USB Direct Attached Storage, 4-5 schijven

Pagina: 1
Acties:

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Ik zoek een?
USB (RAID) behuizing om aan te sluiten op mijn Mac mini. 4 a 5 schijven, raid5 of equivalent. De Drobo is wat mij betreft de default option, maar ik zoek nog naar goedkoper. Ik heb nu een Syno DS214Play, maar 2 disks is me te beperkend, ik heb ze nu in raid0 en dat is toch te eng om er zo mee door te gaan. Daarnaast gebruik ik de nas features allemaal totaal niet. Plex transcoding kan ie uiteindelijk toch net niet goed, dus daarvoor staat de Mini dan toch weer permanent aan, en, tja... dan kan ik net zo goed gewoon een grote externe diskpack gebruiken.

Wat is je budget?
Rond de prijs van de Drobo 5 disk is het makkelijk, dan koop ik gewoon die. Dus het gaat mij met name om de goedkopere opties, 100-300 euro.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mac Mini Late 2012 quadcore, 16GB, 1,5TB intern.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 20:28

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Zoiets over USB doen is best een slecht idee...

Ok, zolang je het zonder RAID doet zal het allemaal best goed gaan, maar idealiter leg je juist voor zoiets de disk direct aan de hardware die de data er op servert.

Dat je van RAID0 af wil snap ik, ik zou gaan voor RAID1 of JBOD. (JBOD als de data vervangbaar is, RAID1 als je tenminste 1 disk kwijt wilt kunnen.) RAID10 of equivalent is ook nog een optie.

Persoonlijk zou ik gaan voor een goede, ZFS-based NAS en daar je disks in stoppen. Die aan je netwerk hangen en je Mac Mini lekker gebruiken om data vanaf die NAS te streamen.

FreeNAS is bloedsnel en heeft geen heel exotische hardware nodig. Een HP Microserver Gen8 of Gen10 is prima. Zo'n doos kost je pak 'm beet €350 - €400 ex disks, inclusief geheugen, inclusief OS disk.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• commandokilla
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-02 08:10
Heb je al schijven? Anders word het met die richtprijs haast ondoenbaar. En zoals Unezra zegt misschien een goedkope NAS, als je er toch meer geld aan kan uitgeven zou ik voor de Promise systemen gaan, via thunderbolt en super snel

• Jasper Janssen
commandokilla schreef op zondag 5 november 2017 @ 12:19:
Heb je al schijven? Anders word het met die richtprijs haast ondoenbaar. En zoals Unezra zegt misschien een goedkope NAS, als je er toch meer geld aan kan uitgeven zou ik voor de Promise systemen gaan, via thunderbolt en super snel
Sorry, dat had ik erbij moeten zetten. Ik bedoelde uiteraard exclusief schijven. Niet dat ik ze nu al heb liggen, maar die verwacht ik uiteraard niet er gratis bij te krijgen :)
unezra schreef op zondag 5 november 2017 @ 12:10:
Zoiets over USB doen is best een slecht idee...

Ok, zolang je het zonder RAID doet zal het allemaal best goed gaan, maar idealiter leg je juist voor zoiets de disk direct aan de hardware die de data er op servert.
Zowel de Drobo als de andere USB doosjes serveren gewoon 1 groot volume over de USB. De raid zelf wordt gewoon intern gedaan.

Er bestaan ook doosjes waarmee je gewoon het hele diskpack tegelijk als losse disks aan je computer hangt, om er software raid over te draaien, maar dat is niet waar ik aan denk.
Persoonlijk zou ik gaan voor een goede, ZFS-based NAS en daar je disks in stoppen. Die aan je netwerk hangen en je Mac Mini lekker gebruiken om data vanaf die NAS te streamen.

FreeNAS is bloedsnel en heeft geen heel exotische hardware nodig. Een HP Microserver Gen8 of Gen10 is prima. Zo'n doos kost je pak 'm beet €350 - €400 ex disks, inclusief geheugen, inclusief OS disk.
Nou je het zegt, ik heb een tijd geleden een G8 microserver gekocht daarvoor. Is me alleen nog niet gelukt om het aan de praat te krijgen. Is inmiddels lang genoeg geleden dat ik het glad vergeten was.

[ Voor 53% gewijzigd door Jasper Janssen op 06-11-2017 16:00 ]

• unezra

unezra

Jasper Janssen schreef op maandag 6 november 2017 @ 15:55:
[...]
Nou je het zegt, ik heb een tijd geleden een G8 microserver gekocht daarvoor. Is me alleen nog niet gelukt om het aan de praat te krijgen. Is inmiddels lang genoeg geleden dat ik het glad vergeten was.
Goed excuus om dat ding uit de kast te trekken dus. :)

Let wel even op de volgende dingen:

- 16G is prettig, 8G is minimaal met FreeNAS
- Wil je 4 schijven plaatsen (of later plaatsen), boot FreeNAS van USB stick of van een USB harddrive (SATA harddrive kan ook, maar dan moet je gaan zitten klooien met je bootsector op een SD kaart of USB stick, da's vrij onhandig, USB disk d'r in werkt het fijnste en snelheid voor FreeNAS heb je toch niet echt nodig)

Leuke van die dingen is dat ze 2 netwerkpoorten hebben, zolang je 'm puur als NAS gebruikt kun je die 2 netwerkpoorten leuk aan je switch hangen, daar een etherchannel (LACP) van maken en *gaan*, 2x1Gbit tot je beschikking.

(Ik zelf gebruik het ding ook als NFS store voor mijn hypervisors, dus heb ik een 4-NIC in hangen om dat verkeer te scheiden. Nodig niet, wel leuk en prettig.)

Overigens heb ik FreeNAS van USB stick gedraait, die ging laatst dood. Toen heb ik een USB enclosure gekocht met een kleine SSD. Vind een SSD toch net even wat robuuster dan een USB stick, maar vanwege het geklooi met bootsectoren heb ik wel bewust gekozen voor FreeNAS op USB.

• commandokilla
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-02 08:10
Ik volg Unezra zeker en vast. Een G8 microserver is een goed voorbeeld en kan je zeker gebruiken in dit geval

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ga voor de NAS-setup, vergeet DAS met USB en een of andere lokale FakeRAID, dat is net zo eng als RAID0 of nog erger.

Stel dat je een zak geld over hebt, dan kan je nog een Pegasus Thunderbolt RAID proberen, dat is praktisch een embedded PCIe RAID controller, qua DAS nog het enige wat een beetje redelijk is ;-)

Als het met de NAS niet lukt, dan is SoftRAID (CoreRAID in Disk Utility) een betere optie dan een of andere no-name USB DAS RAID box met ondoorzichtige lokale RAID.

• Jasper Janssen
Mijn G8 heeft de oorspronkelijke 4G + daarnaast 8G Genuine HP geheugen (want dat was de goedkoopste reep van de goeie soort destijds -- en ik had er wel 2 besteld maar kon er maar 1 krijgen). Niet ideaal maar 12G zou wel genoeg moeten zijn in principe.

• unezra

unezra

12G is *prima*. Ik heb ze toen meteen met 16G geladen omdat ik niet hou van upgrades op dat gebied. Da's geen Genuine HP geheugen overigens. Geloof dat ik d'r Kingston of iets anders heb ingeduwd. Die HP's zijn gelukkig niet zo eenkennig.

Eigenlijk had ik maar 2 eisen: Betaalbaar & Stabiel
Omdat het om een privé doos gaat boeit support op de hele unit me toch niet zo veel en dan kan er altijd nog het originele HP geheugen in. (Dat heb ik nog wel ergens liggen.)

Maar nee, ik zou eerst gewoon lekker FreeNAS d'r op zetten, daar mee spelen en als je toch ooit denkt "hmm, een beetje meer geheugen gaat beter" kun je d'r altijd nog 2x8G in stoppen of tzt eens kijken naar een Gen10.

Voor nu, die Gen8's zijn echt *prima* machines voor dit doel en het is zonde om 'm niet te gebruiken.

Een NAS is heerlijk toekomstbestendig. Wat ook leuk is: Je kunt met FreeNAS data repliceren naar een andere machine, bijvoorbeeld op een compleet andere locatie. (ZFS replicatie via SSH, werkt echt heel mooi.)

Mocht je je iets meer willen inlezen in het onderliggende filesystem dat FreeNAS gebruikt:
https://pthree.org/2012/0...l-zfs-on-debian-gnulinux/

Het grote ZFS topic

Misschien dat er ook een groot FreeNAS topic is maar dat kon ik zo even niet vinden hier op Tweakers.

Oh ja, wellicht ten overvloede: Zet niet *meteen* al je data d'r op. Leer FreeNAS eerst een beetje kennen. Het is een prima systeem (al ziet het er soms wat onoverzichtelijk uit) maar je moet wel wennen aan de interface. (Maar da's met alle operating systems zo, ook met NAS operating systems.)

Bedenk ook hoe je je disk indeling wilt doen. Dat kan op allerlei manieren en alle manieren hebben hun eigen eigenschappen. Zeker niet verkeerd daar goed over na te denken voordat de machine 24/7 productie draait thuis en je niet makkelijk meer kunt swappen. :)

Ik heb thuis bijvoorbeeld heel bewust gekozen voor 5x5T in een mirrored stripe (RAID10 equivalent) vanwege performance en redundancy. Dat is niet per-se de beste setup, voor mijn situatie denk ik wel dat het de beste setup is.

Nu alleen nog een keer replicatie opzetten... (Money, money, money.)

Pagina: 1