[RFLink] Losse zender en ontvanger, zelfde antenne mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:08

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Omdat het toch wat specifiek is maar even een eigen topic.

Ik maak al een tijdje gebruik van een Arduino Mega + 433 Mhz en de RFLink software (http://www.rflink.nl) om op die manier voor minder dan een tientje een mooie RFXCom alternatief te hebben.

Omdat ik de boel toch wat meer af wil werken heb ik er een doosje voor geprint, en het liefst heb ik dus 1 ontvanger, net als de kant-en-klaar-kit.

Ik zie dat het project normaliter de Aurel 433 Mhz transceiver gebruikt, waardoor zowel de zender als ontvanger in 1 printje zitten, waardoor ze een antenne kunnen delen. Afbeeldingslocatie: http://www.rflink.nl/blog2/images/rfl_rxtx.png

Echter heb ik gewoon een goedkope Aliexpress 433 Mhz, die overigens prima werkt, maar waarbij de zender en de ontvanger gewoon los zijn. Ik heb op beide nu zo'n soort antenne: Afbeeldingslocatie: https://robokits.co.in/bmz_cache/8/8260188b8fd8dae8f255b51f5fabf886.image.1066x800.jpg

Echter heb ik het liefst een mooie SMA-connector waar beide chips gebruik van maken, met een mooie krachtige antenne. Zodat ik ook nog wat meer kan ontvangen en zenden (heb nu geen problemen, maar vindt het wel leuk om in mijn flat nog meer te kunnen ontvangen).

Nu vroeg ik me af, is hier iets voor mogelijk zonder dat ik over moet naar de dure Aureal ontvanger? Ik zag ook geen goedkope Chinese transceiver, alleen maar losse zend- en ontvangst modules.

Hoe lossen anderen met een zelfbouw RFLink los van de kant-en-klare set, dit op?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Misschien werkt het, maar het is niet de bedoeling en ik verwacht ook slecht voor je signaalkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blade_C
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 23:53
Hi MsG,

Ik sta ook op het punt zelf o.b.v. een goedkope AliExpress ontvanger en losse zender een RFLink te bouwen. Liefst wil ik ook slechts één SMA connector. Ik vroeg me af of jij inmiddels al wat hebt geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Blade_C schreef op zondag 24 december 2017 @ 16:04:
Hi MsG,

Ik sta ook op het punt zelf o.b.v. een goedkope AliExpress ontvanger en losse zender een RFLink te bouwen. Liefst wil ik ook slechts één SMA connector. Ik vroeg me af of jij inmiddels al wat hebt geprobeerd?
Nope, ik zie niemand die zegt dat het werkt. Die Aurel is echt ~ 15 euro en ook niet echt op Chinese sites te krijgen, dus dan is daadwerkelijk 2 keer een antenne kopen een voordeligere optie.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blade_C
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 23:53
Helaas het is dan niet anders, ik kon die Aurel ook nergens voordeliger vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Nee viel mij ook tegen dat er geen 1 Chinees is ingesprongen op een soort combi-module. Al lees ik weleens wat interessants over een CC1101 module die zowel 315, 433, 868 als 915 MHz doet, maar hoe dat dan in de praktijk werkt middels 1 antenne en of dit al goed werkt met de RFLink is me totaal niet bekend. Tot die tijd wacht ik wel want de setup werkt nu an sich wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Even zijdelings; ik heb nu een 6DB 433Mhz antenne binnen.

Ik heb nu enkel de middelste SMA connector aangesloten op antenne. Kan dat zo prima, of moet de rest nog wel op ground? Bij de eenvoudige antennes zoals zo'n koperen winding, of een stuk draad heb je namelijk ook enkel de antenne connectie, en niet nog een ground.

Het werkt nu wel namelijk, maar wil even weten of het niet anders moet :-P.

Pagina: 1