Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-05 19:08
Ik zou graag een Samsung 830 SSD een Secure Erase geven zodat die kan verkocht worden.
Ik probeer dit via een USB3 Sharkoon Quickport XT docking station te doen, echter geeft Samsung Magician v5.0.0 aan de schijf niet te ondersteunen. (M'n interne 840 & 850 Evo herkent hij gewoon wel natuurlijk.)

Hoe kan ik alsnog die schijf snel een secure erase geven zonder m'n PC helemaal open te moeten gooien en het via een SATA poort te moeten proberen?

[ Voor 7% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 04-11-2017 12:36 ]

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Beste antwoord (via Buzz_Fuzz op 06-11-2017 11:08)

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-05 19:00

TommieW

Numa numa.

Croga schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:02:
[...]

En wat denk je dan dat Secure Erase doet? Wat denk je dat het verschil is met een dergelijke wipe?
Fout! DBAN overschrijft iedere sector. Bij een dergelijke secure erase, wordt er op het niveau van de flash chips een wipe uitgevoerd. IIRC wordt dit gedaan door heel even wat meer stroom op de chips te zetten; iets dat fundamenteel anders is dan de hele chip overschrijven met nullen.

Dat je iets niet weet, helemaal prima. Niemand weet 100% waar die het over heeft. Foute informatie verspreiden is echter iets anders!

@Buzz_Fuzz Volgens mij geeft de Samsung Magician tool gewoon een SATA Secure Wipe commando. Waarschijnlijk kan je dit commando ook geven met een opstartbaar tooltje als Parted Magic. (Maar het zou mij niet verbazen als dit ook gewoon in Windows ergens kan.)

Ik heb dat HDD dock ook. Ook ik heb het probleem dat de Magician software geen SSD's in het dock herkent. Intern aansluiten was voor mij de enige manier om de SSD in de Samsung software te zien.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Er zijn honderd miljoen miljard secure wipe tools, zowel in de vorm van een bootdisk (DBAN) als tools onder Windows. Zelfs CCleaner schijnt die feature te bieden. [google=secure wipe ssd]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Ik heb het niet over wipen, maar over secure erase.
Wipen = zero fill bv. Dat heb ik al gedaan met al m'n HDD's die ik hier tweedehands wil gaan verkopen, dmv de functie in Minitool Partition Wizard.

Die SSD wil ik niet wipen, want die zou die nodeloos verslijten en is volgens mij ook nergens voor nodig om data recovery te voorkomen. Secure Erase over USB is wat ik wil, zodat de boel ook weer naar factory default performance wordt gebracht.

[ Voor 8% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 04-11-2017 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Buzz_Fuzz schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 12:48:
Ik heb het niet over wipen, maar over secure erase.
Wipen = zero fill bv. Dat heb ik al gedaan met al m'n HDD's die ik hier tweedehands wil gaan verkopen, dmv de functie in Minitool Partition Wizard.

Die SSD wil ik niet wipen, want die zou die nodeloos verslijten en is volgens mij ook nergens voor nodig om data recovery te voorkomen. Secure Erase over USB is wat ik wil, zodat de boel ook weer naar factory default performance wordt gebracht.
En wat denk je dan dat Secure Erase doet? Wat denk je dat het verschil is met een dergelijke wipe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:26
Sowieso, hoeveel denk je nou dat een SSD slijt als je 1x alle data overschrijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
[...]

Een wipe overschrijft elke sector. In HDD termen is er geen verschil volgens mij. Bij SSD's is dat wel anders geïmplementeerd.

Secure Erase bij een SSD:
When an ATA Secure Erase (SE) command is issued against a SSD's built-in controller That properly supports it, the SSD controller resets all its storage cells as empty (releasing stored electrons) - just THUS restoring the SSD to factory default settings and write performance. When Implemented properly, SE will process all regions Including the protected storage service regions

[ Voor 7% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 04-11-2017 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ik denk dat het zou moeten kunnen als jouw hardware- en softwarecombinatie UASP ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Buzz_Fuzz schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:17:
Een wipe overschrijft elke sector. In HDD termen is er geen verschil volgens mij. Bij SSD's is dat wel anders geïmplementeerd.

Secure Erase bij een SSD:
Je quote zegt letterlijk dat iedere cel van de SSD overschreven zal worden. Dat is dus letterlijk exact hetzelfde als wat er bij een HDD gebeurt. Er is geen enkel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Croga schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:51:
[...]

Je quote zegt letterlijk dat iedere cel van de SSD overschreven zal worden. Dat is dus letterlijk exact hetzelfde als wat er bij een HDD gebeurt. Er is geen enkel verschil.
Nee, alle cellen worden gewist, dat is wat anders dan overschreven. Een normale wipe zal cellen eerst laten wissen en daarna laten overschrijven. In plaats van een lege SSD zit je dus ineens opgescheept met een volle SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

dcm360 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:45:
Nee, alle cellen worden gewist, dat is wat anders dan overschreven. Een normale wipe zal cellen eerst laten wissen en daarna laten overschrijven. In plaats van een lege SSD zit je dus ineens opgescheept met een volle SSD.
Een lege cel staat gelijk aan overschrijven met een 0. Een wipe zal alles overschrijven met een 0. Alles leeg maken is daarmee exact hetzelfde als alles overschrijven met een 0. Ofwel: Een wipe = een erase.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Croga schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:06:
[...]

Een lege cel staat gelijk aan overschrijven met een 0. Een wipe zal alles overschrijven met een 0. Alles leeg maken is daarmee exact hetzelfde als alles overschrijven met een 0. Ofwel: Een wipe = een erase.
Dan moet je je vrees ik wat beter inlezen in hoe SSD's werken. Als je namelijk een flinke reeks nullen wegschrijft gaat een SSD niet daadwerkelijk een reeks nullen wegschrijven naar de cellen, maar worden de bits gescrambled zodat er ongeveer net zoveel enen als nullen worden weggeschreven. Dit heeft er mee te maken dat lange reeksen bestaande uit enkel nullen (of enen) lastig zijn voor de signaalverwerking op de schijfcontroller (HDD's doen dit dus ook). Met het wegschrijven van een reeks nullen sla je dus daadwerkelijk data op in de cellen (en niet alleen nullen).
Daarnaast is een cel niet te legen met een schrijfactie, maar moet een cel expliciet gewist worden (wat elektrisch anders werkt dan schrijven) voordat er weer naar een cel geschreven kan worden. De controller houdt bij welke cellen er gewist zijn en welke beschreven, en als er geschreven moet worden naar een al geschreven cel moet de cel dus eerst gewist worden.
Een secure erase laat de schijfcontroller alle cellen wissen, en schrijft er geen nieuwe data in. Door de schijf te overschrijven met nullen laat je de schijf veel cellen wissen en veel cellen vullen. Vanwege over-provisioning in een SSD ga je overigens niet eens alle cellen overschrijven bij het 'volledig' overschrijven van een SSD.

Overigens, gewiste cellen bevatten enen, niet nullen. Dus nullen wegschrijven om cellen te wissen is om te beginnen al een beetje dubieus.

[ Voor 4% gewijzigd door dcm360 op 04-11-2017 17:27 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-05 19:00

TommieW

Numa numa.

[...]

Fout! DBAN overschrijft iedere sector. Bij een dergelijke secure erase, wordt er op het niveau van de flash chips een wipe uitgevoerd. IIRC wordt dit gedaan door heel even wat meer stroom op de chips te zetten; iets dat fundamenteel anders is dan de hele chip overschrijven met nullen.

Dat je iets niet weet, helemaal prima. Niemand weet 100% waar die het over heeft. Foute informatie verspreiden is echter iets anders!

@Buzz_Fuzz Volgens mij geeft de Samsung Magician tool gewoon een SATA Secure Wipe commando. Waarschijnlijk kan je dit commando ook geven met een opstartbaar tooltje als Parted Magic. (Maar het zou mij niet verbazen als dit ook gewoon in Windows ergens kan.)

Ik heb dat HDD dock ook. Ook ik heb het probleem dat de Magician software geen SSD's in het dock herkent. Intern aansluiten was voor mij de enige manier om de SSD in de Samsung software te zien.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Heb het inderdaad zo moeten doen. Een oude Parted Magic ISO die nog gratis is + USB boot disk met Rufus.

De omschrijving van de secure erase functie in Parted Magic is wel dubieus want er wordt daar effectief gesproken over "write zeros to entire drive" (wat zou doen denken dat het niet is wat ik zocht).
Afbeeldingslocatie: https://images.techhive.com/images/article/2014/01/parted-magic-image-2-100224301-orig.jpg
Toch is het wel degelijk de interne Secure Erase functie van de schijf die wordt aangestuurd, want de SSD was op een paar seconden gecleared.

(De tool vermelde trouwens expliciet dat USB connected devices niet weergegeven worden (deed ie hier wel), omdat het secure erase commando mogelijks zo'n schijven kan bricken.
Afbeeldingslocatie: https://techgage.com/wp-content/uploads/2013/07/Parted-Magic-Erase-SSD.png

Dus dan toch maar de boel intern aangesloten.....

Pagina: 1