Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-07 15:10
Ik kreeg van iemand de vraag of ik haar Galaxy S4 weer tot leven kon wekken.
Het probleem is dat de telefoon niet meer opstart. Iedere keer dat hij wordt aangezet raakt hij in een boot loop of blijft hij steken op het Samsung Galaxy S4 splash screen.
De oorzaak van dit probleem is bij de eigenaresse niet bekend, maar Google leerde mij dat het te maken kan hebben met een update naar Android 5.01. Van zo'n update weet ze zelf niets, maar ik sluit het niet uit.

Ik heb zelf wel wat ervaring met rooten, custom recoveries, roms etc en heb ook meer dan eens een telefoon die onherstelbaar leek toch weer aan de praat gekregen. Dit leek me dus een klusje van hooguit een uurtje.

Ik ben begonnen met kijken of ik in recovery mode kon komen om vervolgens de cache partitie te formatteren. Dit lukte niet, de telefoon liep vast of kwam in de zelfde boot loop terecht.
Vervolgens heb ik van sammobile de laatst beschikbare stock rom (PHN versie) gedownload. Deze heb ik geflasht met Odin (versie 3.12.7 als het uitmaakt). Flashen ging in een keer goed, telefoon startte opnieuw op maar was het er niet mee eens. Wederom boot loops en vastlopers.
Na een aantal pogingen lukte het wel om in de recovery te komen. Ik heb de cache partitie geformatteerd en de telefoon herstart. Na een aantal keer herstarten lukte het eindelijk om de telefoon volledig op te starten.
Aan het lock screen te zien was de data partitie in tact gebleven, dus ik dacht klaar te zijn, met behoud van data.
Zodra ik echter op de soft buttons of het scherm drukte startte de telefoon opnieuw op en herhaalde zijn oude kunstje.
Ik heb de telefoon hier na nog een aantal keren tot aan het lock screen zien komen, daar ging het echter steeds binnen 10 seconden mis.

Volgende stap was proberen een custom recovery te installeren. Met Odin TWRP er op gezet, reboot gedaan en direct de toetsen combinatie voor de recovery mode ingedrukt. Vervolgens stond er Recovery booting... en daar liep de telefoon vast.
Na dit een aantal keer geprobeerd te hebben lukte het wel om in TWRP te komen. Daar heb ik zo snel als ik kon de cache evenals de Dalvik / ART partitie geformatteerd en vervolgens de telefoon herstart.
Ook dit had niet het gewenste resultaat.

Ik heb een eerdere versie van de stock rom gedownload, deze geprobeerd, TWRP weer geprobeerd, maar allemaal met het zelfde resultaat. Af en toe lukt het met veel moeite om in de recovery te komen.
Een keer heb ik gepoogd een backup te maken, zodat ik daarna een full wipe / factory reset zou kunnen doen. TWRP gaf wat i/o errors, het scherm ging op zwart, daarna kwam er nog even snel iets voorbij maar voor ik dat kon lezen was de telefoon alweer aan het herstarten.

Als laatste poging om er nog iets van te maken heb ik weer een andere stock rom gedownload. Deze keer de T-Mobile NL versie. De telefoon kwam daar ooit vandaan, was waarschijnlijk 'branded' en hey, misschien werkt dit dan wel.
Ook niet. Intussen komt de telefoon ook niet meer verder dan het eerste splash screen, recovery bereikt hij met veel moeite net aan maar voordat ik iets kan doen herstart het hele zaakje alweer.

Oh ik zei laatste poging... Ik heb nog 1 ding geprobeerd.
Een andere recovery, want ik wilde uiteindelijk maar gewoon een factory reset doen om er vanaf te zijn.
Ik heb met Odin [CWM Advanced Edition] PhilZ Touch geflasht en opnieuw opgestart.
Het resultaat daarvan hoef ik jullie niet te vertellen.

Dus, een halve baksteen.
Het enige dat tot nu toe gewoon werkt is de bootloader / download mode. Ik kan dus flashen met Odin wat ik wil, alleen werkt het niet. 8)7

Ik houd op zich wel van zo'n uitdaging, maar ik ben er al vanaf een uur of 10 vanmorgen mee bezig. Nu ben ik het zat aan het worden.

Voordat iemand het vraagt; ja ik heb intussen ook erg veel zitten zoeken en lezen op internet. Het komt allemaal op het zelfde neer. Flash met Odin een stock rom. Flash een custom recovery en wipe data/dalvik, download Samsung Kies en doe een emergency firmware restore of iets dergelijks.
Allemaal geprobeerd, allemaal zonder veel resultaat.

Iemand een idee? :P
Behoud van data zou leuk zijn maar is nu geen prioriteit meer. Als ik deze telefoon weer werkend aan zijn eigenaresse kan geven ben ik weer gelukkig.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelpencil
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-12-2017
Met een S2 iets gelijkaardigs voorgehad. De batterij bleek hier de oorzaak te zijn. Deze vervangen door een gelijkaardig type. Opstartprobleem opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-07 15:10
karelpencil schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 21:39:
Met een S2 iets gelijkaardigs voorgehad. De batterij bleek hier de oorzaak te zijn. Deze vervangen door een gelijkaardig type. Opstartprobleem opgelost!
Ik ben vandaag in mijn zoektocht op het wereld wijde web veel mogelijke oorzaken tegengekomen, maar een niet goed functionerende batterij zat er niet tussen.
Het klinkt mij enigszins vreemd in de oren moet ik zeggen, maar ik houd het zeker in gedachten voor het geval het probleem niet opgelost kan worden.

Voor vanavond ben ik er in ieder geval klaar mee.
Ik wilde nog proberen om met ADB een backup te maken en eventueel kijken wat er nog meer mee kan, maar daarvoor moet USB debugging aanstaan, en het lijkt me sterk dat dat het geval is bij een doorsnee gebruiker.

In ieder geval bedankt voor het meedenken. d:)b

[kleine toevoeging 04-11-2017]

Ik hoorde vandaag dat er in een telefoon reparatie winkeltje al andere batterijen zijn getest, zonder resultaat. Dat valt dus wel uit te sluiten.

Het is net twee keer gelukt om in de recovery (CWM) te komen. Daar heb ik eerst geprobeerd om een volledige backup naar een externe SD kaart te maken, dat leek even te gaan werken maar de telefoon startte na een seconde of 10 opnieuw op en liep weer vast.
Bij poging twee om een backup te maken heb ik alleen Data, SD intern (of zoiets) en Media geselecteerd, en ook deze poging faalde na c.a. 10 seconden.

TWRP gaf i/o errors en faalde, CWM faalt zonder enige melding. Ik begin te vermoeden dat het interne flash geheugen niet helemaal 100% meer is.
Wat dan wel weer vreemd is; een volledige ROM flashen met Odin gaat zonder problemen. Zou het dan specifiek de Data partitie kunnen zijn die corrupted is? Een stock ROM flash laat dat gedeelte namelijk ongemoeid.

Hopelijk komt er nog een idee waar ik zelf niet aan heb gedacht.

[nog een update]

Ik heb nog een paar dingen geprobeerd, tevergeefs.
Een backup maken m.b.v. ADB lukte niet. Na het geven van een backup commando in ADB moest ik op het scherm van de telefoon bevestigen, maar de recovery liet verder niets zien.
Vervolgens maar een volledige wipe gedaan. Alles weg, pre-load, system, data, data-ext etc.
Vreemd dat dit wel lukte, maar een backup, zelfs van een enkele partitie of onderdeel niet. 7(8)7
Daarna opnieuw een stock ROM geflasht met Odin. Nog steeds problemen.

Als laatste probeersel heb ik net met Odin de zelfde stock ROM geflasht, echter nu met de optie re-partition aangevinkt en een bijpassende PIT file toegevoegd. Weer met het zelfde resultaat.

Dat was zo'n beetje alles dat ik kon bedenken.
Zal ik nu dan voor het eerst een volledig onherstelbare smartphone, ofwel een baksteen hebben? -O-

[ Voor 54% gewijzigd door Kipcorn op 04-11-2017 16:30 ]