DRAM - Verschillende merken combineren?

Pagina: 1
Acties:

• paoper
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-02 20:37
Ik ben op zoek naar een extra geheugenreepje voor in mijn werklaptop, ik loop vaak tegen het limiet aan met de simulaties die ik draai. Ik heb nu 8GB en zou dat graag met 1 extra module uitbreiden naar 16GB in totaal.

Huidige Systeem
Een Asus ROG Strix GL553VD-DM665T.
Het type DRAM dat daar in zit is: Samsung M471A1K43BB1-CRC. Helaas heeft Tweakers van die stick niet alle informatie, de rest van de specs zijn bijvoorbeeld hier te vinden:
  • 8 GB
  • SO-DIMM DDR4
  • 2400 Mhz
  • CAS Latency: 17
  • 1.2 V
Dat specifieke reepje staat dus wel in de PW, maar is vrijwel niet beschikbaar bij de webshops.

Extra DRAM Optie:
In de PW zie ik bijvoorbeeeld wel de Crucial CT8G4SFS824A staan. Die lijkt voor zover ik zie vrijwel dezelfde specs te hebben als degene die al in de laptop zit.

Kan ik die er zonder problemen bij prikken? Of is er grote kans dat dat niet werkt?

[ Voor 95% gewijzigd door paoper op 05-11-2017 13:20 . Reden: Toegevoegde informatie ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:17
Geen verschillende merken en types combineren,tenminste dan heb je het minst kans op issues .

Maar je hebt alles nog niet ingevuld, welke laptop gaat het om, hoeveel geheugen wil je ect, ect.

• Bennnie
  • Laatst online: 16:49
Grote kans dat het gewoon werkt. Ik zelf heb ddr3 1333 mhz cl9 ecc geheugen gecombineerd met drr3 1600 mhz cl7 non-ecc van verschillende merken. Het gaat fout als je een domme bios hebt die alleen naar het geheugen kijkt in slot 1 en daar alles op insteld. Als ik mijn 1600 mhz cl7 in slot 1 doe, start de pc niet op omdat het 1333 mhz cl9 geheugen dat niet aankan. Je kunt dus of in de bios alles op manual zetten aan de hand van je slechtste geheugen of de stripjes omwisselen als het niet werkt.

• paoper
@freaky35 Dat klopt, ik had per ongeluk al op 'verstuur' geklikt, zonder dat ik klaar was met het schrijven van het bericht. Toch al bedankt voor de reactie.

Nu ik de rest van de informatie/specs heb toegevoegd, ben ik benieuwd of je nu de vraag beter kunt beantwoorden.

• freaky35
Ik zou echt gewoon dezelfde module erbij stoppen, dus nog een 2de Samsung erbij.

• paoper
Het punt is dat diezelfde Samsung module voor zover ik zie helaas niet leverbaar is. De webshops hebben hem niet op voorraad, en bij de webshops waar ik heb nagevraagd heeft hun leverancier hem ook niet op voorraad, en dan kan ik wel bestellen (met enkel vooruit betalen), om dan eindeloos te wachten tot hij misschien ooit geleverd wordt.

• freaky35
Ik zie het, dat is wel erg vervelend.je kan altijd de crucial kopen, uiproberen of deze werkt. Zo niet, dan kan je deze alsnog terug sturen.

Ik zie ook dat die samsung aardig prijzig word,

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:50
Gewoon een Kingston of Crucial er naast zetten, dat gaat in de regel echt zonder problemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 05-11-2017 13:26 ]

• paoper
Extra vraagje: Maakt het aantal pins nog uit? De samsung die er in zit is schijnbaar 260-pins, de crucial schijnbaar 204-pins.

@freaky35 Inderdaad, alle geheugen is het afgelopen jaar zo ongeveer verdubbeld in prijs. Zeer jammerlijk. 'Gelukkig' zal dat na komend jaar schijnbaar eindelijk weer veranderen en zakt de prijs hopelijk weer.

• freaky35
Ja dan heb je het verkeerde geheugen, je moet dan okk echt 260 pins hebben

Pc4-19200 ddr4 geheugen moet je dan hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door freaky35 op 05-11-2017 13:51 ]

• paoper
Ik zie het nu, het aantal pins is bepalend voor / afhankelijk van de SODIMM / DDR specificatie. Het lijkt er op dat de gelinkte Crucial DRAM echter toch gewoon braaf 260 pins is (moet ook wel voor DDR4 SODIMM), en dat alleen die website de specificatie incorrect heeft staan.

• freaky35
Jep klopt:

https://azerty.nl/product...ddr4-8-gb-so-dimm-260-pin

Volgens de site van crucial is het ook het goede geheugen, hetzij gewoon moeten passen:

http://eu.crucial.com/eur/en/ct8g4sfs824a#productDetails

[ Voor 48% gewijzigd door freaky35 op 05-11-2017 13:59 ]

• paoper
Bedankt voor het meedenken & uitzoeken. Ik ga hem dan maar aanschaffen en uitproberen.

Mocht iemand anders alsnog wat toe te voegen hebben aan kennis / ervaringen, nog steeds zeer welkom!
Pagina: 1