Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Alsnog mail van user@domein loskoppelen van Exchange?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• verdroidnogaan2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-09 01:11
Ik, zelfonderwezen weetwelietser, heb voor een keihardwerkende en weinigeraanoverhoudende digibete zzp zijn email succesvol 'verhuisd' naar Exchange, en toen zijn info@zijndomein -profiel in Outlook 2016 aangemaakt.

Maar... waar ik niet aan gedacht heb 8)7 is dat ook alle mail van zoons1en2@zijndomein.nl nu door Exchange afgevangen wordt en dat willen we niet, want dan moet hij voor zijn zoontjes extra licenties aanschaffen.

Mijn vraag is dus of het mogelijk is om alsnog zoon1@zijndomein en zoon2@zijndomein los te koppelen van Exchange?

(Ik hoop dat ik enigszins duidelijk ben..?)

Alle reacties

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-11 23:22
Kun je voor dit niet in de DNS records een tweede MX record toevoegen en deze een andere prioriteit te geven? Bijvoorbeeld de exchange server prioriteit 10 en andere server prioriteit 20?

Bestaat een emailadres dan niet op de eerste server, of is de eerste down, gaat hij naar de 2e server volgens mij..

Correct me if i'm wrong..

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Rik. schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 22:42:
Kun je voor dit niet in de DNS records een tweede MX record toevoegen en deze een andere prioriteit te geven? Bijvoorbeeld de exchange server prioriteit 10 en andere server prioriteit 20?

Bestaat een emailadres dan niet op de eerste server, of is de eerste down, gaat hij naar de 2e server volgens mij..

Volgens mij kan dezelfde prioriteit ook, dan voer je het redundant uit.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Rik.
True schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 22:49:
[...]

Volgens mij kan dezelfde prioriteit ook, dan voer je het redundant uit.
Dat kan natuurlijk ook, bij failover moet de prioriteit wel anders zijn natuurlijk. Maar als je er in dit geval voor zorgt dat de emailadressen van de zoons alleen op de 2e server bestaan en die van de vader op de exchange bak.

Zou moeten werken.

• ivocare
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11 22:40
Stuk uit de link, succes:
Relay domains
You configure an accepted domain as a relay domain (also known as non-authoritative domain) when some or none of the recipients in that domain exist in your Exchange organization (for example, partners or subsidiaries). Exchange isn't responsible for generating NDRs for non-existent recipients in a relay domain. Instead, you configure a Send connector with the address space of the relay domain, and you configure this Send connector to use smart host routing to relay messages to their destination (directly or to the next hop). For more information about creating Send connectors that use smart host routing, see Create a Send connector to route outbound mail through a smart host.

• verdroidnogaan2
Rik. schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 22:51:
[...]

Dat kan natuurlijk ook, bij failover moet de prioriteit wel anders zijn natuurlijk. Maar als je er in dit geval voor zorgt dat de emailadressen van de zoons alleen op de 2e server bestaan en die van de vader op de exchange bak.

Zou moeten werken.
Dank voor al jullie (snelle) reacties, maar helaas gaat het meeste boven mijn bescheiden technische knobbel.

Bovenstaande quote beschrijft voor mijn begrip het beste wat de bedoeling is.
Die "2e server" die je beschrijft, is dat de oorspronkelijkw mailserver van de host?

• Rik.
verdroidnogaan2 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 23:00:
[...]

Dank voor al jullie (snelle) reacties, maar helaas gaat het meeste boven mijn bescheiden technische knobbel.

Bovenstaande quote beschrijft voor mijn begrip het beste wat de bedoeling is.
Die "2e server" die je beschrijft, is dat de oorspronkelijkw mailserver van de host?
Excuses voor de misschien onduidelijke taal.

De 2e server is inderdaad de mailserver van de host, waar de emailadressen van de zoons staan..

• verdroidnogaan2
Sorry, maar even voor mijn begrip:
Als ik een extra MX-record aanmaak, wat moet ik dan precies doen om die users los te koppelen van Exchange server?

Moet ik van .domein.nl maken .zoon1.domein.nl?
En wat vul ik in bij de MX-waarde?

Edit/Aanvulling:bij prioriteit kan ik alleen tientallen kiezen: 10 20 30 40 enz.

P.S. Geen sorry nodig! De verwarring ontstaat door mij!

Edit2: a picture says more than...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/o7yxArTeoy6etejoczJ8dLKX/full.png

[ Voor 57% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 03-11-2017 23:20 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je maakt een nieuw MX record aan, 20, en geeft het adres op van de server waar de adressen van de zoons op staan. Dan in de Exchange server configureer je de sender connector zoals beschreven in de link zodat mail wordt doorgestuurd van Exchange naar de tweede server.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• verdroidnogaan2
In Exchange server? ik heb tot nu toe alleen toegang via Exchange Online en daarin kan je niks veranderen aan de records.

Edit: Alleen een nieuw TXT-record voor domein.onmicrosoft.com

[ Voor 20% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 03-11-2017 23:29 ]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:55
De DNS truck gaat niet werken. Als je het volgende zou doen:

10 IN MX exchange.iets
20 IN MX andereserver

dan zal alle mail standaard naar Exchange afgeleverd worden. Dat wordt 'm dus niet. Wellicht heeft HOT een oplossing te pakken, maar zo ver zit ik niet in Exchange.

Kan je niet een goedkope Postfix er voor zetten en die het af laten handelen?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Sowieso geen elegante oplossing met MX records, daar zit geen enkele intelligentie in.
Je hebt dus Exchange Online (dat is geen Exchange Server):
https://technet.microsoft...j945194(v=exchg.150).aspx

Die truc werkt dus niet omdat je alleen naar een hybride Exchange Server mail kunt relayen.

Correctie, je kunt wel je eigen connectors configureren als het goed is:
https://technet.microsoft...150)#HowdoconnectorsinEOP

Hoe dat dan werkt icm de mail server waar de oude mailboxen staan zul je wel zelf moeten achterhalen.

[ Voor 32% gewijzigd door wagenveld op 03-11-2017 23:44 ]

• verdroidnogaan2
Dank voor alle suggesties. Ik zal de link van @wagenveld maar eens volgen, en hopen dat ik het begrijp.

Dat laatste zeg ik vooral omdat ik alles wat WEL werkt tot nu toe dankzij youtube voor elkaar heb gekregen. De woordenbrij op ms-pagina's zijn eerder verwarrend voor een leek, dan verklarend.

Ik breng morgen (hopelijk) verslag uit. Dank tot zover en goede nacht!

• ivocare
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11 22:40
wagenveld schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 23:38:
Sowieso geen elegante oplossing met MX records, daar zit geen enkele intelligentie in.
Je hebt dus Exchange Online (dat is geen Exchange Server):
https://technet.microsoft...j945194(v=exchg.150).aspx

Die truc werkt dus niet omdat je alleen naar een hybride Exchange Server mail kunt relayen.

Correctie, je kunt wel je eigen connectors configureren als het goed is:
https://technet.microsoft...150)#HowdoconnectorsinEOP

Hoe dat dan werkt icm de mail server waar de oude mailboxen staan zul je wel zelf moeten achterhalen.
;)

Prioriteren met mx record is als schieten met hagel. Niet betrouwbaar. Ik ga slapen.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Rik. schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 22:42:

You’re wrong. Mail voor een domein wordt er afgeleverd en als de mail er niet thuishoort wordt het gebounced. Bij een bounce gaat de verzendende server niet naar het 2e mx record, hij heeft de mail immers al afgeleverd op het 1e serveradres.
2e MX wordt alleen benaderd als 1e down is, of bij gelijke prio om & om.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
Dat wat Oogje zegt, dus... Een tweede MX-record gaat hier dus echt geen oplossing bieden.

Wat wel een oplossing kan bieden, is in Exchange Online een contact aanmaken, die mail naar 'zoon1@domein.nl' doorstuurt naar 'zoon1@sub.domein.nl'. Vervolgens maak je voor 'sub.domein.nl' een MX-record aan die wijst naar de oude mailserver. Als Zoon1 hier het primaire adres 'zoon1@domein.nl' en een alias 'zoon1@sub.domein.nl' heeft, is het cirkeltje rond.

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kost je dat niet alsnog een licentie op je Exchange Online? Net datgene wat niet gewenst is.

• verdroidnogaan2
Dank @Linke Loe Ik ga proberen dit te begrijpen. Als dat inderdaad (@Hero of Time) maar geen extra licentie kost, want dat is immers niet de bedoeling,

Zoals ik afgelopen week al merkte met het 'hoe wat waar wanneer' aanpassen van de DNS-records, is ook de informatie die ik over deze zaken op alle MS-pagina's vind, voor mij -een grote leek op dit gebied- too much. |:( Er zijn zoveel if-then's, tenzij's en maar's, dat ik (nog) niet begrijp wat ik waar in welke volgorde moet doen.
Het plaatje op de link van @wagenveld https://technet.microsoft...7396#HowdoconnectorsinEOP verduidelijkt het al enigszins, maar ik raak de weg kwijt bij wat er daarna volgt in de uitleg. :?

Op deze (enige Ned.-talige die ik tegenkwam) pagina staat een type setup dat wel die scheiding aanbrengt "Office 365 testen met een paar e-mailadressen in uw aangepaste domein" https://support.office.co...7?ui=nl-NL&rs=nl-NL&ad=NL.
Ik neem aan dat je vanaf het begin moet doen, en naderhand niet meer kan aanpassen. Dat zou waarschijnlijk betekenen dat ik het huidige domein in Exchange eerst moet verwijderen en het dan op deze wijze moet doen.
Weet iemand of dit klopt en of ik het op de test-manier wel voor elkaar krijg wat ik wil?

[ Voor 21% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 04-11-2017 16:09 ]

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
Hero of Time schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 14:44:
Kost je dat niet alsnog een licentie op je Exchange Online? Net datgene wat niet gewenst is.
Alleen users in Office365 kosten een licentie. Groepen, contacts en gedeelde mailboxes kosten geen licentie.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-11 22:26
Dat laatste zeg ik vooral omdat ik alles wat WEL werkt tot nu toe dankzij youtube voor elkaar heb gekregen. De woordenbrij op ms-pagina's zijn eerder verwarrend voor een leek, dan verklarend.
Misschien wel heel flauw, maar hoeveel waarde hecht die zzp-er aan zijn of haar goedwerkende mailoplossing (wat voor downtime-periode is toelaatbaar en is het een ramp indien er eventueel een bundel mails kwijt raakt)?

Het klinkt allemaal wel heel houtje-touwtje op goed geluk wat knoppen indrukken; dit terwijl de support pagina's -voor iemand die wel enigzinds in die materie zit- best duidelijk zijn.

Is deze aanpassing, dit risico, die paar euro per maand waard wat je eventueel bespaart (de on-promise server moet ook in de lucht gehouden worden in de alternatieve situatie, kost links- of rechtsom ook geld toch).

• verdroidnogaan2
@eric.1 Nee hoor, niets flauws aan. Ik had er misschien beter niet aan kunnen beginnen als leek, maar dat is nu te laat.
Deze zelfde leek heeft het uiteindelijk wel voor elkaar gekregen om het domein voor Exchange goed in te stellen, dus kan dit ook met wat houtje-touwtje ingrepen succesvol aflopen.
Ik hoop hier voldoende aanvullende informatie te krijgen, die de voor mij onduidelijke zaken verduidelijken. Daarom ben ik blij met elke suggestie tip of instructie!

En wat betreft die paar euro per maand: €40 per user per jaar lijkt niet veel, maar het is het totaal aan allerlei kosten wat zo zwaar op een zzp-inkomen drukt. Vandaar mijn poging om het the cheap way te doen.

Ik hoop dat iemand nog kan reageren op mijn vraag over de mogelijkheid die uitgelegd wordt in "Office 365 testen met een paar e-mailadressen in uw aangepaste domein" https://support.office.co...7?ui=nl-NL&rs=nl-NL&ad=NL

[ Voor 20% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 04-11-2017 17:10 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:56
Dan vraag ik me wel af wat "tijd" kost, je bent nu flink wat tijd bezig dit in te regelen, zal ook niet gratis zijn. Je maakt een nodeloos complexe situatie voor iets dat heel simpel zou moeten zijn, bij problemen dus mogelijk ook hogere support kosten.

Daarnaast weet ik niet waar de mailboxen van ZZPér en zoons eerder gehost werden, maar met deze workaround moet de oude situatie ook in stand blijven in plaats van dat deze uitgefaseerd kan worden. Zitten ook mogelijk kosten aan.

Al met al heb ik er toch redelijke twijfels bij op dit op de lange termijn goedkoper gaat zijn dan gewoon 2 licenties extra te nemen.

Die situatie in die link zou kunnen werken als de situatie voor de migratie exact zo was als in dat voorbeeld beschreven. Je zal dan inderdaad wel de boel moeten terugdraaien en opnieuw beginnen. Hou er wel rekening mee dat je daarmee een dubbele storingsgevoeligheid krijgt. Zowel Office 365 als de provider die voorheen het adres van de ZZPer hostte mogen beide geen storing hebben.

• verdroidnogaan2
Dank @Dennism. Ik ben bijna gratis: vriendendienst met kleine geneugten, en de hogere supportkosten probeer ik te vermijden door me zo goed mogelijk voor te bereiden (met o.a. jullie hulp).
De oude situatie bij de host kan zo weer kosteloos teruggedraaid worden. De kosten voor Exchange zijn al gemaakt.
De andere users@zijndomein zijn pure privé emailaccounts, dus een eventuele storing zou niet zo'n pijn doen. Het hoofd/zakelijk gebruikte emailaccount info@zijndomein zou in het voorbeeld volgens de regels van Exchange ingesteld worden, dus dat veroorzaakt geen extra kans op storing (neem ik aan).

• Rik.
Oogje schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 08:00:
[...]

You’re wrong. Mail voor een domein wordt er afgeleverd en als de mail er niet thuishoort wordt het gebounced. Bij een bounce gaat de verzendende server niet naar het 2e mx record, hij heeft de mail immers al afgeleverd op het 1e serveradres.
2e MX wordt alleen benaderd als 1e down is, of bij gelijke prio om & om.
Ah, bedankt voor de uitleg. Weer wat geleerd vandaag :)

• Roxsman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11 23:09
Maar waarom wordt er niet verder in gegaan op het Relay domain verhaal onder Accepted domains? (link van ivocare)..
Dat is namelijk een redelijk gangbare oplossing als je het mij vraagt.

Mail die binnenkomt waar Exchange een valid recipient voor heeft wordt dan lokaal afgeleverd, als er geen valid recipient is dan wordt de mail doorgekopt naar de next hop. Deze zal je in moeten stellen middels een Send connector in Exchange als ik het me goed herinner.

It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..

• Dennism
verdroidnogaan2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 19:13:

De andere users@zijndomein zijn pure privé emailaccounts, dus een eventuele storing zou niet zo'n pijn doen. Het hoofd/zakelijk gebruikte emailaccount info@zijndomein zou in het voorbeeld volgens de regels van Exchange ingesteld worden, dus dat veroorzaakt geen extra kans op storing (neem ik aan).
Voor zover ik kan zien juist wel in de door jou aangehaalde link, daar laat je namelijk de oude host forwarden naar Exchange Online. Heeft de oude host dus een storing zal de mail niet geforward worden.
Roxsman schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 21:37:
Maar waarom wordt er niet verder in gegaan op het Relay domain verhaal onder Accepted domains? (link van ivocare)..
Dat is namelijk een redelijk gangbare oplossing als je het mij vraagt.

Mail die binnenkomt waar Exchange een valid recipient voor heeft wordt dan lokaal afgeleverd, als er geen valid recipient is dan wordt de mail doorgekopt naar de next hop. Deze zal je in moeten stellen middels een Send connector in Exchange als ik het me goed herinner.
Waarschijnlijk omdat dit een link voor een on-premise situatie die er niet is, het gaat om een Exchange Online account.

[ Voor 35% gewijzigd door Dennism op 04-11-2017 22:16 ]

• verdroidnogaan2
@Roxsman Kan je me in simpele taal uitleggen waarom/of de Relay domain manier beter zou zijn dan alles opnieuw in te stellen met de testmethode?
Dennism schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 22:14:
[...]
Voor zover ik kan zien juist wel in de door jou aangehaalde link, daar laat je namelijk de oude host forwarden naar Exchange Online. Heeft de oude host dus een storing zal de mail niet geforward worden.
[...]
Aha, dat had ik niet begrepen. Dank!

[ Voor 56% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 04-11-2017 22:18 ]

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

verdroidnogaan2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 22:15:
@Roxsman Kan je me in simpele taal uitleggen waarom/of de Relay domain manier beter zou zijn dan alles opnieuw in te stellen met de testmethode?
Als ik email goed begrijp, zou het doorsturen van email door Exchange Online veel voordelen hebben. In de eerste plaats dat het in principe altijd beschikbaar is. Het ontvangt alle mail en stuurt dat wat het niet zelf moet houden door naar je andere server. Mocht die een probleem hebben, bijvoorbeeld offline door een probleem bij je provider, dan wordt de mail die het moet doorsturen vastgehouden en wordt er later opnieuw geprobeerd om te sturen. Dit zal een paar keer geprobeerd worden. Als het andersom is, kan je veel eerder mail missen. Niet wenselijk voor zakelijke mail.

• verdroidnogaan2
@Hero of Time Duidelijk. Dank.

• verdroidnogaan2
Goedemiddag allen,

Graag wil ik even resumeren om te checken of ik het goed begrijp:

@ivocare verwijst naar de Relay Domain optie op pagina https://technet.microsoft...b124423(v=exchg.160).aspx.
@Roxsman Vraagt zich af waarom er niet verder wordt ingegaan op deze optie, wat @Dennism verklaart met "Waarschijnlijk omdat dit een link voor een on-premise situatie die er niet is, het gaat om een Exchange Online account" en inderdaad staat op de pagina "Applies to: Exchange Server 2016", maar in 'Exchange Online > Exchange Beheercentrum > e-mailstroom' kan ik ook van een Gezaghebbend domein een 'Intern relais' domein (=Relay domain?) maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/79Hkz0G3bKjkYxe0CVkFr7TJ/thumb.png
... en als ik dat doe, krijg ik de melding dat er nog geen Outbound connector is aangemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SblSDoYqJNjoWN4fhGbQYdPq/thumb.png
Die kan ik dus ook in Exchange Online aanmaken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lXzgYXVDzY8b6WXOVl8kgTKi/thumb.png

Ben ik op de goede weg? Bvd!

• Dennism
verdroidnogaan2 schreef op zondag 5 november 2017 @ 12:17:
Goedemiddag allen,

Graag wil ik even resumeren om te checken of ik het goed begrijp:

@ivocare verwijst naar de Relay Domain optie op pagina https://technet.microsoft...b124423(v=exchg.160).aspx.
@Roxsman Vraagt zich af waarom er niet verder wordt ingegaan op deze optie, wat @Dennism verklaart met "Waarschijnlijk omdat dit een link voor een on-premise situatie die er niet is, het gaat om een Exchange Online account" en inderdaad staat op de pagina "Applies to: Exchange Server 2016", maar in 'Exchange Online > Exchange Beheercentrum > e-mailstroom' kan ik ook van een Gezaghebbend domein een 'Intern relais' domein (=Relay domain?) maken:
[afbeelding]
... en als ik dat doe, krijg ik de melding dat er nog geen Outbound connector is aangemaakt:
[afbeelding]
Die kan ik dus ook in Exchange Online aanmaken:
[afbeelding]

Ben ik op de goede weg? Bvd!
Dat lijkt inderdaad goed te zijn, als je MX records naar Office 365 staan moet dan je outbound connector laten versturen van Office 365 naar de mailserver waar de 2 prive accounts staan. Let er wel op dat de mailserver waar de 2 privé accounts staan ook zo ingericht moet worden dat deze de mail voor @zijndomain.nl weer naar Office 365 zal sturen. Anders krijg je de situatie dat vader wel naar zoon1 en zoon2 kan mailen, maar zoon1 en zoon2 niet naar vader omdat de oude mailserver denkt dat hij "gezaghebbend" is en dus alleen intern op die server zal proberen af te leveren.

• verdroidnogaan2
Duidelijk. Voor dit "Let er wel op dat de mailserver waar de 2 privé accounts staan ook zo ingericht moet worden dat deze de mail voor @zijndomain.nl weer naar Office 365 zal sturen..." heb ik de medewerking van de host nodig, dus dat wordt morgen.

[ Voor 25% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 05-11-2017 14:00 ]

• verdroidnogaan2
Maandag, 13 uur: Helaas werkt de host niet mee, omdat het volgens hen technisch niet mogelijk is.

Ik ga me verder verdiepen in de materie. Suggesties blijven natuurlijk welkom. _/-\o_

• Dennism
verdroidnogaan2 schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:49:
Maandag, 13 uur: Helaas werkt de host niet mee, omdat het volgens hen technisch niet mogelijk is.

Ik ga me verder verdiepen in de materie. Suggesties blijven natuurlijk welkom. _/-\o_
Technisch niet mogelijk lijkt me kul, ik denk eerder dat ze (enigzins logisch) geen uitzonderings situaties willen creëren en moeten documenteren en onderhouden :P

wat je nog kan proberen is kijken of het adres van de vader ook een info@zijnbedrijf.onmicrosoft.com alias heeft in Office 365, als dat het geval kan je testen of de zoons daar heen kunnen mailen.

Dan zou actie van de hoster niet verder nodig hoeven te zijn.

Je krijgt dan de situatie dat vader bereikbaar is voor iedereen (behalve zijn zoons en mensen die heel toevallig bij dezelfde hoster zitten als zoons, geen optie dus w.s. als dit een grote partij is) op info@zijnbedrijf.nl
Zoons zijn voor iedereen bereikbaar via zoon1 en zoon2@zijnbedrijf.nl
Zoons kunnen de vader mailen via het info@zijnbedrijf.onmicrosoft.com alias

[ Voor 37% gewijzigd door Dennism op 06-11-2017 13:40 ]

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
eric.1 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:51:
[...]

Misschien wel heel flauw, maar hoeveel waarde hecht die zzp-er aan zijn of haar goedwerkende mailoplossing (wat voor downtime-periode is toelaatbaar en is het een ramp indien er eventueel een bundel mails kwijt raakt)?

Het klinkt allemaal wel heel houtje-touwtje op goed geluk wat knoppen indrukken; dit terwijl de support pagina's -voor iemand die wel enigzinds in die materie zit- best duidelijk zijn.

Is deze aanpassing, dit risico, die paar euro per maand waard wat je eventueel bespaart (de on-promise server moet ook in de lucht gehouden worden in de alternatieve situatie, kost links- of rechtsom ook geld toch).
Ben het hier wel mee eens, zijn die licentiekosten nou echt een groot struikelblok?
Voordelen zijn eenvoudige setup en alles op 1 plek. Nadeel, de licentiekosten blijkbaar

1 domein verdelen over 2 mailproviders:
Voordelen, geen licentiekosten (en ik vraag me af of je nu ook geen kosten hebt aan die 2e mailprovider)
Nadelen, ingewikkelde setup, meer effort als er dingen foutgaan, kans op fouten groter.

Ik zou het wel weten, kiss ;)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• verdroidnogaan2
Dennism schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:38:
[...]
Technisch niet mogelijk lijkt me kul, ik denk eerder dat ze (enigzins logisch) geen uitzonderings situaties willen creëren en moeten documenteren en onderhouden :P
....
Denk ik ook. ;)

De rest van je verhaal ga ik even doorlezen.
Sowieso dank alvast.

• wagenveld
  • Niet online
Kun je bij de hoster een mailbox aanmaken die alles forward naar info@zijnbedrijf.onmicrosoft.com?

• verdroidnogaan2
Ja, ik neem aan van wel. Ik kan immers iedere mailbox laten doorsturen.

Maar misschien heb ik de huidige situatie niet goed uitgelegd. Als ik nu van info@ naar zoon1@ een email stuur, dan krijg ik het volgende postmaster bericht:
"Het bericht aan zoon1@zijndomein.nl kon niet afgeleverd worden.
Zoon1 is niet gevonden in zijndomein.nl."

Ik snap niet hoe de door jullie nu voorgestelde omleiding via zijndomein.onmicrosoft.com dat zou oplossen?

[ Voor 72% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 06-11-2017 14:22 ]

• Dennism
als je die melding krijgt dan is je relay domein en connector in Office 365 nog niet goed ingesteld.

• verdroidnogaan2
Dus dat heeft niets met de niet aangemaakte user zoon1@ te maken?

P.S. Er zijn nog geen relays en connectors actief, hoor. Dat is de standaard situatie immers niet nodig.

[ Voor 47% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 06-11-2017 14:44 ]

• verdroidnogaan2
Oogje schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:43:
[...]

Ben het hier wel mee eens, zijn die licentiekosten nou echt een groot struikelblok?
Voordelen zijn eenvoudige setup en alles op 1 plek. Nadeel, de licentiekosten blijkbaar

1 domein verdelen over 2 mailproviders:
Voordelen, geen licentiekosten (en ik vraag me af of je nu ook geen kosten hebt aan die 2e mailprovider)
Nadelen, ingewikkelde setup, meer effort als er dingen foutgaan, kans op fouten groter.

Ik zou het wel weten, kiss ;)
Om nog even terug te komen op het bovenstaande, Oogje: Natuurlijk zou dat beter zijn, maar dat is niet de opzet van mijn uitzoekerij.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:57
Als je door meerdere uren te besteden een onnodig complexe situatie aan wilt brengen om €40 te besparen gaat er iets niet goed. Dat die €40 schijnbaar een last is op het jaar inkomen onder het mom alle beetjes helpen is het probleem. Dan heb je imo een veel urgenter probleem waar je veel beter uren/effort in kan steken en dat is de viability van je vak als zzp'er. Als je met de huidige markt aan je verdien plafond zit dan zou ik eerder naar een andere baan kijken.

That being said, als dit privé e-mailadressen zijn waarom zitten ze dan in godesnaam op de zakelijke omgeving van vaders? Genoeg gratis aanbieders van prima e-mail diensten. Lekker eraf gooien en laat ze het zelf uitzoeken met hun privé e-mail.

[ Voor 4% gewijzigd door Craven op 06-11-2017 14:55 ]

• wagenveld
  • Niet online
Wat bedoel je 'in de standaard situatie'?
Als je wil dat mail Exchange Online verlaat welke voor zijn eigen domein bedoelt is, dan moet je een relay domein configureren en de bijbehorende connector.
Waar we het nu over hebben is de andere kant op immers, van de hoster naar EOL. Omdat je daar dus niet een relay domein kunt maken, wil je een forward mailbox maken naar zijndomein.onmicrosoft.com.

Dus:
Mail van extern naar info@domein.nl > MX:office365 > mailbox in EOL
Mail van extern naar zoon@domein.nl > MX:office365 > mailbox bestaat niet > relay naar external SMTP host > mailbox hoster
Mail van info naar zoon > same
Mail van zoon naar info > mailbox hoster info@ > forward naar info@domein.onmicrosoft.com > mailbox in EOL.

Eens met de rest dat dit knutselwerk is overigens.

[ Voor 33% gewijzigd door wagenveld op 06-11-2017 15:00 ]

• verdroidnogaan2
Ook zzp wil zijn privémail@zijndomein liefst buiten Exchange houden.
De rest is allemaal waar en wijs, aber nicht im Frage.

• verdroidnogaan2
Met standaard situatie bedoel ik:
Zoals ik dit topic begonnen ben en zoals de situatie nog steeds is, namelijk:
DNS-records met Exchange aangepast voor domein zijndomein.nl
1 user: info@zijndomein.nl in Exchange aangemaakt.

That's all. Geen andere users, relays of connectors aanwezig of actief. Voordat ik iets aan deze situatie verander, wil ik eerst zeker weten wat ik precies moet doen. Vandaar dit topic.

[ Voor 15% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 06-11-2017 15:08 ]

• wagenveld
  • Niet online
Het is mij geheel onduidelijk waarom je het dan vreemd vind dat je
"Het bericht aan zoon1@zijndomein.nl kon niet afgeleverd worden.
Zoon1 is niet gevonden in zijndomein.nl."
als fout krijgt?

• verdroidnogaan2
Ik vind het niet vreemd, het lijkt er alleen op dat de huidige en de gewenste situatie soms door elkaar lijken te lopen.
Nogmaals, omdat ik nog niets aan de standaard situatie had/heb veranderd, kreeg hij de foutmelding. Want die user waar hij naartoe mailde bestaat niet op het domein - volgens Exchange.

Hopelijk ben ik nu duidelijk?

• wagenveld
  • Niet online
Lees mijn post 2 naar boven nog eens?

• verdroidnogaan2
Gelezen @wagenveld
Wat bedoel je daarmee?

• wagenveld
  • Niet online
Wat vind je precies onduidelijk?

• verdroidnogaan2
Dank voor je geduld in de eerste plaats,wagenveld. (En dat van alle anderen.)

Ik probeer het allemaal te begrijpen. Telkens als er een suggestie gedaan wordt, ga ik kijken in EOL of en hoe ik dat moet en kan instellen, en kijk of er op MS supportpagina's meer over te vinden is. Tot nu toe is het me nog niet duidelijk hoe ik het PRECIES moet doen. My bad, heeft niets met jullie uitleg te maken.

Ik ga nu aan de hand van jullie laatste voorbeelden kijken hoe ik het moet instellen.
That may take a while...

[ Voor 12% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 06-11-2017 15:37 ]

• verdroidnogaan2
Het kan raar verkeren.
Vanavond hadden mijn zzpvriend en ik het over de ingewikkeldheid van mijn Exchange-manipulatiepogingen, en wat zegt hij? "Nou, dan kopen we toch een extra licentie?" 8)7 |:( :X :?
Geef mijn portie maar aan Fikkie.

Dank voor alle hulp! _/-\o_

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Laat het daar niet bij je moet de kern ook bij hem en jezelf tussen de oren krijgen.
Snappen jullie nu beide dat je domein voor email migreren naar Exchange Online een compleet verhaal is? De bedoeling is juist alles van @bedrijfsnaam.nl in Exchange Online te krijgen, niet de omgedraaide wereld, namelijk je email bij hoster X houden en slechts 1 of 2 mailboxen in Exchange Online.

Wat je probeerde te bereiken is "shared address space" of "shared domain" en dat kun je werkend krijgen maar vereist de juiste kennis en infra structurele aanpassingen in beide omgevingen. Je bezit de kennis niet en die is lastig eigen te maken in productieomgevingen.
Shared address space tussen 2 Exchange omgevingen is al een uitdaging om werkend te krijgen, tussen verschillende omgevingen nog lastiger. https://technet.microsoft...b124423(v=exchg.160).aspx

Je hebt ook al te maken met zaken als SPF records. Als je de juiste records aanmaakt volgens de wizard in Exchange Online dan zal er ook een record worden aangemaakt dat hosts binnen het record spf.protection.outlook.com verantwoordelijk zijn voor je domein. Email die verstuurd wordt van andere hosts wordt dan gezien als "spam" en mogelijk geblokkeerd.

Scheid dus zaken van elkaar. Als het domein een "zakelijk" domein is, gebruik het dan ook daarvoor. Privé email hoort daar dan niet bij.

En slechts voor usermailboxen is een licentie benodigd. Dus een mailbox gekoppeld aan een persoon. Gedeelde mailboxen kun je aanmaken zoveel je wilt en ook aliassen kun je aan een mailbox hangen.
Je kunt dus best 100 email adressen gebruiken, 49 gedeelde postbussen gebruiken, met elk 2 aliassen en toch maar voor 1 usermailbox een licentie betalen. Dus een licentie voor usermailbox Piet@domein.nl en een gedeelde mailbox met info@domein.nl en facturen@domein.nl voor administratieve zaken er zin echt veel meer mogelijkheden in EOL dan voor elk gewenst email adres een box aan te maken.

Email in dezelfde box in verschillende mappen laten bezorgen is geen probleem door wat regels aan te maken die kijken naar een adres in de header en op basis daarvan de mail verplaatsen naar een map in die mailbox (of desnoods door te sturen naar een ander adres)
Regels kun je aanmaken met powershell of door met een gedelegeerd account in te loggen op die mailbox via de webmail en dan de webinterface te gebruiken om de regels in het postvak in te stellen.

Dat zijn zo maar wat ideeën.
Pagina: 1