Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lepel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-06 08:43
Beste Tweakers,

Ik heb nu iets meer dan een week mijn internet, tv en telefoon bij T-Mobile thuis lopen met een Fiber 100 abonnement. En wat een doffe ellende is het geweest. Ze leveren een Draytek 2132F als modem, welke niet helemaal juist lijkt te werken.

Ik heb momenteel mijn Windows PC via LAN 1 aangesloten, mijn Steam Link via LAN 2, TV via LAN 3 en mijn iPhone 8 via WiFi. Meer zit er niet aangesloten.

Twee dagen nadat het was aangesloten viel het internet op LAN weg, internet op wifi werkte wel nog gewoon. Wanneer ik het modem uit en weer aan zette werkte de LAN verbinding weer voor een 10 minuten waarna het weer weg viel. T-Mobile gebeld en de mevrouw aan de telefoon zou mijn modem op afstand resetten, wat het hopelijk zou verhelpen. Leek me een vreemde stap aangezien het modem gloednieuw was en ik enkel het SSID en wachtwoord veranderd had.

Maar fijn, het werkte weer. Voor ongeveer 1,5 dag, waarna wederom internet op LAN weg viel. Windows heeft verbinding met het modem maar niet met internet. Guidion (het installatie bedrijf van T-Mobile) gebeld welke na afstemming met T-Mobile een monteur hebben gestuurd. Monteur heeft het modem vervangen zonder verder te kijken wat nu precies het probleem is, en voila, het internet over LAN werkte weer.

Voor een paar uur. 'S avonds lag wederom het internet op LAN er uit. T-Mobile weer gebeld, en zij zouden weer contact op nemen met Guidion. Dat was ondertussen 3 dagen geleden maar nog steeds niks gehoord.

Nu ben ik een beetje gaan uitproberen, want WiFi werkt wel gewoon steeds (echter ondersteunt de Draytek enkel 2,4GHz, nogal jammer) maar op LAN krijg ik geen internet. Dus een andere kabel geprobeerd, zelfs hele andere PC geprobeerd maar helaas niks.

Ga ik kijken met ipconfig dan krijgt mijn LAN ook een IPv6 adres en een IPv4 adres buiten de range. Het modem zit op 192.168.1.1 met subnet mask 255.255.255.0 en mijn LAN krijgt IP adressen met bijv. 192.168.73.x en heeft dan ook subnet mask 255.255.0.0.

Dingen die ik heb geprobeerd:
- IP instellen in IPv4 adapter
- IP instellen in IPv4 adapter en IPv6 adapter uit zetten
- In het modem mijn PC via MAC adres IP 192.168.1.100 geven

Helaas werkte niks. Windows zegt even "Identifying..." waarna hij "No internet" aan geeft. Nu heb ik net een beetje willekeurig in het modem IPv6 gewoon uit gezet via het icoontje links boven in de interface, en opeens werkt mijn LAN verbinding weer. Meestal werkt het na een restart van het modem weer voor 10 minuten (wat nodig was na het uitzetten van IPv6) maar nu een uur later werkt het nog steeds. Ook deelt het modem nog steeds IP 192.168.1.100 uit aan mijn PC via het MAC adres.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft, iemand die dit bekend voor komt en een verklaring en hopelijk permanente oplossing voor kan geven? Ik heb niet erg veel vertrouwen in T-Mobile aangezien het zo'n raar probleem is. Ik wil een eigen router er achter hangen maar dat wordt moeilijk wanneer LAN straks misschien weer niet werkt.

Update:
Nu zo'n 2 uur later werkt internet via LAN weer niet. Het uitzetten van IPv6 op het modem mocht blijkbaar toch niet baten.

[ Voor 6% gewijzigd door lepel op 03-11-2017 18:12 . Reden: typo, lijst van apparatuur toegevoegd, update toevoegen ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

s1h4d0w schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 17:01:
... Het modem zit op 192.168.1.1 met subnet mask 255.255.255.0 en mijn LAN krijgt IP adressen met bijv. 192.168.73.x en heeft dan ook subnet mask 255.255.0.0.
...
Dan zit er dus een andere dhcp server in je netwerk. Spoor die op en zet 'm uit

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lepel
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 01:02:
[...]

Dan zit er dus een andere dhcp server in je netwerk. Spoor die op en zet 'm uit
Die is er dus niet. Ik heb een heel erg klein appartement met niks anders aangesloten. Daarnaast toont mijn ethernet adapter het SSID van mijn Draytek modem, dus dat IP wordt gewoon daardoor uitgedeeld.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4Qz2HPO.png

Ik heb momenteel beide adapters ingeschakeld zodat ik nog enigzins mijn Steam Link kan gebruiken. Ik heb Glasvezel modem -> Draytek modem -> LAN naar PC / LAN naar Steam Link en meer zit er niet aangesloten.

Update:
Net weer met T-Mobile gebeld waarbij ze hebben gekeken of ik gekruisd zat met iemand anders, daarna zijn we even door de instellingen gegaan. Volgens de medewerker stond mijn DNS niet goed, deze stond op 192.168.1.1 (mijn modem) en moest 37.143.84.228 en 37.143.84.229 zijn. Maar het lijkt mij zeer sterk dat dit het probleem oplost, aangezien ik eerder ook al de Google DNS servers heb geprobeerd.

Daarnaast zei de medewerker aan de telefoon "Het IP van je PC moet beginnen met 192 en de rest maakt niet zoveel uit" wat natuurlijk onzin is. Nu is het wachten tot het netwerk er weer uit ligt, maar gelukkig bellen ze mij om half 6 terug omdat er op elk moment op de dag 30 minuten wachttijd is wanneer je belt naar T-Mobile Thuis.

[ Voor 58% gewijzigd door lepel op 04-11-2017 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Laatst online: 26-06 09:44
Wat ik zou doen:
Wacht tot je PC weer een 192.168.73.x IP krijgt. Voer dan in een commandprompt "ipconfig /all" uit en kijk wat de gateway is.
Open dan de browser en ga naar het IP van die gateway (192.168.73.x). Ik gok dat je dan de webinterface van een fritzbox krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lepel
DJSnels schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 10:50:
Wat ik zou doen:
Wacht tot je PC weer een 192.168.73.x IP krijgt. Voer dan in een commandprompt "ipconfig /all" uit en kijk wat de gateway is.
Open dan de browser en ga naar het IP van die gateway (192.168.73.x). Ik gok dat je dan de webinterface van een fritzbox krijgt :)
Goede tip, ga ik proberen! Maar dat moet dan een Fritzbox van de buren zijn o.i.d., op het werk hebben wij er ook een van XS4ALL en die deelt 192.168.178.x adressen uit.

edit
Bedenk me net dat ik de gegevens van ipconfig /all al ergens had opgeslagen toen ik een verkeerd IP kreeg. Default gateway lijkt leeg te zijn.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : Nick-PC
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Mixed
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : D0-50-99-A6-D5-9A
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::5db2:d35a:9cf3:151a%11(Preferred)
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.21.26(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 248533145
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1F-07-3C-74-D0-50-99-A6-D5-9A
DNS Servers . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1
fec0:0:0:ffff::2%1
fec0:0:0:ffff::3%1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

[ Voor 51% gewijzigd door lepel op 04-11-2017 10:54 . Reden: ipconfig toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
Je hebt hier een 169.254.x adres, oftewel een adres dat jouw eigen PC gekozen heeft omdat er geen dhcp server op het netwerk te vinden was.
Je kunt dus wachten tot je een 192.168.73 (sorry, is inderdaad geen standaard fritzbox range) krijgt, en kijken wat dan de gateway is.
Als workaround kun je ook een statisch IP adres configureren in de 192.168.1.x kiezen met de goede gateway/DNS op zowel je PC als steamlink. Dan heb je bekabeld geen DHCP server meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lepel
DJSnels schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 10:59:
Je hebt hier een 169.254.x adres, oftewel een adres dat jouw eigen PC gekozen heeft omdat er geen dhcp server op het netwerk te vinden was.
Je kunt dus wachten tot je een 192.168.73 (sorry, is inderdaad geen standaard fritzbox range) krijgt, en kijken wat dan de gateway is.
Als workaround kun je ook een statisch IP adres configureren in de 192.168.1.x kiezen met de goede gateway/DNS op zowel je PC als steamlink. Dan heb je bekabeld geen DHCP server meer nodig.
Dat laatste ook al geprobeerd. Toen het stopte met werken heb ik IPv6 uitgeschakeld en IP 192.168.1.100, subnet 255.255.255.0 en gateway 192.168.1.1 ingesteld. Werkte niet, nog steeds "No internet", ook na uit- en inschakelen van de netwerk adapter. Daarna ook in het modem adhv MAC adres het IP 192.168.1.100 laten toewijzen aan mijn PC, mocht ook niet baten.

Ik heb wireshark nu lopen en ben benieuwd wat ik kan zien wanneer het weer mis gaat. Lijkt bijna alsof de default gateway dan opeens niet meer beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
En als je dat statische adres ingesteld hebt, kun je dan wel je modem pingen? Als dat niet werkt als je PC rechtstreeks op het modem aangesloten is dan is er iets mis.
Probeer dan voor de zekerheid een andere kabel, maar het zou ook zomaar aan je PC kunnen liggen. Ik ken de steamlink niet, maar wellicht kun je ook van daaruit iets troubleshooten, of heb je wellicht ook een laptop die je bekabeld aan kunt sluiten?

Het zou zomaar eens kunnen dat het switchgedeelte van de router zichzelf ophangt ivm brakke kabels. Zorg even dat er maar 1 device aangesloten is, bij voorkeur met een nieuwe kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:45
Wat hierboven gesuggereerd word is ook een beetje mijn gedachte. dit lijkt een beetje op Collision.
hoe heb je trouwens je modem aan je drytek hangen? (van modem lan port naar de drytek wanport ? )

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lepel
DJSnels schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 11:17:
En als je dat statische adres ingesteld hebt, kun je dan wel je modem pingen? Als dat niet werkt als je PC rechtstreeks op het modem aangesloten is dan is er iets mis.
Probeer dan voor de zekerheid een andere kabel, maar het zou ook zomaar aan je PC kunnen liggen. Ik ken de steamlink niet, maar wellicht kun je ook van daaruit iets troubleshooten, of heb je wellicht ook een laptop die je bekabeld aan kunt sluiten?

Het zou zomaar eens kunnen dat het switchgedeelte van de router zichzelf ophangt ivm brakke kabels. Zorg even dat er maar 1 device aangesloten is, bij voorkeur met een nieuwe kabel.
Dan kan ik niet het modem pingen, ik kom ook niet via 192.168.1.1 op het Draytek modem. Ik heb al een andere kabel en zelfs een totaal andere PC geprobeerd. Dus het probleem zit hem toch echt in de Draytek of de verbinding. Kabels zijn allemaal gloednieuw en alles is netjes. Daarbij werkt het bij een herstart van de Draytek weer voor 10 min tot 2 uur, dus dit lijkt wel echt een softwarematig probleem te zijn.
diehard889 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 11:35:
Wat hierboven gesuggereerd word is ook een beetje mijn gedachte. dit lijkt een beetje op Collision.
hoe heb je trouwens je modem aan je drytek hangen? (van modem lan port naar de drytek wanport ? )
Ik heb het glasvezel modem aan de muur hangen, die twee modules zeg maar. Dat gaat naar de WAN poort van het Draytek modem van T-Mobile en van daaruit met een LAN kabel van LAN1 op de Draytek rechtstreeks naar mijn PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Die is er dus wel: je steamlink. Da's gewoon een computer die Linux draait en derhalve een dhcp server aan boord heeft. Eerstvolgende keer dat je weer zo'n storing hebt, trek je alle stekkers uit je steamlink. Dan heb je binnen een minuut weer internet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lepel
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:21:
[...]

Die is er dus wel: je steamlink. Da's gewoon een computer die Linux draait en derhalve een dhcp server aan boord heeft. Eerstvolgende keer dat je weer zo'n storing hebt, trek je alle stekkers uit je steamlink. Dan heb je binnen een minuut weer internet
Lijkt mij heel vreemd aangezien dit altijd perfect heeft gewerkt toen ik nog bij KPN zat, en de Steam Link staat daarnaast op standby (router ziet ook geen connectie op de LAN poort waar de Link in zit), maar ik ga het eens proberen wanneer het er weer uit knalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lepel
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:21:
[...]

Het "trek je stekkers uit je steam link en het werkt weer" klopte dus niet, maar het lijkt wel door de Steam Link te komen. Alles werkte prima, tot ik mijn Steam Link met mijn PC verbond om een film te kijken en bam, geen internet meer.

Echter, hoe los ik dit op? Ik moet die Steam Link kunnen gebruiken, dit werkte perfect onder KPN. Het lijkt dus een probleem bij T-Mobile te zijn want dit is niet echt iets dat ik heb zien terug komen op bijv. reddit mbt de steam link.

Update:

Ik heb even flink zitten zoeken met wat mensen op Reddit. Het lijkt alsof de Draytek gedeeltelijk crasht door het verkeer van mijn PC en de Steam Link. DHCP en de hele routering werkt niet meer. Ondertussen een router met DD-WRT erachter gehangen om zo het proberen te voorkomen.

https://www.reddit.com/r/...am_link_crashes_my_modem/

[ Voor 18% gewijzigd door lepel op 04-11-2017 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kun je die steamlink resetten naar fabrieksinstellingen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lepel
Brahiewahiewa schreef op zondag 5 november 2017 @ 11:12:
Kun je die steamlink resetten naar fabrieksinstellingen?
Dat heb ik gisteren al even gedaan, maar het enige dat dit uithaalde was dat ik mijn controllers opnieuw moest gaan connecten. De Steam Link zelf heeft vrij weinig settings, je kunt je IP instellen op DHCP of Static, en een paar kwaliteit settings voor de stream, maar verder niks met betrekking op het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CenturiesEnd
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2024
Hoi, je schreef dat je ook TV hebt aangesloten op LAN3, in mijn beleving een STB (IPTV). Ik ben benieuwd wat de IGMP instellingen zijn in de Draytek onder Applications - IGMP. Het kan zijn dat de STB je netwerk flood met multicast verkeer. Ik heb zelf een Draytek 2925 ook icm IPTV en heb zelf IGMP moeten aanzetten om het netwerk goed te krijgen. Ik kan me voorstellen dat jouw ISP hiervoor al instellingen in je router meelevert, maar toch handig om dit even te controleren. Klopt het dat de Stream Link ook multicast verkeer stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lepel
CenturiesEnd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:31:
Hoi, je schreef dat je ook TV hebt aangesloten op LAN3, in mijn beleving een STB (IPTV). Ik ben benieuwd wat de IGMP instellingen zijn in de Draytek onder Applications - IGMP. Het kan zijn dat de STB je netwerk flood met multicast verkeer. Ik heb zelf een Draytek 2925 ook icm IPTV en heb zelf IGMP moeten aanzetten om het netwerk goed te krijgen. Ik kan me voorstellen dat jouw ISP hiervoor al instellingen in je router meelevert, maar toch handig om dit even te controleren. Klopt het dat de Stream Link ook multicast verkeer stuurt?
Je mag enkel als user inloggen, admin mag je als klant niet in. Ik heb dan ook geen IGMP staan onder Applications, ik gok dat T-Mobile dit afgeschermd heeft.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uy1EsnG.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vermunt
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-02-2023
Heb je een oplossing voor dit probleem gevonden?
Bij mij is er namelijk precies hetzelfde aan de hand, ook met glasvezel en de draytek 2132F modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lepel
Jeroen Vermunt schreef op zondag 13 mei 2018 @ 17:37:
Heb je een oplossing voor dit probleem gevonden?
Bij mij is er namelijk precies hetzelfde aan de hand, ook met glasvezel en de draytek 2132F modem
Ik heb een eigen router achter de Draytek geplaatst. Dubbele NAT dus wel maar er zat helaas niks anders op, daarmee waren wel alle problemen verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vermunt
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-02-2023
tja dan zit er waarschijnlijk niks anders op, ik heb ook echt alles al geprobeerd namelijk. Ik neem nog contact op met de provider en als ik iets vind laat ik het nog wel weten
Pagina: 1