Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-11-2024
Dag allemaal,

Een tijdje geleden super advies gehad over me GPU in dit topic;
1060/70 GPU voor i7-2600 i.c.m. Asus P8H67-M en 12gb ram

Nu wil ik graag ook mijn mobo vervangen. Dat een i7-3770k een beter oplossing is weet ik. Helaas is 1 van sata 6 poorten defect, dus gaat hij een andere pc toe. Mijn oog is gevallen op de MSI Z77A-GD65 uit de V&A. Ik denk dat ik alles wel redelijk uitgezocht heb, maar ik wil het graag zeker weten _/-\o_
pricewatch: MSI Z77A-GD65

De Cpu is op het moment de bottleneck van de Gtx1080, maar met een andere chipset zou de Cpu hoger geklokt kunnen worden (4400kHz bij sommige). Onder normale load met max settings haalt hij nu ~3900 kHz. Met prime95 en alle settings op max draait hij ~3600 kHz en de temps zijn 56/56/62/59. Niet slecht voor een oud beestje 8).

Vorige week de 3 Kingston 4Gb/1333mHz al vervangen omdat ze soms een BSOD gaven. Er zitten nu 2 Corsair 8Gb 1600mHz in. 2 reepjes zouden de Cpu wat minder belasten dan 3. Furmark scoort nu al 22% hoger (de oude reepjes gaven 184 fouten in memtest. Dat verklaard misschien ook een hoop...)

Er worden straks 2 SSD's op aangesloten; 500Gb voor OS en cad/cam software en 1 voor me games.
5 HDD's; 2 van 2Tb in een backup raid en 3 voor dagelijks gebruik. Ik wil graag de optische uitgang gebruiken. Met Window's 10 werkt de huidige niet meer |:(. Met dit mobo zou het ram op 1600MHz gezet kunnen worden.

Heb ik iets over het hoofd gezien en zijn er misschien nog andere opties om meer uit de Cpu te halen?

Groetjes,

Koen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 18:24
Als je echt een 2600S hebt dan ga je niet kunnen overklokken. ook niet met een z77 bord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Je geeft al aan dat de 2600 in combinatie met je oude moederbord op zijn max zit. Mogelijk kun je er een paar procent meer uithalen met een beter moederbord (zonder daadwerkelijke garantie dat hij 4.4GHz zal halen).

Waarom steek je eigenlijk nog geld in dit platform? Veel sneller gaat het niet worden. Vanwege de defecten was het een mooie reden geweest om van platform te wisselen. Nu is het een beetje damage control zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
Ik gebruik de PC alleen heel veel, dus ik wil graag dat hij goed werkt. Ik studeer nog en krijg 75,- voor het oude mobo en het inbouwen. Als ik straks toch de Cpu frituur dan is dat maar zo en koop ik wat anders. Voor nu besteed ik dat geld graag aan iets anders. Over even ruim een jaar mag ik de werk PC meenemen met met i7-7700 (non k) en quardo gpu, dus voor nu blijf ik lekker op me platform zitten O-)

De 4,4 GHz ga ik denk ik niet proberen, maar van 3,9 naar 4,3 is 10% extra. Dat is de 25,- euro best waart.
ETHART schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:30:
Als je echt een 2600S hebt dan ga je niet kunnen overklokken. ook niet met een z77 bord.
De Z77 chipset heeft een hogere max multiplier dan de P67. Hij staat nu op zijn max van 34 en de Z77 gaat tot 42. De bussnelheid staat nu ook op de max van 105. Bij de Z77 kan dit hoger, maar boven de 107 schijnt problemen te geven. Dus Ik zet straks de multiplier op 41 en de bus op 106.... en dan afwachten :-)

*En de i7-2600 is nog steeds een oerdegelijke Cpu... eigenlijk is het sadistisch om er een 1080 naaste te zetten >:)

[ Voor 5% gewijzigd door MC trouble op 05-11-2017 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHART
Dan moet ook de cpu een vrij instelbare multiplier hebben en dat heeft de 2600S niet.

Je moet een Z op P serie chipset en een K cpu hebben om te kunnen overcklokken

[ Voor 32% gewijzigd door ETHART op 05-11-2017 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
Hij is ook niet vrij instelbaar, de max is 42.

"The nonK processors can be OC'd to a multiplier of 4 over the rated 'turbo' for your CPU. In other words you have a stock speed of x34, a turbo of x4, and then additional headroom of another x4."

De P67 heeft enkel de turbo.

[ Voor 6% gewijzigd door MC trouble op 05-11-2017 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETHART
MC trouble schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:39:
Hij is ook niet vrij instelbaar, de max is 42.

"The nonK processors can be OC'd to a multiplier of 4 over the rated 'turbo' for your CPU. In other words you have a stock speed of x34, a turbo of x4, and then additional headroom of another x4."

De P67 heeft enkel de turbo.
Hmm 42x is voor een enkele core eigenlijk, Misschien kun je uitzoeken of het msi bord dit op 4 cores kan, ik weet dat asus dit in ieder geval doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
ETHART schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:59:
[...]

Hmm 42x is voor een enkele core eigenlijk, Misschien kun je uitzoeken of het msi bord dit op 4 cores kan, ik weet dat asus dit in ieder geval doet
Ik ga meteen ff kijken, dank u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
De sandy bridge werkt op alle 4, de ivy zo ver ik kan zien niet.

***De 4 bins (turbo) werken als +4 op alle cores. Je kan het zien als 4 punten die je kan verdelen***
***Bij een mobo dat wel goed overklokt is de max multiplier 38 i.p.v. 24 (daarnaast de 4 'punten')***

Ik zag wel dat de PCIe 3.0 16x niet ondersteund wordt door de sandy bridge...
Dat kost toch weer 1% performance van de 1080 op 4k :-(

https://www.techpowerup.c...I_Express_Scaling/24.html

[ Voor 26% gewijzigd door MC trouble op 06-11-2017 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Welke Core i7 2600 heb je nu eigenlijk? https://ark.intel.com/search?q=core+i7-2600. Er zijn drie varianten: 2600S, 2600K of 2600?

Geen idee waar je dit vandaan hebt (geef een bron mee misschien?)
Maar dat klopt niet echt, het is maar deels de chipset die bepaalt hoe hoog de multiplier kan. Om de multiplier van een i7 2600 hoger dan 34 te kunnen zetten heb je een K processor en een Z of P moederbord (P67,Z68, Z75 of Z77) nodig. Je kunt een CPU met vaste max multipliers (34 base en 38 turbo) echt niet zomaar nog eens 4 multipliers hoger instellen op alle cores. Wat misschien wel kan is dat je de base als 35 kan instellen, want dat is sowieso de turbo voor alle core, maar hoger dan 38 is totaal onmogelijk.

Vervolgens, je zegt dat je de bussnelheid naar 105 MHz hebt veranderd, en je zegt ook dat je BSOD's had en memtest fouten. Je beseft toch dat de bussnelheid de snelheid van àlles verandert? Dus ook geheugensnelheid, SATA controllers, PCIe bus, etc. Had je normaal gezien geheugen op 667MHz staan (DDR is x2), met een bussnelheid van 105MHz wordt dat 700MHz (of dus 1400MHz). Je geheugen draait dan buiten specificaties en dan worden fouten mogelijk, het geheugen is niet noodzakelijk defect. Verhogen van de bussnelheid kan dus, indien niet goed getest op stabiliteit, leiden tot BSOD's, geheugenfouten en fouten bij het schrijven op SSD's/HDD's met als uiteindelijk gevolg corrupte installaties.

Om maar te zeggen dat bij het verhogen van de bussnelheid wel wat komt kijken, je moet dit ook goed testen op stabiliteit en de spanning van je uncore en geheugen bijstellen (en niet op auto laten). Als dit je dan een snelheidsverhoging van in totaal minder dan 200MHz oplevert, is het eigenlijk niet de moeite waard. Je houdt beter je bussnelheid op 100MHz. Met oudere processors (Lynnfield bv) kon je de bussnelheid verhogen van 133 MHz tot 180-200 MHz, waarbij dat dan ook de enige manier was om te overklokken omdat CPU's met vrije multiplier er nog niet waren (uiteindelijk is er wel de 875K gekomen), maar kwam ook met dezelfde risico's. Omdat steeds meer componenten mee afhankelijk zijn geworden van de bclk, is overklokken met de multiplier veel belangrijker geworden en laat je de bclk beter zo. Het kan zijn dat je met een ander moederbord een iets betere bclk kan behalen, aan de chipset op zich zal het niet liggen, Z77 is hier niet noodzakelijk beter dan H67, maar de kwaliteit van elke individuele chip is anders, en het is toch vooral CPU gebonden.

En tot slot, dit kan je misschien tegen de borst stoten, maar waarom vraag je eigenlijk advies terwijl je de antwoorden dan niet aanvaardt en tegenspreekt? Er kan niet veel meer uit een 2600 nonK gehaald worden, behalve verhogen van de bclk maar dat moet je dus grondig testen op stabiliteit of je zal tegen veel systeemfouten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC trouble
Mijn excuses, ik had had over je S heengelezen.

Ik heb de 'gewone' i7-2600 zonder K of S.

(ik zal der even een screenshot van maken)

p8H67 en i7-2600 non k
p8H67 en i7-2600 non k

De 4 bins van de turbo zijn nu verdeeld over de 4 cores. Bin staat op 105. Dit is over de vele jaren bij vele goed gebleken. Bij een single core load gaan de 4 bins naar 1 core en zou 1 core 3,8GHz halen. De rest 3,4GHz

Dit is van een ander met een Z77 met 4 extra 'volledige'(?) of bonus multipliers
i7 2600 z77

De z77 p67 en nog een paar chipsets hebben vier 'bonus' multipliers naast de normale 34 en 4 bins. Daarmee komen 4 de cores op 3,9GHz of 1 op 4,2GHz en 3 op 3,8GHz.

Afbeeldingslocatie: https://linustechtips.com/main/topic/146972-managed-to-overclock-i7-3770-non-k/

Er is op het internet heel veel verwarring over de non k cpu's. Intel heeft er ook geen "easy to find and read" statement over.

Ik denk overigens dat mijn ram al lange tijd stuk was. Voor windows 10 waren er al rare glitches en errors, maar na de update 1,5/2 jaar(?) terug werden het "driver overran stack buffer" BSOD. De buspeed stond toen overigens gewoon op 100. Ik dacht ooit dat dat alleen voor de ram frequentie was :X

Uiteraard wordt alles netjes getest en gestrest wanneer ik de Z77 installeer ;)

Dat was weer even lekker een halfuurtje Google :+

***bronnen vergeten***

https://hardforum.com/thr...-from-2600-non-k.1626258/
http://www.overclock.net/...k-possible-hw-info-64-bug
https://nl.hardware.info/...okken-multiplier-verhogen
http://www.overclock.net/...-for-all-x79-overclockers
nog een stukje over de oorzaak van de verwarring; eerst geen overlock, daarna wel, maar toch niet 8)7
YouTube: Rant:30 - Intel Removes Non-K Overclocking After The Fact

ps: het is toch geen probleem wanneer een 1600mhz op 1333 (+ een beetje)Mhz werkt :?

[ Voor 103% gewijzigd door MC trouble op 07-11-2017 00:00 ]

Pagina: 1