Computer valt uit tijdens het gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-09 20:50
Mijn vraag

Sinds kort heb ik het probleem dat mijn computer op een willekeurig moment uitvalt tijdens het gamen. Voorheen kon ik alle games prima draaien (60 fps op high - ultra settings bij de meeste games, uitzonderingen daargelaten.) en nu ineens heb ik dit probleem. Het probleem begon bij één game (UT4 pre-alpha) en inmiddels heb ik het probleem al met een paar games gehad.

Het probleem treedt zich meestal na 5 - 10 minuten op, maar in sommige gevallen kan ik UT4 20 minuten lang spelen voordat mijn PC uitvalt. AC Unity heb ik ook zo'n 15 - 30 minuten gespeeld zonder dat mijn computer uitviel, maar nadat ik de graphics instellingen had gewijzigd en de game herstartte viel die ineens wel uit.

Dit probleem heb ik vreemd genoeg niet als ik 8 uur lang achter de computer zit zonder te gamen. En het gebeurt ook niet bij alle games.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Besturingssysteem: Windows 10 Home
Games waarbij ik het probleem heb: UT4 pre-alpha, AC Unity en Splintercell Blacklist.
Games waarbij ik het probleem niet heb: Mass Effect 2, Mass Effect 1, Lego Racers 2 en Medal of Honor Warfighter

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Verschillende games spelen en testen of mijn computer uitvalt.
Ik heb Mass Effect 2 zo'n 2 uur kunnen spelen zonder dat mijn computer uitviel, dat is dan wel een minder zware game, maar het zegt wel wat.

AC Unity werkte ook wel een tijdje (heb niet getest hoe lang) en op het moment dat ik de graphics instellingen veranderde en de game opnieuw opstartte viel mijn computer uit en vlak daarna startte hij weer op. In het geval van UT4 pre-alpha start mijn computer niet uit zichzelf direct opnieuw op nadat hij uit is gevallen. Bij Splintercell Blacklist startte mijn computer wel opnieuw op.

- Ik heb Lego Racers 2 met mijn iGPU gespeeld en mijn computer viel daarna niet uit. Ik ga straks testen of mijn PC uitvalt als ik die game speel met mijn externe videokaart, ik verwacht van niet.

Misschien kan ik met beide kaarten nog een paar browsergames testen.

- Een andere voeding gebruiken heb ik nog niet geprobeerd. Ik kan misschien regelen dat ik van iemand een voeding mag lenen om te testen of die geen problemen geeft, maar ik weet niet zeker of dat mag. Het kost wel geld om een nieuwe voeding te bestellen, dus ik wil eerst kijken of er een andere oplossing is.

Update: Ik heb dit probleem ook bij Star Wars Battlefront (2015) en nadat het probleem optrad gebruikte Windows een soort tool om mijn harde schijf te repareren, althans, dat stond er. Dit kan komen doordat ik de game opnieuw aan het installeren was, en ik speelde hem toen hij nog in het installatieproces was (dat kan met deze game prima, ik speelde een soort extra missie.). Maar ik heb ook al eerder meegemaakt dat Windows mijn harde schijf repareerde vlak nadat mijn computer uitviel tijdens het gamen en dat was bij een andere game die al volledig geïnstallleerd was.

Recente wijzigingen aan mijn systeem:
- Een paar driver updates van mijn videokaart.
- Ik heb Ubuntu 16.0.4 naast Windows geïnstalleerd in een dual boot configuratie. Alles werkt daar naar behoren, geen problemen. Ik betwijfel dat dit het probleem kan zijn, maar het is wel toeval dat ik in dezelfde maand waarin ik Ubuntu installeerde dit probleem kreeg.

Ik heb niet geprobeerd te gamen op Ubuntu en ik gebruik liever gewoon Windows daarvoor. Ik denk niet dat gamen op Ubuntu geen problemen zal veroorzaken.

- Vervanging van een (oude) defecte hifi versterker. Ik heb mijn hifi speakers al eerder met een andere versterker gebruikt en dat gaf toen geen problemen. (De hifi set is op mijn PC aangesloten via een optische kabel, voorheen gebruikte ik een analoge kabel.)
Het is onwaarschijnlijk dat dit de oorzaak is, maar het kan wel zijn dat de versterker misschien een probleem met mijn stopcontact veroorzaakt. Ik heb mijn computer gisteren al los in het stopcontact gedaan (uit de verlengsnoer) en dat loste het probleem niet op.

[ Voor 25% gewijzigd door Tech_SSD op 20-05-2023 00:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:17
Het uitvallen van een computer heeft 2 hoofd oorzaken:
- temperatuur (processor of videokaart)
- voeding

De eerste kan je eenvoudig testen door met software de temperatuur in het oog te houden. Eventueel de kast stofvrij maken, fans nakijken en/of extra fans plaatsen.
De tweede is eenvoudig te testen door hem te vervangen, maar dan moet je idd een vervangend exemplaar regelen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:46

FlyEragon

Alien Monkeys

Klinkt als voeding. Probeer eens iets als 3d mark (wel recente versie) of een andere zware benchmark (gpu+cpu) tooltje. Die halen vaak het onderste uit de kan, en zou dus vrij snel de boel moeten laten crashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Malantur schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 23:34:
Het uitvallen van een computer heeft 2 hoofd oorzaken:
- temperatuur (processor of videokaart)
- voeding

De eerste kan je eenvoudig testen door met software de temperatuur in het oog te houden. Eventueel de kast stofvrij maken, fans nakijken en/of extra fans plaatsen.
De tweede is eenvoudig te testen door hem te vervangen, maar dan moet je idd een vervangend exemplaar regelen.
Ik heb al getest welke temperatuur mijn computer behaald bij het spelen van UT4. Ik zag dat de temperatuur van mijn CPU en GPU allebei rond de 70 graden waren, ongeveer 1 minuut voordat mijn PC afsloot. De gemiddelde temperatuur was zo'n 60 - 65 graden.

Ik zat ook al te denken om mijn kast stofvrij te maken, dat ga ik morgen dus doen. Aangezien mijn computer niet te warm wordt kan ik er vanuit gaan dat er niks aan mijn fans mankeert.

Dan kan ik nu nog even 3dmark draaien.

Als ik geen enkele oplossing kan vinden zal ik wel moeten kijken of ik tijdelijk een vervangende voeding kan regelen om te testen of dat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
FlyEragon schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 23:40:
Klinkt als voeding. Probeer eens iets als 3d mark (wel recente versie) of een andere zware benchmark (gpu+cpu) tooltje. Die halen vaak het onderste uit de kan, en zou dus vrij snel de boel moeten laten crashen.
Ik heb 3Dmark gedraaid en mijn computer viel niet uit ofzo, hij bleef aan en ik heb verder geen problemen aangetroffen tijdens het draaien van de test.

Hmm...

[ Voor 98% gewijzigd door Tech_SSD op 05-11-2017 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Update: Ik heb furmark GPU stresstest gedraaid en mijn computer viel uit. Zou dit betekenen dat mijn videokaart gedeeltelijk defect is? (De temperatuur van mijn videokaart was rond de 68 graden voordat mijn PC uit viel.)

Aangezien dit onder garantie valt mag ik hopen dat ik gratis een nieuwe GPU krijg of hem gratis mag laten repareren.

In mijn Windows logboeken vond ik deze foutmelding nadat mijn PC tijdens de GPU stresstest opnieuw opstartte:
In de machtigingsinstellingen toepassingsspecifiek wordt de machtiging Activeren niet verleend aan Lokaal voor de COM-servertoepassing met CLSID
{8D8F4F83-3594-4F07-8369-FC3C3CAE4919}
en APPID
{F72671A9-012C-4725-9D2F-2A4D32D65169}
aan de gebruiker NT AUTHORITY\SYSTEM SID (S-1-5-18) met het adres LocalHost (via LRPC) die wordt uitgevoerd in de toepassingscontainer Niet beschikbaar SID (Niet beschikbaar). Deze beveiligingsmachtiging kan worden gewijzigd met het beheerprogramma van Component Services.
(Er staat "Fout" en de bron is "DistributedCom". Bij Taakcategorie staat "geen".)

Tijdens het draaien van 3Dmark valt mijn computer overigens niet uit, dus het is twijfelachtig of er iets mis is met mijn GPU. Furmark is veel zwaarder dan 3Dmark en volgens het internet zo zwaar dat geen enkele game vergelijkbaar is.

Ik heb Prime95 gedraaid en mijn processor is goed uit de test gekomen, hij is op geen enkele manier defect of beschadigt of wat dan ook.
Daarnaast heb ik ook Memtest86 gedraaid en die keurde mijn RAM geheugen goed, daar is dus niks mis mee.

[ Voor 22% gewijzigd door Tech_SSD op 05-11-2017 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:17
Temperaturen zijn normaal, ik zou mijn pijlen toch weer richten op de voeding.
Dus Prime95 is oke, 3D mark ook en furmark niet? Draai dan eens prime95 en 3D mark tegelijk om je voeding te belasten.
Of OCCT heeft ook een CPU+GPU stress test om je voeding te testen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Malantur schreef op zondag 5 november 2017 @ 23:37:
Temperaturen zijn normaal, ik zou mijn pijlen toch weer richten op de voeding.
Dus Prime95 is oke, 3D mark ook en furmark niet? Draai dan eens prime95 en 3D mark tegelijk om je voeding te belasten.
Of OCCT heeft ook een CPU+GPU stress test om je voeding te testen.
Ik heb beide testen tegelijk gedraaid en mijn PC viel niet uit.

Ik heb recentelijk twee nieuwe Nvidia drivers opgehaald en rond de tijd waarin ik die drivers installeerde kreeg ik het probleem. Ik ga nu kijken of ik het op kan lossen door de oudere drivers te herinstalleren.

[ Voor 20% gewijzigd door Tech_SSD op 06-11-2017 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Update: Ik heb de oudere drivers weer geïnstalleerd en ik heb het probleem nog steeds. Vreemd, wat zou er dan toch aan de hand kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pray2win
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-07 16:21

pray2win

Hallo? staat dit ding aan?

Mijn moederbord zijn instellingen waren om af te sluiten bij 70 graden. dat haalde ik heel af en toe.

Ik heb het bidden opgegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grim
  • Laatst online: 19-01-2024
Tech_SSD schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:48:
Update: Ik heb de oudere drivers weer geïnstalleerd en ik heb het probleem nog steeds. Vreemd, wat zou er dan toch aan de hand kunnen zijn?
Geen leuk onderdeel om te moeten vervangen want je kan niet zonder maar alles wijst erop dat het de voeding is. Crasht op zowel oude als nieuwe drivers onder heavy load met CPU/GPU op een normale temperatuur.

Ik had een gelijkaardig probleem +-6 maanden geleden. Voeding opgestuurd (er stond 5 jaar garantie op) en een nieuwe terug gestuurd gekregen. Alles werkte weer normaal met de nieuwe voeding.

Steam: Grim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Grim schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:54:
[...]

[...]

Geen leuk onderdeel om te moeten vervangen want je kan niet zonder maar alles wijst erop dat het de voeding is. Crasht op zowel oude als nieuwe drivers onder heavy load met CPU/GPU op een normale temperatuur.

Ik had een gelijkaardig probleem +-6 maanden geleden. Voeding opgestuurd (er stond 5 jaar garantie op) en een nieuwe terug gestuurd gekregen. Alles werkte weer normaal met de nieuwe voeding.
Zou mijn PC beschadigd kunnen raken als ik hem nog een paar dagen tot een week met deze voeding gebruik (als hij kapot is)?

Ik heb de afgelopen dagen trouwens soms ook last van kortdurende lagg als ik zwaar multitask. Mijn RAM gebruik zit met mijn multitasking vaak rond de 70 - 80%; maar voorheen ging het allemaal wel prima.

Ik las hier dat een kapotte voeding ervoor kan zorgen dat je soms te maken krijgt met vreemde haperingen. En ik moet zeggen dat ik dat sinds 1 á 2 weken wel heb. Het lukt nog wel om mijn computer normaal te gebruiken, maar ik had dit voorheen nooit. Ik was sowieso al van plan om te upgraden naar 16GB RAM, maar ik denk dat ik eerst nog even wacht totdat de prijzen omlaag gaan, aangezien dat vorig jaar misschien gebeurt. Aan mijn i5 6500 ligt dit sowieso niet, want het percentage wat ik van mijn CPU gebruik is altijd tijdens zo'n multitasking sessie sowieso onder de 50%, eigenlijk bijna altijd onder de 30%, terwijl ik soms wel 6 - 7GB RAM verbruik.

Ik moet iig geen risico lopen dat mijn componenten kapot gaan. Zou je me dan adviseren om deze computer absoluut niet te gebruiken om geen risico te lopen, of is er eigenlijk maar een kleine kans dat mijn mogelijk halfdefecte voeding mijn andere onderdelen beschadigt?

Het vreemde is gewoon dat ik Mass Effect 2 wel uren lang kan spelen zonder problemen.

Ik ga kijken of ik een echte voeding stresstest kan vinden.

Edit: Ik kreeg net dus lagg en mijn CPU werd 100% belast terwijl de taken die ik uitvoerde daar niet zwaar genoeg voor zijn. Ik heb de laatste tijd soms zelfs dat mijn CPU 100% wordt belast als ik alleen maar een paar programma's gebruik. Dan is er toch iets vreemds aan de hand, kan een defecte voeding dit ook veroorzaken, of zou je haast denken dat mijn processor defect is geraakt?

[ Voor 8% gewijzigd door Tech_SSD op 07-11-2017 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grim
  • Laatst online: 19-01-2024
Uiteraard kan een defecte voeding ook de rest van de onderdelen kapot maken. Je CPU/GPU/alles is afhankelijk van een goede stroomvoorziening. Als de voeding kapot is en niet meer mooi gelijke stroom geeft maar pieken stroom naar je onderdelen gaat sturen kunnen die uiteraard ook kapot gaan.

Bij mij was alles ok tijdens normaal gebruik en viel mijn PC ook enkel uit bij hoge CPU/GPU load. Bij het ene spel niet, bij het andere spel af en toe. Wanneer ik BOINC draaide en mijn CPU en GPU volledig liet gebruiken was het een kwestie van seconden voor de PC herstart werd.

Ik ken zelf amper iets van voedingen en kan enkel zeggen wat er in mijn geval gebeurde en wat ik gedaan heb. Ja, je loopt kans dat je andere onderdelen kapot gaan maar ik weet niet wat de kans is dat dat effectief gaat gebeuren.

Steam: Grim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Grim schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 19:01:
Uiteraard kan een defecte voeding ook de rest van de onderdelen kapot maken. Je CPU/GPU/alles is afhankelijk van een goede stroomvoorziening. Als de voeding kapot is en niet meer mooi gelijke stroom geeft maar pieken stroom naar je onderdelen gaat sturen kunnen die uiteraard ook kapot gaan.

Bij mij was alles ok tijdens normaal gebruik en viel mijn PC ook enkel uit bij hoge CPU/GPU load. Bij het ene spel niet, bij het andere spel af en toe. Wanneer ik BOINC draaide en mijn CPU en GPU volledig liet gebruiken was het een kwestie van seconden voor de PC herstart werd.

Ik ken zelf amper iets van voedingen en kan enkel zeggen wat er in mijn geval gebeurde en wat ik gedaan heb. Ja, je loopt kans dat je andere onderdelen kapot gaan maar ik weet niet wat de kans is dat dat effectief gaat gebeuren.
Er is niet eens een garantie dat mijn voeding defect is. Misschien is het alleen een softwarematig probleem.

Ik kan eigenlijk geen vervangende voeding regelen, dan zou ik echt een nieuwe moeten bestellen, of hem terug moeten sturen terwijl hij misschien niet defect is.

Kan iemand die meer verstand van voedingen heeft mij vertellen hoe groot de kans dat ik mijn componenten bij dit probleem beschadig kan zijn?

Dit zijn mijn HWmonitor resultaten: Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/kHDy3G/hwmonitor_results_1.png
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/b7z5iG/hwmonitor_results_2.png

Ik heb verder geen idee hoe het zit met die voltages of hoeveel volt normaal is. Is dit een normaal resultaat, en moet ik nog meer doen dan dit, zoals een zware benchmark draaien?

PS: Op het internet staat ook dat die vreemde lagg waar ik soms mee te maken heb ook door een beschadigde voeding kan komen.

[ Voor 24% gewijzigd door Tech_SSD op 07-11-2017 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 17:04
Als je CPU weer 100% in beslag neemt, kijk dan eens naar welk proces dit is.
Hier kan je dan sneller zien wat de oorzaak is.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Wylana schreef op woensdag 8 november 2017 @ 12:26:
Als je CPU weer 100% in beslag neemt, kijk dan eens naar welk proces dit is.
Hier kan je dan sneller zien wat de oorzaak is.
Hij wordt 100% belast als ik AC Unity opstart. Mijn computer valt nu zelfs uit als ik bij het laadscherm ben.

Recentelijk speelde ik AC Unity en toen veranderde ik de graphics instellingen van medium naar hoog en nadat ik de game opnieuw opstartte viel mijn PC ineens uit. Toen ik de instellingen net op hoog had gezet haalde ik rond de 53fps.

Ik zal het nu nog met andere games testen.

Eerder kwam die 100% CPU belasting volgens mij doordat ik een stresstest draaide. Vlak daarna bleef mijn CPU's belasting nog rond de 100% hangen. En mijn CPU wordt soms ook 100% belast als ik mijn PC opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Update: Gister had ik last van willekeurige advertenties die in mijn browser verschenen. Er werden ongevraagd aparte tabbladen met reclame geopend. Toen had ik maar besloten een opstartscan aan te zetten en hem de dag daarop uit te voeren.

Vanmiddag heb ik die opstartscan gedraaid en vervolgens vond Avast een Trojan horse genaamd INI:Shortcut-inf. Daarna heb ik nog Adwcleaner en Malwarebytes Antimalware + Superantispyware gedraaid. Er was verder geen andere malware op mijn PC aangetroffen, op die trojan horse na. Ik heb ook nog CCleaner gedraaid en mijn register gecleand + Advanced Systemcare 11 Pro gebruikt om mijn Windows te repareren en mijn C: schijf op problemen te testen. Als het goed is moeten er van de trojan geen overgebleven sporen meer zijn. Hij heeft niet echt merkbare schade aangericht, op het probleem dat mijn PC soms laggde na. Dat probleem is nu opgelost.

Wel is er een lokaal bestand van Assassin's Creed 2 gewist. Toen ik de game opstartte kreeg ik de vraag of ik het cloud-bestand of het lokale bestand wou gebruiken, en toen koos ik voor het lokale bestand omdat die volgens Uplay recenter was. Achteraf was mijn opgeslagen spelbestand gewist. Voor de rest ben ik - zo ver ik weet - geen bestanden kwijtgeraakt en ik ben ook niet gehackt ofzo.

Eigenlijk blijven er dus drie opties over:
- Mijn videokaart is defect (onwaarschijnlijk)
- Mijn voeding is gedeeltelijk defect (waarschijnlijk)
- Het is een softwarematig probleem (mogelijk)

Is het mogelijk om mijn voeding te testen zonder voedingstester of tweede voeding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tech_SSD
Update: Het probleem is inmiddels opgelost. Ruim een week geleden raakte mijn voeding volledig defect (mijn computer startte niet meer op) en toen wist ik dus zeker dat dat de oorzaak van het probleem was. Inmiddels heb ik de voeding omgeruild voor een nieuwe, hij viel nog onder garantie. De nieuwe voeding is al binnen en ik kan nu gewoon alles weer doen op de computer, inclusief zware games draaien.

Het topic kan dus ook op slot.

[ Voor 3% gewijzigd door Tech_SSD op 28-11-2017 23:56 ]

Pagina: 1