Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:54

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Ik zou wel eens willen weten of een upgrade van mijn camera-outfit consequenties heeft voor mijn bewerkingsapparatuur. Op internet kom ik de meeste uiteenlopende meningen tegen, vandaar dat ik de vraag hier drop.

Ik heb geen problemen met het nabewerken van mijn foto's in LR CC op mijn i5 2.5 GHz desktopje met 8Gb en 1680x1050 monitor, noch op mijn laptop (2.4 GHz i7, 8Gb, 1366x768). Het beetje Photoshop dat ik soms probeer (absolute noob) levert ook geen overwegende problemen op, mede omdat ik redelijk geduldig ben. Bovendien ben ik een trage fotograaf: ik importeer nooit honderden foto's, hoogstens enige tientallen per sessie.

De grootste files die ik nu bewerk zijn 24 Mp files van mijn A7 en D7100. Ik zit er echter over na te denken om mijn hele hebben en houden in te wisselen voor een A7R2 Dat is echter alleen een reele optie als ik niet ook mijn computerspul moet updaten.

Ik heb LR voor zover ik weet optimaal ingesteld: previews 1:1 aan, Cache 20 Gb, Gpu acceleratie is nvt. Mijn vraag is: loop ik vast met deze outfit en instellingen wanneer ik 42 Mp files van een A7R2 ga bewerken, of zal dat met mijn bestaande apparatuur en instelingen niet al te veel verschil maken?

[ Voor 9% gewijzigd door bobcom op 05-11-2017 12:06 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Beste antwoord (via bobcom op 06-11-2017 16:43)

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

RAW files van vrijwel iedere DSLR zijn her en der te downloaden.
Tip: bijvoorbeeld bij de dpreview reviews van een bepaalde camera of andere foto websites:
http://www.photographyblog.com/previews/sony_a7r_ii_photos/

Het zijn natuurlijk trouwens niet alleen je RAW files die groter worden, ook de afgeleide bewerkingen, zoals TIFF/DNG, etc. worden groter. En dat vereist weer meer verwerkingscapaciteit van je systeem, qua geheugen, qua CPU, qua opslag.
Werk je met Photoshop, dan worden de (gestapelde) layers ook weer groter. Je tijdelijke bestanden worden groter. Je backup files worden groter. Je backup devices hebben meer tijd nodig om e.e.a. te synchroniseren. En iedere iteratie kost meer ruimte/tijd/geld.
En ff snel bepaalde zaken proberen met allerlei bewerkingssoftware wordt ook trager. Want je source files zijn immers groter! Nog afgezien van langzame(re) RAW converters...

Op zich is opslag niet zo kostbaar, maar je moet het wel regelen!
En waar ligt voor jou, persoonlijk, de grens wat betreft acceptabele responsetijden? Vergeet b.v. ook niet dat het bladeren door een verzameling RAW files beduidend langzamer, zo niet irritant, wordt, naar mate de RAW images groter worden...

Aan de andere kant, als je graag naar een hoge(re) resolutie camera wilt, dan zou ik denken dat je nu niet tevreden bent met je huidige beeldvastleggende gereedschap?
M.a.w. wat denk je te bereiken door een nieuwe DSLR aan te schaffen? En blijf je dan die hele hoge resolutie beelden bekijken op een (al dan niet gekalibreerde) ampele 1680x1050 monitor? :/
Snap je? Als je alles maar terugcropt naar lage resoluties, waarom dan wel heel hoge resolutie originelen? :?

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 05-11-2017 14:34 ]

Mooie Plaatjes   

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:57
Beste manier is om gewoon te proberen. Ga even naar je fotowinkel en vraag of je een paar foto’s mag maken voor dit doel. Of misschien is er wel een medetweaker die je wat RAW-bestanden van een A7R2 op kan sturen. Ik kan je niet aan foto’s helpen met deze resolutie (helaas ;)).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

RAW files van vrijwel iedere DSLR zijn her en der te downloaden.
Tip: bijvoorbeeld bij de dpreview reviews van een bepaalde camera of andere foto websites:
http://www.photographyblog.com/previews/sony_a7r_ii_photos/

Het zijn natuurlijk trouwens niet alleen je RAW files die groter worden, ook de afgeleide bewerkingen, zoals TIFF/DNG, etc. worden groter. En dat vereist weer meer verwerkingscapaciteit van je systeem, qua geheugen, qua CPU, qua opslag.
Werk je met Photoshop, dan worden de (gestapelde) layers ook weer groter. Je tijdelijke bestanden worden groter. Je backup files worden groter. Je backup devices hebben meer tijd nodig om e.e.a. te synchroniseren. En iedere iteratie kost meer ruimte/tijd/geld.
En ff snel bepaalde zaken proberen met allerlei bewerkingssoftware wordt ook trager. Want je source files zijn immers groter! Nog afgezien van langzame(re) RAW converters...

Op zich is opslag niet zo kostbaar, maar je moet het wel regelen!
En waar ligt voor jou, persoonlijk, de grens wat betreft acceptabele responsetijden? Vergeet b.v. ook niet dat het bladeren door een verzameling RAW files beduidend langzamer, zo niet irritant, wordt, naar mate de RAW images groter worden...

Aan de andere kant, als je graag naar een hoge(re) resolutie camera wilt, dan zou ik denken dat je nu niet tevreden bent met je huidige beeldvastleggende gereedschap?
M.a.w. wat denk je te bereiken door een nieuwe DSLR aan te schaffen? En blijf je dan die hele hoge resolutie beelden bekijken op een (al dan niet gekalibreerde) ampele 1680x1050 monitor? :/
Snap je? Als je alles maar terugcropt naar lage resoluties, waarom dan wel heel hoge resolutie originelen? :?

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 05-11-2017 14:34 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Bedankt voor de reacties - downloaden van een paar van die megafiles had ik niet aan gedacht, maar dat is natuurlijk een goede test, en dat zal ik zeker doen.

@ehtweak: ben op zich prima tevreden met mijn spulletjes, maar ik heb gewoon teveel: een A7 die ik gebruik met oude mf-lenzen als ik erop uit ga om foto's te maken (ik noem dat slow photography), een D7100 met 12-300mm aan lenzen die ik bijna niet meer gebruik, en een x-e1 met de dubbele kit die ik onderweg gebruik en op uitjes en zo - voor wat ik maar gemaksfotografie noem.

Ik vind de D7100, hoewel een prima camera, toch wat te massief, en de x-e1 is toch een beetje onderbedeeld wat af betreft. De A7 vind ik heerlijk compact en licht, maar ibis zou een leuke extra zijn, vooral voor oud glas.

Ik heb nu twee opties bedacht: de ene is de D7100-set, de A7-body en de x-e1 eruit en een (gebruikte) A7ii en x-ti kopen. Dan houd ik het bij 24 en 16 Mp aan sensoren, en heb ik fotospul dat zowel voor mijn "slow photography" als voor het gemakswerk net wat beter geschikt is. Bovendien kan ik mijn manual focus-spul met adapters beter kwijt op de x-t1 als op de x-e1. Maar ik moet wel elke keer kiezen tussen 2 bodies.

Optie twee is alles eruit en vervangen door een a7R2. Voor "slow photography" misschien wat overkill, gezien de kwaliteit van mijn oude glas t.o.v. die van de sensor. Maar de A7R2 is met een EF to E-mount autofocusadapter zowel te gebruiken als "comfort camera" met Canon EF(S) lenzen; naast een 42Mp fullframe camera heb ik dan een 15 Mp cropcamera voor (Canon) croplenzen, en ik kan naar believen croppen met ander glas.

Ik doe dat nu al een beetje met een Canon 28-105 3.5-4.5 usm-lens plus Commlite adapter, maar op de A7 is de af vrijwel non-existent, en het slurpt stroom. Echter, op de A72 en vooral de A7R2 schijnt de af een andere zaak te zijn - minstens vergelijkbaar met die op mijn x-e1, misschien wel iets meer. En reservebatterijen zijn makkelijk meegenomen.

In plaats van mijn 2 Fujinon-lenzen zou ik dan echter wel een paar vergelijkbare en compacte Canon (stm?)-lenzen moeten aanschaffen. Dus misschien is de route met een "gewone" A72 en een x-t1 toch de verstandigste. Hangt echter ook af van wat de consequenties voor de nabewerking zijn - vandaar mijn vraag.

Maar goed, dat laatste is eerder stof voor een nieuwe vraag. Voor nu ben ik vooral benieuwd of er iemand ervaring heeft met het bewerken in LR en PS van grote Mp-files (>40 Mb) op een krap bemeten systeem.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik zou eerst een andere camera kopen. Indien je dan tegen een performance probleem aan loopt, kun je altijd nog een nieuwe pc kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 08:53

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@bobcom Waarom doe je niet gewoon alles weg en koop je een X-T2?!? 1 systeem (lijkt me veel handiger), super kwaliteit, snelle AF, werkt prima met je MF lenzen, ook 24MP.

Het enige dat je dan inlevert is een klein stukje high ISO kwaliteit. Tja, om daar nou 2 systemen (met matig glas) voor te gaan kopen. Focus je dan liever op 1 systeem dat aan (bijna) al je eisen voldoet en koop daar knap glas voor. Goedkoper, handiger en minder keuze-stress: wat ga ik vandaag allemaal schieten en welke set kan ik dan het best meenemen?!?!?

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Gisteren even een paar A7R2-rawfiles gedownload en er wat mee gestoeid in LR, maar dat viel alleszins mee: merkte weinig verschil in responsetijd tussen een A7- en een A7R2-file. Mooie files ook: op 200% zien mijn A7- en D7100-files er altijd wat gruizig uit, maar hier was alles nog steeds glad. Food for thought!

@sys64738: X-T2 gaat het zeker niet worden: ik denk hoogstens over een X-T1 na om met mijn 2 Fujinon-lenzen een compacte set voor "gemaksfotografie" te hebben, voor uitstapjes en onderweg als fotografie niet het hoofddoel is. Snelle AF hoef ik niet: de X-E1 staat altijd op MF en om scherp te stellen druk ik het AF-knopje in. Dat kan ook met een Canon usm- of stm-lens op een A7R2, en een extra Canon-lens is een stuk voordeliger dan een extra Fuji-lens. Het enige verschil tussen een X-T1 en een A7R2 is dan nog zo'n 185 gram gewicht en iets meer dan een centimeter breedte.

Voor de rest fotografeer ik nog bijna net als vijftig jaar terug met mijn Zenith 3M. AF(-S) en TTL zijn handige extra's om de boel sneller scherp en goed belicht te krijgen, en de ontspanknop is om één foto te maken. De doka of het beeldscherm en het plaatje zelf zijn er om het moment (en het plezier) van fotograferen weer tot leven te wekken, en dat kan ook als het niet met de allerduurste, allerbeste en allerscherpste lens is gemaakt. Wat dat betreft kun je het monteren van oude niet super-de-luxe optieken op een A7R2 vergelijken met het toeren met een hele dure sportwagen: hij kan heel hard, maar als je het rustig aan doet kan je ook veel plezier hebben.

Maar goed, dat is buiten het bestek van mijn vraag. Ik denk dat mijn computers de bottleneck niet zullen zijn - eerder de overmaat toeters en bellen op de A7R2. Misschien proberen er eens eentje te huren om te kijken wat de beste weg is: A7mk2 plus X-T1 of A7R2

Pagina: 1