Olie peilen, hoe en wanneer?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:27

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Een vraag waarvan ik verwacht dat het antwoord niet eens heel veel boeit, maar ik verveel me op vakantie dus gooi hem even in de groep. :P

Hoe en wanneer peil je het niveau van de motorolie?

Dan bedoel ik niet op welk interval maar voor of na het rijden. In mijn boekje staat: op bedrijfstemperatuur, even stationair draaien, twee minuten laten zakken en dan peilen. De ANWB zegt: liefst bij een koude motor.
Ga je online kijken dan vind je zo nog honderd varianten.

Nu snap ik dat de olie even moet zakken om goed te kunnen peilen en ook dat de temperatuur van een vloeistof van invloed is op het volume. Zelf heb ik gewoon het boekje gevolgd want die hoort bij mij auto. Ik kan mijn niet voorstellen dat het heel veel uit maakt zolang je gewoon netjes op het midden vult.
Maar ik ben toch wel benieuwd of iemand met verstand hier iets zinnigs over kan zeggen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Beste antwoord (via Gonadan op 05-11-2017 19:56)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:41

Reptile209

- gers -

De fabrikant heeft twee maatstrepen op de peilstok gezet. Maar die zijn daar gekomen op basis van een nivo aan (specifieke) olie, bij een bepaalde temperatuur. Als je stand vd auto, temperatuur of type olie verandert bij je meting, dan heb je dus eigenlijk geen klap meer aan die strepen. Hoewel je - pragmatisch gezien - gewoon kunt zorgen dat je tussen min en max in zit, dan kan er niet heel veel mis aan zijn.

Zo scherp als een voetbal!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01

Croga

The Unreasonable Man

Bedrijfstemperatuur haal je niet met "even stationair draaien". Daar moet je minstens een kilometer of 10 voor rijden.
Bedrijfstemperatuur zit rond de 90 graden celsius. Als je dat over je heen krijgt wordt je Niet Vrolijk (tm).

Ik heb altijd geleerd: Koud peilen. Ofwel: Voor het rijden nadat de auto een paar uur stil gestaan heeft. Als je niveau dan te laag is, loopt je motor risicos. Daarmee is het dus ook niet slim om op "bedrijfstemperatuur" te peilen. De olie is dan uit gezet en je loopt het risico dat de meting "goed" aan geeft terwijl je toch de motor bij een koude start de soep in draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bij mijn motor moet ik het doen net na het rijden. Voor het rijden met koude motor geeft een compleet ander resultaat. Ook 2 minuten laten draaien vanuit een koude motor geeft een ander resultaat. Het hangt heel erg van het blok af en ook de dikte van de olie speelt mee. Gewoon aanhouden wat de fabrikant aangeeft en dan zit je goed. Voor zover ik weet is er geen goede of slechte manier omdat het per blok verschilt. Als ik peil met een koude motor geeft de stok minder aan dan bij een warme motor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Croga schreef op zondag 5 november 2017 @ 12:52:
Bedrijfstemperatuur haal je niet met "even stationair draaien". Daar moet je minstens een kilometer of 10 voor rijden.
Het is een opsomming, dus bedrijfstemperatuur én even stationair draaien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Doe het altijd op een zo vlak mogelijke ondergrond. Ik doe het meestal s'ochtends, zodat de meeste olie in de carterpan zit. Na een (lange) rit kan ook, dan wacht je een minuut of 5-10, want dan is de olie zo dun, lijkt net water :) .

Zeker voor een globale peiling maakt het niet heel veel uit, want dat zal in het peil niet heel veel schelen. Driekwart is het mooiste peil.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:46
Tegen de tijd dat er een verversing aankomt vul ik niet teveel meer bij en zit ik liever bij minimum. Als je dan zou bijvullen tot max is dat een extra liter olie die je daarna weggooit met de beurt.
Maar daar kom je alleen mee weg als je maar weinig olie verbruikt uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@pwillemske driekwart van wat?

Een normale peilstok meet niet van 0 tot vol maar van, bijvoorbeeld, 70% tot 100%

Fabrikanten laten het niet aan de gemiddelde bestuurder over om een lege motor af te lezen maar je mag aflezen vanaf het minimum aangeraden niveau.

Doe ermee wat je wil; klakkeloos roepen driekwart is niet echt een optimaal advies.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001

Reptile209

- gers -

De fabrikant heeft twee maatstrepen op de peilstok gezet. Maar die zijn daar gekomen op basis van een nivo aan (specifieke) olie, bij een bepaalde temperatuur. Als je stand vd auto, temperatuur of type olie verandert bij je meting, dan heb je dus eigenlijk geen klap meer aan die strepen. Hoewel je - pragmatisch gezien - gewoon kunt zorgen dat je tussen min en max in zit, dan kan er niet heel veel mis aan zijn.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hij zal wel driekwart op de peilstok bedoelen :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:52

Rmg

Als ik thuis kom zet ik een opvangbak onder de auto en draai ik de carterplug er uit. En dan de volgende ochtend alles met een maatbeker weer teruggieten. Niet vergeten de carterplug er weer in te draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

PilatuS schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:16:
[...]

Ik zap het wel niet snappen?

Peilstok is grofweg 40cm. Het meetgedeelte is misschien 5cm lang. Daar zit al een maatverdeling op. Die maatverdeling is al tussen minimaal en maximaal aangeraden vulling door de gebruiker.

Wat is dan driekwart?

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 05-11-2017 13:20 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:15:
@pwillemske driekwart van wat?

Een normale peilstok meet niet van 0 tot vol maar van, bijvoorbeeld, 70% tot 100%

Fabrikanten laten het niet aan de gemiddelde bestuurder over om een lege motor af te lezen maar je mag aflezen vanaf het minimum aangeraden niveau.

Doe ermee wat je wil; klakkeloos roepen driekwart is niet echt een optimaal advies.
PilatuS schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:16:
[...]

Sorry voor de onduidelijkheid, wat Pilatus zegt :)

Met driekwart zit er altijd genoeg olie in, om te smeren maar vooral ook om te koelen. Met een minimumpeil zal de olie lichtelijk warmer worden dan driekwartpeil :D

Edit, nog niet duidelijk zie ik. Ik bedoel het verschil tussen minimum en maximum. Dus tussen de 2 streepjes/bolletjes o.i.d. op 75%

[ Voor 7% gewijzigd door pwillemske op 05-11-2017 13:21 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@MAX3400 Voor de duidelijkheid, hij bedoelt dus driekwart tussen min en max. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03:25
Bedrijfstemperatuur zit rond de 90 graden celsius. Als je dat over je heen krijgt wordt je Niet Vrolijk (tm).

Ik heb altijd geleerd: Koud peilen. Ofwel: Voor het rijden nadat de auto een paar uur stil gestaan heeft. Als je niveau dan te laag is, loopt je motor risicos. Daarmee is het dus ook niet slim om op "bedrijfstemperatuur" te peilen. De olie is dan uit gezet en je loopt het risico dat de meting "goed" aan geeft terwijl je toch de motor bij een koude start de soep in draait.
Zoveel niveauverschil zit er niet tussen koude en warme olie, dat gaat om hooguit een millimeter en dat is nog vrij overdreven. Tussen vol en leeg op de peilstok zit hooguit een liter, je moet heel wat meer olie kwijt zijn wil je iets in de soep draaien :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:08
Koud peilen. Ik zou alleen als de buitentemperatuur erg laag is pas het boekje aanhouden: motor op bedrijfstemperatuur, afzetten, en dan binnen een half uur peilen. Dit zodat de olie niet dermate dik is door de koude temperatuur dat je een verkeerde meting krijgt. Er zit trouwens nog een flinke marge in die peilstok dus ik denk zolang je tussen min max zit je je nergens zorgen om hoeft te maken. Peil wel altijd met de wagen op een vlakke ondergrond zoals reeds aangegeven.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-05 16:40

mark-k

AKA markkNL

Als je gaat peilen nadat je net gereden hebt heb je kans dat er nog een boel olie door je blok zit, waardoor je peil dus te laag kan lijken ook al kan er gewoon genoeg in zitten. Ga je er dan olie bijgooien kom je op teveel uit en dat kan schadelijk zijn. Op temperatuur peilen is ook niet zinnig want als er dan te weinig in zit moet je er toh echt koude olie bijgooien, plus dat je weer een extra rit met te weinig olie moet maken. Als je je olie ververst check je ook met koude olie, en de hoeveelheden die je erin gooit zijn ook koud gespecificeerd.
Plus dat de uitzetting van olie tussen warm en koud nog geen procent is qua volume dus dat gaat sowieso geen verschil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:50

Tomatoman

Fulltime prutser

Nog een inkoppertje voor velen (maar pas vanaf het moment dat iemand het je heeft verteld): vaak is een peilstok vrij lastig af te lezen, doordat er op een flink stuk van de peilstok nog wat olie aanwezig is. Als je de peilstok eerst afveegt met een oude doek of een flink stuk keukenpapier en dan pas de peiling doet, is de peilstok vaak nauwkeuriger afleesbaar.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Hahaha grappig om te zien dat dit ontaard in een olie peilen voor dummies topic waar net zoveel uitlopende verhalen te vinden zijn als ik met Google vond. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02

Yucon

*broem*

Er zit in ieder geval een flinke afwijking van hoe vaak ik het me voorneem, en hoe vaak het er echt van komt :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik peil koud. Zo'n 5x per jaar. Ondanks dat mijn olieverbruik ~0 is.
Net zo belangrijk bij mijn motor (1.6 TDCI ford/psa) is de kwaliteit van de olie.
Olie wisselen laat ik elke 20K km doen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 00:08

Ligone

Moeha!

Voor motorolie is dat toch basis?

Minstens een kwartier stilstaan en een horizontale ondergrond... maken dat je tussen min en max zit. dat is voor "elke" auto hetzelfde.

al de rest, warm, koud, 10 min of een kwartier maakt niet veel uit!

En wacht alsjeblief niet totdat het lampje brandt van de olie want dan wil dat zeggen dat het oliepeil zo laag is dat er geen oliedruk meer is en dus geen smering. (ja zo lopen er rond)

[ Voor 4% gewijzigd door Ligone op 05-11-2017 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het kan zowel koud als warm. zorg wel dat je voertuig +- vlak staat. Lees in de handleiding hoeveel er bij jouw auto min en max is. Indien je peil min of +- 25% staat vul je bij tot +- 75% dus tussen half en max. Dan zit je altijd Safe. ik doe dit zelf (koud)een keer of 5-6 per jaar. Je kunt zelf bijhouden hoe vaak je peil minimaal staat etc..

Dus het verschil in min-max peil bij een 3cil 1100cc is waarschijnlijk minder als een 3L 6cil. ;)

warm= 15min. na rit

EDIT: Hoe ?
Veeg je peilstok af en plaats deze weer aangedrukt terug. Na minuut of 5 trek ik hem er uit en hou de stok verticaal. Aflezen onder bij het meetdeel en klaar

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 05-11-2017 18:04 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ligone schreef op zondag 5 november 2017 @ 17:39:

En wacht alsjeblief niet totdat het lampje brandt van de olie want dan wil dat zeggen dat het oliepeil zo laag is dat er geen oliedruk meer is en dus geen smering. (ja zo lopen er rond)
Als je het oliedruklampje bedoelt heb je gelijk maar er zijn ook auto's die wel degelijk een niveauindicator of meter aan de boordcomputer hebben. Neemt niet weg dat regelmatig zelf peilen aan te bevelen is aangezien je dan ook kan zien hoe de olie er aan toe is.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ligone schreef op zondag 5 november 2017 @ 17:39:
Dat hangt helemaal van de kleur af.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-05 17:53
Gonadan schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:05:
[...]

Dat hangt helemaal van de kleur af.
Als mijn oranje lampje brandt kan er 1 liter bij. Daar ik niet zelf mag vullen rij ik dan naar de garage.
Als het rood zou zijn parkeer ik hemlangs de kant en mogen ze hem komen halen.

Maar om te antwoorden, ik peil dus zelf nooit... net zoals ik nooit de bandendruk controleer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

evilution schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:04:
[...]

Als je het oliedruklampje bedoelt heb je gelijk maar er zijn ook auto's die wel degelijk een niveauindicator of meter aan de boordcomputer hebben. Neemt niet weg dat regelmatig zelf peilen aan te bevelen is aangezien je dan ook kan zien hoe de olie er aan toe is.
ok diegene met 1 lampje dan want dat is dan sowieso de oliedruk >:)

Trouwens of er nu 1 of 5 lampjes zijn, wachten tot er 1 brand blijft evengoed niet slim.

[ Voor 3% gewijzigd door Ligone op 05-11-2017 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ligone schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:48:
Trouwens of er nu 1 of 5 lampjes zijn, wachten tot er 1 brand blijft evengoed niet slim.
Hoezo dat? Ik heb dat waarschuwingssysteem niet voor niets. :?
Voor een langere vakantie peil ik uiteraard even, maar tussendoor echt niet hoor. Daar is die techniek voor.
Engineer Stewie schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:17:
Maar om te antwoorden, ik peil dus zelf nooit... net zoals ik nooit de bandendruk controleer.
Da's dus geen antwoord op de vraag. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Gonadan schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:05:
[...]

Voor een langere vakantie peil ik uiteraard even, maar tussendoor echt niet hoor. Daar is die techniek voor.
Zou je het dan zelf geen zonde vinden dat je blok aan gort is omdat de sensor van de olieniveaumeting niet werkte?

Tis ieders vrije keuze natuurlijk maar je zou gegarandeerd de eerste niet zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ligone schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:20:
Zou je het dan zelf geen zonde vinden dat je blok aan gort is omdat de sensor van de olieniveaumeting niet werkte?
Dan is er nog de druksensor en de systeemcontrole die kijkt of de sensoren wat doen. Hoe groot is de kans dat beiden druk zijn, dat het systeem dat zelf nog niet door heeft én dat ik niet toevallig controleer? Als je niets vertrouwt kun je net zo goed een auto zonder sensoren kopen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-05 09:32

OgWok

U.N.C.L.E.

Niet meer op vakantie gaan, dan hoef je je ook niet meer te vervelen.

Vergeet ook niet het niveau van de remvloeistof, koelvloeistof, stuurbekrachtigingsvloeistof (indien van toepassing)......

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
OgWok schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:35:
Niet meer op vakantie gaan, dan hoef je je ook niet meer te vervelen.
Je moet wat als de kleine slaapt en de sauna nog niet heet is. :P
Vergeet ook niet het niveau van de remvloeistof, koelvloeistof, stuurbekrachtigingsvloeistof (indien van toepassing)......
Zijn toch ook gewoon lampjes voor? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Gonadan schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:23:
[...]

Dan is er nog de druksensor en de systeemcontrole die kijkt of de sensoren wat doen. Hoe groot is de kans dat beiden druk zijn, dat het systeem dat zelf nog niet door heeft én dat ik niet toevallig controleer? Als je niets vertrouwt kun je net zo goed een auto zonder sensoren kopen.
nou in mijn primeratje die lust wel een flessie per 2,5K. daar kwam ik achte door een afwijkend geluidje helemaal droog was die. nul lampjes die branden

Hij heeft wel 3 instelbare afstandsalarmen (alsof ze het van te voren wistten

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Fish schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:41:
nou in mijn primeratje die lust wel een flessie per 2,5K. daar kwam ik achte door een afwijkend geluidje helemaal droog was die. nul lampjes die branden

Hij heeft wel 3 instelbare afstandsalarmen (alsof ze het van te voren wistten
_O-

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zekf meten is zeker weten 😉

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Daarmee is het dus ook niet slim om op "bedrijfstemperatuur" te peilen. De olie is dan uit gezet en je loopt het risico dat de meting "goed" aan geeft terwijl je toch de motor bij een koude start de soep in draait.
Ik kan zo snel geen uitzettingscoefficient vinden van motorolie, maar het zou me niets verbazen als de motor zelf meer uitzet dan de olie.

En wat hij zegt:
Peenutzz schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:56:
Zoveel niveauverschil zit er niet tussen koude en warme olie, dat gaat om hooguit een millimeter en dat is nog vrij overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010

mrc4nl

Procrastinatie expert

Olie meten is geen raketwetenschap. vlakke ondergrond, pijlstok eruit. droogmaken,pijlstok erin, en er weer eruit om af te lezen.

hoevaak? staat vast wel in je onderhoudsboekje :)

[ Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 05-11-2017 19:49 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Het punt van een warme motor is dat de olie verspreid zit en niet in de carter, je meet namelijk in de carter. Vlakke ondergrond, stok er uit, stok afvegen, stok er in, stok er uit, aflezen. Nog een keer voor good effort en klaar.

@mrc4nl was weer eens 1,5 sec sneller |:(

[ Voor 12% gewijzigd door True op 05-11-2017 19:49 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-05 01:45
Leuk onzin topic, je peilt je olie in je carter want daarop komt je peilstok uit, als je motor net gewerkt heeft zit nog niet alles terug in de carter.

Koud peilen voor of 20 minuten wachten nadien.

edit, lost the race

[ Voor 8% gewijzigd door anessie op 05-11-2017 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ok, tijd om de balans op te maken. Het is nu de fase dat de pannekoeken die niet meer dan de titel lezen gaan reageren. :D

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 05-11-2017 19:55 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Reptile209 schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:15:
Toch leuk dat er echt nog een antwoord kwam waar ik op hoopte. Dat moet inderdaad zijn waarom er verschillende methoden zijn, omdat de fabrikant gewoon vertelt hoe ze het zelf gedaan hebben.

Dat er verder genoeg marge is dat alle randvoorwaarden feitelijk geen hol uit maken is evident.
Het geleuter tussen warm of koud (ofwel alles in de carterpan of niet) is in feite niet meer de de vraag waar je banger voor bent, te veel of te weinig olie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:33

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Bij koude motor niet boven de streep en bij warme motor niet onder de streep :D

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Geen HK topic? Jammer...

Ik meet warm en koud, het verschil zie ik eerlijk gezegd bijna niet met de waardes, als ik het koud peil is het wat dikker.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Moet je eens gaan peilen bij een PTcruiser
Die peilstok kan er op twee manieren in, en heeft een geruite 'peil-area'
Doe je hem er op manier één in, en je trekt terug staat hij op 80%
Draai hem een halve salg ( manier twee ) lijkt het volledig leeg te zijn.

Ga je dus met twee personen de boel in de gaten houden, loop je de kans dat je je een ongeluk schrikt bij het meten :+
Ik had gepeild, en aangevuld tot MAX, mijn echtgenote een paar dagen later, peilen - olie was inderdaad MAX, maar drukte de peilstok een halve slag gedraaid terug.

Omdat de auto toch best olie verbruikte had ik de gewoonte om elke tankbeurt, de dag erna de olie te controleren ( dus zo'n 3x per maand )
Trek de stok omhoog, veeg hem schoon, en terug
Controleren ..... MIN .... nog geen 4 dagen later dus .....
Gelijk 2 flessen olie erin .... en een afspraak gemaakt bij onze auto-beun ....

Er zat wel wat veel olie in deze keer ..... was zijn diagnose !
Dus direct de stok op de juiste manier erin ( bij een andere PTcruiser gekeken ) en gemarkeerd als "front"

Moraal van het verhaal
Olie controleren door één persoon, in gelijke omstandigheden, plek en liefst ook temperatuur
Gonadan schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:59:
[...]
Dat er verder genoeg marge is dat alle randvoorwaarden feitelijk geen hol uit maken is evident.
Het geleuter tussen warm of koud (ofwel alles in de carterpan of niet) is in feite niet meer de de vraag waar je banger voor bent, te veel of te weinig olie.
Een renault Scenic die ik kocht, en bij thuiskomst naliep bleek volgens de peilstok helemaal geen olie te bevatten.
Direct de garagist gebeld, die vroeg me of ik de motor had laten afkoelen, en de auto 'waterpas' had staan
Na een uurtje opnieuw gemeten, en de vulling was ok, niet mijn gewenste MAX, maar toch zeker 80%.

Daar ging van die dunne synthetische olie in, was net frituurolie, zo dun.
Maar bij die auto op 2 jaar geen druppel verlies ( overdreven, maar buiten de reguliere verversing was het niet overmatig weggelopen )

[ Voor 28% gewijzigd door FreshMaker op 05-11-2017 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Volgens het boekje. Tijdens een lange rit parkeren, motor stationair laten draaien tot de ventilator gaat draaien, minuut wachten, motor uitzetten en direct peilen. Natuurlijk door eerste de peilstok schoon te maken en daarna terug te plaatsen maar niet aan te draaien.

Is alleen wel een dry-sump systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
FreshMaker schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:03:
Moet je eens gaan peilen bij een PTcruiser
Die dingen ken ik, daar hoef je niet bij te peilen. Gewoon bij tanken één liter olie op tien liter benzine bij gooien. _O-

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738905

[...]

Bij alle auto's waarin ik gereden heb is het waarschuwingslampje een rood lampje, dit betekend direct niet verder rijden.

Ik laat mijn olie bij de garage aanvullen (controleer het 1 keer in de 3 maand ofzo, toevallig vorige week gedaan). Als het te laag is naar mijn idee rijd ik naar de garage. Dan geef ik aan hoeveel km ik gereden heb (vragen ze niet om) en dan kijken ze en vullen dat bij uit een grote ton en klaar.

Maar wachten op een lampje is wel riskant, controleer dus even als je dat gaat doen of je een oranje of rood lampje hebt bij het oliepijlwaarschuwingsindicatorlichtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:07:
[...]

Die dingen ken ik, daar hoef je niet bij te peilen. Gewoon bij tanken één liter olie op tien liter benzine bij gooien. _O-
Dat viel wel mee, maar 1l op 3000km is niet overdreven, wat een verschil met de voorgaande Renaults die we hadden
Ik ben na 2 flessen stervensdure 5W30 á 10€ overgestapt op de Action flessen van 5€/l
|:(
Anoniem: 738905 schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:09:
[...]Maar wachten op een lampje is wel riskant, controleer dus even als je dat gaat doen of je een oranje of rood lampje hebt bij het oliepijlwaarschuwingsindicatorlichtje.
Niet alle lampjes werken even goed, wij hadden een Seat Cordoba, waar alleen nog maar de gordellampje van brandde ...
Terwijl die juist niet moest branden, maar benzine, olie en handrem hadden een eigen leven.
Soms wel, meestal niet ...
( De auto was ook na 1 week terug bij de verkoper .... )

[ Voor 39% gewijzigd door FreshMaker op 05-11-2017 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Anoniem: 738905 schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:09:
Bij alle auto's waarin ik gereden heb is het waarschuwingslampje een rood lampje, dit betekend direct niet verder rijden.
Bij alle auto's is een waarschuwing geel. Rood is geen waarschuwing meer maar kritiek, dus niet meer rijden.

Overigens heb ik die rode ook wel eens gehad. Toen had peilen geen zin want ik had genoeg, alleen dat de pomp verstopt.
Rood is meestal de oliedruk, geel het niveau (als je auto dat heeft).

[ Voor 21% gewijzigd door Gonadan op 05-11-2017 20:16 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Ik peil nooit. Gewoon wachten op "controleer oliepeil", dan een halve liter erbij en 1500-2000km verder herhaal je dat.

Bij mijn auto is olie niet te peilen, het loopt zo van de stok af. Is het nadeel van een oliezuipende LPG auto: de olie blijft te schoon. Bij mijn vorige diesel was de olie tenminste zwart genoeg na 1x starten zodat je kon zien hoeveel erin zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
FreshMaker schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:11:
[...]

Dat viel wel mee, maar 1l op 3000km is niet overdreven, wat een verschil met de voorgaande Renaults die we hadden
Ik ben na 2 flessen stervensdure 5W30 á 10€ overgestapt op de Action flessen van 5€/l
|:(
Ik heb enkel 1x 5w30 online besteld voor de zekerheid op een autovakantie in april, ik had geen idee of het verbruik opeens wel zou oplopen, met 20k kilomoters per jaar zonder dat ik ook maar iets hoef bij te vullen had ik geen rare verwachtingen, maar toch. Toch leek het alsof bij de bestemming de olie bijna onder min was. daar had ik dan enkele 100ml bijgevuld en dat bleef op middenpeil. Thuis bleek het tegen de max aan te zitten. Bij dat vakantiehuis stond de auto ook op n lichte helling, dat scheelt dus. Oliewissel is ergens juli geweest, nu zit ik nog tegen de max. Maar verse synthetische olie is wel erg lastig te checken.

[ Voor 3% gewijzigd door ByteMe_ op 05-11-2017 20:26 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 738905

Gonadan schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:14:
Rood is meestal de oliedruk, geel het niveau (als je auto dat heeft).
Mmm, kan je er 2 hebben? Ik zal morgens eens kijken als ik de auto start. Het is maar goed dat ik meer verstand heb van computers :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Anoniem: 738905 schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:27:
[...]

Mmm, kan je er 2 hebben? Ik zal morgens eens kijken als ik de auto start. Het is maar goed dat ik meer verstand heb van computers :o
goede vraag, zover ik weet heeft mijn auto alleen een rood lampje

Afbeeldingslocatie: https://content.repairpalcdn.com/images/managed/content_images/encyclopedia/warning_lights/Low_Oil_Lamp_Red.jpg

maarja ik rij dan ook niet rond met een wonder der techniek, maar lekker spartaans in een hyundai getz.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

[...]

Neen, de meeste hebben alleen de rode!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-05 14:38

Pos

Mijn vorige wagen had er ook 2 die met olie te maken had. 1 geel waarschuwings lampje voor het niveau, en de bekende rode voor oliedruk.

Huidige wagen heeft niet eens een peilstok.. Alleen een digitale weergave van het niveau, en dit werkt ook nog eens alleen na een bepaalde rij periode of stationair stand, en de motor moet draaiende zijn wil dit systeem werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Pos op 05-11-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bij mijn weten de meeste moderne auto's wel. M'n oude had inderdaad alleen rood, dat was een Jap uit 98.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:08
[...]

[...]

Da's dus geen antwoord op de vraag. ;)
Vooral je peil niet checken _/-\o_
Hier destijds bij een "nieuwe" auto ook niet gedaan. Werd netjes door de garage met nieuwe olie afgeleverd. 3 weken later hele blok in de soep. Geen olie. Lampje bleek defect en is nooit enig teken geweest dat er iets mis was.

Natuurlijk pech, maar ik check standaard elke maand even het oliepijl. Het is 0,0 werk en als het lampje brand kan je motor al schade opgelopen hebben.

Maar zou het niet checken :+

we hebben destijds het aankoopbedrag teruggekregen gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Waah schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:44:
[...]Hier destijds bij een "nieuwe" auto ook niet gedaan. Werd netjes door de garage met nieuwe olie afgeleverd. 3 weken later hele blok in de soep. Geen olie. Lampje bleek defect en is nooit enig teken geweest dat er iets mis was.

Natuurlijk pech, maar ik check standaard elke maand even het oliepijl. Het is 0,0 werk en als het lampje brand kan je motor al schade opgelopen hebben.
Welk merk/type/bouwjaar auto ging het hier om. Wel vervelend trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Waah schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:44:
Vooral je peil niet checken _/-\o_
Hier destijds bij een "nieuwe" auto ook niet gedaan. Werd netjes door de garage met nieuwe olie afgeleverd. 3 weken later hele blok in de soep. Geen olie. Lampje bleek defect en is nooit enig teken geweest dat er iets mis was.

Maar zou het niet checken :+

we hebben destijds het aankoopbedrag teruggekregen gelukkig
Er is een verschil tussen nooit en niet steeds tussendoor hè lampje. Bij een nieuwe auto überhaupt niet checken is gewoon oliedom (:+).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-05 21:02
Nou bij een nieuwe auto verwacht je dat niet meteen, maar na 1000 km even checken is wel verstandig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
roches schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:03:
Nou bij een nieuwe auto verwacht je dat niet meteen, maar na 1000 km even checken is wel verstandig...
Ik lees 'nieuw', niet nieuw. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

roches schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:03:
Bij mijn BMW moest ik na 1000km terugkomen voor nieuwe olie en filters, en bij 2.500km weer.
Soort inrij olie volgens BMW Kfz Meister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Overigens is het al een klein beetje aangekaart: maar die minimum en maximum streepjes op de peilstok zijn bedacht met je gemiddelde bestuurder in gedachte. Dat wil zeggen: er zit behoorlijk wat speling beide kanten op. Als je een berg op gaat loopt je olie in het carter naar achteren en dus vaak weg van de aanzuigbuis, het minimum op de peilstok is zo bedacht dat er nog genoeg olie in om behoorlijke hellingen pakken zonder dat de motor zonder olie komt te zitten. Bij maximum is het ook zo dat er echt wel wat extra bij kan zonder dat de motor kapot loopt. Een autofabrikant weet donders goed dat zowel de klant als de garage er wel eens te veel in gooit. Een halve liter extra is sws geen probleem, bij veel auto's is 1 liter ook nog zonder problemen.

Overigens moet je je gewoon aan de streepjes houden, maar je hoeft niet bang te zijn als je erboven of er onder zit dat je motor in de soep draait

Kleine aantekening: er zit natuurlijk wel verschil tussen een motor met 3 liter olie inhoud of 7 liter olie inhoud, hoe minder olie er in past hoe minder je voorbij de streepjes kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Gonadan schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:59:
[...]
Toch leuk dat er echt nog een antwoord kwam waar ik op hoopte. Dat moet inderdaad zijn waarom er verschillende methoden zijn, omdat de fabrikant gewoon vertelt hoe ze het zelf gedaan hebben.

Bij mijn auto kan het peilstok niveau (<< oude stempel, dat zie je meteen ;) ) elektronisch worden uitgelezen. Dat niveau wordt enkel bij koude motor weergegeven, bij warme motor volgt er enkel de melding "oliepeil oké".

Ik weet niet beter dan oliepeil altijd bij koude motor op vlakke... bla bla..., af te lezen. Peilstok eruit, schoonmaken, op de juiste wijze geheel terugsteken, ff wachten....., behoedzaam weer eruit zodat het peilgedeelte niet "ergens" langs strijkt, en verticaal aflezen. Kleur van olie ook even meenemen, of deze nog een beetje zo is zoals deze uit het kannetje kwam ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03:25
Weinig olie betekent ook niet persé dat je de boel in de soep draait. Ooit onderweg een probleem gehad met de oliefilterpakking, bijna alle olie eruit en nog 40(!) kilometer gereden met rammelende klepstoters en een regelmatig brandend oliedruklampje. Stuk is stuk en hoe dichter bij huis hoe beter, was de gedachte. Uiteindelijk gewoon thuisgekomen, ding startte nog prima en liep ook goed. Motor toch maar vervangen, de oude gedemonteerd en er was eigenlijk niet veel aan te zien buiten de gebruikelijke loopsporen op de lagers en zuigers. Als ik een nieuw oliefilter had gemonteerd en de olie had afgevuld had ik zo weer door kunnen rijden.

[ Voor 8% gewijzigd door Peenutzz op 05-11-2017 21:36 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Peenutzz schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:34:
Weinig olie betekent ook niet persé dat je de boel in de soep draait. Ooit onderweg een probleem gehad met de oliefilterpakking, bijna alle olie eruit en nog 40(!) kilometer gereden met rammelende klepstoters en een regelmatig brandend oliedruklampje. Stuk is stuk en hoe dichter bij huis hoe beter, was de gedachte. Uiteindelijk gewoon thuisgekomen, ding startte nog prima en liep ook goed. Motor toch maar vervangen, de oude gedemonteerd en er was eigenlijk niet veel aan te zien buiten de gebruikelijke loopsporen op de lagers en zuigers. Als ik een nieuw oliefilter had gemonteerd en de olie had afgevuld had ik zo weer door kunnen rijden.
Ja ik heb ook wel eens met een borderline oliedruklampje naar de camping gereden. Dat kwam wel goed maar om dat nu iedereen aan te raden. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

hardware-lover schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:27:
[...]Kleur van olie ook even meenemen, of deze nog een beetje zo is zoals deze uit het kannetje kwam ;)
Nee, motorolie wil af en toe een beetje in de verbrandingskamer belanden en wordt snel zwart, dat is nou eenmaal zo. iets van 1000 kilometer en je olie is helemaal zwart, ondanks hij in prima staat is.

Motorolie is wat anders dan remmen/versnellingsbak etc etc

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

mrc4nl schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:57:
[...]

Nee, motorolie wil af en toe een beetje in de verbrandingskamer belanden en wordt snel zwart, dat is nou eenmaal zo. iets van 1000 kilometer en je olie is helemaal zwart, ondanks hij in prima staat is.

Ik weet niet wat voor motorblokken jij gewend bent, maar bij mijn Subaru blijft de motorolie toch echt wel grotendeels dezelfde kleur, wordt wel iets donkerder, maar pikzwart? Nope.

Al is het EJ20 blok dan ook wel heel zuinig met z'n olie. Gaat na bijna 3 ton op de teller nog geen 1l per 10.000km bij :o

Zwarte olie kregen we wel bij oude Focus, maarja, die zoop 1l op 1000km, dat blok was niet bepaald gezond meer na 2 ton :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

RobinHood schreef op zondag 5 november 2017 @ 22:04:
[...]

Ik weet niet wat voor motorblokken jij gewend bent, maar bij mijn Subaru blijft de motorolie toch echt wel grotendeels dezelfde kleur, wordt wel iets donkerder, maar pikzwart? Nope.

Al is het EJ20 blok dan ook wel heel zuinig met z'n olie. Gaat na bijna 3 ton op de teller nog geen 1l per 10.000km bij :o

Zwarte olie kregen we wel bij oude Focus, maarja, die zoop 1l op 1000km, dat blok was niet bepaald gezond meer na 2 ton :P
Hangt ook vanaf of het een diesel is, daar gebeurd het sneller. ik wil gewoon aangeven dat je niet (direct) af moet gaan op kleur om de staat van een olie te bepalen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 22:32

Wok

Dakloos...

mrc4nl schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:57:
[...]

Nope... Dat geldt alleen voor diesels ;)

Een gezonde benzinemotor heeft zijn olie na 1000km nog echt niet zwart. Zelfs bij mijn Volvo met 5 ton op de klok begint de olie pas na 2500-3000km duidelijk donkerder te worden.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Dat hangt echt van de motor af, er zijn motoren die na 10k km nog doorzichtige olie hebben en er zijn er die na de eerste rit na de verversing al zwart is. en dan moet die niet noodzakelijk versleten of slecht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Olie controleer je consistent. Dus niet warm en dan koud meten. Of koud en dan warm. Er zit een verschil van 0,5l in namelijk.

Ik meet altijd koud omdat dit altijd fixed is. Alle olie is dan naar beneden gezakt en heb je dus altijd een vast ijkpunt. En dan de olie mooi tussen min en max.

Zo heb je nooit teveel carterdruk wat tot olieverbruik kan leiden. En je ziet olieverdunning veel duidelijker.

Een goede olie is een olie die verbruikt, zo kan je namelijk olieverdunning het beste in de gaten houden. Tenzij je steeds de vinger test wilt doen. Of je moet de olie willen wegen.

De moderne wagens zijn uitgerust met TOG sensor wat leuk is maar eigenlijk gewoon onzin. Die werken als een sonar om het peil te meten in combinatie met de temperatuur voor een viscositeit correctie. Maar als de olie ouder wordt klopt dit maar deels. Het is een systeem voor de achteloze leaserijder.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-05 19:22
Moet eerlijk zeggen dat ik met me Citroen, zoveel met olie bezig ben geweest betreffende het veersysteem dat ik de motorolie zeer gemakkelijk vind om te controleren.

Inderdaad altijd op hetzelfde moment doen, niet overdrijven. Maar nu moet ik zeggen dat het wel meevalt wat betreft het verbruik.

Die groene olie daarintegen. Maar rijdt wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Laatst online: 23-03-2020
Ik heb een leasebak en peil nooit . Steker nog.onze vorige had 100k op de teller alleen de dealer heeft de motorkap open gehad ..

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-05 18:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Hoe en wanneer je moet peilen is op de eerste plaats volledig afhankelijk van wat de fabrikant aangeeft, die weet immers als enige waarop de indicatiestreepjes op een peilstok zijn gebaseerd. Soms is het handig om juist bij een warme motor het peil te meten, soms juist bij een koude motor. Dit zal o.a. afhangen van de totale hoeveelheid olie, verhouding inhoud carterpan tov de oliekanalen in de motor, etc.

Als het onbekend is hoe er gemeten moet worden, dan altijd met een koude motor. Als de handleiding van de auto iets anders voorschrijft, dan volgens de methode uit de handleiding.

Verder is de afstand tussen de min en max meestal een liter of een halve liter (als er maar weinig olie in een blok zit) en heb je behoorlijke marge buiten de streepjes. Er zijn auto's die nog prima rijden zonder dat er ook maar een druppel olie op de peilstok zit. Is het slim? Nee, dat niet, want naast mogelijke problemen met aanzuigen, heb je ook een bepaalde hoeveelheid olie nodig om warmte af te kunnen voeren en verontreinigingen te kunnen verdunnen. Met weinig olie wordt de olie te snel te heet en hopen verontreinigingen zich teveel op.

Teveel olie is bijna nog schadelijker. De krukas draait dan in een oliebad, wat verhoogde weerstand geeft en de zuigers kunnen in dat bad slaan, wat fysieke schade kan toebrengen (vergelijk het met hoe hard water aanvoelt als je er plat met je buik op klapt, en dat dan honderden keren per minuut).

Dan het puntje verbruik, veel fabrikanten zeggen dat tot 1 liter op 1.000 km niet zorgwekkend zou hoeven zijn, ik hou zelf op 2 liter tussen 2 beurten aan (in mijn geval 1 liter op 12.500 km), dus één keer bijvullen bij een oudere auto (ongeveer 20 jaar). Jonger zou je nooit hoeven bijvullen tussen 2 beurten in mijn ogen, maar ik weet dat het met de steeds langer wordende onderhoudsintervallen wel steeds vaker voorkomt. maar dan nog steeds, minder dan 1 liter per 12.500 km zou niet zorgwekkend hoeven zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-05 17:53
Nu lijkr olie in een moderne motor wel juist water en kan mij dan ook voorstellen dat dat wat makkelijker tot in de verbrandingskamer geraakt.

Mijn auto verbruikt 1l/20000km terwijl onderhoud op 30000km gebeurd.
Het merkwaardige is dat na het laatste onderhoud op 120k km, de olie al 25k nietmeer bijgevuld moet worden (ik vertrouw op mijn boordcomputer hiervoor).
Misschien omdat mijn rijstijl tegenwoordig een stuk rustiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-05 14:09
deepbass909 schreef op maandag 6 november 2017 @ 02:29:
Als het onbekend is hoe er gemeten moet worden
Eerst proberen te googlen. Het is zeldzaam maar er zijn motoren die draaiend moeten worden gepeild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Laatst online: 01:32

Daniel36

vernieuwde formule

mikerosauer schreef op maandag 6 november 2017 @ 01:16:
Ik heb een leasebak en peil nooit . Steker nog.onze vorige had 100k op de teller alleen de dealer heeft de motorkap open gehad ..
de ruitesproeiers gebruik je ook niet dan?

OT; ik peil bij koude motor en mijn auto gebruik ongeveer een liter per 10 d km.
Ik heb aangeleerd om regelmatig te peilen omdat ik veel in oudere auto's met lpg heb gereden die wel eens wat meer olie lusten.
Eenmaal zelfs zonder (!) olie gestrand langs de weg. Lampje ging branden en gelijk de auto de vluchtstrook op en motor uitgezet.
Twee liter erin gegooid en opgelost, oorzaak nooit gevonden en het is niet weer gebeurd.

Collega gehad die onderweg was toen het rode olie lampje ging branden. Hij dacht dat hij toch bijna thuis was dus wel door kon rijden wat resulteerde in een hoop motorschade... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
Daniel36 schreef op maandag 6 november 2017 @ 08:22:
[...]

de ruitesproeiers gebruik je ook niet dan?

OT; ik peil bij koude motor en mijn auto gebruik ongeveer een liter per 10 d km.
Ik heb aangeleerd om regelmatig te peilen omdat ik veel in oudere auto's met lpg heb gereden die wel eens wat meer olie lusten.
Eenmaal zelfs zonder (!) olie gestrand langs de weg. Lampje ging branden en gelijk de auto de vluchtstrook op en motor uitgezet.
Twee liter erin gegooid en opgelost, oorzaak nooit gevonden en het is niet weer gebeurd.

Collega gehad die onderweg was toen het rode olie lampje ging branden. Hij dacht dat hij toch bijna thuis was dus wel door kon rijden wat resulteerde in een hoop motorschade... :'(
Bijna nooit zit een coating op de ramen en als.ze vies zijn gebruik ik de wasstraat 👍

De auto boeit mij niet gaat er wat kapot. Jammer dan. Elke 2 jaar lever ik hem in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Laatst online: 01:32

Daniel36

vernieuwde formule

mikerosauer schreef op maandag 6 november 2017 @ 08:26:
[...]

Bijna nooit zit een coating op de ramen en als.ze vies zijn gebruik ik de wasstraat 👍

De auto boeit mij niet gaat er wat kapot. Jammer dan. Elke 2 jaar lever ik hem in.
Nu maak je het wel erg bont :+
Dat zijn de auto's die wij arme niet leasers na drie-vier jaar tweedehands kopen met alle mogelijke problemen van dien.
Een klein beetje respect voor de techniek is toch niet zo veel gevraagd?

Oh en ff warm rijden voordat het gas er opgaat is ook teveel gevraagd vrees ik?
:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
Daniel36 schreef op maandag 6 november 2017 @ 08:29:
[...]

Nu maak je het wel erg bont :+
Dat zijn de auto's die wij arme niet leasers na drie-vier jaar tweedehands kopen met alle mogelijke problemen van dien.
Een klein beetje respect voor de techniek is toch niet zo veel gevraagd?

Oh en ff warm rijden voordat het gas er opgaat is ook teveel gevraagd vrees ik?
:F
Waarom zou ik ? Dat risco is allemaal gecalculeerd in de lease prijs.
Wat er daar na met auto gebeurt zeer intersant haha interseert me dus niet en hou ik in het gebruik geen rekening mee
.daarom zou ik nooit een gebruikt kopen...

[ Voor 5% gewijzigd door mikerosauer op 06-11-2017 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoadedBaton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-04 21:29
Wat jullie niet moeten vergeten is dat je op een gegeven moment het nivo van de mix van afgewerkte olie, onverbrande benzine en water aan het peilen bent. Allemaal afhankelijk van hoeveel koude starts je maakt, hoeveel lange snelweg ritten en wat de staat van je motor is. Er zal verder altijd olie verbrand worden. Hoe dun de film aan de binnenkant van de cylinderwand ook is, hij verbrand en je verbruikt dus altijd olie.

Als je peil toch niet zakt zit er dus andere rommel door je olie heen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton PS4: BF1 + GT Sport Xbox One: Forza 7 + GoW4 - Steam: LoadedBaton - PUBG + Spintires

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

mikerosauer schreef op maandag 6 november 2017 @ 08:33:
[...]

Waarom zou ik ? Dat risco is allemaal gecalculeerd in de lease prijs.
Wat er daar na met auto gebeurt zeer intersant haha interseert me dus niet en hou ik in het gebruik geen rekening mee
.daarom zou ik nooit een gebruikt kopen...
Dart straft zichzelf wel eens >:)

Als je ooit motorschade hebt en de olie zat onder het minimumstreepje draai jijzelf als leaserijder op voor het vervangen van de motor. Zo hebben al veel leaserijders meer respect gekregen voor hun te gebruiken materiaal! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
We zullen zien. Er is mij nog.nooit gewezen.op dat ik moet peilen..ik heb er geen verstand van 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Dat staat in het instructieboekje van de auto waar de leasemaatschappij dan op terugvalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 17-05 09:32

OgWok

U.N.C.L.E.

mikerosauer schreef op maandag 6 november 2017 @ 08:53:
We zullen zien. Er is mij nog.nooit gewezen.op dat ik moet peilen..ik heb er geen verstand van 👍
Gewoon even de kleine lettertjes lezen van de leaseovereenkomst. Daar zal wel iets staan dat je netjes met de auto moet omgaan.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
Maak je toch niet druk. Doe ik ook niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb medelijden met de mensen die in jouw gebruikte auto moeten rijden. Zoveel desinteresse kom je weinig tegen, al is het wel conform het stereotype beeld wat er rond leaserijders hangt.
rmathijssen schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:08:
Lease-auto's zijn daarvoor gemaakt.
Zijn daar aparte fabrieken voor, voor leaseauto's ? :D

[ Voor 36% gewijzigd door Gunner op 06-11-2017 09:21 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-05 16:09
Moet je jezelf inderdaad vooral niet druk om maken. Je legt het toch af als er een factuur van de lease-maatschappij binnen valt. Het zal zowel in je lease-overeenkomst met je werkgever staan en ook bij het lease-contract.

Ik heb ook al een keer een collega gehad die ook zo dacht: ik kan met mijn VW Golf toch gewoon door het bos rijden? Lease-auto's zijn daarvoor gemaakt. Totdat meneer zijn carterpan eronderuit reed in het bos. Auto wordt gemaakt en de factuur wordt netjes verzonden naar de contractant.

Verder gun ik mensen zoals jou mijn grootste concurrenten toe. Geen respect voor andermans spullen en geen verantwoordelijkheidsgevoel.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-05 14:09
Gunner schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:07:
Ik heb medelijden met de mensen die in jouw gebruikte auto moeten rijden.
Met zo'n instelling heb ik al medelijden met de mensen om hem heen. Wat een desinteresse straalt die gast uit :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikerosauer
OgWok schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:00:
[...]

Gewoon even de kleine lettertjes lezen van de leaseovereenkomst. Daar zal wel iets staan dat je netjes met de auto moet omgaan.
Ik heb werkelijk nog nooit een opmerking gehad over hoe ik de auto inlever. En dit is niet de eerste. Die kunnen er echt wel tegen ze zijn niet van plastic.is gewoon een werk paard niet meer dan dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mikerosauer
Gunner schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:07:
Ik heb medelijden met de mensen die in jouw gebruikte auto moeten rijden. Zoveel desinteresse kom je weinig tegen, al is het wel conform het stereotype beeld wat er rond leaserijders hangt.

[...]

Zijn daar aparte fabrieken voor, voor leaseauto's ? :D
Ik niet 👍 ja hoe ik met de auto omga weet jij dus ook hoe ik ben. Zeker in je glazenbol gekeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:24
OgWok schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:00:
[...]

Ik weet inderdaad zeker dat er iets over olie en onderhoudsintervallen in mijn leasecontract staat. Als ik m'n blok in de poeier jaag omdat er geen olie meer in zit, dan zijn de kosten om de boel weer voor mekaar te maken voor mijn rekening.

Ik wil verder niet zeggen dat ik iedere week mijn olie sta te peilen, maar ik check 'm toch zeker wel een paar keer per jaar. Tot nu toe nog nooit bij hoeven vullen.
De motorfiets controleer ik wel wat vaker, want dat blok draait behoorlijk wat meer toeren en je bent natuurlijk ook een stuk kwetsbaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:44
Vlakke ondergrond, bij koude motor of 10 minuten na afzetten van de motor. Peilstok uitnemen, afvegen, terug steken, peilstok uitnemen en aflezen. Bij mijn auto is het verschil tussen het min. en max. streepje 1 liter, dus dan is het redelijk makkelijk om er de juiste hoeveelheid in te gooien.
Pagina: 1