Monitor geeft alleen dunne paarse lijnen en flikkert

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-10 21:16
Ik heb 2 jaar geleden een pc gebouwd voor een kameraad en het ding heeft echt perfect gewerkt tot aan heden.

De PC start wel op, maar je ziet verder niets behalve allemaal hele dunne paarse lijnen, een beeld wat regelmatig flikkert en een blokje wat beweegt als je de muis beweegt.

Nu is mijn eerste gok dat dit de cpu/gpu is (Intel i3-6100) maar zou dit ook het moederbord kunnen zijn? Is dit op een of andere manier (makkelijk) te testen?

Of zou het iets compleet anders kunnen zijn?

De monitor is getest op 2 andere laptops en daar werkt ie gewoon perfect op via dezelfde HDMI kabel.

Edit: Heb voor de volledigheid even een YouTube filmpje bijgevoegd

Hieronder even de gegevens vd pc:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 107,95€ 107,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 75,98€ 75,98
1Zalman ZM-T4€ 27,-€ 27,-
1TP-Link TL-WDN4800€ 30,49€ 30,49
1Samsung S24D390HL Blauw, Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 128,25€ 128,25
2Gelid Solutions Silent 12, 120mm€ 4,92€ 9,84
1Logitech K120 (Qwerty US)€ 10,41€ 10,41
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 171,99€ 171,99
1Samsung SH-224DB Zwart€ 39,95€ 39,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 693,86

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:33

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Klinkt als kapotte IGP, zie je wel het BIOS scherm gewoon zoals het hoort?, ik zou zeggen met een losse grafische kaart testen heb je vrij wel snel uitsluitsel zelfde probleem na het testen trial and error met onderdelen en apparaten.

Nog snellere manier is ook met Live linux CD/usbstick kijken of het niet de drivers zijn die flippen.

Edit*
Je filmpje zegt niks meer dan je al vertelde (althans voor mij) Lijkt op twee dingen kapotte IGP of ontspoorde drivers.

Snelste en makkelijkste optie is een een Linux Live versie gebruiken, krijg je daar gewoon beeld mee is het softwarematig, blijft het probleem is het hardwarematig, lijkt namelijk niet op dat andere onderdelen kapot zijn omdat je de muis kan bewegen dan doet de CPU het gewoon. Dan is je beste optie een grafische kaart kopen/halen en die er inzetten.

[ Voor 76% gewijzigd door 42dpi op 04-11-2017 16:57 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
De bios krijgen we niet eens te zien nee.

Heb voor de volledigheid ff een YouTube filmpje in de start post gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Linux live lijkt mij geen oplossing want ik zie de bios niet, dus kan ik niet instellen dat ie vanaf de USB opstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Dan is het hardwarematig

Heb je twee opties:
1. CPU vervangen met gelijkwaardige of betere
2. Videokaart kopen Geen idee wat het grafisch gebruikt is maar dit kan de goedkoopste oplossing zijn. Maar dan heb je wel een brakke CPU geen idee of die het volhoud met een kapotte IGP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Uiteindelijk heeft Intel de cpu door DHL op laten pikken en omgewisseld voor een nieuwe. Probleem is hiermee opgelost!

Wel top van Intel die pick up and return garantie! Maandag opgehaald en gisteren (donderdag dus) al de nieuwe in huis.

Jammer alleen dat DHL zo'n waardeloze partij is die niet aan kan geven hoe laat ze het op komen halen. Dat betekent dus thuis blijven of laten ophalen op je werk indien mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

onnaj schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:20:
Uiteindelijk heeft Intel de cpu door DHL op laten pikken en omgewisseld voor een nieuwe. Probleem is hiermee opgelost!

Wel top van Intel die pick up and return garantie! Maandag opgehaald en gisteren (donderdag dus) al de nieuwe in huis.

Jammer alleen dat DHL zo'n waardeloze partij is die niet aan kan geven hoe laat ze het op komen halen. Dat betekent dus thuis blijven of laten ophalen op je werk indien mogelijk
Top dat het is opgelost, CPU's gaan niet heel snel stuk in vele gevallen alleen door toedoen van gebruikers stof/overclocking/kortsluiting (Kortsluiting niet altijd een menselijke fout).

In dus zeldzame situaties als bij jou helpen ze je maar wat graag grote kans is ook dat ze de oude gaan analyseren op productie fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omega
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-08 01:28
Ja.. dit is een typisch gevalletje GPU kapot. Het is wel de eerste keer dat ik een kapotte Intel HD zie.

Een oplossing zal zijn om een GPU te kopen en die te installeren in het systeem.

Maar de CPU valt nog onder garantie, dus u zou contact op kunnen nemen met Intel en een RMA aan kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10 06:53
onnaj schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:33:
Linux live lijkt mij geen oplossing want ik zie de bios niet, dus kan ik niet instellen dat ie vanaf de USB opstart
De bios krijg je toch niet altijd te zien via hdmi aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Topic mag gesloten worden.

Ik heb de cpu opgestuurd naar Intel en een nieuwe gekregen en alles werkt weer perfect!

Bedankt voor jullie reacties
Pagina: 1