Slimme radiatorknop - per kamer instelbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrammetje
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Bij ons hangt de thermostaat in de woonkamer. Aangezien hier eveneens een houtkachel hangt die de woonkamer doorgaans verwarmt, hebben we moeite met het behaaglijk krijgen van de bovenste twee etages. Het liefst gaan we naar een systeem waarbij de temperatuur per kamer instelbaar is, en wat googlewerk levert daarvoor slimme radiatorknoppen op die zelf de betreffende radiator aan- en uit kunnen zetten op basis van de op de knop ingestelde temperatuur. Ik heb (helaas) nog geen enkele ervaring met domotica, en zie grote verschillen in prijs en manieren waarop de knoppen werken.

Ik heb al verschillende pagina's met info gelezen (zoals deze), maar omdat ik 0 ervaring heb, hoop ik op wat praktische, theoretische en misschien zelfs praktijktips van jullie. Het huis is als volgt:

Verdieping 0: 1 kamer, 3 radiatoren
Verdieping 1: 4 kamers, 4 radiatoren
Verdieping 2: 3 kamers, 3 radiatoren

Onze CV is een redelijk eenvoudige, maar nieuwe Vaillant. De thermostaat is geen slimme thermostaat en als het even mogelijk is houden we dat graag zo.

Hopelijk kunnen jullie ons een beetje op weg helpen :).

Zelf e-liquid mengen? -> www.MaakjeSmaak.nl!
Geef ook eens E-liquid cadeau!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Heel eenvoudig:
Afbeeldingslocatie: https://www.smarthomesupply.nl/afbeeldingen/vergelijken/thermostaatkraan.jpg
Elk streepje is ongeveer een graad, stand 3 is kamertemperatuur (ongeveer 20 graden), * is vorstbeveiliging (5 graden).
Beneden radiatoren dicht, boven open, en CV-thermostaat beneden een paar graden warmer instellen. Moet je alleen zorgen dat de laatste thermostaatkraan niet dichtgeknepen wordt als er geen drukoverloop in het systeem zit.

De domotica-oplossing heb ik geen ervaring mee, alleen de simpele oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 04-11-2017 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrammetje
  • Niet online
Thanks :). En toch maken we toch graag de stap naar slimme knoppen, niet in de laatste plaats omdat de knoppen in de woonkamer vast zitten en sowieso vervangen moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

wij hebben hier het honeywell evo home systeem. werkt op alle ketels... en je kan meerdere radiator knoppen aan een kamer toewijzen. het is vrij prijzig in aanschaf maar het comfort is zeer hoog. wij waren in totaal 1200 euro kwijt.
maar elke kamer heeft zijn eigen schema. en het werkt zonder de cloud. dus geen risico dat het systeem te oud wordt om te kunnnen werken.
mocht de radiator knop boven de verwarming zitten dan kan je nog een aparte temperatuur voelee ergens anders ophangen in de kamer.

heb je nog concrete vragen over de verschillende bestaande systemen? dan kunnen we je waarschijnlijk beter helpen.

[ Voor 25% gewijzigd door Smuggler op 04-11-2017 10:25 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Schrammetje schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 10:17:
Thanks :). En toch maken we toch graag de stap naar slimme knoppen, niet in de laatste plaats omdat de knoppen in de woonkamer vast zitten en sowieso vervangen moeten worden.
Op kantoor gebruik ik Netatmo radiator knoppen.
Die geven van zichzelf permanent aan (met e-ink) welke temperatuur ze hebben en waar je ze op ingesteld hebt.
Zijn per app te bedienen, online, of middels de slimme thermostaat.
Per kamer kun je (eventueel) een 'hulpthermostaat' ophangen. Die zijn dan ook weer iets goedkoper, en werken dan als de hoofdthermostaat voor die kamer. (mocht je die nog willen onderverdelen)
https://shop.netatmo.com/eur_nl/product/energy.html/

Volgens mij het goedkoopst bij Conrad (en veelal wel ergens een 10% code te vinden)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RemcoDelft schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 10:12:
Heel eenvoudig:
[afbeelding]
Elk streepje is ongeveer een graad, stand 3 is kamertemperatuur (ongeveer 20 graden), * is vorstbeveiliging (5 graden).
Beneden radiatoren dicht, boven open, en CV-thermostaat beneden een paar graden warmer instellen. Moet je alleen zorgen dat de laatste thermostaatkraan niet dichtgeknepen wordt als er geen drukoverloop in het systeem zit.

Daarmee beperk je alleen de warmtevraag. Als de thermostaat in de woonkamer het warm genoeg vindt, doet ie niks.

Je zult dan idd naar iets als evohome moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08 16:28

Tijntje

Hello?!

Ik ben ook al heel lang naar zoiets aan het kijken echter heb ik het "probleem" dat ik vloerverwarming heb als hoofdverwarming in de woonkamer.
Dat gaat volgens mij niet goed als ik heel veel warmte ga vragen op bijvoorbeeld de badkamer of kantoor.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tijntje schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 10:58:
Ik ben ook al heel lang naar zoiets aan het kijken echter heb ik het "probleem" dat ik vloerverwarming heb als hoofdverwarming in de woonkamer.
Dat gaat volgens mij niet goed als ik heel veel warmte ga vragen op bijvoorbeeld de badkamer of kantoor.
Wel met evohome....
Enige waar je tegenaan zult lopen is dat je een lage aanvoertemperatuur zult moeten instellen. Daar moeten je radiatoren wel geschikt voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:40

Edmin

Crew Council

get on my horse!

RemcoDelft schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 10:12:
Heel eenvoudig:
[afbeelding]

Dit werkt voor mij niet helemaal lekker. Twee verdiepingen, woonkamer met open haard (hout) en vloerverwarming. De aanbouw is hierdoor niet warm te stoken, merk ik nu. Gisteren had ik de thermostaat op 25 graden gezet om nog iets van warmte in de radiatoren in de aanbouw te krijgen, met als gevolg dat de ringleidingen (die door de slaapkamers lopen) loeiheet werden. Niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:05

Bezulba

Formerly known as Eendje

paQ schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 10:52:
[...]

Op kantoor gebruik ik Netatmo radiator knoppen.
Die geven van zichzelf permanent aan (met e-ink) welke temperatuur ze hebben en waar je ze op ingesteld hebt.
Zijn per app te bedienen, online, of middels de slimme thermostaat.
Per kamer kun je (eventueel) een 'hulpthermostaat' ophangen. Die zijn dan ook weer iets goedkoper, en werken dan als de hoofdthermostaat voor die kamer. (mocht je die nog willen onderverdelen)
https://shop.netatmo.com/eur_nl/product/energy.html/

Volgens mij het goedkoopst bij Conrad (en veelal wel ergens een 10% code te vinden)
Dat ziet er best netjes uit! ik heb een appartement met collectieve verwarming en dus geen eigen ketel. Ik heb alleen maar radiatoren met een knop en niets centraals en dat is echt super waardeloos.... met zo'n systeem zou ik dus fatsoenlijk mijn woonkamer kunnen verhitten.

moet dan wel gelijk 5 kranen kopen, dat is wel weer wat minder :P

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bezulba schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 12:37:
[...]

Dat ziet er best netjes uit! ik heb een appartement met collectieve verwarming en dus geen eigen ketel. Ik heb alleen maar radiatoren met een knop en niets centraals en dat is echt super waardeloos.... met zo'n systeem zou ik dus fatsoenlijk mijn woonkamer kunnen verhitten.

moet dan wel gelijk 5 kranen kopen, dat is wel weer wat minder :P
Je zou in dat geval een systeem van ELV kunnen overwegen: https://www.amazon.de/kom...2&sr=8-3&keywords=elv+max

Voor verwarmingssystemen met constant warm aanbod (zoals stadsverwarming) is dit ideaal. Je definieert ruimtes waar je 1 of meerdere radiatoren en eventueel een wandthermostaat aan toewijst. Vervolgens kan je per ruimte een programma instellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Luit op 04-11-2017 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:05

Yucon

*broem*

Is het mogelijk om 1 hoofdkamer aan te wijzen die je permanent op temperatuur wil houden? De badkamer bijvoorbeeld? Als je de normale thermostaat daar ophangt ipv in de woonkamer zit je heel makkelijk al een eind in de richting. Die zorgt dan dat de ketel af en toe aan gaat en met radiatorknoppen zoals in de tweede post kun je het dan in de kamers zelf regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Een badkamer van 6 m2 is natuurlijk veel sneller warm dan de woonkamer, en krijg je je woonkamer niet meer warm, tenzij je je badkamer naar 26 stookt :+

Een systeem als dat van netatmo icm voelers (of losse thermostaten) werkt dan veel beter.
Ecobee verkoopt ze (in de VS) als pakket met kranen incl sensoren.
Niemand aanwezig in slaapkamer > kraan lager
te koud > kraan open

Ergo, met een set netatmo kranen plus bijv Philips motion detectors bereik je in homekit al hetzelfde... Mits je homekit gebruikt uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:05

Yucon

*broem*

paQ schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:56:
Een badkamer van 6 m2 is natuurlijk veel sneller warm dan de woonkamer, en krijg je je woonkamer niet meer warm, tenzij je je badkamer naar 26 stookt :+

Een systeem als dat van netatmo icm voelers (of losse thermostaten) werkt dan veel beter.
Ecobee verkoopt ze (in de VS) als pakket met kranen incl sensoren.
Niemand aanwezig in slaapkamer > kraan lager
te koud > kraan open

Ergo, met een set netatmo kranen plus bijv Philips motion detectors bereik je in homekit al hetzelfde... Mits je homekit gebruikt uiteraard.
Hij gebruikt de verwarming in de woonkamer juist vrijwel niet.. dat is het hele punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

ah zo.

Naja, dan in geval van bijv stadsverwarming:
voor elke kamer waar je een radiator gebruikt een slimme kraan kopen, beneden de kachel op 30, en dan gewoon per kamer de temp regelen.

in geval van ketel:
vVoor elke kamer die je wil verwarmen een slimme kraan kopen met slimme thermostaat in een van de kamers om zo de vraag op de juiste wijze te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrammetje
  • Niet online
Thanks voor alle reacties :). Waarschijnlijk wordt het de Honeywell.

Eén ding vroeg ik me af met betrekking tot rendement. De Honeywell stuurt de CV ketel niet aan begrijp ik, maar bedient alleen de radiator. Stel ik wil op etage 1, kamer 1 warm hebben en de rest mag koud. In de woonkamer (waar de thermostaat zit) brandt de houtkachel en is het 21 graden. Begrijp ik goed dat ik, voor het beoogd effect;

1. De thermostaat op >21 graden moet zetten zodat de CV aanslaat;
2. Alle thermostaatknoppen moet instellen op geheel uit (gesloten)
3. Ik de thermostaat op etage 1, kamer 1 moet instellen op geheel aan

Niet gehinderd door enige vorm van kennis, maar zou dit niet inhouden dat de CV ketel door het hele systeem warm water gaat zitten pompen, overal (behalve op etage 1, kamer 1) gesloten radiatoren tegenkomt en zo dus alleen etage 1, kamer 1 verwarmt? Als ik dit goed snap; heeft dit niet een grote invloed op het rendement of pompt zo'n ketel dan automagisch minder water door het systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

honeywell (evohome) stuurt wel de ketel aan.
Zodra er warmte vraag is van 1 van de kamers dan gaat de ketel aan.
De thermostaat zit namelijk in elke verwarmingsknop.
Dus je hoeft de woonkamer beneden niet warmer te zetten. (dat is het hele voordeel van honeywell evohome)
ten opzicht van andere systemen.
Alleen de radiator op etage 1 kamer 1 op gaat dus aan. De rest blijft uit.
Alle warmte van de CV komt dus in die kamer terecht.

[ Voor 6% gewijzigd door Smuggler op 07-11-2017 19:28 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Overigens is de efficiëntie wel een punt om over na te denken. Eigenlijk heb je voor een evohome systeem een relatief kleine ketel nodig. Immers, de ketel kan zijn warmte niet zo makkelijk kwijt en zal dus sneller gaan pendelen. Er wordt maar een klein deel het systeem gevuld, waardoor er sneller weer warm water retour komt.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 07-11-2017 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

MikeyMan schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 19:29:
Overigens is de efficiëntie wel een punt om over na te denken. Eigenlijk heb je voor een evohome systeem een relatief kleine ketel nodig. Immers, de ketel kan zijn warmte niet zo makkelijk kwijt en zal dus sneller gaan pendelen. Er wordt maar een klein deel het systeem gevuld, waardoor er sneller weer warm water retour komt.
Dat is correct, vaak hebben ketels een eco mode waardoor ze iets minder krachtig zijn maar wel zuiniger.
Mijn ketel wordt nu via OpenTherm aangestuurd ipv aan/uit waardoor de ketel volgens mij nooit meer vol aan staat. Misschien 2x per jaar als ik in de winter terug kom van de vakantie en ik snel het hele huis wil opwarmen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Smuggler schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 19:49:
[...]

Dat is correct, vaak hebben ketels een eco mode waardoor ze iets minder krachtig zijn maar wel zuiniger.
Mijn ketel wordt nu via OpenTherm aangestuurd ipv aan/uit waardoor de ketel volgens mij nooit meer vol aan staat. Misschien 2x per jaar als ik in de winter terug kom van de vakantie en ik snel het hele huis wil opwarmen :).
Sowieso vermogen terug draaien. Alleen kun je de temperatuur waarschijnlijk niet teveel knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Smuggler schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 18:56:
honeywell (evohome) stuurt wel de ketel aan.
Zodra er warmte vraag is van 1 van de kamers dan gaat de ketel aan.
De thermostaat zit namelijk in elke verwarmingsknop.
Dus je hoeft de woonkamer beneden niet warmer te zetten. (dat is het hele voordeel van honeywell evohome)
ten opzicht van andere systemen.
Alleen de radiator op etage 1 kamer 1 op gaat dus aan. De rest blijft uit.
Alle warmte van de CV komt dus in die kamer terecht.
Dat doen tado, ecobee of netatmo toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

paQ schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:00:
[...]

Dat doen tado, ecobee of netatmo toch ook?
Niet met een radiatorknop per kamer toch?

Dacht dat je dan met kleppen aan de gang moest. Iets bewerkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Lijkt mij wel.
De thermostaat regelt de warmtevraag, en de kranen regelen de distributie.
Dat is toch dan de hele functie van de slimme thermostaat?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 08-11-2017 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

paQ schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:13:
Lijkt mij wel.
De thermostaat regelt de warmtevraag, en de kranen regelen de distributie.
Dat is toch dan de hele functie van de slimme thermostaat?
Het probleem is dat de thermostaat maar 1 ruimte meet, en op basis daarvan de ketel aanstuurt. Je wilt per ruimte meten en aansturen. Dat lukt normaal gesproken niet met alleen een slimme thermostaat.

Anders kun je net zo goed de thermostaat op 30 zetten en de knoppen het werk laten doen.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 08-11-2017 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:31:
[...]

Anders kun je net zo goed de thermostaat op 30 zetten en de knoppen het werk laten doen.
Als je dat gaat doen stookt je cv continue volle bak want die 30 graden gaat nooit gehaald worden. Leuk voor je verbruik ...... not!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

MikeyMan schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:31:
[...]

Het probleem is dat de thermostaat maar 1 ruimte meet, en op basis daarvan de ketel aanstuurt. Je wilt per ruimte meten en aansturen. Dat lukt normaal gesproken niet met alleen een slimme thermostaat.

Dat regelen de slimme knoppen dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb me al heel lang verdiept in Evo en Tado. Ik begin er niet aan. Kost een sloot geld en lees veel te veel problemen. Ik hang boven gewoon thermostatische kranen (volgende week hangen ze). Zet om 17.00 uur gewoon eerst de cv aan en stook hiermee tot 19.00 uur. Dan is de boel boven echt wel behagelijk en trek daar de gordijnen dicht, zodat de warmte er blijft en zet vanaf 19.00 uur de houtkachel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:38:
[...]

Als je dat gaat doen stookt je cv continue volle bak want die 30 graden gaat nooit gehaald worden. Leuk voor je verbruik ...... not!
Is het ook niet, ik zou ook voor een evohome gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:44:
[...]

Is het ook niet, ik zou ook voor een evohome gaan :)
Wat vaak niet perfect werkt, een sloot geld kost en batterijen vreet. Maar ieder zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:42:
Ik heb me al heel lang verdiept in Evo en Tado. Ik begin er niet aan. Kost een sloot geld en lees veel te veel problemen.
Dat is altijd de issue natuurlijk. De initiële investering is dermate hoog, dat je je kan afvragen wat je terugverdien-tijd gaat worden.... En... doet de boel het dan nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Wat voor problemen lees je dan over het evohome systeem?
Ik heb namelijk 0 problemen en het systeem doet precies wat ik van het systeem verwacht.
Heb 10 verwarmde kamers in huis en 12 radiatoren die worden bedient.

Begane grond:
(1)- Hal (altijd 14°C)
(2)- Woonkamer + open keuken (3 radiators) bij opstaan en avond en weekend, leef temperatuur ('s ochtends 18°C en smiddag 19°C de rest op 14°C
(3)- garage (altijd 14°C)
(4)- bijkeuken (altijd 14°C)
(5)- Wc, (Alleen 's avonds en in het weekend 18°C, de rest op 14°C

1e verdieping
(6)- slaapkamer 1 (bedtijd 18°C en opstaan 17°C, rest van de tijd 14°C)
(7)- slaapkamer 2 (altijd 14°C)
(8)- slaapkamer 3 (altijd 14°C)
(9)- Badkamer 's (ochtend voor het douchen 20°C, rest dan de tijd 14°C)

2e verdieping:
(10)- Zolder (altijd 14°C)

Indien nodig verwarmen we 1 kamer indien we deze gebruiken, deze is dan ook in zeer korte tijd op temperatuur zonder dat de andere kamers hier door beinvloed worden.
Kunnen we doen op de radiatorkraan zelf, of via de mainunit waarop alle kamers zichtbaar zijn.
Op de main unit kan je kan ook aangeven tot wanneer, op de thermostaat moet je hem terug draaien naar "automatisch"

Doordat we alleen verwarmen wat we nodig hebben en dit ook nog een zeer gunstig en makkelijk kunnen doen is onze gas rekening van 1500 M³ naar 800M³ gegaan.

Soms is het even schrikken als het een feestdag is en we dus doordeweeks opeens thuis zijn, komen we er rond 10:00 toch achter dat het zeer frisjes is binnen, maar dat is dan ook in korte tijd weer opgelost.
Systeem is ook "slim" genoeg om als ik zeg dat het om 17:00 warm moet zijn, dat deze tijdens strenge vorst bijvoorbeeld al om 15:00 begint te stoken, maar rond deze tijd pas om 16:45 bijvoorbeeld.

Batterijen is wel het grootste minpunt, ze gaan ongeveer 18 maanden mee afhankelijk van het bereik tot de mainunit.
Heb het systeem nu bijna 4 jaar in gebruik en heb er geen moment spijt van gehad.

Ook fijn is dat je kan aangeven hoelang je op vakantie bent, zodat je na 2 weken wintersport toch lekker warm thuis komt.

[ Voor 10% gewijzigd door Smuggler op 08-11-2017 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Smuggler Met de temperaturen die jij noemt, hoef ik niet bijna meer te stoken. 8) Laagste temperatuur die ik in mijn huis haal is 18 graden (isoleren levert meer op dan Evo in een huis uit 1978). Overdag altijd iemand thuis 19/20 en in de avond 21 graden. 900 m3 per jaar plus €200 aan hout. Ik heb Evo puur uit gemak overwogen, maar echt niet als besparing (ik vergeet knoppen echt niet dicht te draaien) en daar vind ik het te kostbaar voor.
Pagina: 1