Fotoboek met foto's van iemand anders ontvangen (privacy)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepyhead
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:50

Sleepyhead

Sleepy as always....

Topicstarter
Als dit niet het goede forum is mag hij verplaatst worden...

Toen ik vandaag mijn fotoboek ontving schrok ik nogal.
De kaft zag er goed uit alleen toen ik hem opende zaten niet mijn foto's er in maar van iemand anders!

Natuurlijk gelijk met de klantenservice gebeld en daar werd het afgedaan als een vervelend probleem.
Ik kon het fotoboek opsturen en dan gingen ze kijken of mijn klacht terrecht was en zou ik een nieuw fotoboek ontvangen.

Echter voor mijn gevoel gaat dit verder dan een klein probleempje...
Ik heb foto's van iemand anders gezien en andere mensen mogelijk mijn foto's.
Dit is voor mijn gevoel inbreuk op mijn privacy!

Wat kan ik hier aan doen?
Moet ik dit ergens melden, of moet het bedrijf dit ergens melden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:05

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Gewoon bij het bedrijf melden, en het fotoboek terugsturen.
Het kan ook gewoon een enkel incidentje zijn waarbij persoon A en B door elkaar zijn geraakt.

Ik zou er geen probleem van maken....
Slordig is het wel, maar voor het bedrijf meteen een leermomentje.

En dat het een grote privacyschending is dat iemand jouw foto's gezien heeft? Mwah, zal wel meevallen, of zet je in de beschrijvingen al je persoonlijke details soms? Diegene die jouw boek heeft, zal jou ook gewoon als een onbekende zien, en het boek direct dichtklappen en terug sturen.

[ Voor 50% gewijzigd door AW_Bos op 04-11-2017 19:53 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:21
AW_Bos schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 19:50:
Het kan ook gewoon een enkel incidentje zijn waarbij persoon A en B door elkaar zijn geraakt.

Ik zou er geen probleem van maken....
Slordig is het wel, maar voor het bedrijf meteen een leermomentje.
Met dit.

Behalve als het om bijvoorbeeld naakt foto's zou gaan, dan zou ik er wel een mega probleem van maken en zorgen dat ze met gigantische spoed er achter aan gaan. Maar met gewone foto's gewoon de procedure ingaan. Uiteraard allemaal op hun kosten.

Mochten er naakt foto's lekken zou ik aangifte doen tegen het bedrijf uiteraard.

Wel even bijvoorbeeld op hun Facebook een bericht plaatsen, mocht het een structureel iets zijn dan krijg je wel de nodige reacties en zou ik wel een of andere organisatie voor privacy gaan inschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Als ik naaktfoto's zou maken, dan zou ik ze echt zelf in eigen huis houden, en niet in een fotoboek via een derde partij laten zetten. Je weet nooit wie het onder ogen krijgt bij het bundelen van het boekwerk. ;)

Ik denk dat de meesten daar ook over denken, maar oké... het zou kunnen.

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 04-11-2017 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepyhead

Sleepyhead

Sleepy as always....

Topicstarter
AW_Bos schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 19:50:
Ik weet niet helemaal of het een eenmalig incident is...
Ik heb het boek namelijk 3x besteld, ook voor 2 vrienden.

Slechts 1 van de 3 boeken is correct.
De andere 2 bevatten verschillende foto's van andere mensen aan de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Maar het is één bestelling, dus je zou het als één incident kunnen beschouwen omdat iemand bijvoorbeeld twee boeken van de verkeerde stapel pakt.

Ik zou zeggen: Meld het bij het bedrijf, bij voorkeur via Facebook, en kijk of je andere reacties erop krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepyhead

Sleepyhead

Sleepy as always....

Topicstarter
AW_Bos schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 20:02:
Maar het is één bestelling, dus je zou het als één incident kunnen beschouwen omdat iemand bijvoorbeeld twee boeken van de verkeerde stapel pakt.

Ik zou zeggen: Meld het bij het bedrijf, bij voorkeur via Facebook, en kijk of je andere reacties erop krijgt.
Het is niet het volledige fotoboek wat van iemand anders is.
De kaft is op alle 3 de fotoboeken van mij echter in 2 fotoboeken is inhoud van het boek van iemand anders.

De boeken zijn in 3 verschillende bestellingen gedaan, aangezien 2 boeken naar een ander adres moesten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:36
Maar wat wil je nou? Er zijn fouten gemaakt meld dat... of wil je een schade vergoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepyhead

Sleepyhead

Sleepy as always....

Topicstarter
rafler schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 20:06:
Maar wat wil je nou? Er zijn fouten gemaakt meld dat... of wil je een schade vergoeding?
Ik hoef geen schadevergoeding, als ik alsnog de goede fotoboeken kosteloos ontvang is dat prima.

Echter was ik benieuwd of ik (of het bedrijf) dit niet ergens moet melden ivm privacy.
Dit soort dingen liggen nogal gevoelig tegenwoordig.

Als we bij het bedrijf waar ik werk informatie van de ene klant aan een andere tonen moeten we dit melden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Er is een meldplicht voor datalekken sinds 1 januari 2016, alleen is het de vraag of dit ernstig genoeg is.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kreeg vroeger bij de fotograaf na het ontwikkelen ook wel eens een verkeerd mapje met foto's. Vergissen is mensenlijk.
Maar ik neem aan dat die fotoboeken 100% geautomatiseerd worden geprint, dus het is op zijn minst erg raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:02
Verwijderd schreef op zondag 5 november 2017 @ 00:32:
Maar ik neem aan dat die fotoboeken 100% geautomatiseerd worden geprint, dus het is op zijn minst erg raar.
Daar ben ik niet helemaal zeker van... ik heb twee weken terug een fotoboek laten afdrukken (fotofabriek.nl), op zondag verstuurd en op maandag kreeg ik een mail "we zijn bezig, de omslag is al afgedrukt, klik <hier> voor een filmpje van het afdrukken van de omslag!". En je kreeg inderdaad een filmpje te zien van iemand die wat karton in een machine legt, daarna een andere camera die inderdaad *mijn* voorkant afgedrukt liet zien.

En een dag later nog zo'n filmpje van het binden van het boek - waarbij je iemand een stapel in een machine zag leggen met voorop opnieuw een voor mij herkenbare foto.

Dus... denk dat er toch nog wel wat handwerk gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Yucon

*broem*

vanaalten schreef op zondag 5 november 2017 @ 10:46:
[...]

Daar ben ik niet helemaal zeker van... ik heb twee weken terug een fotoboek laten afdrukken (fotofabriek.nl), op zondag verstuurd en op maandag kreeg ik een mail "we zijn bezig, de omslag is al afgedrukt, klik <hier> voor een filmpje van het afdrukken van de omslag!". En je kreeg inderdaad een filmpje te zien van iemand die wat karton in een machine legt, daarna een andere camera die inderdaad *mijn* voorkant afgedrukt liet zien.

En een dag later nog zo'n filmpje van het binden van het boek - waarbij je iemand een stapel in een machine zag leggen met voorop opnieuw een voor mij herkenbare foto.

Dat is wel een leuke marketinggimmick _/-\o_

De fout uit de OP zou ik ook niet heel erg vinden als het een menselijke fout was. Als het computergestuurd was is het een ander verhaal, en dat lijkt me wel de moeite om het toch even goed uit te zoeken. Mochten ze dwars liggen bij het geven van inzicht kun je het alsnog als datalek melden als stok achter de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:14
Er zit inderdaad handwerk in. Je kan niet met één machine in een keer binnenwerk en omslag printen / vouwen / hechten etc. Er wordt hoe dan ook apart een omslag gemaakt en een binnenwerk, en er is dus een persoon die de juiste twee onderdelen (binnenwerk + omslag) samenvoegt of op zijn minst samen in een machine legt die ze samenvoegt. Daar zal ergens iets misgegaan zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Aan het einde zat - bij mijn fotoboek - ook nog een persoonlijke kwaliteitscontrole - welicht dat daar ook nog iets mis kan gaan.

Verder had ik de optie (niet gekozen) om een barcode NIET op de omslag te laten afdrukken. Zonder barcode kan 'ie niet geautomatiseerd door het proces gaan, maar wordt het handmatig gedaan. Wellicht dat TS en de maker van dat andere fotoboek beide geen barcode er op hebben en is het daardoor verwisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:50

servies

Veni Vidi Servici

Valorian schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:11:
Er zit inderdaad handwerk in. Je kan niet met één machine in een keer binnenwerk en omslag printen / vouwen / hechten etc. Er wordt hoe dan ook apart een omslag gemaakt en een binnenwerk, en er is dus een persoon die de juiste twee onderdelen (binnenwerk + omslag) samenvoegt of op zijn minst samen in een machine legt die ze samenvoegt. Daar zal ergens iets misgegaan zijn...
Daar hoeven echt geen mensenhanden aan te pas komen. Dat kan volledig geautomatiseerd, of dat ook gebeurt is een andere vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:16
Hahn schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 20:19:
Er is een meldplicht voor datalekken sinds 1 januari 2016, alleen is het de vraag of dit ernstig genoeg is.
Dit is geen datalek, gewoon een fout in het proces.
vanaalten schreef op zondag 5 november 2017 @ 10:46:
[...]

Jij denkt dat er iemand rondloopt die elke kaft gaat printen en daar een filmpje van gaat monteren en naar de klant gaat sturen? Dat is toch niet te doen, als je een beetje fotoservice bent print je honderden foto's en boeken per dag (sterker nog, ik denk dat er niet eens zo heel veel print centrales zijn maar veel bedrijven dit ergens uit besteden).

[ Voor 13% gewijzigd door jongetje op 06-11-2017 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
jongetje schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:42:
Jij denkt dat er iemand rondloopt die elke kaft gaat printen en daar een filmpje van gaat monteren en naar de klant gaat sturen? Dat is toch niet te doen, als je een beetje fotoservice bent print je honderden foto's en boeken per dag (sterker nog, ik denk dat er niet eens zo heel veel print centrales zijn maar veel bedrijven dit ergens uit besteden).
Ik schreef ook niet voor niks "Daar ben ik niet helemaal zeker van..."...

Het zou ook een goede foto-edit kunnen zijn (een keer zo'n filmpje opnemen met een volledig groene cover, dan mijn foto er in laten editten), maar ik neig naar een vaste camera die op basis van een automatische trigger (mijn fotoboek barcode die in beeld komt) automatisch een filmpje maakt van een vaste lengte - en vervolgens doorstuurt. Dan hoeft er volgens mij geen handwerk gedaan te worden, alle tijden & camerapunten liggen vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
jongetje schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:42:
[...]

Dit is geen datalek, gewoon een fout in het proces.
En door een fout in het proces kunnen jouw gegevens (bijvoorbeeld foto's) bij een ander terechtkomen, ergo, een lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:16
Hahn schreef op maandag 6 november 2017 @ 17:42:
[...]
En door een fout in het proces kunnen jouw gegevens (bijvoorbeeld foto's) bij een ander terechtkomen, ergo, een lek.
Een datalek is dat als gegevens (zoals een database of bestand met klant informatie) een tijd beschikbaar is geweest (via het internet) en kwaadwillenden dit mogelijk hebben kunnen inzien. Het opsturen van een fotoboek naar een verkeerde klant of het foutief afdrukken is geen datalek. Als de postbode een brief bij een verkeerd adres dan zou dat in jouw geval ook al een datalek zijn... (nu stop ik erover).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:39
jongetje schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:36:
[...]

Een datalek is dat als gegevens (zoals een database of bestand met klant informatie) een tijd beschikbaar is geweest (via het internet) en kwaadwillenden dit mogelijk hebben kunnen inzien. Het opsturen van een fotoboek naar een verkeerde klant of het foutief afdrukken is geen datalek. Als de postbode een brief bij een verkeerd adres dan zou dat in jouw geval ook al een datalek zijn... (nu stop ik erover).
Je hebt alleen geen gelijk.

Definitie van de Authoriteit Persoonsgegevens:
Bij een datalek gaat het om toegang tot of vernietiging, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens bij een organisatie zonder dat dit de bedoeling is van deze organisatie. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking van gegevens.
En een foto is een (bijzonder) persoonsgegeven:
Foto is een bijzonder persoonsgegeven
Een foto met iemands beeltenis of een pasfoto is een persoonsgegeven betreffende iemands ras.
Rechtbank Rotterdam 2 juni 2008
Ergo, dit is een datalek.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:24
[...]

Een verkeerd bezorgde brief kan wel degelijk een datalek opleveren:
Een ander voorbeeld betreft de verkeerd bezorgde brief. Daarover zegt Ap in haar beleidsregels dat er géén sprake is van een meldplichtig datalek, als deze brief ongeopend wordt geretourneerd. En dat lijkt te impliceren dat er volgens de toezichthouder wel sprake is van een datalek als het gaat om een verkeerd bezorgde brief die wel is geopend en vervolgens provisorisch is gesloten en daarna is geretourneerd (‘afzender retour’). In een latere publicatie en in de correspondentie met enkele brancheorganisaties over zogeheten bulkmeldingen bevestigt de toezichthouder dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
[...]

Dat jij het geen datalek vindt, zorgt er nog niet voor dat het geen datalek is.

Natuurlijk is het geen groot lek in één of ander softwaresysteem, maar dit is data (foto's zijn ook data, ongeacht wat jij zegt) wat bij de verkeerde persoon terecht is gekomen. En dat noem je een lek. Punt :)

En ja, een verkeerd bezorgde brief is ook een lek. Alleen in de meeste gevallen geen hele erge.

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 07-11-2017 17:46 ]

Pagina: 1