Future-proof AV-receiver advies voor een leek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:58
Edit: sorry, de titel is er wat vreemd gaan uitzien }:O

Hallo iedereen

Ik ben op zoek naar een future-proof 5.1 receiver die meerdere zones (draadloos) kan aansturen.

Ik zou graag een 5.1 surround systeem (bekabeld) aansluiten op mijn Sony XE90 (4K). Dit is dus zone 1. Verder wil ik dezelfde zone ook gebruiken om naar muziek te luisteren, maar dan in 2(.1) opstelling. Dit overschakelen moet vlekkeloos lopen.

Voorlopig zou ik enkel een 2.1 setje gebruiken. De andere speakers volgen dan later.

Verder zou ik graag een tweede (en evt. derde) zone opzetten. Echter wil ik deze speakers niet bekabelen (buiten stroom dan). Volgens mij zou het mogelijk zijn om deze via WiFi (evt. Chromecast) of Bluetooth media te sturen.
Idealiter kunnen deze zones wel aangestuurd worden via één centraal punt (bv. App). Belangrijk hierbij is dat de AVR DLNA playback toestaat (media/audio op NAS) en ook bepaalde internetbronnen ondersteunt (radio, Spotify, ...).
Ethernet, WiFi, Bluetooth werd reeds genoemd, als ook een centrale app om alles keurig aan te sturen.

Nice to have:
-Gelijktijdig afspelen van verschillende media in de verschillende zones.
-IR input om het toestel mooi in een kastje op te bergen (zijn natuurlijk andere oplossingen voor).
-ondersteuning voor video-streams (bv. Acestream). Al zal ik hier evt. een Raspberry Pi voor nodig hebben?

Voor zover ik het begrepen heb, zou dit mogelijk moeten zijn op redelijk wat toestellen, zelfs de entry-level toestellen. Zo vond ik bv. de Yamaha HTR-4069 (RX-V481), die met MusicCast wel mijn draadloze noden opvangt.

Wat is je budget?
Budget is niet zozeer een doorslaggevende factor. Ik hou de prijs natuurlijk graag laag (wie niet?) maar indien bepaalde gewenste functies meer kosten, dan wil ik het wel overwegen. Richtprijs €400-500.

Welke vragen heb je hier nog over?
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Als complete AVR-leek ben ik gewoon beginnen opsommen wat ik zelf leuk zou vinden, maar evt. zie ik wel wat dingen over het hoofd?

Voor mijn 5.1 set zou ik kijken voor passieve speakers (nog niets opgezocht tot nu toe). De andere zones zouden gewoon 'actieve' speakers zijn. Ik neem aan dat dit niet echt een probleem is? Voor die speakers zou de AVR niet echt een receiver moeten zijn, maar eerder een media manager, if you will.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je wil in elk geval een receiver met 4k passthrough en hdmi 2.0 of hoger en hdcp 2.2 vanwege je 4k televisie.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:45

FeaR

In GoT we trust

Baats schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:14:
Edit: sorry, de titel is er wat vreemd gaan uitzien }:O
Aangepast. Althans, ik denk dat je dit wilde hebben?

Ik vraag me af of je een receiver vindt die tot drie zones aan kan sturen voor dit bedrag. Twee zones moet mogelijk nog wel lukken, zeker als je actieve speakers hebt (en de receiver dus zelf geen eindversterkers nodig heeft voor de extra zone).

De term "future proof" is met receivers niet meer van toepassing, het zijn net PC's geworden. Je koopt nu een receiver met HDMI 2.0b en hoger kom je niet, echter zal in 2018 de HDMI 2.1 standaard toe worden gepast. De tijd dat je tien jaar deed met S/PDIF en maximaal DTS dan wel DD 5.1 is helaas niet meer als je bij wilt blijven.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
Jorgen schreef op zondag 5 november 2017 @ 22:21:
Je wil in elk geval een receiver met 4k passthrough en hdmi 2.0 of hoger en hdcp 2.2 vanwege je 4k televisie.
Bedankt. Dat zijn inderdaad vereisten.
FeaR schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:29:
[...]

Aangepast. Althans, ik denk dat je dit wilde hebben?

Ik vraag me af of je een receiver vindt die tot drie zones aan kan sturen voor dit bedrag. Twee zones moet mogelijk nog wel lukken, zeker als je actieve speakers hebt (en de receiver dus zelf geen eindversterkers nodig heeft voor de extra zone).

De term "future proof" is met receivers niet meer van toepassing, het zijn net PC's geworden. Je koopt nu een receiver met HDMI 2.0b en hoger kom je niet, echter zal in 2018 de HDMI 2.1 standaard toe worden gepast. De tijd dat je tien jaar deed met S/PDIF en maximaal DTS dan wel DD 5.1 is helaas niet meer als je bij wilt blijven.
Bedankt voor de aanpassing.

Twee zones is in principe ook wel OK. Ik zie de tweede zone als een leefzone (los van de woonkamer) waar ik op verschillende plaatsen naar muziek kan luisteren. Deze zone zou weliswaar wel uit verschillende speakers bestaan. Individuele controle van deze speakers (via App) zou ideaal zijn. In het slechtste geval met een fysieke knop.

Bedankt trouwens voor de toelichting van de standaarden.

Indien je mijn vereisten zo beter begrijpt, in welke prijsklasse zou ik dan moeten zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
Bump :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 09:40

DaMarcus