[Ubuntu] Logitech Marble Mouse configuratie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:19

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Op mijn oude vertrouwde ThinkPad T500 staat Ubuntu. Op het werk heb ik een Logitech Marble Mouse (icm met een ThinkPad X270 met Windows 10) en ik heb er voor thuis ook eentje op de kop getikt dus die wilde ik een beetje correct instellen in Ubuntu. Uiteraard kwam ik daarvoor uit bij /usr/share/X11/xorg.conf.d waar je dan een xx-marblemouse.conf bestandje moet maken met de juiste configuratie voor het ding.

Wat ik graag zou willen:

- linker en rechter muisknop van de MarbleMouse omdraaien, terwijl die van de touchpad en trackpoint normaal blijven.
- de kleine knopjes (standaard Back en Forward) ommappen naar scroll forward en scroll backward
- het linker kleine knopje de bal als scrolwiel laten gebruiken als die wordt vastgehouden

Dus eigenlijk zou de configuratie scriptje er zo uit moeten zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Section "InputClass"
    Identifier "Marble Mouse"
    MatchProduct "Logitech USB Trackball"
    MatchIsPointer "on"
    MatchDevicePath "/dev/input/event*"
    Driver "evdev"
    Option "SendCoreEvents" "true"

# Physical buttons are:
    # Big:   1 3
    # Small: 8 9

Option "Buttons"            "9"
    Option "ButtonMapping"      "3 2 1 8 9 6 7 4 5"
    Option "EmulateWheel"       "true"
    Option "EmulateWheelButton" "8"

EndSection

Je wisselt dan de linker en rechter muisknop om (knoppen 1 en 3), zet knop 8 op "vooruit scrollen", knop 9 op "terug scrollen", en tegelijkertijd definieer je knop 8 voor het imiteren van een scrolwiel.

Werkt niet.

Links en rechts worden niet omgedraaid... Met een enkele klik op de kleine knopjes voor- danwel achteruit scrollen werkt wel, maar scrollen met knop 8 + trekbal werkt niet.

Na wat debuggen ben ik erachter gekomen dat wanneer je een van de knoppen op posities 4 of 5 zet (vooruit en achteruit scrollen), de bijbehorende scrollrichting van de wheel emulation niet werkt. Ik heb bijvoorbeeld ook "3 8 1 4 9 6 7 2 5" geprobeerd, dan kan je met de wiel-emulatie wel naar beneden scrollen maar niet omhoog (en kan je door op knopje 9 te drukken een klein stukje omhoog scrollen). Dus ik vermoed dat die verschillende manieren om te scrollen elkaar in de weg zitten?

Uiteindelijk heb ik het maar zo gedaan: "3 8 1 4 5 6 7 9 2"

Nu werkt scrollen met knop 8 + trekbal in ieder geval. Maar het is toch niet helemaal wat ik ervan zou willen. En op de een of andere manier werkt knop 9 toch niet als back button ondanks dat die op positie 8 is gezet. Dat is op zich niet erg, maar wel vreemd...

En dan komt er dus ook nog bij dat het niet uitmaakt of ik "1 x 3 x x x x x x x" erin zet of "3 x 1 x x x x x x x", die instelling voor de linker- en rechtermuisknop worden simpelweg genegeerd en de instelling vanuit de muis-instellingen van Ubuntu worden aangehouden. Dus moet ik die op "knoppen omwisselen" zetten om de knoppen op de Marble Mouse goed te krijgen - maar dan zijn de knoppen van het touchpad en trackpoint dus ook omgewisseld en die wil ik juist "normaal" houden.

Any genious ideas?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Configuratie als dit hoort in principe niet in /usr/share/X11/xorg.conf.d, maar in /etc/X11/xorg.conf.d (map moet je aanmaken). Het is nu mogelijk dat als je X verwijdert of een update krijgt, je aangepaste config verliest.

Dat terzijde, ik kan met Xfce per muis aangeven of deze links of rechtshandig is. Dat wordt niet door een xorg.conf geregeld. Ga dus eens in je GUI settings kijken wat je daar kan regelen. Ik geloof namelijk niet dat het met Gnome of Unity niet mogelijk is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

18327

Met mijn Gnome DE onder Arch kan ik alleen een instelling terugvinden waarmee je de primaire muisknop omdraait. De rest van Albantars wenslijstje kan ik niet vinden. FWIW, dat menu zit bij Settings --> Devices --> Mouse & Touchpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 5 november 2017 @ 12:35:
Configuratie als dit hoort in principe niet in /usr/share/X11/xorg.conf.d, maar in /etc/X11/xorg.conf.d (map moet je aanmaken).
Denk dat je dit bedoelde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
18327 schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:39:
Met mijn Gnome DE onder Arch kan ik alleen een instelling terugvinden waarmee je de primaire muisknop omdraait. De rest van Albantars wenslijstje kan ik niet vinden. FWIW, dat menu zit bij Settings --> Devices --> Mouse & Touchpad.
Klopt, die is zeer gelimiteerd helaas. En overridet kennelijk de xorg.conf waardoor je zo te zien niet van één muis de linker en rechter muisknop kunt omwisselen... Het is alles of niets.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

18327

De Arch wiki heeft veel info over deze specifieke muis, kun je er iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:42

TommieW

Numa numa.

Ook wellicht relevant: recentere Ubuntu versies gebruiken Wayland in plaats van X.org by default. Configuratie van je inputapparaten doe je via libinput (zoals je nu doet).

Het configureren van libinput onder Wayland gaat via je desktop environment. Configuratie van libinput in combinatie met X.org gaat via de configuratiebestanden die je noemt.

Dus wellicht is het wel handig om te vermelden of je X.org of Wayland gebruikt.

Bron.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

spone schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:42:
[...]

Denk dat je dit bedoelde :)
Nee, je moet de TS lezen:
Mx. Alba schreef op zondag 5 november 2017 @ 11:43:
Uiteraard kwam ik daarvoor uit bij /usr/share/X11/xorg.conf.d waar je dan een xx-marblemouse.conf bestandje moet maken met de juiste configuratie voor het ding.
Als Gnome niet per input device de knoppen om kan draaien, is het wellicht tijd om een andere DE te kiezen. Zoals ik zei, Xfce kan 't wel.

@TommieW, welke Ubuntu releases naast 17.10 gebruikt Wayland als standaard? Dacht niet dat 17.04 dat al deed, maar kan 't mis hebben, gebruik immers geen Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
TommieW schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:56:
Ook wellicht relevant: recentere Ubuntu versies gebruiken Wayland in plaats van X.org by default. Configuratie van je inputapparaten doe je via libinput (zoals je nu doet).

Het configureren van libinput onder Wayland gaat via je desktop environment. Configuratie van libinput in combinatie met X.org gaat via de configuratiebestanden die je noemt.

Dus wellicht is het wel handig om te vermelden of je X.org of Wayland gebruikt.

Bron.
Ik gebruik gewoon de standaard Ubuntu 17.04. Aangezien de x.org configuratie wel enige invloed heeft, neem ik aan dat die dus x.org gebruikt. Toch? :)
Hero of Time schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:09:
Als Gnome niet per input device de knoppen om kan draaien, is het wellicht tijd om een andere DE te kiezen. Zoals ik zei, Xfce kan 't wel.
Nou ja dan moet ik maar de muisinstelling wijzigen als ik omschakel tussen touchpad/trackpoint en trackball. Onhandig maar kan niet anders.

Elke andere wijziging die ik in de knoppenvolgorde maak wordt ook netjes correct opgepakt als ik het in "xev -event mouse" test - behalve de knop 1 en 3, die worden kennelijk door de grafische interface "gehijacked". Want als ik in de instellingen van Ubuntu aangeef dat de knoppen om moeten draaien, draait het resultaat in xev ook meteen om.

Toch wel vreemd eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Grrrrr, had ik het dus een beetje redelijk voor elkaar onder 17.04, besluit ik om te upgraden naar 17.10...

Die gebruikt dus Wayland.

Met xinput heb ik de knoppen wel kunnen aanpassen, maar het scrollen krijg ik niet voor elkaar.

xinput --list geeft geen namen van individuele input devices, maar alleen een "xwayland-pointer" en een "xwayland-relative-pointer" en als ik daar knoppenvolgorde aanpas dan geldt dat voor alle pointer devices, dus nog steeds niet individueel de linker en rechter knop om te wisselen helaas... Maar daarnaast, heb ik dus wel dit gevonden: http://www.russet.org.uk/blog/3181?kblog-transclude=2 maar die is niet toe te passen omdat er geen "Logitech USB Trackball" bestaat maar alleen die "wayland pointer".

Grrrrrrrr

En heel leuk dat "configuratie in Wayland gaat via je desktop environment" maar dat is veel te basic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Xserver is ook nog gewoon beschikbaar. Moet je apart kiezen bij het inlogscherm. Je kan ook Wayland proberen eraf te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenziefrenz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-04 10:51
@Mx. Alba Die opties bestaan niet meer. Zie mijn blogpost hier: https://fransdejonge.com/...rking-on-libinput-update/

Wat je wilt is dus:
code:
1
2
        Option          "ScrollMethod" "button"
        Option          "ScrollButton" "8"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Helaesch, dat werkt ook niet. Hij kent de properties ScrollMethod en ScrollButton niet. :(

• Frenziefrenz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-04 10:51
Hm, vreemd. Ik dacht dat Wayland ook libinput gebruikt maar je zal 't wel via andere wegen moeten instellen dan? Maar in ieder geval zou de configuratie uit de OP afaik niet moeten werken op *buntu 17.04 en 17.10, ook zonder Wayland. Misschien dat 17.04 net te oud is. :)

Eens kijken of ik m'n eigen Marble Mouse kan vinden; nu ben ik ergens wel nieuwsgierig. Volgens de Arch Wiki moet je Cinnamon of KDE gebruiken om ook maar iets van opties te hebben. Wat een @#$%#$%. :(

Maarruh, mocht je de standaard-Ubuntu 17.10 UX fijn vinden, kun je Wayland dan niet uitschakelen als het niet mee wil werken? Eerste zoekresultaat.

Edit (2017-11-17): @Mx. Alba Ik bedenk me net dat zoiets misschien ook voor de muis kan werken als Wayland echt in de weg zit. 't is m.i. gewoonlijk vooral interessant voor laptoptoetsenborden. Dat is met http://tjjr.fi/sw/python-uinput

Edit 2: en zie, er is nog meer in die trant waar ik nog nooit van had gehoord https://github.com/philipl/evdevremapkeys
The remapping of input key events is an problem, and one that has been solved at many levels over the years. On a traditional X11 desktop, the usual way to do this is with xbindkeys; it's simple and effective and you shouldn't try and write something different.

However, with the shift to Wayland, we have a problem. Wayland obviously isn't X11 so any X11 based remapping utility isn't going to work. Wayland compositors typically use libinput to manage input events, but while libinput supports remapping conceptually, it does not expose any mechanism to configure it. This is left as an exercise to the compositor and neither Weston nor Mutter expose remapping.

So where does this leave us? If we are to provide a remapping mechanism that is not dependent on the compositor, it must run below libinput, which means it must work with the linux input subsystem. And so, here we are.

[ Voor 51% gewijzigd door Frenziefrenz op 17-11-2017 12:05 . Reden: Toevoeging over uinput. ]

Pagina: 1