Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC upgrade anno 2018

Pagina: 1
Acties:

• Backxs
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-09 21:07
Beste mede-tweaker,

Korte tijd geleden heb ik een zee van tijd gekregen en om die tijd in te vullen vind ik het heerlijk (zoals menig Tweaker) om te gamen. Jammer genoeg is mijn budget niet al te groot en ben ik slecht in de knopen doorhakken. Gelukkig ben ik wel al zover gekomen om 2 builds te verzinnen. Echter er blijven nog 3 vragen over voordat ik m'n beslissing durf te maken.

Aller eerst wat extra info:
Ik heb alle HDD en SDD al thuis liggen alsmede alle randapparatuur.
Ook heb ik al een RAM setje met 8gb (2x4) 8gb (2x4) met 4000mhz snelheid (was een hele hele goeie deal)
Eventueel een 550W niet-modulaire voeding

De computer wordt hoofdelijke gebruik om te gamen en af en toe studie (af en toe programmeren en matlab maar voornamelijk tekstbewerking) voor studie gedeelte heb ik inprincipe een laptopje met 16gb werkgeheugen. Voor mij is het belangrijkste aan mijn nieuwe desktopper dat hij de komende 4 jaar in principe alle games rond medium (wat lager is ook prima) moet kunnen draaien en de komende 2 jaar in ieder geval op hoge settings. Hoewel ik natuurlijk fan ben van mooie dingen vind ik het niet mega belangrijk dat 4k of 1440p en dergelijke in de langere termijn visie zit, maar vind mooie prestaties wel belangrijk genoeg dat ik wat van m'n investering terug zie op het beeldscherm. Het budget van de investering is 650-750euro (rekening houden met dat ik eventueel al aantal delen heb; met nieuwe voeding max 780). (Ik ga niet overclocken! wel wil ik mogelijkheid hebben het RAM uit te breiden))

De drie vragen die ik heb zijn als volgt met daaronder de builds:
1. Met de nogal variërende meningen over de Ryzen versus Coffeelake ben ik in dubio over welke ik moet nemen. Vooral het idee dat ik niet weet wat ik moet verwachten van de Coffeelake. Ga ik voor de Ryzen 5 1600X of Intel i5 8400 óf intel i5 8600K.
2. Ik zit beetje vastgebrand op de prijzen (vind ze hoog) en zit nu rond 300euro kaarten te kijken; maar moet ik met mijn wensen hoger kijken richting 8gb kaarten enz?
3. Is mijn 4jaar oude 550W Corsair voeding (volgens mij een Plus of bronze variant niet gold/silver) nog voldoende?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 224,50€ 224,50
1MSI B350 PC Mate€ 79,95€ 79,95
1MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1€ 302,50€ 302,50
1Phanteks Eclipse P300€ 56,-€ 56,-
1Arctic Freezer 33€ 27,85€ 27,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 690,80

of met keuze uit de twee genoemde intel

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 188,51€ 188,51
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 263,50€ 263,50
1MSI Z370-A PRO€ 114,55€ 114,55
1MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1€ 302,50€ 302,50
1Phanteks Eclipse P300€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 925,06

Met vriendelijke groet,

Backx

Verwijderd

Op welke resolutie wil je gaan gamen? (Je hebt al een monitor neem ik aan?)

• karschoo
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-11 15:13
Allereerst je vragen:

1. Persoonlijk zou ik voor een 8400 gaan om verschilende redenen. (1) de cofeelake i5 is standaard naar een quadcore gegaan, waardoor de prestaties vergelijkbaar zijn met een oudere i7.. Ryzen is zeker niet slecht, maar (2) intel is efficienter met energie en maakt gebruik van een kleinere nm build. Dit is als het goed is de laatste chip die in deze nm wordt gebouwd, dus het product is in een verder stadia geoptimaliseerd. Dit is echter Ryzen zijn eerste build met de ryzen architectuur. Intel had gehoopt dit jaar, maar wordt dus naar verwachting volgend jaar dat ze onder de 10nm duiken in de lithografie.

Ik zou geen K versie nemen omdat je overklokken waarschijnlijk niet gaat gebruiken. Veel kennissen van mij hebben een -k build gemaakt maar zijn nooit gaan overklokken. Overklokken moet een soort hobby zijn, waar je de tijd neemt om te zoeken naar een stabiele temperatuur om extra performance eruit te persen. Het niet nemen van een k versie bespaart je ook geld met het moederbord en de koeling dus neem dit in acht. Als je wil overklokken wil je een betere koeler dan de artic freezer. Ga je niet overklokken kun je het met een moederbord van van zeker 40 piek minder af.

2. Voor 4k gaming, heb je minimaal 6Gb nodig, 8Gb is wenselijk. Met de 1060 kun je waarschijnlijjk alle games op ultra of very high draaien in 1080p. Voor ultra HD gaming, heb je eigenlijk een wat sterkere kaart nodig om ook op hoge kwaliteit te spelen. Eventueel kun je kijken voor een 2de hands 970 gtx. Deze heeft een vergelijkbare snelheid t.o.v. de 1060 (iets langzamer), maar heeft minder geheugen en is daardoor slechter in bijvoorbeeld 4k gaming. Echter kun je deze voor 150-180 piek wel op de kop tikken in vraag en aanbod (verschilt per model). Ook met de 970 gtx kun je alles op high of ultra spelen, en het geld misschien beter bewaren voor een upgrade over 2 jaar. Medium gaat de kaart makkelijk trekken, en je haalt meer punch uit je geld. Een vriend van mij speelt CoD WW2 tussen very high en ultra met mijn oude 970 met een stabiele 60fps.

3. 550w is voldoende voor bijna elke build, zeker die van jou. Als je actief wil overklokken en je neemt bijvoorbeeld een slurpende Gigabyte kaart die al een 550w voeding wil, dan kun je kiezen om meer te nemen.

overig
1. Het liefst wil je dat je ram in sync is. Dus de capaciteit hetzelfde hebt als je output. 4000mhz wordt eigenlijk nog niet goed ondersteund. Ze praten nu dat ze die in de volgende ryzen build willen ondersteunen. Het is zeker future proof.... maar voor maximale performance wil je eigenlijk iets dat aansluit bij je processor. Mocht je echt op het geld zitten, kun je overwegen om je huidige geheugen te verkopen en een beter passende te kopen.

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-11 14:30

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Ik zou ook voor de i5 8400 gaan. Heeft 6 cores, draait al op een mooie frequentie en is ook lekker betaalbaar. Daarbij bespaar je je (zoals hierboven ook aangegeven op het moederbord).

Voor videokaarten is het wel even een moeilijke periode. De GTX1060 en RX580 die op 1080P wel alles ultra kunnen draaien kosten momenteel de hoofdprijs of zijn niet goed leverbaar. Dit zijn wel kaarten waar je de komende 2 a 3 jaar mee vooruit kunt. Daaronder lever je aanzienlijk in qua fps met gamen. Het is dan de vraag of het nut heeft om een hele nieuwe pc in elkaar te sleutelen om vervolgens een matige grafische kaart te gebruiken. Hou de dag prijzen in de gaten en kijk of je ergens een leuke deal vandaan kunt halen.

Om in de toekomst in 4k te kunnen gamen heb je sowieso een duurdere videokaart nodig. Dat ga je niet redden met dit budget. Ik zou dus nog even op 1080p blijven totdat de midrange kaarten ook 4k bij hoge settings kunnen leveren. Dit zal nog wel 2 generaties duren denk ik.

• Backxs
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-09 21:07
@karschoo Lekker uitgebreid antwoord heel erg bedankt aan deze informatie heb ik veel!

Was stiekem al iets meer geneigd richting de Intel te gaan, dacht ook ergens te hebben gelezen dat de i5 8400 vergelijkbare prestaties levert met de i5 8600K. Wat je zegt klopt al hou ik erg veel van de tweakerij is het niet perse voor mij weggelegd en ga ik denk ook niet overclocken.

vervolg vraag
Weten jij/jullie toevallig (als aanvullende vraag) of inderdaad de 8400 vergelijkbare prestaties levert aan de 8600K? Dan ga dan lekker wachten tot de i5 beter leverbaar zijn vooral icm met een, voor mijn wensen, passend moederboard.

@Chrosser Ja was al maandje aan het kijken en je hebt zeker gelijk wat betreft die prijzen. verdomme die dingen bleven maar stijgen. Heb nu pas het idee dat het wat begint te bedaren met de bitcoin-mining-spree.

sub vraagje
Vandaar ook de interesse vraag of ik eigenlijk meer naar de 8gb kaarten moet gaan kijken ipv de 6gb die ik nu heb opgespeurd. Met deze informatie ga ik dan eventueel betaalbare 8gb erbij zoeken en die samen met een i5 8400 gebruiken (hopelijk is dan de processor niet een te grote bottleneck)

@Verwijderd Yes heb al een beeldscherm; ik ga helemaal voor de 1080p aangezien ik al vermoede dat 4k voor mij te hoog gegrepen zou zijn en ik mij voornamelijk focus op langere termijn leefbaarheid dan daadwerkelijke zieke prestaties voor nu en daardoor voor komende tijd. Over 3 jaar zijn we weer veel verder en dan werk ik fulltime dan heb ik pas een echt budget :P

• Bakkiebagger
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-11 20:38
De i5 8600K heeft een behoorlijke + op de clock speed en de potentie om te kunnen overclocken. De i5 8600k heeft wel een meerprijs maar ik denk dat dat zich terug betaald in de toekomst.

• karschoo
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-11 15:13
Betreft processor, zou ik door de prijs voor de 8400 gaan (wist niet dat dit een hexa core was). De base clockspeed is minder interessant want dat is slechts wat intel belooft, het zit m in de turbo speed. Normaliter kun je eenvoudig tot de 4.0Ghz komen wat ruim voldoende is (Google even "what is Turbo clock speed"). 80 euro op een prijs van 188 is die extra 0.3Ghz niet waard imo als je niet gaat overklokken. Als het nou een verschil van 20 euro was... dan sure. Maak je niet druk, deze processor is niet snel je bottleneck met gamen. Het wordt eerder je videokaart.

Ik ben het eens met Chrosser omrent de videokaart. Als je 4k gaat gamen kom je in een duurder prijssegment. Als je 1080p gaat gamen, denk ik dat de snelheid en busbreedte etc. belangrijker is dan het aantal geheugen. Met 4Gb kom je er ook wel bij bijna alle spellen, 8Gb is overkill voor de meeste spellen op 1080p. Met 6Gb zit je de komende jaren veilig (imo). Dat geld is beter gespendeerd in de snelheid van je kaart.
Pagina: 1