekocht/ getest en geretourneerde laptops (vanwege lawaai):
HP 15-bw091nd
Acer Aspire ES1-523-81VF
Lenovo IdeaPad 320-15AST 15,6 inch Full HD laptop (80XV00KVMH)
(De Lenovo blaast zelfs in slaapstand. Jammer, want verder mooi!)

Ik zoek:
  • budget tot 550,-
  • 15"
  • ong 1680x1050
  • 4gb intern
  • ssd - 256GB
  • Geen zware grafische kaart, ik game niet. Puur voor documenten, mail en internet. Soms een fimpje.
  • Geen dvd.
Iemand fijne ervaring met een stille (recente) laptop met deze specificaties?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
In dit geval zou ik neigen om te zeggen: Pak een Chromebook! Die zijn veelal heel erg stil. En doen precies wat jij zoekt. Die heb je nieuw voor de prijs die je beschikbaar stelt. En je kunt tegenwoordig ook prima offline werken en opslaan.Die hebben ook de specs die jij zoekt over het algemeen.

Fan lawaai is natuurlijk ook persoonlijk. Ik denk dat ik één van de meer luidruchtige laptops heb als je hem op zijn staart trapt. Zbook G3. Die sloeg ook nog wel eens aan tijdens Word. Maar vaak had ik dan ook best wat achtergrond taken draaien. Ik heb er nooit echt "last" van gehad of echt notie van gemaakt.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-07 19:47
Ik krijg altijd het idee dat in dit segment budget laptops de concurrentie zo hoog is en de winstmarges zo laag zijn dat fabrikanten er alles aan doen om kosten te besparen om een zo competitief mogelijk geprijsde laptop in de markt te zetten. Je ziet dan ook vaak dat er wat beknibbeld is op de details (zoals de kwaliteit van de behuizing of het koelsysteem).

Gezien je eisen niet zo hoog zijn kun je inderdaad voor een Chromebook kiezen zoals @Daniel_Elessar al voorstelde. Daar zitten ook redelijk wat passief gekoelde modellen tussen (waardoor je helemaal geen fan noise zult hebben). 15 inch gaat dan wel wat moeilijker worden gezien de meeste Chromebooks daaronder zitten qua formaat. Er zijn ook wel passief gekoelde Windows laptops maar die kosten meestal wel wat meer en zijn net als de Chromebooks meestal van een kleiner formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:49
Geen chromebook, je hebt alleen maar cloud opslag, geen fysiekeopslag bijna en het is gewoon zeer beperkt, als je b.v office 365 erop wilt instaleren,dat is niet mogelijk.

Maar dat is mijn mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miep21
Ik heb inderdaad wel gedacht aan een tablet-versie. Maar een chromebook draait geen windows toch? Ik wil nog wel eens GIMP, office of dreamweaver gebruiken. Ik hoop dat op mijn vraag nog enthousiaste gebruikers van een stille laptop reageren. Maar zal eens gaan kijken of ik aan dat idee kan wennen. Ben een redelijke Windows-fan.

Freaky35, je hebt gelijk. Ik wil wel meer opslag dan een paar GB op mijn laptop zelf. Dit zal het dus niet worden...

[ Voor 15% gewijzigd door Miep21 op 06-11-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
Klopt Chromebooks draaien op Chrome OS, dus dat is dan geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426269

@Miep21 Cube Thinker i35. Heb hem zelf ook. Helemaal stil, helemaal top. Doe er dagelijks zo ongeveer 10 uur werk op (i.c.m. groot scherm en los tobo).
https://www.gearbest.com/laptops/pp_620996.html (en er kwam totaal nog 49 euro inklaring + BTW bij).

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 426269 op 06-11-2017 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Ik heb hier een Asus met een I3 en een SSD. Ik hoor dat ding nooit blazen. Als hij al blaast voel ik alleen wat warme lucht als hij op mijn schoot ligt. En dat ding gebruik ik toch echt heeeeeeeeeeeeeeel intensief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:24

MsG

Forumzwerver

Je kan bij energiebeheer het ook behoorlijk tweaken, zowel de vorm van koeling, passief of actief, als de onder- en overklok-mogelijkheden voor zowel op de accu, als aan het netstroom. Daar zitten ook flink wat mogelijkheden die soms wat onderbenut worden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
freaky35 schreef op maandag 6 november 2017 @ 11:15:
Geen chromebook, je hebt alleen maar cloud opslag, geen fysiekeopslag bijna en het is gewoon zeer beperkt, als je b.v office 365 erop wilt instaleren,dat is niet mogelijk.

Maar dat is mijn mening
Het is inderdaad iets waar je voor moet kiezen.Het is geen windows maar Google Docs is behoorlijk verbeterd. Je kunt best wat offline werken en opslaan maar dat is inderdaad beperkt. Echter voor zulke werkzaamheden is het toch een alternatief.
Office kun je gebruiken via de webversie van office365, dat werkt prima zelfs.
15" is inderdaad wel een lastige.

@Anoniem: 961333 Je geeft nu inderdaad aan dat je sommige programma's gebruikt die inderdaad niet op ChromeOs werken. Prima, dan valt dat af :) Het was naar mijn mening in eerste instantie een degelijk alternatief omdat die meestal passief gekoeld zijn. Bij Windows laptops kun je die inderdaad krijgen maar is de prijs weer hoger dan je gestelde limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miep21
Ik heb momenteel nog een (steeds chrashende) Asus ideapad-320 met HDD en i3, die het eigenlijk altijd prima heeft gedaan. Nu laten alleen de toetsen los en zit er een fout in de hdd.

@musicmasters Welk type heb jij? Ik zie een nieuwe Asus wel zitten, vanwege mijn eerdere ervaring. Alleen weer benieuwd naar de ssd icm de fans.... Als ik google kom ik op de vivobook en daar wordt ook over de fans geklaagd.Ik zoek misschien wel iets onmogelijks met mijn budget... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanneslol
  • Registratie: December 2011
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Lijkt me dat je een "ultra low voltage" processor nodig hebt. Geen warmte = geen koeling nodig.

In het geval van Intel dus bijv een i3 of i5 met een "U" erachter.
Wikipedia: Ultra-low-voltage processor

En zoek een laptop uit ZONDER dedicated GPU van Nvidia of AMD. Intel HD graphics is prima voor eenvoudige toepassingen. Ik weet niet of AMD ook zoiets heeft, en hoe koel die blijven.

Als je een zware GPU nodig hebt, zorg dan dat NVIDIA Optimus of AMD Switchable Graphics ondersteund worden.
Dit zorgt ervoor dat de GPU uitstaat (en dus niet warm wordt) totdat je een een game gaat spelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Slogra op 07-11-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miep21
Ik denk dat ik bij het zoeken naar mijn nieuwe stille laptop het meeste heb aan de term "passief-gekoelde". Ik heb al googlend wat opties gevonden. Aangezien ik ook een tweede scherm (voor simpel officework) wil aansluiten moet ik nog even goed kijken welke keuze ik moet maken voor de videochip.

Ik zal het laten het horen als er een bij zit die voldoet! Allemaal bedankt voor de goede hulp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Miep21 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:21:
Ik denk dat ik bij het zoeken naar mijn nieuwe stille laptop het meeste heb aan de term "passief-gekoelde". Ik heb al googlend wat opties gevonden. Aangezien ik ook een tweede scherm (voor simpel officework) wil aansluiten moet ik nog even goed kijken welke keuze ik moet maken voor de videochip.

Ik zal het laten het horen als er een bij zit die voldoet! Allemaal bedankt voor de goede hulp.
Intel HD (dus in de processor zelf) kan prima meerdere schermen aansturen. Volgens mij tot 3 stuks (e.e.a. is wel afhankelijk van de aansluitingen die de laptop fabrikant van het moederbord naar buiten brengt, maar technisch zou het moeten kunnen). Collega's met een Dell Latitude spelen allemaal met (minimaal) 2 schermen. En als dat allemaal niet kan, kun je een USB converter gebruiken voor een extra scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miep21
Nu ik toch contact heb ;-): Heeft iemand ervaring met de Lenovo IdeaPad 320-15ISK (80XH01h7MH)?
Heeft i3-6006U en Intel HD Graphics 520. Zou stil moeten zijn toch?

Ik heb nu een Ideapad 320 met AMDA6processor en AMDRadeon R4Graphics. Deze fan slaat continu aan en uit (raar genoeg, vooral als hij aan de lader ligt.) Mogelijk wat overgedimensioneerd voor mijn wensen.

[ Voor 0% gewijzigd door Miep21 op 08-11-2017 10:29 . Reden: type aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
Miep21 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:57:
Heeft iemand ervaring met de Lenovo IdeaPad 320-15ISK (80XH01h7MH)?
Heb je zelf al gezocht naar reviews? Een review met testresultaten zal je een objectiever beeld geven dan een user ervaring (wat 'stil' is blijft immers subjectief zonder meetapparatuur).

Op notebookcheck vond ik dit bijvoorbeeld:
https://www.notebookcheck...ptop-Review.259162.0.html
Gaat om een iets andere uitvoering van dezelfde laptop met een i5 en Nvidia GeForce 940MX. Onder het kopje 'Noise Emissions' staat dat de fan onder de meeste belastingen weinig geluid maakt en tijden idle / lage belasting helemaal geen geluid maakt (dan staat de fan uit). Gezien jij een model linkt zonder extra grafische kaart en met een zwakkere CPU denk ik dat je wel goed zal zitten. Mocht de laptop in de praktijk toch tegenvallen kun je altijd nog een beroep doen op je retourrecht binnen 14 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Miep21 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:57:
Heeft iemand ervaring met de Lenovo IdeaPad 320-15ISK (80XH01h7MH)?
Waarom zou dat stil moeten zijn? Er zit toch gewoon een fan in? :)

Maarre, mijn post Anoniem: 426269 in "Stille laptop gezocht: tot nu ervaring met too noisy fans." over deze volledig passief gekoelde laptop was totaal niet interessant? Omdat het geen 15" is dan zeker?

Want het is zo'n beetje de enige passief gekoelde (betaalbare) laptop die er is. Heerlijk ding, vandaag ook weer van 9:00 tot nu non-stop op gewerkt i.c.m. met 26" scherm. Photoshop, Illustrator, Chrome en Firefox elk met 10+ tabs open. En 1% sneller dan een i3 7100U. En standaard met 8GB en een 256GB SSD.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 426269 op 08-11-2017 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miep21
@RAW_ Zeker gezocht naar reviews. Vaak heel erg technische staatjes, die puur metingen weergeven. Maar jouw link is zeker duidelijk en erg uitgebreid. Ik vond idd ook al een lenovo met een Kaby Lake tov een gelijk geprijsde laptop met een nieuwere Skylake. Kon het verschil niet beoordelen. Maar ik gok dat het zit in de turboboost van de i5 zit?

@Anoniem: 426269 Ik vind inderdaad een 13,5" te weinig. Jammer, want na ook deze interessante post https://www.windowscentra...nless-core-i5-serious-cpu over de hitte ontwikkeling van de chips te lezen was ik al op zoek naar een Y-processor. Zit er bij jou in. Maar verder nergens in een 15 voor mijn prijs...
En mijn beoordeling dat een i3 met interne grafische chip misschien wel stil is, omdat deze weinig hitteontwikkeling heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Miep21 Ja, het is jammer dat ze dat soort fanless laptops niet in 15" of zelfs in 17" (of 16" maken). Die Core m3-7Y30 CPU is snel zat inderdaad, voor mij persoonlijk. En die Core 5m nog beter natuurlijk.

Die m3 is sneller dan de Core i5 5200U uit mijn oude 17" Lenovo laptop. Die was overigens erg stil, en de fan was niet altijd aan. En als hij wel aan was, was hij ook redelijk stil. Zeker vergeleken met een Asus. Die dingen maken al jaren herrie. Bij veel reviews zie je dat weer terug.

Ja, over die i3 Lenovo, het ligt er een beetje aan of de fan continu aan is of uit blijft met lichte taken. Ik denk dat hij niet continu aan is. Maar anders bestel je hem gewoon online? Dan kan je hem altijd terugsturen als hij teveel herrie maakt (wet koop op afstand). LET OP: dit is wel een Belgisch model, Azerty. En slechs 4MB...

13,5" scherm uit de Cube past veel op, want 3000x2000, zelfde scherm als de Surface Book die 3x zoveel kost...

Succes!

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 426269 op 08-11-2017 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
Anoniem: 426269 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 19:58:
LET OP: dit is wel een Belgisch model, Azerty. En slechs 4MB...
Succes!
Vond dit ook nogal verwarrend, maar volgens de website van de mediamarkt en de prijsvergelijker van hardware.info is het gewoon een qwerty model. Dus ik denk dat dat een foutje is in de pricewatch en het gewoon een Nederlands model is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miep21
Ik heb momenteel de Lenovo Ideapad 310-15IKB besteld. Voornamelijk nav eerder genoemde artikel waar aangegeven werd dat deze (nieuwe) i5 ook wordt toegepast in een SurfacePro, zonder fan. Ik zal laten horen als ik wat tests heb gedaan, of ik goed gegokt heb.

Super bedankt voor alle input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan X
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-03-2018
Ik zou denk ik een Gaming Laptop overwegen, vanwege de bouw van de kast om de computer heen. Hoe kleiner de laptop, hoe kleiner de ventilatiesleuven, des te groter het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
In een gaming laptop zitten dan ook wel een stuk krachtigere componenten, dus die extra ruimte heb je dan ook wel nodig. Daarnaast was het budget ongeveer 550 euro, niet echt genoeg voor een gaming laptop lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
Adriaan X schreef op donderdag 9 november 2017 @ 08:44:
Ik zou denk ik een Gaming Laptop overwegen, vanwege de bouw van de kast om de computer heen. Hoe kleiner de laptop, hoe kleiner de ventilatiesleuven, des te groter het geluid.
Dat is een slecht idee gezien die veelal krachtige hardware hebben. Die ga je zeker horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Pak een MacBook. Kun je nog steeds alles doen wat je nu ook doet op een laptop maar dan lekker stil. Omdat Apple niet beslist hoeft te bezuinigen vanwege concurrentie kunnen ze wél aandacht besteden aan koeling. De meeste MacBooks zijn erg stil, ook al zullen ze best eens blazen.

Die van mij blaast ook wel eens, zeker wanneer ik te veel vraag van het apparaat. Of het storend is of opvalt? Vind ik erg meevallen, zelfs voor een 2008 model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
sypie schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:17:
Pak een MacBook. Kun je nog steeds alles doen wat je nu ook doet op een laptop maar dan lekker stil. Omdat Apple niet beslist hoeft te bezuinigen vanwege concurrentie kunnen ze wél aandacht besteden aan koeling. De meeste MacBooks zijn erg stil, ook al zullen ze best eens blazen.

Die van mij blaast ook wel eens, zeker wanneer ik te veel vraag van het apparaat. Of het storend is of opvalt? Vind ik erg meevallen, zelfs voor een 2008 model.
Heb je de topic start al gelezen? Budget was 550. Daar heb geen mac voor. En een paar posts boven je reactie staat al wat er wel gekocht is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan X
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-03-2018
sypie schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:17:

Zolang het een dunne laptop is, moet je nog steeds dezelfde hoeveel lucht door - Apple kennende - nog kleinere sleuven persen. Apple-laptops zijn niet uitgesloten van natuurkundige wetten. Overigens lees ik op internet ook gewoon veel klachten over lawaai van Macbooks, dus of het nu de "stilste" laptop is valt te betwijfelen. Wel heb ik gelezen dat ze de ventilator zo ingesteld hebben dat deze niet te snel gaat ventileren, maar de vraag is of dat dan de hardware ten goede komt die een ventilator zou moeten ventileren.

Overigens heb ik recentelijk een Dell XPS 15 gekocht - en ook daar lees je klachten over geluid - maar ik als professionele gebruiker (2D/3D-modellen, wat grafisch werk) heb daar gewoon echt geen last van. Voor mij is het in vergelijk tot een laptop van 6 jaar eerder al behoorlijk stil en het geluid van de ventilator ook aangenamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 947549

Daniel_Elessar schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:12:
[...]

Dat is een slecht idee gezien die veelal krachtige hardware hebben. Die ga je zeker horen :)
Mijn MSI Titan is anders stiller dan de ideapad van mijn vriendin :+

Ze heeft er 2, een privé en een van haar werk. De ene ideapad blaast al zonder hem überhaupt te gebruiken en de ander lijkt wel passief gekoeld te zijn.
Ik ben benieuwd wat de TS van zijn aankoop gaat vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miep21
Na een weekendje testen ben ik tevreden. Mijn Lenovo Ideapad 310-15IKB is stil. (De i5 processor is van dit jaar, met een Interne intel-graphic). Blij mee! Een tweedehandsje, de behuizing (noem je dat zo?) is ouder, maar hardware niet. Er zit zelfs een dvd in, waar ik echt niet om gevraagd heb.

Raar genoeg nog wel op sommige momenten een constante fan, maar heeeeeel zacht. Veel beter dan de andere types die ik al in huis heb gehad. En dat mysterie los ik nog wel op.

Allemaal bedankt voor de input!
Pagina: 1