Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:00
Mijn vraag
In een espressomachine die ik heb gekregen, werkt de pomp niet goed. Als de pomp moet inschakelen, hoor ik alleen een zacht gezoem bij de pomp vandaan komen, maar pompen... ho maar.
De pomp loopt op 230V, en krijgt dat ook.
Mijn vermoeden is dat ergens op de PCB ergens een component stuk is, en bij het volgen van de 'lijntjes' kom ik al snel een triac/triode tegen. helaas staat in de service manual geen parts-list of elektronisch diagram :(

Mijn Chinese componenten-tester herkent het ding niet, dus ik ben op internet gaan zoeken of ik deze component met een multimeter kan testen...

De triac is een ST BTA24 (datasheet) Met 2 anodes (A1 en A2) en 1 gate (G)

Nu vond ik op de interwebs een handleiding voor testen van een triac met een multimeter in Ohm-stand.
test1: - op A1, + op A2 moet hoge weerstand geven
test2: nu even G en A2 verbinden. De weerstand moet dan omlaag gaan (15-60Ohm), en daarna laag blijven, ook als je de verbinding met de gate weghaalt.
test3: hetzelfde als bij 1 en 2, maar dan met de + op A1 en de - op A2

Mijn uitkomsten
test1: 7 MOhm (lijkt mij hoog genoeg, loopt wel steeds een beetje verder op... nu al bijna 10Mohm)
test2: weerstand zakt naar 6Ohm, maar zodra ik de verbinding tussen G en A2 loslaat, krijg ik even (een seconde ofzo) OL (open lead), en daarna gaat hij weer terug naar de enorm hoge weerstand van test1.
test3: zelfde resultaten als bij 1 en 2

Mijn vragen:
1. Is de test hierboven inderdaad hoe je een triac/triode kunt testen?
2. Is dit ding nou stuk, of niet? Of kan ik dat helemaal nog niet zeggen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
ADM02-multimeter
BTA24 triac

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
gemeten, maar ik snap de uitkomst niet }:O

Ik kom er even niet uit.. dus ik hoop dat iemand mij de juiste richting op kan sturen (en/of een PCB diagram heeft voor een Saeco Xsmall espresso apparaat ;-) )

Beste antwoord (via breew op 04-11-2017 22:56)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:26
Die test is niet perfect.
De weerstand moet dan omlaag gaan (15-60Ohm), en daarna laag blijven, ook als je de verbinding met de gate weghaalt.
Een triac die aan is, blijft aan - totdat de stroom van A1 naar A2 onder een bepaalde treshold komt.

Als je multimeter dus weerstand meet door ten minste de treshold-stroom door de triac te jagen, dan zou de weerstand laag moeten blijven, ook als je het contact met de gate verbreekt. Ik denk dat dat echter niet het geval is, dus dan zou het normaal zijn dat de triac weer uit gaat. Test biedt dus geen zekerheid. Je zou met een grotere stroom moeten testen, of moeten checken (met een tweede multimeter) wat de test-stroom van de eerste multimeter is (maar het lijkt me sterk dat het voldoende zou zijn).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat doet de pomp als je die direct op de juiste spanning (230V?) aansluit? Een kapotte pomp (gescheurd membraam wellicht) lijkt mij veel plausibeler dan een defecte triac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Pomp in espressoapparaat is gewoon slijtage-onderdeel dat iedere paar jaar vervangen moet worden. Productiwdatum staat meestal op de pomp. Hoe oud is die?

Nieuwe Ulka pomp kost je 20-30 euro.

[ Voor 18% gewijzigd door Sethro op 04-11-2017 22:38 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:26
Die test is niet perfect.
De weerstand moet dan omlaag gaan (15-60Ohm), en daarna laag blijven, ook als je de verbinding met de gate weghaalt.
Een triac die aan is, blijft aan - totdat de stroom van A1 naar A2 onder een bepaalde treshold komt.

Als je multimeter dus weerstand meet door ten minste de treshold-stroom door de triac te jagen, dan zou de weerstand laag moeten blijven, ook als je het contact met de gate verbreekt. Ik denk dat dat echter niet het geval is, dus dan zou het normaal zijn dat de triac weer uit gaat. Test biedt dus geen zekerheid. Je zou met een grotere stroom moeten testen, of moeten checken (met een tweede multimeter) wat de test-stroom van de eerste multimeter is (maar het lijkt me sterk dat het voldoende zou zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Hey, je pomp is kapot. Ik repareer die dingen bijna dagelijks. Nieuw pompje erin en je kunt weer verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:47

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gezien dat ding amper wat kost gewoon 1 bestellen en plaatsen als je het vermoeden hebt dat het daaraan ligt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Dank @Tom-Z , voor je uitleg over de test. Ik markeer deze als 'beste antwoord', omdat het nou ja.. het besta antwoord op mijn vraag is.

@TommyboyNL , @Sethro, @M!chel en @memphis: Ik ga er vanuit dat jullie gelijk zullen krijgen ;-)
Het apparaat is een 'afdankertje' waar ik verder ook weinig interesse in heb; behalve dan als leerobject.
Ik wilde eigenlijk uitsluiten dat er iets anders aan de hand kan zijn dan een defecte pomp.
Ik zal, zoals @TommyboyNL aangeeft, de pomp eens aansluiten op 230V (zodra ik heb bedacht hoe/of ik dat veilig kan doen), en kijken wat er gebeurt.
Een nieuwe pomp kost inderdaad €25 (Ulka ep5gw), dus dat is overkomelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat voor machine is het eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Sethro schreef op zondag 5 november 2017 @ 07:54:
Wat voor machine is het eigenlijk?
Saeco Xsmall Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Vandaag, na de pomp nog 1x helemaal uit elkaar gehaald en gereinigd te hebben, toch maar de handdoek in de ring gegooid en een nieuwe pomp besteld. Incl. BTW en verzendkosten was dit €19...

Dubbele gevoelens, want ik weet nog steeds niet wat er nu mis is met de pomp. Dat steekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radioavalon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-04-2022
Vraagje voor M!chel, ook voor de rest.

Heb hier een delonghi waarvan ik de triac verdenk van de storing in mijn machine.
Op het voedingsbord zit de btb16-700bw deze geeft op de buitenste pinningen 220v.
Geen spanning op verw element, motor, clixon, machine gaat niet aan.
Zijn mijn verdenkingen van de triac terecht?

Gr Ron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:47

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ook voor jou is mijn antwoord simpel, als je de triac verdenkt gewoon een nieuwe halen, kost nog geen euro.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:04

SA007

Moderator Tweaking
En een topic overnemen over een compleet andere apparaat met een ander probleem is ook niet de bedoeling.

Je kan beter een nieuw topic openen voor een nieuw probleem.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.