Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hoe kan mijn 4K content afspelen op een 1440p monitor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 20:41
Ik heb een Samsung Galaxy S7 waarmee ik de afgelopen 1,5 jaar al heel veel fimpjes mee heb opgenomen, in 4K kwaliteit.

Recentelijk heb ik mijn 4K IIyama ProLite 40" monitor verkocht en een 1440p Acer Predator er voor terug gekocht. Dit voor de hoge refreshrate van 165hz in BF1.

Maar nu wou ik onlangs even zo'n 4K filmpje bekijken, maar mijn monitor wil dit niet accepteren. 4K Filmpjes op YouTube worden simpelweg teruggeschaald naar 1440p maar mijn eigen 4K 30fps filmpjes is één en al dwarrel.

Ik gebruik de meest recente versie van VLC.

Google geeft ook niet veel soelaas over dit specifieke topic.

Nu heb ik nog wel een 4K tv in de woonkamer, alleen de HTPC die daarbij staat heeft een videokaart die geen 4K resolutie ondersteund.

Iemand enig idee waarom de monitor geen 4K materiaal kan afspelen, of desnoods kan terugschalen, of dat dit ligt aan VLC? Terwijl 4K YouTube video's wel keurig worden terug geschaald. Dat zou betekenen dat YouTube van elke 4K video ook een 1440p, 1080p,720p,480p,360p en 240p variant heeft?

Mijn YouTube Channel

Beste antwoord (via Snowwie op 06-11-2017 17:16)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

VLC staat niet bepaald bekend om zijn hoge performance, zeker als het gaat om 4K beelden.
Je probleem is dus VLC. :)

Installeer eens de laatste K-Lite en speel ze af met Media Player Classic:
https://www.codecguide.com/download_kl.htm

Denk dat dat al een heel stuk beter gaat.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Alle reacties

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik gebruik al jaren Potplayer i.p.v. VLC, binnen Windows (10) bedoel ik dan. Ik kan daarmee tamelijk probleemloos 4k terug geschaald weergeven op een 1080p monitor. Mogelijk is je GPU, of iGP een bottleneck voor het vlekkeloos weergeven (zonder gestotter bedoel ik dan), maar als die hardware daarvoor geschikt is dan zou het geen probleem mogen zijn.

Testing, one, two ...

• Snowwie
Ik heb zowat het snelste van het snelste op computer hardware gebied. Het probleem is denk ik niet zozeer de monitor, maar dan waarschijnlijk VLC (in dat geval hoort dit topic in een ander subforum, CSA denk ik). VLC heeft geen terugschaal functie voor zelf opgenomen 4K beelden van een Galaxy S7 voor op een 1440p of 1080p monitor.

Ik kan het eventueel nog testen door een 4K filmpje van YouTube te downloaden, enkel 4K en dat met VLC af te spelen. Als dat ook niet werkt, dan werkt YouTube dus wel met allemaal verschillende bestanden per filmpje. (Wow - De diskspace die dat kost om voor elk filmpje elke resolutie een apart bestand te hebben).

Mijn YouTube Channel

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik ken het format niet waarmee de S7 zijn filmpjes vastlegt, maar mijn eigen mobiele 4k materiaal (Lumia) wordt iig probleemloos afgespeeld zoals omschreven.

Testing, one, two ...

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Staat de hardware acceleratie aan?

• Snowwie
hardware-lover schreef op zondag 5 november 2017 @ 22:59:
Ik ken het format niet waarmee de S7 zijn filmpjes vastlegt, maar mijn eigen mobiele 4k materiaal (Lumia) wordt iig probleemloos afgespeeld zoals omschreven.
De S7 schrijft ze weg als mp4's, ik hercodeer ze weer met Handbrake naar mkv, met betere settings, zodat het bestandsformaat stukken kleiner wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qa6iCLsM9cDEq7EID1eB7L5z/full.jpg
Staat de hardware acceleratie aan?
Ik kan die setting nergens vinden, zowel niet onder display properties als in de Nvidia Control Panel.

Zou het kunnen komen omdat mijn monitor nu standaard op 165hz draait?

Ik kan wel eens testen wat er gebeurt als ik em terugzet op 60hz. (Alhoewel die filmpjes maar op 30fps zijn opgenomen op de S7). << edit : nee dus, geen verschil >>

[ Voor 15% gewijzigd door Snowwie op 05-11-2017 23:45 ]

Mijn YouTube Channel

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Acceleratie vind je in je player. Mpchc heeft het sowieso

• Snowwie
418O2 schreef op zondag 5 november 2017 @ 23:46:
Acceleratie vind je in je player. Mpchc heeft het sowieso
VLC dus ook. Het staat aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q9H01IsGQU6ho5I7XUcHm6nb/full.jpg

Maar het is geen ramp. Ik kan de beelden nog altijd bekijken op mijn normale tv en in de toekomst zal er toch wel weer een 4K monitor komen, maar dan eentje die ook 165hz ondersteunt.

[ Voor 24% gewijzigd door Snowwie op 05-11-2017 23:55 ]

Mijn YouTube Channel

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:13
Snowwie schreef op zondag 5 november 2017 @ 23:41:
De S7 schrijft ze weg als mp4's, ik hercodeer ze weer met Handbrake naar mkv, met betere settings, zodat het bestandsformaat stukken kleiner wordt.
Heb je al eens een origineel bestand van de S7 getest? Zonder dat 'ie door Handbrake is gegaan?

Een kleiner bestandsformaat klinkt als een creatieve codering waar wellicht geen 100% hardware support voor is en je systeem dus flink voor moet werken.
Over het algemeen betekent een kleiner bestand een zwaardere taak om realtime te decoden.
Snowwie schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:37:
Dat zou betekenen dat YouTube van elke 4K video ook een 1440p, 1080p,720p,480p,360p en 240p variant heeft?
Niet dat het relevant is, maar dat klopt trouwens wel. YT heeft van iedere video een aparte videostream voor je. Dat kan je ook heel eenvoudig zien door het tandwieltje rechtsonder aan te klikken.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Snowwie
Richh schreef op zondag 5 november 2017 @ 23:56:
Heb je al eens een origineel bestand van de S7 getest? Zonder dat 'ie door Handbrake is gegaan?

Een kleiner bestandsformaat klinkt als een creatieve codering waar wellicht geen 100% hardware support voor is en je systeem dus flink voor moet werken.
Over het algemeen betekent een kleiner bestand een zwaardere taak om realtime te decoden.
Ik kan het proberen. Maar gezien het feit dat ik Battlefield 1 op 1440p alles op ultra op een gemiddelde van 150fps kan spelen, dan zou het me toch sterk lijken dat mijn computer problemen heeft met het decoderen van een 4K 30fps video. Maar ik zal het eens proberen, een originele mp4 van de S7 zelf. Ik kom er zo op terug.
Niet dat het relevant is, maar dat klopt trouwens wel. YT heeft van iedere video een aparte videostream voor je. Dat kan je ook heel eenvoudig zien door het tandwieltje rechtsonder aan te klikken.
Dat verklaart ook waarom als je een 4K bestand upload naar YouTube dat direct na afronding upload de 360p versie beschikbaar is. Dan codeert YT de resterende resoluties en moet je soms een halve dag tot een dag wachten voordat de 4K60FPS beschikbaar is.

Mijn YouTube Channel

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:13
Snowwie schreef op maandag 6 november 2017 @ 01:25:
[...]

Ik kan het proberen. Maar gezien het feit dat ik Battlefield 1 op 1440p alles op ultra op een gemiddelde van 150fps kan spelen, dan zou het me toch sterk lijken dat mijn computer problemen heeft met het decoderen van een 4K 30fps video. Maar ik zal het eens proberen, een originele mp4 van de S7 zelf. Ik kom er zo op terug.
Dat is totaal irrelevant dus. Die gaming framerate heb je te danken aan je GPU, die is redelijk goed daarin. Als jij een video codec hebt gekozen die je GPU niet kan decoden en je CPU daarmee aan het werk laat, terwijl CPU's daar niet bijzonder goed mee om kunnen gaan... ja: dan kan ik me zeer goed voorstellen dat dat niet goed werkt :P

Maar ik ben heel benieuwd of dat het inderdaad is :P
Dat verklaart ook waarom als je een 4K bestand upload naar YouTube dat direct na afronding upload de 360p versie beschikbaar is. Dan codeert YT de resterende resoluties en moet je soms een halve dag tot een dag wachten voordat de 4K60FPS beschikbaar is.
Dat klopt :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Snowwie
Bestand dat rechtstreeks van mijn telefoon komt:

Mijn YouTube Channel

• jan99999
  • Laatst online: 13-11 22:36
Test eens met meerdere video afspeel software?
En test met diverse film formaten, bijv haal eens originele van het internet, daar heb je websites met diverse formaten en ook zware formaten.

Kan nog zijn dat je een zeer afwijkende instellingen je eigen film kapot maakt, of moeilijk afspeelbaar.

[ Voor 22% gewijzigd door jan99999 op 06-11-2017 05:38 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• unezra

unezra

VLC staat niet bepaald bekend om zijn hoge performance, zeker als het gaat om 4K beelden.

• Snowwie
unezra schreef op maandag 6 november 2017 @ 06:15:

Je hebt nog gelijk ook. MPC icm de K-Lite codec pack speelt de 4K beelden van mijn telefoon gewoon keurig af. Ik sta wel versteld, want VLC was naar mijn mening altijd gevoelsmatig beter dan MPC.

Probleem dus opgelost, ik zal nog even een topic report maken zodat dit topic naar CSA kan (aangezien het niet aan het scherm lag), maar aan de software. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Snowwie op 06-11-2017 17:19 ]

Mijn YouTube Channel

• unezra

unezra

Deze is volgens mij ook vrij goed:
http://www.kmplayer.com/

(Kon vanochtend even niet op de naam komen...)

EDIT:
Ik liep er zelf een tijdje geleden tegenaan. :) Vond de 4K performance van VLC echt om te huilen. Ben toen op zoek gegaan naar waar het aan lag. VLC dus. Media Player Classic en KMPlayer doen het prima.

Misschien dat er nog wel wat te tunen valt maar met 2 prima alternatieven heb ik daar niet verder naar gekeken.

[ Voor 59% gewijzigd door unezra op 06-11-2017 17:22 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit lijkt inderdaad weinig met hardware en veel met de gebruikte software te maken te hebben.

(Mede) op verzoek move VB -> CSA

Oslik blyat! Oslik!

• Snowwie
unezra schreef op maandag 6 november 2017 @ 17:12:
Ik liep er zelf een tijdje geleden tegenaan. :) Vond de 4K performance van VLC echt om te huilen. Ben toen op zoek gegaan naar waar het aan lag. VLC dus. Media Player Classic en KMPlayer doen het prima.
Ik moet er wel bij zeggen toen ik nog mijn 4K scherm had had ik nooit geen problemen met het afspelen van 4K materiaal met VLC. Maar goed, dat zal wel komen omdat de resolutie van het videobestand hetzelfde was als de native resolutie van de monitor, en daar kan VLC blijkbaar beter mee overweg dan 4K bestanden downscalen naar 1440 of 1080p.

Maar goed, VLC of MPC, wat maakt het uit.
Alleen even wat tweaken aan MPC, met de ondertitels enzo, en gaan met die banaan. Zal VLC ook even van mijn HTPC afhalen en vervangen door MPC.

Mijn YouTube Channel

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ligt er een beetje aan wat je nog met je videos wilt doen. Er zijn wel use cases om met VLC te blijven afspelen zoals mooie 4K res screenshots uit je opnamen te halen.

Lees / kijk ook eens:

https://forum.videolan.org/viewtopic.php?t=133109
YouTube: VLC Media Player FIX to play 60FPS and 4K content smooth!

• Snowwie
Wat ik met de video's wil doen? Gewoon behouden natuurlijk. Het is een mix van privé en filmpjes voor YouTube, waarbij naar gelang dat laatste van belang is of 1080p 60fps noodzakelijker is dan 4K 30fps. De S7 op een tripod zetten en een ondergaande zon filmen kun je beter op 4K doen, maar als je naar de formule 1 gaat kun je beter 1080p 60fps kiezen. De meeste privé beelden zijn vrij rustig, in een thuissituatie, met wat pratende mensen of een bouwprojectje, daar heb ik geen 60fps voor nodig. Dan liever 4x zoveel pixels dan full hd. :)

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1