Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:56
Ik zoek een ...
... verstandig upgrade-pad om de audio in huis naar een hoger plan te tillen, waarbij ik twijfel tussen helemaal opnieuw beginnen en in een keer goede basis neer te zetten, of stapsgewijs wat ik heb te vervangen en uit te breiden. Hoewel een x.1 set-up wel het doel wordt, hoeft dat niet gelijk bereikt te worden.

De Sony receiver (zie onder) heeft qua in- en uitgangen en andere functionaliteiten alles wat ik hebben wil en staat niet per se op de nominatie om te vervangen. Ik kan mij dus voorstellen dat de receiver de spil in het web blijft voorlopig.

De woonkamer is bijna vierkant, een kleine 7 bij 7 meter, met aan een zijde de tv waaromheen de boxen komen te staan. Surroundspeakers kunnen, mits niet te groot, ter hoogte van de bank staan. Als de speakers bij de muur staan, zit je ongeveer 3 tot 4 meter van de speakers af. Het volume zal beheerst zijn; we wonen in een goed geïsoleerd appartement, maar dan nog probeer ik rekening te houden met de buren aan alle zijden.

Op dit moment heb ik het volgende staan:
Wat is je budget?
In eerste instantie ben ik bereid rond de EUR 1500 te investeren. Volgende upgrades zo eens in het halfjaar zouden qua investering in verhouding moeten staan tot de rest. In audioland heb je natuurlijk ook gewoon te maken met afnemende meerwaarde wat dat betreft.

Qua kabels behoor ik tot de nuchteren, degelijk 2,5mm kabel zal wat dat betreft de basis vormen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De geluidsinstallatie zal worden gebruikt voor (i) series/films, veelal Netflix, Bluray's etc. (PS4 Pro als bron), (ii) gaming (PS4 Pro e.d.), en (iii) muziek (Metallica e.d., pop/rock, klassiek (bij voorkeur het bombastischere werk), met de neiging om goede bronnen te zoeken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Too much ;) Mijn speurtocht is begonnen met het kijken naar een paar nieuwe fronts. Aangezien ik van alles van Q Acoustics heb, kwam ik eerst uit bij de 3050 vloerstaanders (voor kleine EUR 800 klaar). Gezien de grootte van de ruimte, viel mijn oog daarna op de Concept 40-vloerstaanders. Al googelend en lezen liep ik ook tegen Monitor-Audio aan, zowel de Bronze als de recent bijgewerkte Silver-serie (Silver evenals de Concept 40 in de prijsklasse EUR 1400-1500). Maar merkvast ben ik niet, en ik ben mij ervan bewust dat ik op enig moment moet gaan luisteren.

Ik loop vervolgens vast in de mogelijkheden die je naast goede speakers hebt. Voorversterkers? DAC's? Daar laat mijn kennis mij in de steek, waardoor ik geen goed plan kan maken. Misschien kan ik ook nog niet de juiste vragen stellen daardoor...

[ Voor 9% gewijzigd door Trenchdog op 04-11-2017 13:12 . Reden: Lay-out; additionele gedachten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geeft niks. Je doet zelf onderzoek en dus voldoe je aan de eerste vereiste voor hulp :)

Als ik je zo hoor gaat het met name om surround geluid, waarbij je daarnaast ook fijn muziek wilt kunnen luisteren. Qua muzieksmaak is iedereenanders, dus speakers moet je horen...maar als ik je zo lees ben je prima tevreden over je Q acoustics set nu. Ik zou die dan ook uitbreiden met een paar mooie vloerstaanders uit de zelfde serie, en dan kunnen je huidige fronts naar achteren. Je zou ook kunnen mixen met andere merken, maar dan heb je de center niet helemaal meer afgestemd op je fronts en dan kan (maar hoeft niet) een ongewenst effect hebben op het geluid. En Q acoustics vloerstaanders kosten niet de wereld gelukkig :)

Je receiver kan een upgrade gebruiken. Hedendaagse home cinema receivers hebben vrijwel allemaal de mogelijkheid om zich middels Audissey of gelijkaardige technieken in ter regelen op de akoestiek van de kamer. Je speakers vragen niet zo heel veel, dus in principe voldoet iedere receiver met de door jou gewenste opties. Ik zou dan een of twee modellen boven instap iveau gaan zitten. Pak een receiver die 4K snapt en met een hoop streamingmogelijkheden. Ben zelf wel fan van Denon (pak een 2400H of een 2300W bijvoorbeeld) maar ook Marantz, Pioneer, Onkyo en andere merken maken mooi spul.

Sowieso hebben moderne receivers een goede DAC in huis en ook aansluitingen voor analoge apparatuur.
Volgt de fraag: wat wil je allemaal aan kunnen sluiten, en hoe?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
Argh, en ik maar hopen dat ik weg zou komen met mijn receiver :+ De Sony heeft 4K upscaling en DCAC om de speakers in te stellen, maar als ik dat zo lees is dat 'primitiever' dan wat Audissey kan bereiken. Qua bronnen hebben we het wel over een lijstje:
  • UPC Horizon (sport en Fine Living for fun and giggles); HDMI
  • Apple TV (2e of 3e generatie (HDMI)
  • Sonos Connect (optical)
  • Nintendo Switch (HDMI)
  • PS4 Pro (HDMI)
  • [i]PC/laptop via front-ingang (HDMI)[/i]
Een platenspeler kijk ik wel eens naar, maar is eigenlijk niet relevant. Een aparte cd-speler zie ik ook niet meer gebeuren, hoogstens een XBOX One (S/X) voor UHD Bluray.
The Eagle schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:17:
Als ik je zo hoor gaat het met name om surround geluid, waarbij je daarnaast ook fijn muziek wilt kunnen luisteren. Qua muzieksmaak is iedereenanders, dus speakers moet je horen...maar als ik je zo lees ben je prima tevreden over je Q acoustics set nu. Ik zou die dan ook uitbreiden met een paar mooie vloerstaanders uit de zelfde serie, en dan kunnen je huidige fronts naar achteren. Je zou ook kunnen mixen met andere merken, maar dan heb je de center niet helemaal meer afgestemd op je fronts en dan kan (maar hoeft niet) een ongewenst effect hebben op het geluid. En Q acoustics vloerstaanders kosten niet de wereld gelukkig :)
Qua geluid bevallen de Q Acoustics inderdaad goed, mis nu vooral volheid en detail denk ik.

[ Voor 46% gewijzigd door Trenchdog op 04-11-2017 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Bij het luisteren is het vooral belangrijk dat je kunt vergelijken. Dus niet in zaak 1 speaker A en dan een paar dagen later in zaak 2 speaker B. Kies een winkel met een uitgebreid assortiment en vertel daar wat je nu hebt en waar je naar zou willen luisteren.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Trenchdog schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:31:
Argh, en ik maar hopen dat ik weg zou komen met mijn receiver :+ De Sony heeft 4K upscaling en DCAC om de speakers in te stellen, maar als ik dat zo lees is dat 'primitiever' dan wat Audissey kan bereiken. Qua bronnen hebben we het wel over een lijstje:
  • UPC Horizon (sport en Fine Living for fun and giggles); HDMI
  • Apple TV (2e of 3e generatie (HDMI)
  • Sonos Connect (optical)
  • Nintendo Switch (HDMI)
  • PS4 Pro (HDMI)
  • [i]PC/laptop via front-ingang (HDMI)[/i]
Een platenspeler kijk ik wel eens naar, maar is eigenlijk niet relevant. Een aparte cd-speler zie ik ook niet meer gebeuren, hoogstens een XBOX One (S/X) voor UHD Bluray.

[...]

Qua geluid bevallen de Q Acoustics inderdaad goed, mis nu vooral volheid en detail denk ik.
Ik moet mezelf even corrigeren. Had niet gezien dat die Sony al een behoorlijk apparaat is. Die kun je denk ik wel houden. Het is ook niet gezegd dat dat DCAC beter of slechter is dan Audissey - simpelweg omdat ik dat niet weet (en het over het hoofd had gezien qua specs).

Als jij nu detail en vol geluid mist moet je dr simpelweg twee vloerstaanders bijpakken en de huidige fronts naar achteren. Vloerstaanders hebben sowieso een wat voller geluid, en ej sub hoeft dan niet zo hard te werken. Inregelen en klaar. Mis je detal, speel een beetje met de ingebouwde EQ settings.
Denk dat er zo best wat te halen is met je huidige set ook.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
The Eagle schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:55:
[...]

Ik moet mezelf even corrigeren. Had niet gezien dat die Sony al een behoorlijk apparaat is. Die kun je denk ik wel houden. Het is ook niet gezegd dat dat DCAC beter of slechter is dan Audissey - simpelweg omdat ik dat niet weet (en het over het hoofd had gezien qua specs).

Als jij nu detail en vol geluid mist moet je dr simpelweg twee vloerstaanders bijpakken en de huidige fronts naar achteren. Vloerstaanders hebben sowieso een wat voller geluid, en ej sub hoeft dan niet zo hard te werken. Inregelen en klaar. Mis je detal, speel een beetje met de ingebouwde EQ settings.
Denk dat er zo best wat te halen is met je huidige set ook.
Dank je voor je extra feedback! Dan lijkt het een mooi plan om de Q Acoustics Concept 40-vloerstaanders eens te gaan proberen. De center neem ik dan denk ik ook mee in de upgrade, de Concept Centre-speaker aangezien de center blijkbaar een belangrijke rol speelt bij films en series. Ik houd van goed stemgeluid, dus dat lijkt dan ook een goede stap.

In het Q Acoustics-topic hier werd al eens genoemd dat de subwoofer ook een upgrade verdient. Ondertussen heb ik eens bij SVSound op de website gekeken. Het voordeel van de Q Acoustics subwoofer is de vorm, relatief smal in plaats van de kubusjes van SVSound. Daarentegen zijn de reviews e.d. wel erg positief over SVSound. Het valt mij vooral op dat de SVSound subwoofers veel lager gaan dan die van Q Acoustics: 50Hz - 150Hz om 17-260 Hz.

Klopt mijn vermoeden dat bij de subwoofer na een upgrade van de fronts en center de grootste winst te behalen valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Een subwoofer die 20 hz nog op hoog volume kan weergeven is bij films erg mooi.
Filmlaag gaat erg diep, vaak nog onder 20 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Sublaag noemen ze dat idd. En ja, bij films is een sub die goed laag kan fijn. Die hoor je niet, die voel je :P
En SVS maakt hele goede subs :)
Having said that: mijn Klipsch sub-10 doet ook gewoon mijn billen op de bank trillen als het moet. Mede daardoor zet ik mijn vraagtekens bij een dergelijk dure sub. Persoonlijk zie ik de meerwaarde niet, maar das puur op eigen (non existente) ervaring met svs gestoeld.

Pagina: 1