Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-03 18:24
Hallo allemaal.

Ik heb al een aantal topics gezien mbt het privegebruik van de zakelijke mobiele telefoon. Of de optie om zowel met een zakelijke als privé telefoon te hebben.

Zelf gebruik ik al jaren mijn zakelijke mobiele telefoon ook privé. Dit wordt ook toegestaan. Wel wordt er een fair use policy door de werkgever gehanteerd mbt de data bundel. 1gb per nummer. Alleen zakelijk gezien komt men hier al te kort aan en diverse collega's hebben hier al een bericht over gehad.

Nu vraag ik me het volgende af:

In hoeverre kan een werkgever meekijken in je mobiele telefoon? Hiermee bedoel ik het internet en Whatsapp gebruik?

En hoe gaan jullie hiermee om? Zakelijke en privé telefoon gescheiden? Of toch de zakelijke telefoon privé blijven gebruiken.

Mvg Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Is het jouw toestel wat je ook voor je werk gebruikt ?
Heb je een toestel van je werkgever gekregen ?
Ligt er net aan hoe alles ingericht is, en of er WhatsApp op Windows word gebruikt etc etc

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Zowel toestel als abonnement is van de werkgever.
Of Whatsapp op Windows wordt gebruikt zou ik niet durven zeggen.

Mvg Peter

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Een tijdje terug stond ik voor de keuze om een werktelefoon te nemen ipv mijn privételefoon. Hier heb ik toen om een aantal redenen vanaf gezien, en nu heb ik 2 telefoons: privé & werk apart.

Er zijn meerdere redenen waarom ik dit gescheiden wil hebben:
- Whatsapp en andere privezooi zit op míjn telefoon. Kan er nooit gezeik over krijgen en de werktelefoon is dus 100% werk en geen enkele discussie over mogelijk.
- De werktelefoon kan lekker thuis blijven als ik niet bereikbaar wil zijn, dat gaat niet als het ook je privételefoon is. Op vakantie ben ik dus écht op vakantie en niet nog half bereikbaar.
- Ik wilde mijn eigen nummer behouden.

Enige nadeel is dat je dus 2 telefoons bij je moet hebben, maar ook dat valt te overzien aangezien privé gewoon in de broekzak zit en werk ergens anders met het geluid aan. Buiten bereikbaar zijn of af en toe de mail checken hoeft die verder niets te doen en mag dus wat minder binnen handbereik zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Angeloonie op 03-11-2017 16:56 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55

Barrycade

Through the...

Angeloonie heeft me veel typewerk uit handen genomen. Copy / paste voor mij.

Als aanvulling:
Op mijn privé telefoon heb ik een veel grotere bundel aangezien ik daar ook Spotify etc op luister.

Qua meekijken: bij ons kijkt de baas inderdaad mee naar het gebruik. Als dit buiten het gemiddelde gaat moet je het (kunnen) verantwoorden. Daar heb ik geen problemen mee nu. Zakelijke telefoon wordt alleen zakelijk gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pray2win
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-11-2024

pray2win

Hallo? staat dit ding aan?

de backup word opgeslagen op de account van de baas?

Ik heb het bidden opgegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Telefoon van werkgever zou ik niet privé gebruiken. Hooguit zeer belangrijke nrs aan WhatsApp toevoegen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Ik heb geen idee of er op de achtergrond informatie wordt opgeslagen. Zijn er aanwijzingen op de telefoon waar aan dit te zien is?
Verder gebruik ik mijn eigen Google account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:27
Het ligt puur aan de functie die je bekleed.

Ik heb een functie waarbij ik veel contact heb met klanten. Sommige klanten bellen maanden niet en dan plotseling weer wel.
Dus ben blij dat ik een aparte zakelijke telefoon heb.

Wil gewoon in de avond / vakantie niet lastige gevallen worden door mijn klanten.

Met een zakelijke telefoon kan je ook echt tot rust komen, omdat je jezelf echt goed kan afsluiten van werk gerelateerde dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hier een tegengeluid op iedereen die wel (bewust) voor twee telefoons hebben gekozen.

Ik had bij mijn vorige werkgever ook een zakelijke telefoon. Toen ik ben geswitched heb ik mijn prive nummer om laten zetten naar een zakelijk nummer.

Mijn baas betaald het abbo en er geldt een fair use policy op prive gebruik. Nu bel ik prive niet bijzonder veel en internet is toch meestal op wifi. Ik heb dan ook nog nooit in de afgelopen 3 jaar problemen gehad.

Voordeel voor mij is/was:
- niet continu met 2 telefoons op zak
- abbo wordt nu door werkgever betaald (alhoewel dat ook niet echt de kosten zijn)
- heb mijn prive nummer nog gewoon in gebruik (deze kan ik ook weer omzetten naar prive als ik eventueel weg ga)

En op vakantie heb ik inderdaad de telefoon mee. Maar die blijft meestal in de kluis liggen. En als ie sporadish wel mee gaat, heb ik alsnog de keuze om niet op te nemen of te weigeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-06 17:47
BastaRhymez schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 12:52:
Hier een tegengeluid op iedereen die wel (bewust) voor twee telefoons hebben gekozen.

Ik had bij mijn vorige werkgever ook een zakelijke telefoon. Toen ik ben geswitched heb ik mijn prive nummer om laten zetten naar een zakelijk nummer.

Mijn baas betaald het abbo en er geldt een fair use policy op prive gebruik. Nu bel ik prive niet bijzonder veel en internet is toch meestal op wifi. Ik heb dan ook nog nooit in de afgelopen 3 jaar problemen gehad.

Voordeel voor mij is/was:
- niet continu met 2 telefoons op zak
- abbo wordt nu door werkgever betaald (alhoewel dat ook niet echt de kosten zijn)
- heb mijn prive nummer nog gewoon in gebruik (deze kan ik ook weer omzetten naar prive als ik eventueel weg ga)

En op vakantie heb ik inderdaad de telefoon mee. Maar die blijft meestal in de kluis liggen. En als ie sporadish wel mee gaat, heb ik alsnog de keuze om niet op te nemen of te weigeren
Ik heb ook mijn privé telefoon ingeruild voor zakelijk met behoud van nummer.
Bij mijn huidige werkgever is eventueel later je nummer meenemen als je vertrekt geen punt. Databundel is 10gb, maar als je daar overheen gaat boeit het eigenlijk ook niet of je moet heel structureel fors boven die limiet komen.
Ik vind één telefoon en geen privékosten de voordelen.
Ja je bent in principe in eigen tijd bereikbaar voor collega's en klanten, maar ik kan dat prima balanceren.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

In hoeverre kan een werkgever meekijken in je mobiele telefoon? Hiermee bedoel ik het internet en Whatsapp gebruik?
Bedoel je technisch of juridisch? Technisch zou ik het niet weten, juridisch is het volgens mij toegestaan om controle uit te voeren zolang dit van te voren is aangekondigd en er een beleid aanwezig is. Bron:
https://autoriteitpersoon...ng/controle-van-personeel

Ik heb overigens twee telefoons, een voor werk en een voor prive. Ik hou deze zaken graag (strict) gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Officieel staat in het oude bedrijfsregelement dat er niet privé mee gebeld mag worden. Echter dateert dit deze al van langer dan 10 jaar geleden. Bij navraag blijkt niemand hier problemen mee te hebben zolang je er geen misbruik van maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Heb zelf een dual sim telefoon, met 1 sim voor werk en 1 prive. Al mijn internetgebruik gaat over de werksim (fair use policy, 2gig per maand), prive omgezet naar simonly om het nummer te houden. Bevalt me uiterst prima.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:28

DarkSide

theres no place like ::1

Zelf dus ook gewoon 1 zakelijk nummer die voor beide doeleinden gebruikt wordt.
Vindt het niet fijn om met 2 (of meer, aangezien ik ook bij klanten voor projecten zit) rond te lopen.

Wij hebben een grote bedrijfsbundel waar in bel minuten en data gedeeld worden.
Weet niet hoeveel minuten ik heb. Maar heb persoonlijk 10GB aan data.

We mogen niet excessief prive er gebruik van maken. Maar echt gecontroleerd wordt het niet. Omdat de bundel ruim genoeg is.
Verder weet ik wie mijn vrienden, collega's of klanten zijn. Wat betekend dat ik zelf kan bepalen of ik een onbekend nummer savonds wil opnemen of niet. Of dat ik een collega of klant in mijn VM laat komen.

Enige probleem op dit moment is de mail. Voor zowel mijn bedrijf als mijn klant is enrollment noodzakelijk om mail op de telefoon te ontvangen. Dat betekend dat op dit moment het project bij de klant voor gaat en mijn zakelijke mail s avonds op de laptop bekeken moet worden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou _nooit_ mijn werktelefoon structureel privé willen gebruiken. Ik hou dat soort zaken echt strict gescheiden. Bang voor meekijken ben ik niet, als er al iemand mee zou kunnen kijken ben ik dat zelf. Als we die software zouden installeren...

Maar wat voor mij belangrijk is is dat ik privé niet gestoord wil worden als ik geen dienst heb. Werktelefoon moet dan dus buiten bereik kunnen liggen. Privé nummer heeft bijna niemand.

Los daarvan, ik wil geen verantwoording af hoe leggen over wat ik met mijn telefoon doe. Daar heb ik mijn privé telefoon voor. Zakelijk ga je "als een goed huisvader" mee om. Dat doe ik ook. Maar die gaat dus ook niet mee naar situaties waar dat gevaarlijk en niet nodig is. (Hij is 1x mee de rotsen in gegaan omdat ik dat weekend standby had. Helaas promt dat weekend had ik 'm nodig. Zit je met je GSM tussen de rotsen geklemd, laptop op schoot, te troubleshooten over een brakke 3G verbinding.)

Overigens, als er in het bedrijfsreglement staat dat je er privé geen gebruik van mag maken kunnen ze je daar op pakken. Dat staat zwart op wit. "In de praktijk" niet. :) Daar zou ik dus zeker mee oppassen en het als extra reden zien 'm niet privé te gebruiken.

(Zelf gebruik ik mijn werktelefoon incidenteel privé. In noodgevallen. Als mijn eigen telefoon leeg is en echt even iemand moet bellen ofzo.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21

DynaMikeY

1976 Kever 1300

SmurfLink schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:44:
Heb zelf een dual sim telefoon, met 1 sim voor werk en 1 prive. Al mijn internetgebruik gaat over de werksim (fair use policy, 2gig per maand), prive omgezet naar simonly om het nummer te houden. Bevalt me uiterst prima.
Ik heb exact hetzelfde: ik heb een Xiaomi Mi5 met in slot 1 mijn zakelijke SIM en slot 2 mijn prive SIM. Ik doe alles via mijn zakelijke nummer, dus ook internet (10GB abbo bij KPN). Mijn privesim heb ik alleen om bereikbaar te zijn op mijn privenummer, waar ik geen afstand van wil doen. Hier zit een T-Mobile abonnementje op van 5 euro per maand (geen bundels). Het voordeel van T-Mobile is dat je altijd online kunt zijn, ook al is het op 2G snelheid. (mocht ik bijv. geen zakelijke SIM meer hebben)

Voor mij is dualsim de belangrijkste feature van een telefoon. Ik snap ook niet dat alleen de chinaphones dit hebben. (tenzij je een Samsung Duos besteld in de Filippijnen of India ofzo...)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:26
Ik heb noot een prive telefoon gehad. Toen ik een zakelijke telefoon kreeg was het prive eigenlijk veel te duur.

We hebben een zeer ruime bundel met onbeperkt bellen en sms binnen europa en 20GB.
Het boeit echt niemand dat je vanuit vakantie een uurtje met oma belt, of ligt te surfen op een strand.
Ik neem ‘s avonds of in het WE ook wel eens een werktelefoon op, maar enkel als ik daar zin in heb.
Ik zou voor geen geld met 2 telefoons willen rondlopen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

DynaMikeY schreef op zondag 5 november 2017 @ 16:34:
[...]

Ik heb exact hetzelfde: ik heb een Xiaomi Mi5 met in slot 1 mijn zakelijke SIM en slot 2 mijn prive SIM. Ik doe alles via mijn zakelijke nummer, dus ook internet (10GB abbo bij KPN). Mijn privesim heb ik alleen om bereikbaar te zijn op mijn privenummer, waar ik geen afstand van wil doen. Hier zit een T-Mobile abonnementje op van 5 euro per maand (geen bundels). Het voordeel van T-Mobile is dat je altijd online kunt zijn, ook al is het op 2G snelheid. (mocht ik bijv. geen zakelijke SIM meer hebben)

Voor mij is dualsim de belangrijkste feature van een telefoon. Ik snap ook niet dat alleen de chinaphones dit hebben. (tenzij je een Samsung Duos besteld in de Filippijnen of India ofzo...)
Mijn Moto G5 kan ik toch niet echt een Chinaphone noemen.

Dual sim is inderdaad ideaal. Wel de boel gescheiden, niet twee telefoons meezeulen. Ik gebruik wel mijn privé-data voor mijn werk. Ik mag data van mijn werk niet privé gebruiken, werkgever betaalt per MB. Heb privé een onbeperkt data-abo dus het maakt ook niet uit. Op deze manier geen enkel risico op gezeik.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartvw
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-06 21:36
Mijn werkgever vergoed 40 telefoonkosten per maand, daarvoor heb ik een unlimited alles abo bij t-mobile afgesloten. Heb privé nog een sim only abonnement voor 100 minuten.

Deze heb ik in een dual sim gestopt en maak voor data gebruik van de zakelijke sim.
Ik zou nu de zakelijke sim kaart uit kunnen zetten en zo onbereikbaar zijn.

Voor aantal zakelijke apps wil de werkgever alle permissies, maar die apps installeer ik simpelweg niet op mijn eigen aangeschafte dual sim. Alleen outlook staat erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:44
Met een iPhone heeft de baas weinig permissies te eisen (mits je niet in een corporate iCloud account zit maar op je persoonlijke iCloud account).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Nu online

unezra

Tommie12 schreef op zondag 5 november 2017 @ 16:41:
Ik heb noot een prive telefoon gehad. Toen ik een zakelijke telefoon kreeg was het prive eigenlijk veel te duur.
Te duur?
Ik had al in ehm, 1996 ofzo een mobiel. Daar kon je mee bellen en SMSen. Ik heb het nooit echt als duur ervaren.
We hebben een zeer ruime bundel met onbeperkt bellen en sms binnen europa en 20GB.
Het boeit echt niemand dat je vanuit vakantie een uurtje met oma belt, of ligt te surfen op een strand.
Ik neem ‘s avonds of in het WE ook wel eens een werktelefoon op, maar enkel als ik daar zin in heb.
Ik zou voor geen geld met 2 telefoons willen rondlopen.
Ik zou juist nooit met 1 telefoon rond willen lopen. Zo groot zijn ze niet en zo blijft het mooi gescheiden. (Maar ik neem mijn werktelefoon dan ook absoluut niet op als ik vrij ben. Ding ligt ook vrijwel altijd buiten gehoorafstand. Zodra ik naar huis loop is het klaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 17:20
petertje30 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 16:41:
Hallo allemaal.

Ik heb al een aantal topics gezien mbt het privegebruik van de zakelijke mobiele telefoon. Of de optie om zowel met een zakelijke als privé telefoon te hebben.

Zelf gebruik ik al jaren mijn zakelijke mobiele telefoon ook privé. Dit wordt ook toegestaan. Wel wordt er een fair use policy door de werkgever gehanteerd mbt de data bundel. 1gb per nummer. Alleen zakelijk gezien komt men hier al te kort aan en diverse collega's hebben hier al een bericht over gehad.

Nu vraag ik me het volgende af:

En hoe gaan jullie hiermee om? Zakelijke en privé telefoon gescheiden? Of toch de zakelijke telefoon privé blijven gebruiken.

Mvg Peter
werkgever kan hooguit op de factuur je gebelde nummers zien, en geagegreerd data verbruik op dag niveau. Inzage in waar je die data voor gebruikt hebben ze niet.

Bij mijn vorige werk had ik er een prive telefoon naast, had zo zijn voordelen (werktelefoon leg je makkelijk weg) maar ik werd er lijp van twee toestellen mee te nemen dus ik gebruik nu mijn zakelijke abonnement ook prive maar ik werk nu bij een telco :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik heb 2 telefoons. Maar ik heb mijn zakelijknummer wel doorgeschakeld naar prive. Puur omdat ik m'n zakelijke telefoon in m'n tas heb zitten (of in de lader) en die dus niet altijd bij de hand is.

Nu moet ik zeggen dat er misschien 3 man zijn die mijn nummer kennen en alle 3 bellen mij gewoon prive, dus ik word niet echt vaak op dat nummer gebeld.

Zit er wel over te denken om de telefoons om te wisselen, begin een beetje genoeg te krijgen van m'n privetoestel.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:26
unezra schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:17:
[...]

Te duur?
Ik had al in ehm, 1996 ofzo een mobiel. Daar kon je mee bellen en SMSen. Ik heb het nooit echt als duur ervaren.
Ik weet dat de telefoon toen rond de 150 Euro zat, maar dat een maandelijkse rekening ook makkelijk 100€ was als je wat belde.
SMS was een halve euro toen, en bellen ging makkelijk naar 1€ per minuut, en dan enkel nationaal.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Nu online

unezra

Tommie12 schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:35:
[...]

Ik weet dat de telefoon toen rond de 150 Euro zat, maar dat een maandelijkse rekening ook makkelijk 100€ was als je wat belde.
SMS was een halve euro toen, en bellen ging makkelijk naar 1€ per minuut, en dan enkel nationaal.
Euro's? Die hadden we in 1996 nog niet hoor. :)

Maar geen flauw idee wat het toen koste. Ik weet dat ik het er grif voor over had. Moet wel zeggen dat het semi-zakelijk was. Ik deed alsof ik iets was wat ze nu ZZPer noemen. Was meer een soort van dure hobby. Toch had ik dus toen al een GSM. Dat was nog in de tijd dat als je een SMS stuurde van merk A naar merk B, je rekening moest houden dat ze allemaal een andere karakterset gebruikten.

Ofwel, zodra je een speciaal karakter gebruikte, was het maar de vraag of de ontvangende partij dat karakter zag, of een blokje.

Fin, ik raak op drift. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DynaMikeY schreef op zondag 5 november 2017 @ 16:34:
[...]

Jep precies dit. En wil ik niet bereikbaar zijn thuis op mijn werknummer, dan zet ik simpelweg die sim uit. Je kan ook precies zien op welke sim je gebeld word dus prive en werk lopen bij mij totaal niet door elkaar. Zou nooit meer zonder dual sim willen, ideaal zo!

Heb overigens geen Chineesje maar een Sony Xperia Z5 Dual ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 14:21
Ik heb m'n zakelijke nummer doorgeschakeld naar m'n prive nummer. M'n zakelijke telefoon ligt ergens thuis. Ze heb ik het voordeel dat als ik een keer weg ga ofzo die doorschakeling uit kan zetten, maar over het algemeen geen twee telefoons mee hoef te nemen.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 13:19

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb nu een dualsim telefoon met een prive en zakelijke sim erin. Kan altijd de zakelijke sim eruit halen op vakantie bijvoorbeeld. Ik zou wel graag een prive nummer blijven houden, omdat je nooit weet wat er kan gebeuren en je op het moment dat je geen werk meer hebt wel je telefoon nodig hebt.

Mooie van de S8/Note 8 is dat je 2x een zelfde applicatie kan draaien. dus bijvoorbeeld whatsapp .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik heb geweigerd om met twee toestellen rond te gaan lopen, zeker omdat ik een dual sim toestel heb (Xiaomi Redmi Note 4 Int. versie, maar ik zit al jaren met dual sim te werken) waar ik zo de werksim erin kan stoppen. Voor mij was ook een reden dat het standaard zakelijke toestel een Samsung was die dan ook nog eens elke dag aan de stroom gehangen moet worden. Heerlijk altijd om collega's met verbaasde blikken te zien als ik ze laat zien dat ik 3 dagen met een lading doe >:) Al mis ik nog steeds de oude Nokia's waar je gewoon eens in de 14 dagen hoefde op te laten
Andere reden is dat ik mijn eigen nummer wil behouden, niet porteren naar het zakelijk abonnement ofzo, maar gewoon in eigen bezit blijft. Het is net zo'n lekker makkelijk te onthouden nummer uit de tijd dat je zelf nog tot op zekere hoogte kon uitzoeken welk nummer je wilde.

Toch mag ik ook met het zakelijke abonnement er beperkt privé gebruik van maken. Voor mij is dat vooral af en toe even iets op internet uitzoeken, er zit toch een 1GB bundel bij die ik zakelijk zo'n beetje nooit aan hoef te spreken.

En tijdens de vakantie kan ik gewoon de zakelijke sim uitschakelen!

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Bedankt voor jullie reacties.

Enerzijds is het inderdaad handig om de zakelijke telefoon privé te blijven gebruiken. Toch blijven er beperkingen aan mbt data. Vandaar ook mijn afweging om het zo te laten. Of het zakelijk toestel na werktijd aan de kant te leggen en een eigen (simonly) aan te schaffen.
Hierbij natuurlijk het voordeel dat je je verbruik zelf bepaald. Maar wel dubbele kosten.

Ik zag bij Vodafone f&f een simonly met 6b voor €19 per maand.

Iemand deze afweging ook gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseverance
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 10:38
Ik bump dit topic na een paar jaar toch weer even aangezien ik met een soortgelijke vraag zit.

Ik heb een telefoon via mijn werk gekocht en gebruik hem als Dual Sim, 1 simkaart voor prive en 1 voor werk.

In hoeverre kan mijn werkgever mijn data inzien van zaken die ik via mijn prive simkaart regel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Perseverance schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:39:
Ik bump dit topic na een paar jaar toch weer even aangezien ik met een soortgelijke vraag zit.

Ik heb een telefoon via mijn werk gekocht en gebruik hem als Dual Sim, 1 simkaart voor prive en 1 voor werk.

In hoeverre kan mijn werkgever mijn data inzien van zaken die ik via mijn prive simkaart regel?
Niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05 23:47

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik zag het zo even niet staan maar, heel veel mensen weten niet eens dat 'accounts.google.com' bestaat. Laatst ook een vriend die dus een werk mobiel heeft. Kijken we op : accounts.google.com en staat ALLES aan, website gebruik/search history/voice commands/geo locatie/etc. Dit zou de werkgever dus in kunnen zien, dus ook berichten bekijken als er dus b.v. een kwaad woord richting de werkgever zou gaan ofzo.

Of de werkgever daar wat mee doet? Dat kun je niet zien.

Ik heb gewoon 2 telefoons, 1 prive 1 zakelijk. Zakelijke telefoon blijft vrijdag op de zaak liggen of blijft in de auto. Dat ding komt mijn huis niet in.

Dit gaat dan om een Google account, als dat er niet op staat dan hoef je je nergens druk over te maken denk ik zo.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 22:55

Barrycade

Through the...

Ik heb ook een zakelijke Android, maar mijn werkgever heeft geen inlog of inzicht van het Google account dat daar op staat.

Het is mijn werk telefoon dus heb een Google account gemaakt speciaal voor mijn werktelefoon. Dus die kan de digitale prullenbak in als ik ooit eens weg zou gaan bij mijn werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06 09:06
Ik zal ook nog even inhaken op de discussie uit het bump topic. Zelf maak ik ook gebruik van 2 mobieltjes. 1 zakelijk, 1 privé eigenlijk om dezelfde redenen zoals al eerder genoemd.

Maar ik wou voornamelijk inhaken op het stuk omtrent wat de werkgever eventueel zou kunnen zien. Inmiddels is er veel mogelijk omtrent hoe en wat m.b.t. de ontwikkelingen van MDM/EMM denk aan een VMware Airwatch, BlackBerry Work etc.
Ook wordt er binnen zakelijke omgevingen gebruik gemaakt van Apple DEP en Android enterprise. Waardoor het device gemonitord zou kunnen worden etc etc. Vaak wordt dit gedaan alleen op de zakelijke apps.

Ook is er binnen een zakelijke bundel (bijvoorbeeld de Vodafone portal) mogelijk inzicht te krijgen over de data bundel etc.

Nu wil ik mensen niet bang maken en zal dit ook niet zomaar ingezien worden i.v.m. AVG en worden deze systemen voornamelijk ingezet om toestellen te beschermen met een aparte zakelijke omgeving op de toestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
prutser001 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 23:09:
Ik zag het zo even niet staan maar, heel veel mensen weten niet eens dat 'accounts.google.com' bestaat. Laatst ook een vriend die dus een werk mobiel heeft. Kijken we op : accounts.google.com en staat ALLES aan, website gebruik/search history/voice commands/geo locatie/etc. Dit zou de werkgever dus in kunnen zien, dus ook berichten bekijken als er dus b.v. een kwaad woord richting de werkgever zou gaan ofzo.

Of de werkgever daar wat mee doet? Dat kun je niet zien.

Ik heb gewoon 2 telefoons, 1 prive 1 zakelijk. Zakelijke telefoon blijft vrijdag op de zaak liggen of blijft in de auto. Dat ding komt mijn huis niet in.

Dit gaat dan om een Google account, als dat er niet op staat dan hoef je je nergens druk over te maken denk ik zo.
Waarom kan mijn werkgever dit zien? Het is mijn zakelijke google account die ik heb aangemaakt waarvan ik het wachtwoord weet. Knappe werkgever die daar in weet te komen.

Dit hangt toch echt af of de boel al van te voren geconfigureerd is of niet. ;) En dat is het in mijn geval dus totaal niet. Ik heb zoals @Perseverance ook een werksim, en mijn werkgever ziet daar 0,0 niks van terug. Ze krijgen elke maand een rekening van Vodafone voor mijn datagebruik maar kunnen niet zien waar ik dat aan besteed heb. Ze hoeven niet te weten dat ik 2gig aan Pokémon Go spendeer elke maand. Het kan wel, bij vermoedens van misbruik kunnen ze de data opvragen. Maar gezien privacy wordt dit niet zo snel gedaan.

Bottomline is, als alleen de simkaart van je baas is en niet de telefoon, zien ze d'r niks aan. Als ze de telefoon aanbieden kan er software op staan die dingen bijhoudt.

[ Voor 3% gewijzigd door SmurfLink op 25-08-2019 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05 23:47

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

SmurfLink schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 12:00:
[...]

Waarom kan mijn werkgever dit zien? Het is mijn zakelijke google account die ik heb aangemaakt waarvan ik het wachtwoord weet. Knappe werkgever die daar in weet te komen.

Dit hangt toch echt af of de boel al van te voren geconfigureerd is of niet. ;) En dat is het in mijn geval dus totaal niet. Ik heb zoals @Perseverance ook een werksim, en mijn werkgever ziet daar 0,0 niks van terug. Ze krijgen elke maand een rekening van Vodafone voor mijn datagebruik maar kunnen niet zien waar ik dat aan besteed heb. Ze hoeven niet te weten dat ik 2gig aan Pokémon Go spendeer elke maand. Het kan wel, bij vermoedens van misbruik kunnen ze de data opvragen. Maar gezien privacy wordt dit niet zo snel gedaan.

Bottomline is, als alleen de simkaart van je baas is en niet de telefoon, zien ze d'r niks aan. Als ze de telefoon aanbieden kan er software op staan die dingen bijhoudt.
Bij het bedrijf waar ik het over heb geeft de werkgever je de account info.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
prutser001 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:57:
[...]

Bij het bedrijf waar ik het over heb geeft de werkgever je de account info.
Dat is wel een flink verschil dan.. dan zou ik er ook een stuk voorzichtiger mee zijn idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het_Eendje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:47
Zelf geen ervaring met een zakelijke telefoon, wel heb ik in mijn omgeving gezien dat de werknemer bij begin van arbeidscontract een telefoon v/d zaak kreeg en daarbij zijn privénummer overzette naar een zakelijk contract. Het gevolg was dat toen hij 3 jaar later van baan wisselde, het nummer alleen meegenomen kon worden als het abonnement ook wordt overgenomen. Dat was in dit geval een prijzige grap voor enkel nummerbehoud.

Dat betekende in dit geval einde telefoonnummer. Het nummer is nu in gebruik gekomen van een (nieuwe) collega. Iedereen die dat oude telefoonnummer (privé) gebruikte, krijgt nu dus een (voor hen) onbekend iemand aan de lijn. Daar zou ik mij niet zo prettig bij voelen. Mijn nummer hou ik voor het leven.

[ Voor 4% gewijzigd door Het_Eendje op 25-08-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Murrays schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 01:04:
Ook is er binnen een zakelijke bundel (bijvoorbeeld de Vodafone portal) mogelijk inzicht te krijgen over de data bundel etc.
Wat voor interessants/privacygevoeligs valt daaraan te zien dan?

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:07
Het_Eendje schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 16:08:
Zelf geen ervaring met een zakelijke telefoon, wel heb ik in mijn omgeving gezien dat de werknemer bij begin van arbeidscontract een telefoon v/d zaak kreeg en daarbij zijn privénummer overzette naar een zakelijk contract. Het gevolg was dat toen hij 3 jaar later van baan wisselde, het nummer alleen meegenomen kon worden als het abonnement ook wordt overgenomen. Dat was in dit geval een prijzige grap voor enkel nummerbehoud.

Dat betekende in dit geval einde telefoonnummer. Het nummer is nu in gebruik gekomen van een (nieuwe) collega. Iedereen die dat oude telefoonnummer (privé) gebruikte, krijgt nu dus een (voor hen) onbekend iemand aan de lijn. Daar zou ik mij niet zo prettig bij voelen. Mijn nummer hou ik voor het leven.
En juist daarom zou ieder bedrijf dat enigszins serieus over wil komen dus een zakelijke telefoon+abonnement moeten verstrekken aan iedereen die regelmatig klantcontact heeft. Gaat iemand weg, dan komt het telefoonnummer bij een collega terecht, als er dan klanten met vragen komen, komen die ten minste nog in het bedrijf terecht en ben je niet afhankelijk van de goodwill van de ex-werknemer.

Daarnaast kan je als bedrijf ook meer goed regelen en afdwingen dan als je iedereen een telefoonvergoeding geeft en het verder zelf uit laat zoeken. Denk aan op afstand wissen bij verlies (al is het maar om contactgegevens van klanten te wissen), beveiliging om datalekken te voorkomen, synchronisatie met het adresboek zodat je collega's meteen bij de hand hebt, maar je kan dan ook als bedrijf een "standaard" voicemail gaan eisen (ik heb een collega wiens voicemail na jaren nog steeds begint met zijn vorige werkgever, lijkt me voor zowel vorige als huidige werkgever niet helemaal de bedoeling).

Bij mijn vorige werkgever had ik wel een zakelijke telefoon, en die gebruikte ik ook alleen daarvoor. Enerzijds om de reden die jij al aangeeft, anderzijds ook om de verleiding te voorkomen om in het weekend/'s avonds nog even de e-mail te gaan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chili
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-05 10:03
Even het stof eraf blazen..

Ik loop nu tegen de volgende situatie aan; mijn werkgever, bij wie ik een jaarcontract heb tot eind oktober 2021, heeft vorige week aangegeven dat de zakelijke abonnementen per 1-1-2021 komen te vervallen en dat ik er zelf voor moet zorgen dat ik telefonisch bereikbaar ben en kan bellen vanaf die datum.

Ik kan mijn privé nummer gaan gebruiken of zelf een extra abonnement afsluiten.
Dit moet dan betaald worden uit de thuiswerkvergoeding die we per 1 januari krijgen omdat er vrijwel niet meer op kantoor gewerkt wordt.

Ik heb hier moeite mee, ik wil werk en privé nummers beslist gescheiden houden en vind het vreemd dat ik dan uit eigen naam een jaarabonnement af moet gaan sluiten.
Ook omdat ik hier pas kort werk en nog aan het ontdekken ben of ik dit wel wil blijven doen.

Ik ben benieuwd wat de mede-tweakers hiervan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:18

Reacher

oldschool

Je hebt ook mogelijkheden om per maand op te zeggen bij de sim only aanbieders.

Je kan hier natuurlijk ook bezwaar tegen maken, maar wil je dat echt? Je hebt mogelijk om dit gescheiden te houden en je krijgt er een vergoeding voor.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:14
Chili schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:07:

Ik loop nu tegen de volgende situatie aan; mijn werkgever, bij wie ik een jaarcontract heb tot eind oktober 2021, heeft vorige week aangegeven dat de zakelijke abonnementen per 1-1-2021 komen te vervallen en dat ik er zelf voor moet zorgen dat ik telefonisch bereikbaar ben en kan bellen vanaf die datum.

Dit moet dan betaald worden uit de thuiswerkvergoeding die we per 1 januari krijgen omdat er vrijwel niet meer op kantoor gewerkt wordt.

Ik heb hier moeite mee, ik wil werk en privé nummers beslist gescheiden houden en vind het vreemd dat ik dan uit eigen naam een jaarabonnement af moet gaan sluiten.
Ook omdat ik hier pas kort werk en nog aan het ontdekken ben of ik dit wel wil blijven doen.

@Chili
Belachelijk, ik zou hier wel bezwaar tegen hebben. Een werkgever moet gewoon zorgen voor een zakelijk telefoonnummer (en telefoon). Is gewoon onderdeel van de zaken die je nodig heb voor je werk. Want wat is het volgende? Koop maar je eigen laptop? Je eigen office-licentie?

Wat voor vergoeding krijg je eigenlijk?

Het zou een ander verhaal zijn als je werkgever je de optie geeft om je privé-nummer en telefoon te gebruiken tegen een vergoeding. Ooit kreeg ik 50 euro per maand bruto om mijn eigen telefoon en nummer te gebruiken. Was een logisch iets, want ik liep er eerst stage, dus iedereen had al mijn privé-nummer aangezien je als stagiair geen telefoon van de zaak kreeg.

Als je ZZP-er bent is het een ander verhaal, want veel collega's van mij die ZZP-er zijn gebruiken standaard hun eigen zakelijke nummer.
Maar zo te lezen ben jij dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Transportman schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 19:23:
[...]

En juist daarom zou ieder bedrijf dat enigszins serieus over wil komen dus een zakelijke telefoon+abonnement moeten verstrekken aan iedereen die regelmatig klantcontact heeft. Gaat iemand weg, dan komt het telefoonnummer bij een collega terecht, als er dan klanten met vragen komen, komen die ten minste nog in het bedrijf terecht en ben je niet afhankelijk van de goodwill van de ex-werknemer.

Daarnaast kan je als bedrijf ook meer goed regelen en afdwingen dan als je iedereen een telefoonvergoeding geeft en het verder zelf uit laat zoeken. Denk aan op afstand wissen bij verlies (al is het maar om contactgegevens van klanten te wissen), beveiliging om datalekken te voorkomen, synchronisatie met het adresboek zodat je collega's meteen bij de hand hebt, maar je kan dan ook als bedrijf een "standaard" voicemail gaan eisen (ik heb een collega wiens voicemail na jaren nog steeds begint met zijn vorige werkgever, lijkt me voor zowel vorige als huidige werkgever niet helemaal de bedoeling).

Bij mijn vorige werkgever had ik wel een zakelijke telefoon, en die gebruikte ik ook alleen daarvoor. Enerzijds om de reden die jij al aangeeft, anderzijds ook om de verleiding te voorkomen om in het weekend/'s avonds nog even de e-mail te gaan lezen.
Jammer voor de werkgever, dan ben ik niet meer bereikbaar.

Hij wil dat ik bereikbaar ben, dan zorgt hij ook voor de middelen of een passende vergoeding zodat ik die middelen elf aan kan schaffen.

In jouw geval zou ik een goedkope nonsmartphone halen, dan kan hij je bellen maar heb je geen gezeik met mail of whatsapp. En de factuur indienen bij je baas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Waar heb je nou precies moeite mee? Je krijgt toch een vergoeding? Schaf daar een telefoon en abo voor aan.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Lijkt me sterk afhankelijk van de hoogte van de vergoeding.
Hoe dan ook is het wel behoorlijk kort dag om dit door het personeel te laten regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chili
Bart ® schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:42:
[...]

Waar heb je nou precies moeite mee? Je krijgt toch een vergoeding? Schaf daar een telefoon en abo voor aan.
Ik heb met 2 dingen moeite:

1. Uit mijn thuiswerkvergoeding van €40,- netto per maand moet ik nu dus ook de kosten van een abonnement en afschrijving van een telefoon betalen, naast koffie/thee/WC-papier/water/verwarming wat volgens het NIBUD al neerkomt op €30-40 per maand.

2. Aanschaf abonnement en telefoon komen nu voor eigen risico, wanneer ik bijv. een jaarabonnement afsluit (ca. €180?) en een telefoon aanschaf (€250?) en ik over een paar maanden een andere baan heb of mijn contract niet verlengd wordt kan ik naar de vergoeding fluiten en mag ik alsnog een deel uit eigen zak betalen.

Overigens mag ik de telefoon die ik in bruikleen heb gekregen wel blijven gebruiken, maar deze dateert inmiddels uit 2017 en zal in de loop van het jaar waarschijnlijk vervangen moeten worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Chili op 27-12-2020 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:33

Grvy

Bot

[...]

De "thuiswerk" vergoeding is toch helemaal niet bedoeld voor een mobiele telefoon? Dat snap jij toch ook wel? :?

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Chili schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:00:
[...]

1. Uit mijn thuiswerkvergoeding van €40,- netto per maand moet ik nu dus ook de kosten van een abonnement en afschrijving van een telefoon betalen, naast koffie/thee/WC-papier/water/verwarming wat volgens het NIBUD al neerkomt op €30-40 per maand.

2. Aanschaf abonnement en telefoon komen nu voor eigen risico, wanneer ik bijv. een jaarabonnement afsluit (ca. €180?) en een telefoon aanschaf (€250?) en ik over een paar maanden een andere baan heb of mijn contract niet verlengd wordt kan ik naar de vergoeding fluiten en mag ik alsnog een deel uit eigen zak betalen.

Overigens mag ik de telefoon die ik in bruikleen heb gekregen wel blijven gebruiken, maar deze dateert inmiddels uit 2017 en zal in de loop van het jaar waarschijnlijk vervangen moeten worden.
Dat is wel mager als er ook nog een telefoon + abonnement van af moet.
Maar ongeacht de hoogte van de vergoeding hoeft het niet heel veel te kosten: Ben abonnement (alleen bellen, onbeperkt, maandelijks opzegbaar) voor 10,50 per maand, plus een eenvoudige Nokia dumbphone voor een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04-06 20:57

H-W

Het is inderdaad wel bijzonder, je werkgever eist van je dat je bereikbaar bent, maar verstrekt er niet de middelen voor. Een sim only abonnement en een eenvoudige telefoon zou je zo 20 euro per maand kunnen kosten. Je hoeft natuurlijk geen superdure smartphone te kopen, ik vermoed dat je 'm gebruikt voor bellen, email lezen en WhatsApp? Dan heb je aan een simpele mobiel wel genoeg.
Aan de andere kant heeft je werkgever waarschijnlijk geen zin in een bergje betaalde simkaarten in de la. Komen alle zakelijke abonnementen te vervallen, dus van iedereen, of alleen van het personeel met een tijdelijk contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Prepaid kaartje kopen en die oude mobiel blijven gebruiken? Dan ben je bereikbaar voor de baas, zelf bellen kan je dan via Whatsapp op je eigen wifi doen of via Skype oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
In dit geval zou ik je de moeite besparen (als je ook niet weet hoelang je hier nog blijft) en je privé-nummer geven. My two cents, maar ik heb gewerkt bij een grote corporate en werk nu bij een nog grotere corporate:

Bij de eerste corporate had ik een iPhone van de zaak, omdat ik zelf geen abonnement meer wilde hebben ben ik toen alles met 1 telefoon gaan doen. Dit heb ik gedaan van januari 2016 - juni 2019.

Bij mijn huidige werkgever zou ik geen telefoon krijgen, iets met policy. Prima; ik een iPhone X aangeschaft plus Vodafone abonnement. Tot ik drie dagen voordat ik in dienst kwam te horen kreeg dat ik wel een iPhone van ze kreeg, vanwege VPN token etc.

Nu zit ik met twee mobiels, terwijl mijn baas ook mijn privénummer heeft en daar eigenlijk altijd op belt :+. Ik vind het vervelend om met twee mobiels rond te lopen en qua werk/privé gescheiden houden heb ik niet zo'n moeite mee. Zeker in het corona tijdperk...

Nu moet ik altijd mijn tweede mobiel meenemen als ik ergens heen ga, mocht ik onverhoopt e-mails krijgen. Aangezien ik bij een Amerikaans bedrijf werk, komt het voor dat ik ook op Amerikaanse tijden aan het werk ben. 1 mobiel zou in mijn geval dan erg schelen in ongemak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Iedereen gaat dus andersom met telefoon en werk en prive.
Ik scheid dat niet, wil met één telefoon rondlopen en het maakt mij niet uit als ik werk telefoontjes buiten werk krijg (telefoon staat sowieso op stil).

daarom ook blij dat we hiervoor gewoon een netto vergoding krijgen, 32.50 per maand wat ruim voldoende is voor onbeperkt bellen en 10 gbit (sinds teams bel uberhaubt nog maar amper voor werk).
Andere collega's willen het wel scheiden en hebben 2 telefoons of een telefoon met 2 simkaarten.

Dat zelf kunnen kiezen vind ik wel heel fijn, ooit gedwongen een zakelijke telefoon gekregen. Ik vond het maar niks waar anderen dat fijn vinden.

Begrijp nu wel dat de belastingdienst wat moeilijk aan het doen is over die vergoeding en dat wellicht alsnog belasting over betaald moet gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
chrisborst schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:26:
[...]

@Chili
Belachelijk, ik zou hier wel bezwaar tegen hebben. Een werkgever moet gewoon zorgen voor een zakelijk telefoonnummer (en telefoon). Is gewoon onderdeel van de zaken die je nodig heb voor je werk. Want wat is het volgende? Koop maar je eigen laptop? Je eigen office-licentie?
Daar gaan we langzaam wel naar toe daar ben ik ook helemaal voorstander van. I.p.v.die achterlijk zware laptop van het werk iets kopen waar ik zelf wel graag mee werk. Het scheelt de werkgever heel veel kosten en tijd dus de vergoeding kan ook zodannig zijn dat je betere hardware kan kopen. Licenties zullen wel waarschijnlijk wel van de werkgever blijven maar dat je in sommige gevallen ook daar keus in zou mogen hebben is ook niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Toen ik nog bij Sogeti zat had ik wel een aparte telefoon.. Maar dat was meer omdat de regeling bij Sogeti karig was.. Zowel de belkosten-regeling als de vergoeding voor het toestel... Ik heb toen eenmalig een Nokia 6021 van de regeling gekocht (in 2006) en deze heeft het (met Sogeti-SIM) volgehouden tot 2013 (vertrek Sogeti).. Heb in de tussentijd toen wel nog een HTC Desire S en iPhone 5 gekocht die ik deels bekostigde met de vergoeding van Sogeti... En dat icm met een SIM-Only abbo...

Daarna heb ik nog bij twee andere inhuurclubs gezeten waar er uberhaupt geen regeling was, dus toen had ik gewoon een privé abbo + telefoon (de iPhone 5)..

Toen ik daarna bij mijn huidige WG in dienst trad (vanuit een inhuurconstructie) heb ik meteen mijn privénummer laten porteren naar zakelijk. We hebben 1 grote bundel bij Vodafone voor het hele bedrijf. Deze geldt ook wereldwijd (we zijn ook een wereldwijde speler), op een paar uitzonderingen na (voornamelijk donker Afrika). En we krijgen elke 3 jaar een budget van 750,- om een telefoon aan te schaffen. Ik heb geen idee hoeveel GB ik opmaak per maand, zal tussen de 5 en 10gb zitten verwacht ik, zowel Nederland als buitenland..

Ik ga niet met twee telefoons rondlopen. Dat is in het buitenland ook niet handig.. Dus dat gezeur wil ik gewoon niet hebben. Zakelijk en privé lopen dus op mijn telefoon door elkaar heen. Maar in mijn functie is dat sowieso al het geval. Mijn zakelijke telefoon thuislaten of uitzetten is dan ook helemaal niet aan de orde, dus het is nutteloos om daarvoor een apart toestel te hebben. Dat klinkt overigens erger dan het is. Ik app met wat collega's mits ze me nodig hebben en hou mijn mail in de gaten. En ik KAN gebeld worden, maar dat is in de laatste 2 jaar 1 keer voorgekomen (toen was er ook echt shit en moest ik naar lokatie). Het is daardoor dus wel zo dat ik nooit echt "uitsta" maar dat past ook bij de functie en ik heb daar geen moeite mee. Het is ook geen waakdienst of standby verder, maar niet meer dan best-effort.. En Teams gaat wel uit op vakantie/verlof, dat is te storend..

Ik gebruik de telefoon dus ook gewoon op vakantie, ook in het buitenland. Is vooral data, bellen doe ik sowieso al niet zoveel meer en als het al gebeurt is het Facetime/WA bellen..

Als ik hier ooit vertrek porteer ik het nummer weer terug naar een SIM-Only (of ander bedrijf).

Overigens doet de WG niks met EMM.. Krijg de telefoon gewoon direct vanuit Voda geleverd.. Dus ze kunnen ook niks zien of monitoren (behalve dataverbruik in MBs)...

TL/DR
Ik ga niet met twee toestellen lopen en daarvoor ook nog kosten maken. De regeling op de zaak is ruim en ik wordt geacht enigzins bereikbaar te zijn (nadrukkelijk GEEN standby/waakdienst) alhoewel het ook compleet acceptabel is om een paar dagen offgrid te zijn (dan wordt de volgende collega ge-appt)... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:14
[Roland] schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:54:
[...]

Daar gaan we langzaam wel naar toe daar ben ik ook helemaal voorstander van. I.p.v.die achterlijk zware laptop van het werk iets kopen waar ik zelf wel graag mee werk. Het scheelt de werkgever heel veel kosten en tijd dus de vergoeding kan ook zodannig zijn dat je betere hardware kan kopen. Licenties zullen wel waarschijnlijk wel van de werkgever blijven maar dat je in sommige gevallen ook daar keus in zou mogen hebben is ook niks mis mee.
Ja en nee. Ik ben zeker voorstander van BYOD en de vrijheid die daarbij komt. Mijn huidige werkgever werkt met VMWare, dus ik kan op elke pc/laptop die client installeren en werken. Geef mij maar een zak geld waar ik een mooie laptop/pc voor kan kopen en ik ben tevreden.
Probleem zit hem vaak in de hoogte van de vergoeding en de relatie met de belastingdienst. Sommige werkgevers gaan het zien als een manier om te besparen. Andere zien risico's in het feit dat de medewerkers ineens verantwoordelijk voor het functioneren van hun hardware etc.
Punt is en blijft dat de werkgever verantwoordelijk is voor een goede werkplek en niet de werknemer.
En als daar een telefoon + nummer bij hoort dient de werkgever dat te regelen. Dat mag ook middels een redelijke vergoeding zijn maar die 40 euro is dat zeker niet, aangezien daar ook allerlei andere zaken van moeten worden gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MVR-
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-05 13:01
JDFS schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:34:

Nu zit ik met twee mobiels, terwijl mijn baas ook mijn privénummer heeft en daar eigenlijk altijd op belt :+. Ik vind het vervelend om met twee mobiels rond te lopen en qua werk/privé gescheiden houden heb ik niet zo'n moeite mee. Zeker in het corona tijdperk...

Nu moet ik altijd mijn tweede mobiel meenemen als ik ergens heen ga, mocht ik onverhoopt e-mails krijgen. Aangezien ik bij een Amerikaans bedrijf werk, komt het voor dat ik ook op Amerikaanse tijden aan het werk ben. 1 mobiel zou in mijn geval dan erg schelen in ongemak!
Ik heb zelf mijn prive SIM omgezet naar een E-SIM zodat ik mijn zakelijke SIM in mijn iPhone kan gebruiken.
1 telefoon, en toch op beide nummers bereikbaar.
Ik vind het fijn werken.

A yawn is a silent scream for coffee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Grvy schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:03:
[...]

De "thuiswerk" vergoeding is toch helemaal niet bedoeld voor een mobiele telefoon? Dat snap jij toch ook wel? :?
Sorry, ik heb niet de regels van zijn werkgever gelezen wat daar allemaal wel en niet onder valt. Waar kan ik die vinden?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

[...]

Die thuiswerkvergoeding is inderdaad aan de lage kant als je ook telefoon moet regelen. Als je geen jaar daar blijft moet je gewoon geen jaarabo afsluiten. Telefoon afschrijving is een goed punt, maar aangezien je blijkbaar nog een telefoon mag gebruiken zie ik daar het probleem ook niet in. Als dat niet zou mogen, zou ik met je werkgever in overleg gaan over die afschrijving.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Waar ik wel benieuwd naar ben is of het mobieltje onderdeel was van je secundaire arbeidsvoorwaarden. Als dat zo is dan kan je het ook zien als een eenzijdige versobering van je arbeidsvoorwaarden. Volgens mij hoef je daar niet mee akkoord te gaan. Zeker niet als de werkgever daar geen goede onderbouwing voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
-MVR- schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:08:
[...]

Ik heb zelf mijn prive SIM omgezet naar een E-SIM zodat ik mijn zakelijke SIM in mijn iPhone kan gebruiken.
1 telefoon, en toch op beide nummers bereikbaar.
Ik vind het fijn werken.
Dit wilde ik dus ook doen, helaas staat mijn werk BYOD niet toe. Heb een iPhone 7 van hen gekregen en wilde zelf een iPhone met E-Sim halen. Mag dus niet en aangezien de telefoon door een profiel beheerd wordt, hebben ze gelijk gebruik gemaakt van de optie om iCloud niet te kunnen syncen. Dus zou het wel mogen, zou ik alsnog er niets aan hebben, wegens het ontbreken van iCloud sync...

Ach ja, dan maar zelf volgend jaar de nieuwste iPhone halen (loop nu nog met de X rond) voor mijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Voor mij geldt maar 1 ding. Zakelijk is zakelijk, Privé is Privé. Wanneer ze willen dat ik zakelijk bereikbaar ben, dan zorgen ze daar zelf maar voor.

Ik had zelfs een paar jaar geleden een klant die wilde dat ik bereikbaar was. Heb hem toen mijn vaste thuis nummer gegeven. En hij was not amused. Ik bel weinig zelf en wordt ook weinig gebeld dus op de opmerking dat hij dan mijn kosten naar ratio moest betalen ging hij akkoord. Tot hij er achter kwam dat ik gemiddeld privé ongeveer 5 minuten belde en zakelijk boven de 300 minuten. Uiteindelijk kwamen ze met mobiel van het bedrijf want dat was goedkoper.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chili
Dank voor al jullie reacties, verhelderend.

Uiteindelijk is het voor een niet al te hoog bedrag wel op te lossen, ik heb privé een dual sim toestel dat ik wel kan gebruiken, ik wil vooral niet dat mijn privé nummer bekend is bij werk gerelateerde relaties en ik wil buiten werktijd ook echt niet bereikbaar kunnen zijn.

Het gaat mij er vooral om dat een werkgever m.i. niet eenzijdig kan verlangen van een werknemer dat deze zelf zorgt voor middelen en abonnementen die essentieel zijn om werkzaamheden goed uit te kunnen voeren, helemaal als dit extra kosten en verantwoordelijkheden met zich meebrengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:56
[...]

Vergeet niet dat je uit eigen middelen de telefoon moet voorschieten, dat kan voor sommigen nog weleens een probleem zijn.

Of, waar velen niet aan zullen denken: een "gratis" telefoon bij een abbo kan zelfs impact hebben o je te verkrijgen hypotheek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

ybos schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:21:
[...]

Vergeet niet dat je uit eigen middelen de telefoon moet voorschieten, dat kan voor sommigen nog weleens een probleem zijn.

Of, waar velen niet aan zullen denken: een "gratis" telefoon bij een abbo kan zelfs impact hebben o je te verkrijgen hypotheek!
Dat is zeker waar.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-06 15:31
Ik heb altijd privé en werk gescheiden, dat je 2 telefoons bij je hebt is dan óók weer een keuze. Op het werk heb ik vaak genoeg enkel mijn werktelefoon (privé ligt dan thuis of staat uit en ligt in de auto). Thuis weer precies andersom. Dit terwijl ik vanuit het werk zonder limieten zit en privé een goedkope hollandsnieuwe bundel gebruik.
In noodgevallen ben ik privé bereikbaar op mijn werk en andersom. Mijn directe naasten hebben mijn rechtstreekse werknummer en bij mijn werkgever is mijn privé nummer bekend. Hier is gelukkig nog geen gebruik (en misbruik) van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Wat voegt het dan nog toe, als iedereen beide nrs toch al heeft?

Bovendien; mijn privé telefoon thuis laten liggen? Ik beken dat dat te ver gaat voor mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:04
Het verbaast mij dat niet veel meer mensen en duo sim telefoon hebben. Lijkt mij ideaal als je voor je werk mobiel bereikbaar niet zijn.

Overigens hoef je bij mijn werk niet 24 uur bereikbaar te zijn en is een mobiel dus niet nodig. Hier heeft iedereen een headset en ben je via de laptop bereikbaar. Via Skype/teams met collega's en voor extern is er een telefoonnummer aan je account gekoppeld. En ben je offline, dan hoef je ook niet bereikbaar te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-06 22:19
Via mijn werkgever krijg je de keuze:
- of een telefoon incl sim
-of je eigen telefoon meebrengen en dan krijg je een sim en 15 euro per maand.

Prima deal voor mij, ik breng mijn eigen telefoon mee omdat ik de keuze wil hebben wat ik gebruik(ivm camera privé gebruik).

Dat alles in 1 telefoon zit vind ik ook geen probleem. Na werktijd neem ik überhaupt geen belletjes meer aan en vakantie is vakantie.
Pagina: 1