Siemens logo8: hoe ip-adres aan slave module toekennen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelpencil
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-12-2017
In een opstelling bestaande uit een master module 12/24 RCE0BA8 PLC 6AED1052-1MD00-0BA8 12 V/DC 24 V/DC verbonden met twee uitbreidingsmodules DM16 24R 0BA2 PLC 6ED1055-1NB10-0BA2 kan ik maar niet achterhalen waar het ip-adres voor de uitbreidingsmodules moet ingevuld worden. Het ip-adres invullen voor de mastermodule is geen probleem. Deze module met het correcte adres via de software Soft Comfort versie 8.1 op de pc terugvinden, is eveneens geen probleem. De uitbreidingsmodules worden logischerwijze hier niet getoond omdat deze niet van een ip-adres voorzien zijn. Pc en logo’s staan in een netwek via een switch. Via de diagnose op de master is het netwerk in orde. Waar komen de ip-adressen voor de uitbreidingsmodules?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Wat zegt je handleiding ? Of de support afdelingen van Siemens ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelpencil
In de handleiding en in tal van demo-opstellingen wordt alleen gewerkt met de master module als master of als uitbreiding. In die module zie je via het bijhorende schermpje wat je doet. De uitbreidingsmodule heeft geen scherm en geen knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:07

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Toegegeven, ik werk niet met logo's. Wel met S7-300, 400, 1200, 1500, ET200SP maar dan wel puur vanaf de hardware kant bekeken. Dat gezegd hebbende:

Dit zijn toch gewoon I/O kaarten? Klik je die niet aan je master module?
Kun je in de software dan niet ergens een hardware configuratie maken waar je deze twee uitbreidingen aan toevoegt? Ik ga er van uit dat deze geen ip adres krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door DrivinUCrazy op 04-11-2017 09:21 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Uit de handleiding leid ik vooralsnog niets af over configureren.
Er staat wel uitgebreid beschreven hoe je ze monteert en aansluit. Om de expansion modules te laten herkennen moeten ze eerder of tegelijk met de base module ingeschakeld worden.

Verder lijkt het mij een kwestie van de status leds controleren, en de I/O nummers van de uitbreidingen gewoon gebruiken in je programma.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelpencil
De uitbreidingen klikken inderdaad in de master. Deze verkrijgen geen ip-adres! Dat is het probleem. Softwarematig op de pc worden de uitbreidingen niet gezien doordat ze geen ip-adres krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

In alle andere systemen van siemens krijgen alleen de cpu's en kopstations een ip adres. De rest van de i/o kaarten werken via een interne bus achter deze cpu of kopstations. Daarbij zijn de configuratiemogelijkheden zo groot dat je dit zelf moet configureren in de software.

Bij de Logo zijn de mogelijkheden overzichtelijk. Daarom ga ik er van uit dat he de bijbehorende IO adressen direct kunt gebruiken in je programma. Zo lees ik de handleiding tenminste.
Vergeet die ip-adressen voor je I/O kaarten, die heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelpencil
Ip-adressen zijn er nodig om via de Comfort software alle modules te zien. Nu staan de masters er zichtbaar. De programmatie naar de masters uploaden lukt. Maar helaas ontvangen de uitbreidingen niets. Gevolg: de programmatie werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

In de Logo System manual (documentnr: A5E33039675 - AD) staat het volgende:
LOGO! sample applications are available to all our customers free of charge on the Siemens LOGO! website (http://www.siemens.com/logo) (go to Products & Solutions → Applications → Application Examples).
Heb je daar geen voorbeelden gevonden met vergelijkbare configuraties?

In diezelfde LOGO! System manual staat op pagina 349 een diagnostics menu. Zo te zien kun je daar ook de status van extension modules uitlezen. Wat vind je dan? ;)

In diezelfde LOGO! System manual staat op pagina 31-32 dat je de beschikbare hoeveelheid I/O voor je CPU kunt uitbreiden tot 24 DI, 8 AI, 20 DO, en 8 AO, met behulp van expansion modules.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat je een uitbreidingsmodule als een losse node in je netwerk moet zien. Zoals ik al zei, ik ken de logo's niet, maar ik moet me dan wel heel erg vergissen. (wat uiteraard gewoon kan!) Heb je iets van een linkje of een documentnummer van Siemens waar dat in staat?

[edit]Wacht eens even...
Je hebt het in de TS over "Logo's" (meervoud), en master-slave. Je hebt toch maar één Logo; één CPU? Master-slave communicatie gebruik je alleen als je meerdere cpu's met elkaar gaat laten praten. Dan moet je aangeven welke de baas is. Zo kun je een Logo ook laten samenwerken met een zwaardere S7 PLC.

Zoals je het beschrijft heb je alleen een pc die is verbonden aan een Logo, die uitgebreid is met extra digitale I/O. Dat je dat via een switch doet is prima, maar zou waarschijnlijk niet eens hoeven.

[edit2]
Je expansion modules zijn overigens wel gewoon compatible met je 0BA8 base module. Net gecheckt op de support site van Siemens. Daar hoef je het niet in te zoeken. :)

[ Voor 25% gewijzigd door DrivinUCrazy op 04-11-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelpencil
Bedankt om mee te denken.
Over deze opstelling gaat het: http://users.skynet.be/fc816305/bestanden/logo8.pdf
De uitbreidingsmodules moeten ergens een ip-adres krijgen bij het samenstellen van de hardware of via de knoppen op de mastermodule. Niet via de Comfort software. Pas als alle modules een adres verkregen hebben worden ze in via de software op de pc zichtbaar. Om de een of andere reden lukt dit nu niet. Ik heb al de uitbreidingsmodules (slaves) via de schuifschakelaar (spanningsloos uiteraard) ontkoppelt en terug verbonden. Helaas geen oplossing.
Maandag (op de werf) zal ik eens de spanning 24V controleren; hoewel alle leds op de modules werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:35

WouterG

Dit is geen ondertitel

Die kaarten worden volgens mij nooit zichtbaar hoor. Bij voorgaande versies was het altijd zo dat de nummering van i/o’s opliep bij uitbreidingskaarten. Dus als de CPU 4 i/o’s heeft dan is het eerste inputadres van de eerste i/o kaart I5.

https://support.industry....166254?page=0&pageSize=10

[ Voor 19% gewijzigd door WouterG op 04-11-2017 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@karelpencil Als je geen rode leds hebt, is het goed. Net als WouterG ben ik er van overtuigd dat je expansion modules gewoon hardware uitbreidingen zijn van je CPU. Je hebt geen slaves. Je gaat dus ook geen slaves kunnen zien. Je verwart wat zaken met elkaar, dat is alles. :)
Laat ik het zo zeggen: als er een RJ-45 poort op zit, zou het nog wel eens een ip-adres nodig kunnen hebben. Je I/O kaarten hebben geen RJ-45 poort, dus hebben ze ook geen ip-adres. :)

Zoals in dat linkje van WouterG ook vermeld staat: gebruik anders eens de TIA selection tool om je configuratie samen te stellen. Zo zie je wat er mogelijk is, welke hardware compatible is, en hoe dat er vervolgens uitziet. Als je inlogt bij Siemens kun je het gratis downloaden. (het was me niet bekend dat de LOGO! daar ook in is verwerkt, anders had ik je dat al eerder aangeraden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelpencil
De gebruikte hardware past bij elkaar. Dat vormt het probleem niet. De uitbreidingmodules DM16 24R 0BA2 PLC 6ED1055-1NB10-0BA2 worden als slaves toegevoegd en geprogrammeerd. Zie http://users.skynet.be/fc.../20171104_logo8_local.pdf Dit is allemaal softwarematig correct uitgevoerd. Alleen de mastermodule slaagt er niet in om de uitbreidingsmodules te herkennen en een ip-adres toe te wijzen. De mastermodule kan hardwarematig van een adres voorzien worden. (Dit dient trouwens te gebeuren vooraleer de module in netwerk wordt geactiveerd.) De uitbreidingsmodules reageren om de een of andere reden niet op de mastermodule. Als via de pc online wordt gegaan, wordt alleen de mastermodule met correct ip-adres weergegeven. Bij de uitbreidingsmodules verschijnt op de module bovenaan links een rood vraagteken. Zie http://users.skynet.be/fc.../20171104_logo8_local.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:27
karelpencil schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:30:
De gebruikte hardware past bij elkaar. Dat vormt het probleem niet. De uitbreidingmodules DM16 24R 0BA2 PLC 6ED1055-1NB10-0BA2 worden als slaves toegevoegd en geprogrammeerd. Zie http://users.skynet.be/fc.../20171104_logo8_local.pdf Dit is allemaal softwarematig correct uitgevoerd. Alleen de mastermodule slaagt er niet in om de uitbreidingsmodules te herkennen en een ip-adres toe te wijzen. De mastermodule kan hardwarematig van een adres voorzien worden. (Dit dient trouwens te gebeuren vooraleer de module in netwerk wordt geactiveerd.) De uitbreidingsmodules reageren om de een of andere reden niet op de mastermodule. Als via de pc online wordt gegaan, wordt alleen de mastermodule met correct ip-adres weergegeven. Bij de uitbreidingsmodules verschijnt op de module bovenaan links een rood vraagteken. Zie http://users.skynet.be/fc.../20171104_logo8_local.pdf
Het bestand waar jij naar linkt is voor een Master-slave opstelling, met meerdere logo's.
Elke logo is eigenlijk een afzonderlijke sturing die je zo laat samenwerken (ook allemaal een schermpje, netwerkaansluiting en knopjes)

Jij hebt uitbreidingsmodules, deze zorgen er gewoon voor dat je logo extra in en uitgangen ter beschikking krijgt. Deze uitbreidingen kunnen niet afzonderlijk functioneren, maar moeten aan een logo gekoppeld worden via de interne bus. De modules krijgen dan de volgende nummers voor ingangen en uitgangen, maar hebben geen eigen IP-adres of netwerkaansluiting (zoals ook reeds eerder aangehaald).

Je moet dus in je software geen master-slave instellen, jij hebt enkel een "master met uitbreidingskaarten" en die master heb je correct kunnen adresseren.

Je bent een master-slave opstelling een beetje aan het mengen met een uitbreidingskaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelpencil
Bedankt iedereen!
De oplossing: de gebruikte logo's zijn van het FS5 hardware type. Voor dit type moet de Soft Comfort software versie 8.1.1 zijn om de logo's correct weer te geven en in te stellen. De programmatie was opgebouwd voor het 08A8.Standard hardware type met mijn oude Comfort versie 8.0. Ondertussen een upgrade gedaan en alles werkt nu.
Pagina: 1