iMac Pro of Mac Pro 5,1 upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 13:40

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik heb mijn zinnen gezet op de iMac Pro, maar ergens twijfel ik een beetje (enorm).

Momenteel bezit ik een Mac Pro 5,1 2012 met 2 x 30 inch Apple Cinema HD monitoren. Deze kan ik voor 1200 euro laten upgraden naar een 12 core Xeon met 64GB geheugen.

De iMac Pro zou dan 18 cores krijgen, maar is 27 inch, all in one en ik moet er dan nog 2 x 5k monitoren bij zien te scoren. Totaal prijs kom ik dan op 12000 euro uit (in het ergste geval).

Maar ben op zich best tevreden met de Mac Pro, alleen is deze niet echt zuinig incl. de monitoren en de GTX970 erin.

Wat zouden jullie doen? Toch upgraden naar de iMac Pro of de Mac Pro een opfris beurt geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 14:35
Voor 10800 euro (het verschil) kan je paar jaar lang energie van betalen (of in zonnepanelen stoppen), om die reden zou ik geen iMac Pro nemen. Je moet dus echt zoeken om andere redens, die ik zo niet weet (ben niet zo in de iMac Pro en Mac Pro)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ja het verschil in geld is idd enorm. Daarom neig ik ook naar het upgraden van de Mac Pro, maar hoe lang zal deze nog ondersteund worden? Is tenslotte volgend jaar alweer 6 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Huidig upgraden, 2 x 30": 1200,-

iMac + 5k scherm, 2 x 27": 5000 + 1300 = 6300,-
Verkoop Mac Pro: -1000,-
Verkoop 2x 30": -800,-
Totaal: 4500,-

Is het je dat waard?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
De iMac Pro met 18 cores en 128GB ram gaat helaas iets meer kosten dan 5000 euro. De 5000 euro is voor het basis model. Ik schat dat ik 8-9000 euro kwijt ben voor alleen de iMac Pro met 18 cores en geheugen.

Is het me dat waard? Ja daar twijfel ik dus aan, maar hoelang wordt de 5,1 nog ondersteund? En is die 1200 euro (plus nieuwe monitoren, want de Cinema's zuigen ook aardig stroom) het dan nog waard? Want dan ga ik meteen voor de 5k monitoren en dan ben ik dus 2500 euro kwijt voor een model die wellicht over een jaar niet meer ondersteund wordt (qua OS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:43

Croga

The Unreasonable Man

Yzord schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 22:34:
Wat zouden jullie doen? Toch upgraden naar de iMac Pro of de Mac Pro een opfris beurt geven?
De belangrijkste vraag is hier, zoals gewoonlijk, Wat doe je met het ding? En waarom denk je een upgrade nodig te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Omdat mijn huidige niet meer voldoet. Van de 32GB aan RAM zit continue 30GB vol en zijn mijn 8 threads redelijk druk de hele dag

als ik mijn opgenomen 4K opnames wil editen, moet ik elke keer mijn Mac Pro opnieuw opstarten om fatsoenlijk te kunnen editen en te kunnen converteren.

Daarbij is hij dus ook al 6 jaar oud. Allang afgeschreven voor mijn bedrijf, dus een nieuwe mag wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
wat zijn je complete specs van de huidige mac pro? Welke cpu's zitten er nu in?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nou je zegt het zelf al.
Heb je trouwens ook een nieuwe(re) Mac Pro overwogen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
maratropa schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 10:49:
wat zijn je complete specs van de huidige mac pro? Welke cpu's zitten er nu in?
3.2Ghz Xeon Quad core, 32GB en een GTX970 gpu.

@Juup Heb inderdaad de huidige versie overwogen, maar op de een of andere manier trekt hij me niet echt aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
die upgrade naar 12 cores en 64GB is waarschijnlijk geen gigantische uitgave ivt een nieuw systeem? Ram tekort is vervelend met video, als zo'n upgrade voor jou zin heeft, why not? Verkopen en vervangen voor een 10k machine kan altijd nog :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 20:39
Je kunt in ieder geval je huidige machine nog een flinke boost geven voor minder geld.

Je kunt je huidige Xeon vervangen voor een W3680/W3690 (enkel in single CPU setup te gebruiken) of X5680/X5690 (ook in dubbel CPU setup te gebruiken), dit zijn 3.33/3.46GHz hexacore Xeons.

(Bekijk deze sticky https://forums.macrumors....mpatibility-list.1954766/ welke ik met ActionableMango heb geschreven op MacRumors over alle mogelijke CPU's)

Je kunt het geheugen upgraden van 4 x 8GB naar 3 x 16GB met een W36XX CPU of zelfs 4 x 16GB met een X56XX CPU.

Dus dan zou je al op een 6-Core 64GB machine zitten voor ongeveer 300-400 euro.

Wellicht is een AMD Vega GPU nog de overweging waard afhankelijk van welk video-pakket je gebruikt. Met Final Cut Pro kun je daar nog een behoorlijke boost uit halen en voor wat betreft drivers is dat een makkelijker verhaal dan de laatste serie Nvidia grafische kaarten.

Ik denk dat je met een kleine geld injectie nog lang veel plezier hebt van de MPc 5,1!

BTW: Apple ondersteund software op machines tot 5 jaar na laatste verkoop maar in de praktijk werkt latere software meestal ook nog tot er een hardware limitatie optreed of is er een kleine firmware aanpassing nodig. Zo kan er nu nog op de allereerste Mac Pro (2006) OSX El Capitan geïnstalleerd worden en de versie er na (2,1/3,1) draait nog zelfs High Sierra met 9-10 jaar leeftijd.

Toevallig is het wel zo dat Apple vandaag de 5,1 aan het lijstje met obsolte devices heeft toegevoegd maar dat mag de pret niet drukken! https://www.macrumors.com...pro-airport-time-capsule/

[ Voor 22% gewijzigd door bokkow op 06-11-2017 11:51 ]

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Yzord schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 11:26:
[...]

@Juup Heb inderdaad de huidige versie overwogen, maar op de een of andere manier trekt hij me niet echt aan
Verstandig, dat model is maar één generatie nieuwer dan je nu hebt en sindsdien niet meer geüpgradet en dat wordt-ie ook niet meer. Er komt een nieuw model Mac Pro ergens eind 2018/2019 als we Phil Schiller mogen geloven.
bokkow schreef op maandag 6 november 2017 @ 11:34:
1. Je kunt je huidige Xeon vervangen voor een W3680/W3690 (enkel in single CPU setup te gebruiken) of X5680/X5690 (ook in dubbel CPU setup te gebruiken), dit zijn 3.33/3.46GHz hexacore Xeons.

2. Wellicht is een AMD Vega GPU nog de overweging waard afhankelijk van welk video-pakket je gebruikt. Met Final Cut Pro kun je daar nog een behoorlijke boost uit halen en voor wat betreft drivers is dat een makkelijker verhaal dan de laatste serie Nvidia grafische kaarten.
1. Helemaal eens. Inderdaad los de CPU's halen en zelf installeren. Die Hexacores kosten geen vermogen meer en zijn een stuk potenter :)

2. Vergeet niet dat je zomaar een PC kaart in een Mac kan schroeven en dat-ie dan ook meteen werkt. Er is nog geen bevestiging dat een Vega kaart werkt onder High Sierra (en versies daarvoor hoef je niet op te hopen) momenteel. Qua Nvidia is het helemaal treurig omdat er geen High Sierra web drivers zijn inderdaad.

Ook doet Final Cut eigenlijk niets met Cuda. Het leunt vooral op Intel QuickSync, wat niet in Xeons zonder IGP zit en deels op OpenCL dat weer beter op AMD loopt. Dus ja, Vega zou leuk zijn zodra het zonder te veel hackwerk aan de gang te krijgen is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De Mac Pro die je nu hebt heeft Westmere EP CPU’s. Dat is behoorlijk verouderd, de prestaties van de Skylake-SP CPU van de iMac pro liggen bij gelijke frequentie en core count een stuk hoger. Mogelijk is een 18-core iMac Pro dus overkill; een 8-Core iMac Pro zou daardoor al een significante update zijn en dat verandert de berekening nogal.

[ Voor 7% gewijzigd door Bigs op 06-11-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
nelizmastr schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:44:
[...]

2. Vergeet niet dat je zomaar een PC kaart in een Mac kan schroeven en dat-ie dan ook meteen werkt. Er is nog geen bevestiging dat een Vega kaart werkt onder High Sierra (en versies daarvoor hoef je niet op te hopen) momenteel. Qua Nvidia is het helemaal treurig omdat er geen High Sierra web drivers zijn inderdaad.

Ook doet Final Cut eigenlijk niets met Cuda. Het leunt vooral op Intel QuickSync, wat niet in Xeons zonder IGP zit en deels op OpenCL dat weer beter op AMD loopt. Dus ja, Vega zou leuk zijn zodra het zonder te veel hackwerk aan de gang te krijgen is.
Mocht @Yzord een AMD Vega kaart overwegen kun je hier nog eens inlezen over wat er nu al mogelijk is plug&play: https://forums.macrumors....nd-play-in-10-13.2065419/ met name de laatste pagina's zijn interessant te noemen. Dan ben je zoals @nelizmastr al zegt waarschijnlijk beter uit dan de huidige Nvidia GTX970 of een nieuwere Nvidia kaart simpelweg omdat optimalisatie vanuit Apple gericht is op AMD kaarten.

Verder is het zo dat in de iMac Pro ook Vega kaarten komen te zitten, dus wanneer deze systemen op de markt komen is het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat Vega kaarten out of the box drivers in High Sierra kunnen gebruiken, als dat nu al niet zo is. :)

En @Bigs, daar heb je absoluut gelijk in! Westmere is inmiddels behoorlijk verouderd, het was de eerste i-architectuur maar dan op een kleiner procedee. Het ligt dan nog wel helemaal aan het gebruik of dat uitmaakt. Bij GPU intensieve taken als renderen (mits geoptimaliseerd) valt dat verschil in CPU rekenkracht wel mee. Dus als je dan binnen die generatie al de snelste CPU neemt (X5680/X5690) met een bonk geheugen kom je al een heel eind. Je zou eens specifiek hierop kunnen gaan zoeken naar vergelijkingstests natuurlijk. Het zal niet een prijsgat van 10K overbruggen maar goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Yzord schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 10:20:
Daarbij is hij dus ook al 6 jaar oud. Allang afgeschreven voor mijn bedrijf, dus een nieuwe mag wel weer.
Dus heb je een mooie potje met afschrijvingsgeld klaarliggen right?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Bigs schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:01:
De Mac Pro die je nu hebt heeft Westmere EP CPU’s. Dat is behoorlijk verouderd, de prestaties van de Skylake-SP CPU van de iMac pro liggen bij gelijke frequentie en core count een stuk hoger. Mogelijk is een 18-core iMac Pro dus overkill; een 8-Core iMac Pro zou daardoor al een significante update zijn en dat verandert de berekening nogal.
Hmm, nog niet op die manier er naar gekeken. Daar zit wel wat in ja.

@bokkow dank je, zal er eens naar kijken

@armageddon_2k1 nieuwe pc's kosten nou eenmaal geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
@Yzord
Ja dat snap ik :)
Maar met het risico om bijdehand te klinken (wat overigens niet de bedoeling is, ik ben puur geinteresseerd), wat is dan je exacte vraag? Puur het kostenaspect (value for money)? De reden dat ik het vraag is namelijk, dat als je hem afgeschreven hebt, je de afschrijvingswaarde al moet hebben liggen. Dat is de definitie van afschrijven zo'n beetje. Dus so what dat het duur is? Het is voor je bedrijf en je moet een substantieel bedrag hebben liggen.Die vorige zal ook niet goedkoop geweest zijn en richting de 6k gaan?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
armageddon_2k1 schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:06:
@Yzord
Ja dat snap ik :)
Maar met het risico om bijdehand te klinken (wat overigens niet de bedoeling is, ik ben puur geinteresseerd), wat is dan je exacte vraag? Puur het kostenaspect (value for money)? De reden dat ik het vraag is namelijk, dat als je hem afgeschreven hebt, je de afschrijvingswaarde al moet hebben liggen. Dat is de definitie van afschrijven zo'n beetje. Dus so what dat het duur is? Het is voor je bedrijf en je moet een substantieel bedrag hebben liggen.Die vorige zal ook niet goedkoop geweest zijn en richting de 6k gaan?
Nou, ondanks dat ik een Hollander ben, ben ik ook een geboren Zeeuw. Dus elke euro gaat 4 keer door mijn hoofd voordat hij uitgegeven is ;)

En wat mij nog het meeste steekt is dat de iMac Pro een all in one is. Nu heb ik opzeker heel veel ervaring in het demonteren van 2009-2012 imac's tot aan het weghalen van het stof tussen de beeldlagen, maar dat demonteren werd steeds beroerder bij de nieuwere types. Laat staan wat ze nu weer verzinnen bij dit type.

Zoals je leest, ik probeer met alles rekening te houden. Van geld tot hardware en software, maar uiteraard ook dankzij @Bigs nu de algehele prestatie. De iMac Pro wordt weer wat interessanter dankzij zijn verhaal, maar dan komt de all in one issue weer naar voren.

Dilemma's dilemma's, daarom roep ik mijn buddies van old school T.net er ook bij 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Maar dat is de gewone iMac en niet de Pro die getest wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
True, maar ook de huidige Mac Pro en het gaat meer om de GPU’s dan de CPU’s laat het zien. Daarnaast is een i7 7700K aardig vergelijkbaar met een gelijk geclockte Xeon als die zou bestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-09 12:13
Onduidelijk voor mij of je huidige mac 1 of 2 cpu's heeft. 1 of beide cpu's kun je upgraden:
https://forums.macrumors....mpatibility-list.1954766/
Keyword is delid, cpu's zijn goedkoop bij serverhome.nl

Je kunt ook goedkoop van mij een macpro 2008 overnemen :) ? Zie advertenties ... Laat je die renderen/whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
tweazer schreef op woensdag 8 november 2017 @ 18:37:
Onduidelijk voor mij of je huidige mac 1 of 2 cpu's heeft. 1 of beide cpu's kun je upgraden:
https://forums.macrumors....mpatibility-list.1954766/
Keyword is delid, cpu's zijn goedkoop bij serverhome.nl

Je kunt ook goedkoop van mij een macpro 2008 overnemen :) ? Zie advertenties ... Laat je die renderen/whatever
Ik probeer ook aan energie demping te doen. 2 Mac Pro's gaat me er niet mee helpen :9

Ik heb nu 10 zonnepanelen (360Wp) en die coveren precies mijn energie gebruik van de pc en beide monitoren per jaar. Dat kan toch niet de bedoeling zijn haha

edit:

Mijn cpu blijkt de Nehalem 4 core Xeon W3565 3.2Ghz 130W te zijn. Kan ik deze gerust naar een Westmere upgraden of kan ik alleen de Nehalem pakken? Ik vermoed van wel, maar informeer maar even

[ Voor 12% gewijzigd door Yzord op 08-11-2017 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Yzord schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:06:
[...]
...

edit:

Mijn cpu blijkt de Nehalem 4 core Xeon W3565 3.2Ghz 130W te zijn. Kan ik deze gerust naar een Westmere upgraden of kan ik alleen de Nehalem pakken? Ik vermoed van wel, maar informeer maar even
Jep, Westmere is mogelijk zonder verder iets aan te hoeven passen.
X5680/X5690 kun je het beste voor gaan.

Pagina: 1