Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sourcey
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-06 19:19
Ik ben momenteel werkzaam als Data Scientist / Python developer en heb in die hoedanigheid redelijk brede kennis opgedaan van Data Science, maar ook het ontwikkelen van Python software icm (big data) databases, deployment met docker op linux servers, maken van web-frontends met visualisaties en meer! Ik dacht bij mezelf, een set vaardigheden die zich leent voor ZZP werk. Ik overweeg dit ook omdat ik hunker naar meer zelfstandigheid.

Nu wil ik graag mijn aannames checken en ben erg nieuwsgierig of er hier ZZPers zijn die meer weten, want ik zou niet weten waar ik moet beginnen!

-Hoe zou ik in contact kunnen komen met opdrachtgevers in deze sector?
-Hoe zit het met de grootte van het aanbod en de vraag naar python developers?
-Hoe zit het met de grootte van het aanbod en de vraag naar data scientists (ofwel business analytics) ?
-Wat zou ruwweg het tarief zijn dat je kan rekenen, en hoe veel houd je daar netto van over?
-Wat zijn voor jou de belangrijkste voor- en nadelen van werken als ZZPer?
-Hoe veel opdrachtgevers vragen je op locatie te werken en hoe veel opdrachtgevers laten je vrij om op afstand te werken?

Beste antwoord (via Sourcey op 08-11-2017 16:08)

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Wat t_captain zegt - er is veel vraag naar en als je begint heb je nog niet zo'n direct netwerk. Ik werk zelf ook als ondernemer in het vakgebied, en je hoeft over het algemeen niet om werk ver. Er is het freelance topic om veel van je vragen te beantwoorden.

Tarief kan je inderdaad denken aan 70 ondergrens, en hoe hoog je het zelf op weet te drijven is aan jou.

Let op dat Python development wel anders is dan Data Science. Er zit overlap tussen, maar als je als ZZPer wil gaan werken is het denk ik wel belangrijk om je te richten op iets.

Wbt remote werken, dat is vaak wel een optie, maar tegelijk wil ik dat zelf niet zo vaak, omdat je toch veel overlegmomenten hebt, zeker als data scientist.

Als je wil PB me maar met extra vragen, dan beantwoord ik die wel.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Een groot nadeel van ZZP-en is dat je veel sociale zekerheden kwijtraakt.

Mocht je onverhoopt een halfjaartje uit de running zijn door ziekte, dan krijg je niks. Geen omzet = geen geld. Klaar. Word je daarentegen in loondienst ziek, dan wordt jouw salaris doorbetaald.

Hetzelfde als de economie even niet meewerkt. Geen opdrachten = geen geld. Word je daarentegen ontslagen om financiële redenen, dan krijg je een uitkering.

En deze dingen gebeuren. Als je ZZP-er bent, komt er altijd die dag dat je weinig opdrachten hebt, of een keer serieus ziek bent. Voor dit soort dingen moet je dus enorme reserves aanleggen (de verzekeringen zijn schreeuwend duur).

Oh, en geen idee of je al een huis gekocht hebt, maar een hypotheek krijgen als ZZP-er is ook even andere koek.

En als klanten niet betalen, moet je ook maar zien hoe je aan het geld komt.

Zo, tot zover de nadelen ;) Ik heb 3 jaar in een VOF met mijn vader gezeten, met personeel en alles. Brrr.

[ Voor 8% gewijzigd door Lethalis op 04-11-2017 15:21 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik ben nu 3 jaar ZZP en bevalt mij erg goed,
- ik heb nu veel meer vrijheid
- zelf kiezen welke projecten ik doe
- eigen werktijden indelen
- geen zeurende collega's de hele dag aan mijn kop, waardoor je VEEL productiever bent
- eigen kantoor met eigen spullen ingedeeld zoals ik het wil

en als laatste waar we het uiteindelijk toch voor het grootste deel voor doen, meer dan 2x zoveel netto per maand dan in loondienst.

Over ziekte en geen opdrachten kan ik kort zijn. In de drie jaar dat ik nu voor mezelf werk ben ik nog niet 1 dag ziek geweest en heb ik ook nog niet 1 dag gedwongen zonder werk gezeten.
Misschien als er weer een crisis aan komt dat ik weer ga kijken naar loondienst maar zolang de economie aantrekt is er werk zat.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 04-11-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:32:
Over ziekte en geen opdrachten kan ik kort zijn. In de drie jaar dat ik nu voor mezelf werk ben ik nog niet 1 dag ziek geweest en heb ik ook nog niet 1 dag gedwongen zonder werk gezeten.
Misschien als er weer een crisis aan komt dat ik weer ga kijken naar loondienst maar zolang de economie aantrekt is er werk zat.
Dan is het misschien al te laat :)

Dat is de waarschuwing die ik geef. Mijn vader wou ook altijd voor zichzelf werken en stond niet echt stil bij bepaalde dingen. Ziek? Ik werk wel gewoon door, komt wel goed. Ja, totdat hij in de 50 was en erachter kwam dat hij zowel reuma als Crohn had en toen ging het allemaal downhill.

Van meer dan 100k per jaar verdienen naar de schuldsanering.

Natuurlijk is het ook 15 jaar lang goed gegaan. Maar je neemt wel meer risico. Had hij al die jaren in loondienst gezeten, was het ook geen pretje geweest toen hij ziek werd, maar waren ze niet meteen alles kwijtgeraakt. Om nog maar niet te spreken van de stress die je krijgt wanneer je in die situatie komt zonder vangnet.

[ Voor 11% gewijzigd door Lethalis op 04-11-2017 15:49 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Lethalis schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:45:
[...]

Dan is het misschien al te laat :)

Dat is de waarschuwing die ik geef. Mijn vader wou ook altijd voor zichzelf werken en stond niet echt stil bij bepaalde dingen. Ziek? Ik werk wel gewoon door, komt wel goed. Ja, totdat hij in de 50 was en erachter kwam dat hij zowel reuma als Crohn had en toen ging het allemaal downhill.

Van meer dan 100k per jaar verdienen naar de schuldsanering.

Natuurlijk is het ook 15 jaar lang goed gegaan. Maar je neemt wel meer risico. Had hij al die jaren in loondienst gezeten, was het ook geen pretje geweest toen hij ziek werd, maar waren ze niet meteen alles kwijtgeraakt. Om nog maar niet te spreken van de stress die je krijgt wanneer je in die situatie komt zonder vangnet.
Ik was van plan om voor mijn 50e met pensioen te gaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:19
Ik vraag mij af waar die hunkering naar vrijheid vandaan komt ? Wat is vrijheid. In mijn boek niet verplicht zijn om te werken. Dat heeft niets te maken met al dan niet ZZP , maar met de kosten/opbrengsten verhouding in je prive situatie.

In principe kan je in 15 jaar zoveel bij elkaar werken en beleggen dat je op dat moment je klussen kan kiezen. Zelfs sneller maar ach neem er 15 jaar voor.

Hoe ? gewoon in loondienst , met behoud van je sociale vangnet. Want dat kost bakken met geld om te verzekeren en als het misgaat , dan raak je in een keer alles kwijt. De meeste zogezegd blije ZZP'ers die al die leuke te gekke projecten doen en zo lekker flexibel zijn in hun werktijden ? Als je doorvraagt nemen ze zo'n beetje alles aan omdat ze bang zijn voor de volgende crisis en werken ze s'avond's door niet omdat hun productiviteit dan zo lekker gaat maar omdat het werk af moet.

Natuurlijk zijn er ZZP ers die het wel echt kunnen doen zoals ze willen, alleen hele leuke projecten doen. Maar dat heeft vaak meer te maken met het feit dat ze niet X hoeven te verdienen en met de helft van hun oude 40-urige werkweek al voldoende hebben. En die 20 uur baantjes zijn er dan niet voor ze.

Kijk dus eerst goed naar wat je verplicht bent te verdienen en naar de risico's. Dan blijkt die baan met lease auto, eindejaarsuitkering , sociaal vangnet en geleuter bij de koffieautomaat niet eens zo gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-06 15:14
@TS er is heel veel vraag naar jouw skills. Als je jezelf een beetje weet te verkopen (d.w.z.: als je op intakes overkomt als iemand die weet waar hij het over heeft en bovendien prettig in de omgang is), ga je zó een leuk project vinden.

Het gaat (zeker voor beginnende zzp-ers) vaak via bemiddelingsbureaus. Je haalt door hun overheadkosten niet de hoofdprijs, maar een euro of 70 heb je gauw te pakken.

Werk is veelal bij klanten op locatie, afhankelijk van de klant is deels remote vaak wel bespreekbaar.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Wat t_captain zegt - er is veel vraag naar en als je begint heb je nog niet zo'n direct netwerk. Ik werk zelf ook als ondernemer in het vakgebied, en je hoeft over het algemeen niet om werk ver. Er is het freelance topic om veel van je vragen te beantwoorden.

Tarief kan je inderdaad denken aan 70 ondergrens, en hoe hoog je het zelf op weet te drijven is aan jou.

Let op dat Python development wel anders is dan Data Science. Er zit overlap tussen, maar als je als ZZPer wil gaan werken is het denk ik wel belangrijk om je te richten op iets.

Wbt remote werken, dat is vaak wel een optie, maar tegelijk wil ik dat zelf niet zo vaak, omdat je toch veel overlegmomenten hebt, zeker als data scientist.

Als je wil PB me maar met extra vragen, dan beantwoord ik die wel.
Pagina: 1