Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Partneralimentatie is voor de verstrekker aftrekbaar voor de belasting én de ontvanger moet dit als inkomen opgeven.

Weet iemand of dit ook geldt als er maandelijks in het kader van een voorlopige voorziening geld moet worden betaald? De echtscheiding is dan dus nog niet uitgesproken.

Alvast dank voor reacties.
...

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
AZ >>>PFSL

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry. Ik ben hier nieuw. Is dit onderwerp al eens behandeld én zo ja, waar kan ik dat dan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

https://www.belastingdien...etalen_voor_uw_ex_partner

zo te zien wel. Ik betaal kinderalimentatie en dat mocht twee jaar geleden ook afgetrokken worden zonder dat het voor de rechter was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Edmin schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 20:07:
https://www.belastingdien...etalen_voor_uw_ex_partner

zo te zien wel. Ik betaal kinderalimentatie en dat mocht twee jaar geleden ook afgetrokken worden zonder dat het voor de rechter was geweest.
Kinderalimentatie mag alleen een forfaitair bedrag worden afgetrokken, mits je boven een bepaalde drempel komt, toch?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De belastingdienst meldt op haar site:

Betaalt u alimentatie voor uw kinderen? Als u voldoet aan de voorwaarden, mag u dit in uw aangifte aftrekken als levensonderhoud voor kinderen jonger dan 21 jaar (vervalt per 1 januari 2015).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ardana schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 09:19:
[...]

Kinderalimentatie mag alleen een forfaitair bedrag worden afgetrokken, mits je boven een bepaalde drempel komt, toch?
Dat was inderdaad zo. Het ging geloof ik over een bedrag van max 200 en een beetje per kind. Maar het hoefde niet rechterlijk vastgelegd te zijn.

Tegenwoordig is dat echter niet meer van toepassing, zoals KeesDui al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Kinder- en partneralimentatie worden anders behandeld.

De gerechtelijke status (voorlopige voorziening vs. definitief vonnis) mag geen verschil maken. Als het fiscale partnerschap is verbroken, aftrekbaar voor betaler en bijtellen voor ontvanger. Dus bruto-bruto.
Pagina: 1