Meest betrouwbare USB stick

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z0EF
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-07-2022
Ik zit al een tijdje met de volgende vraag. Wat is de meest betrouwbare USB stick? Ik zal onze situatie toelichten.

We, mijn partner en ik hebben beiden een eenmanszaak en werken van uit huis. Voor de wachtwoorden van onze klanten en voor ons zelf (Zowel zakelijk als privé) gebruiken we een USB stick met daar op het programma KeePass. Van DigiD, pincodes, kluiscodes, database wachtwoorden en server inloggegevens staan hier op.

Het is dus belangrijk dat hier niets mee kan gebeuren. Vandaar de keuze voor een USB stick en niet voor een apparaat dat aan het internet gekoppeld is. Laat staan dat we onze wachtwoorden online ergens bewaren. Noem me neurotisch, maar dit is voor mij de enige manier om met een gerust hart te kunnen slapen.

We maken maandelijks een kopie van de USB stick en bewaren die vervolgens weer buitenshuis. Voor als hier ooit eens iets gebeurt.

Waar ik me nu nog zorgen over maak is dat de USB stick kapot gaat tijdens gebruik. Ik ben dus op zoek naar de meest betrouwbare USB stick. Google het eens zou ik zeggen, dan krijg je 0 resultaten. Idealiter zou ik een redundant USB thumb drive willen. Eentje met bijvoorbeeld 2 micro SD kaartjes in RAID. Als er eentje faalt staat het altijd nog op de 2e. (Het zijn geen disks, i know)

Afbeeldingslocatie: https://technabob.com/blog/wp-content/uploads/2011/04/041211_rg_TheCollector_01.jpg

Er is zat te vinden over veilige, snelle, snelste, traagste, duurste en goedkoopste USB sticks, maar echt bar weinig over de meest betrouwbare. Laat staan over een redundant USB thumb drive.

Dus, wie gaat mij helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
5 stuks van de goedkoopste is veel beter dan 1x de duurste. Dingen gaan gewoon kapot, ook de beste en de duurste. Dus die data lekker op meerdere sticks zetten, probleem opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z0EF
Dat is wel tijdrovend als er honderden wachtwoorden op staan die regelmatig bijgewerkt worden of waar regels aan toegevoegd worden. Was niet van plan om elke avond 5 USB sticks te gaan kopiëren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Z0EF schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:59:
Dat is wel tijdrovend als er honderden wachtwoorden op staan die regelmatig bijgewerkt worden of waar regels aan toegevoegd worden. Was niet van plan om elke avond 5 USB sticks te gaan kopiëren :)
Och met een USB-hubje is het 1 kopieeractie hoor. En elke avond backuppen moet je toch; hoe ondervang je anders dat je de boel kwijt bent en je net die dag een aantal wachtwoorden hebt moeten wijzigen?

Bedenk je dat de 'ketting' zo sterk is als zijn zwakste schakel he!

[ Voor 6% gewijzigd door Icephase op 03-11-2017 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hou ergens een bron bestand aan die je aanpast. Daarna is het nog geen 1 minuut werk om op een andere stick te zetten. Zou er 2 of 3 sticks voor pakken die je afwisselt. Aan het einde van iedere dag pak je 1 van die sticks en kost het je zo goed als geen tijd en moeite om altijd een goede backup te hebben.

Edit: Het is gewoon heel simpel. Al koop je een stick van 2.000 euro met de beste onderdelen van de wereld. Dan nog is dat minder betrouwbaar dan 2 sticks van 3 euro. Alles gaat kapot, het kan 1 week zijn of 50 jaar, het gaat een keer kapot. Zodra je data op 2 of 3 verschillende apparaten gaat zetten zit je goed.

[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 03-11-2017 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

:? KeePass bestaat toch niet uit honderden bestandjes maar maar 1 bestand waar al jouw honderden passwords in zitten?

Je hoeft dus maar 1 "database" te kopieren naar 5 sticks. Al zou die database 1GB zijn (wat bizar grooooot is), ben je met een consumentenstickje net aan 1 minuut bezig.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:48
Werken met het doorschuifsysteem.

Je werkt met 4 sticks. 2 thuis, en 2 op het werk.

Je neemt een mee naar het werk, kopieert 's avonds alles, en die laat je op het werk achter, en je neemt de stick van gisteren naar huis.
De volgende dag neem je nr 2 mee naar het werk, zet er alles op, en je neemt stick 1 weer mee naar huis.

Zo heb je zowel thuis als op het werk steeds 2 sticks. Brandt het ergens, dan heb je nog altijd een reserve.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z0EF
Bedankt voor jullie reacties so far :)

Het is zoiets als elke dag handmatig een back-up aanzetten van je desktop, waarbij je de vraag stelt of er niet andere mogelijkheden zijn.

Ik zoek dus naar een oplossing in de vorm van 1 apparaat, zoals mijn afbeelding. Dat zou ideaal zijn.

Daarnaast wil ik graag weten wat nu de meest betrouwbare USB sticks zijn, dat weet ik nu nog steeds niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-09 19:17

Michidez

Zelden zo gelachen!

Er zijn geen antwoorden op aangezien de vraag een beetje is zoals: "Welke auto is de beste duikboot".

Geen enkele, dat is daar namelijk niet voor bedoeld.

Een USB-stick kan:
  • Gestolen worden
  • Verloren zijn
  • Een stomp krijgen als deze insteekt waardoor de connector (half-)afbreekt
  • Gewoonweg kapot gaan
  • Corrupt gaan
Eigen ervaring met alle voorgaande.

Ik zou altijd via opslag gaan via het internet. Dan kan je nog met een wachtwoord en een keyfile op USB werken, maar die keyfile is statisch. Dus dan zit je niet te sukkelen met up-to-date houden van allerlei datadragers. En toch heb je offline authenticatie. Je mag alleen dat bestand niet kwijtraken (maar dat is nu ook al zo met de .kdbx ;) )

Kom je nog bij het volgende: Als jij en je partner beiden een wachtwoord aanpassen of een nieuwe entry toevoegt, dan moet deze weer gelijk getrokken worden. Direct opgelost met centrale opslag.

Als je het echt via offline USB-sticks wil doen: Fabriceer een Powershell script dat alle aangesloten USB drives bekijkt, de last modified van de .kdbx bestanden vergelijkt en alle sticks gelijk zet. Met eventueel backup van de overschreven bestanden en verdere fantasietjes.

En als je eeeeeeeeeecht één enkele USB wil: Neem uw eigen een M.2 SSD en steek deze in een behuizing met USB aansluiting. Done. Maar dat kost smerig veel en is (IMHO) zwaar af te raden.

Also: RAID is not a backup solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Er zijn rugged USB sticks zoals: http://www.corsair.com/en...-drives/rugged-usb-drives

- waterbestendig
- schokabsorberend
- en nog meer marketing termen.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z0EF
@Michidez Mijn vraag zou dan zijn: Wat is de meest betrouwbare auto? Maar bedankt voor de uitgebreide toelichting.

Zou jij de private key van je bitcoin wallet online opslaan? Dezelfde vraag kan je stellen over online opslaan van andere inloggegevens. Ik wil het offline, en graag op een redundant opslagmedium dat makkelijk mee te nemen is, zoals een usb stick.

@GoT Bedankt, die kende ik nog niet! Niet helemaal wat ik zocht, maar wel in de goede richting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Z0EF een eenvoudige oplossing is de encrypted password container opslaan synchroniseren via een cloud provider die de files ook client side encrypt. Dat kost je even een kwartiertje werk maar dan ben je niet afhankelijk van USB sticks die op de raarste momenten stoppen met werken.

Eventueel kan je hier een NAS of eigen server voor inzetten, dan heb je altijd zelf de controle over de bestanden en verlaten ze het huis niet.

Edit: bijvoorbeeld dit type pricewatch: Synology DiskStation DS115j

[ Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 10-11-2017 16:12 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:53

TommieW

Numa numa.

Z0EF schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 16:03:
@Michidez Mijn vraag zou dan zijn: Wat is de meest betrouwbare auto? Maar bedankt voor de uitgebreide toelichting.

Zou jij de private key van je bitcoin wallet online opslaan? Dezelfde vraag kan je stellen over online opslaan van andere inloggegevens. Ik wil het offline, en graag op een redundant opslagmedium dat makkelijk mee te nemen is, zoals een usb stick.

@GoT Bedankt, die kende ik nog niet! Niet helemaal wat ik zocht, maar wel in de goede richting!
Ik zou prima durven om de private key van mijn bitcoin wallet publiekelijk op het internet te zetten, zolang deze maar in mijn KeePass database staat.

Mijn KeePass synchroniseert iedere keer bij het opstarten en opslaan de database naar mijn Stack van TransIP. Om mijn KeePass database te openen, moet ik toegang hebben tot de keyfile. Deze bewaar ik altijd los van de database. Daarnaast moet ik ook mijn wachtwoord invoeren om de database te ontsleutelen.

Dus in het zeldzame geval dat het account van mijn Stack (van TransIP, maar kan natuurlijk ook ergens anders) wordt gecompromitteerd, moet de aanvaller toegang hebben tot mijn keyfile. (Dus waarschijnlijk fysiek toegang tot mijn computer.) En de aanvaller moet mijn wachtwoord uit mij martelen. Als dat laatste het geval is, denk ik dat er wat meer aan de hand is dan mijn "verloren" wachtwoorden.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Iets als een yubikey gebruiken, dan heb je altijd een andere wachtwoord, voor bijv je vpn naar je wachtwoord database, die je online zet.

Usb stick waar een ssd in zit heb je dacht ik ook, misschien gaan deze langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
jan99999 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 17:47:
Usb stick waar een ssd in zit heb je dacht ik ook, misschien gaan deze langer mee.
Betrouwbaarheid en levensduur weet ik niet, maar ik heb er een van PNY.

Verder kan de TS googelen op 'usb sd card adapter'. Bij de afbeeldingen gaat een wereld voor me open.
Pagina: 1