Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WiFi signaal thuis verbeteren

Pagina: 1
Acties:

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 22:06
N.a.v. een ander topic over WiFi signaal verbeteren, open ik een nieuw topic m.b.t. een soortgelijke vraag maar dan in mijn thuissituatie.

Mijn situatie:
KPN internet, standaard router (experiabox V9) in de meterkast, utpkabels naar woonkamer (IPTV, Shield, Denon X1100W) en 1e verdieping (hangt een TPLink WA801 ND als accesspoint in het trapgat.
Verder een open trap naar de 1e verdieping en de zolder. In de meterkast verder een Synology NAS.

Ik vind het WiFi signaal in de woonkamer erg laag. Ik merk vaak dat ie even moet bufferen (op iPad, korte filmpjes, Netflix etc). WiFi snelheden (gemeten met iPad3):
- in de meterkast: 79/102 Mbps
- eetkamer (deur naare gang, meterkast dicht) op 5/6 meter: 55/74 Mbps
- woonkamer (deur naare gang, meterkast dicht) op 11 meter: 18/20 Mbps
- 1e verdieping, 3 meter van accesspoint: 45/63 Mbps

Nu is mijn vraag wat het handigste is om te doen:
- extra router naast de experiabox van KPN met een veel betere WiFi kwaliteit (dus beter uitzenden vanuit de basis in de meterkast), bijv een Netgear Nighthawk o.i.d.
- een andere router/AP (wederom bijv een Netgear Nighthawk) op de eerste verdieping hangen, bedraad aansluiten, en die als primaire WiFi instellen (en bijv de WiFi van de Experiabox uitzetten). Hangt dan op de 1e verdieping in het open trapgat naar boven en beneden, woonkamer is dan nog steeds op ongeveer 11 meter van het accesspoint, zit nu alleen geen deur tussen.
- zowel boven als beneden WiFi laten uitzenden en dan goed instellen ivm roaming-problemen (waar ik me nog in moet verdiepen)

Ik noem nu als voor eens een Netgear Nighthawk als voorbeeld van een router die volgens mij beter bekend staat om zijn WiFi dan een standaard experiabox van KPN. Een andere router is uiteraard ook een optie. Klopt het dat de WiFi van de experiabox gewoon erg zwak is? Daarnaast zal mijn TPLink WA801ND ook geen super kwaliteit leveren, deze had ik nou eenmaal toevallig liggen en heb ik daarom ingezet.

Ik woon in een nieuwbouw huis, dus schijnt dan qua WiFi wel eens lastig te zijn vanwege de goede isolatie van deze huizen?

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-11 15:49
Kijk eens naar de spulletjes van ubiquiti, ik heb ze op zo veel plaatsen opgehangen, in 1 klap de problemen opgelost.

Heb zelf in een jaren 70 woning (betonnen tussenvloeren) 1 ubiquiti ac lr hangen, ik heb op de 1e verdieping en op zolder uitstekend bereik. (ik heb een straat verderop zelfs nog bereik).

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:37
Kijk eens even naar de "KPN Wifi Versterker" :)

Ubiquiti Unifi is super mooi spul (heb het zelf ook hangen), maar de KPN wifi versterkers zijn ook prima dingen die out of the box goed werken en geen echte leercurve hebben (wat Unifi nog wel beetje heeft).

De kpn wifi versterker is een accespoint met geïntergreerde switch, ondersteunt het hele IPTV verhaal van kpn ook goed en voldoet m.b.t. Wifi ook aan de juiste standaarden (DFS, 5GHz en 2,4GHz).

Persoonlijk zou ik er daar 2 van adviseren op dit moment (zonder volledige achtergrond info), 1 in de woonkamer bij je apparatuur, en 1 op de bovenverdieping.
Nadeel is wel dat deze een stopcontact bij in gebruik heeft/neemt wat een Unifi niet perse heeft (iig niet op de plaats waar je deze plaatst, i.v.m. PoE).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Via Aliexpres.com draait hier nu al een tijdje de Xaomi Mi3 router (35 euro) en daar blaas ik gewoon 100mbit/100mbit via wifi (iphone 6) over en gaat dwars door het beton van een nieuwbouw woning heen.

Daarnaast heb je tegenwoordig van Xaomi ook mesh-routers/ac's voor een schappelijke prijs. Binnenkort ook even in verdiepen :)

[ Voor 24% gewijzigd door Falcon op 03-11-2017 16:30 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"