Toon posts:

PC herkent 2.5'' Seagte Firecuda niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
En heb dus een 2.5 inch harde schijf gekocht om mijn PC te upgraden in afwachting van de aankoop van een laptop ( waar ik deze harde schijf zou mee over nemen). Probleem harde schijf aangesloten op dezelfde manier als de harde schijf die er in zit ( ne blauwe (sata?) en ne bredere powerkabel. Enkel herkend de PC de schijf niet. Nu merk ik ook wel dat er nog 1 kabel extra kan aangesloten worden op de schijf maar die kabel heb ik niet in de PC, dus 2 vragen: 1 waarvoor zou de ontbrekende kabel moeten dienen? 2 hoe los ik dit op?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:03
Sata data en Sata power? Heb ook 2.5" (SSD) schijven in desktops gezet.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Wat bedoel je met dat de hdd niet herkent wordt?
Zie je de hdd in de bios niet, of verschijnt hij niet in 'Deze Computer'?

Fixing things to the breaking point...

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
bedoel je SATA power en data ?

Afbeeldingslocatie: http://cdn1.alphr.com/sites/alphr/files/styles/insert_main_wide_image/public/2016/01/sata-ssd-connections.jpg

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:11
Wat voor kabel zou er nog in moeten dan? Heb je een foto?

Daarnaast, waar maak je uit op dat de PC de schijf niet herkent? Bedoel je dat je geen schijf erbij hebt in verkenner? Zie je geen schijf in Disk Management? Zie je geen apparaat in Device Manager?

Het is met een harddisk helaas niet zo simpel als kopen en inprikken zoals dat bij USB-schijven of -stickies is.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

SATA is gelijk, of het nu 2,5 inch, 3,5 inch, HDD of SSD is, dus als je dat hetzelfde hebt aangelsoten, dan moet dat goed zijn...

Wat er kan zijn:
- Schijf een driveletter geven in Windows schijfbeheer (er vanuitgaande dat je Windows gebruikt)
- Kabel(s) los gegaan
- Kabel(s) defect
- BIOS instellingen niet juist
- Schijf/mobo niet compatible (al heb ik dat nog nooit meegemaakt)

Te koop....

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:14
albino71 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:41:
- Schijf/mobo niet compatible (al heb ik dat nog nooit meegemaakt)
Heb wel eens een schijf in sata-150 mode moeten zetten voor het laten werken van de disk. Was een macbook van zes jaar terug en een seagate (2.5") laptopschijf.

Verwacht het niet direct hier, zeker gezien het feit dat er een kabel niet is aangesloten :+ maar het is echt mogelijk :)

UNOX: The worst operating system

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-01 11:23
Herkent je PC de schijf echt niet? Hoe heb je dit precies ontdekt?

Staat de schijf niet in de BIOS? Kijk daar eerst eens.

Als hij daar wel staat, moet je eventjes via Schijfbeheer een letter toewijzen en de schijf formatteren. Dat is heel vaak het probleem :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Verwijderd

Topicstarter
Sata data en sata power zijn aangesloten zoals het zou moeten, op de schijf zit er naast die 2 aansluitingen nog een extra aansluiting met 4 pinnekes waar ik geen aansluiting voor vind. BIOS noch verkenner tonen een lege schijf.

Verwijderd

Het zou dan handig zijn om er een foto van te plaatsen of op zijn minst te vertellen welke schijf je hebt gekocht.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die 4 pinnetjes zijn waarschijnlijk voor jumpers. Die heb je in de regel niet nodig.

Zie je het ding wel in je diskmanager?Waar heb je het ding op aangesloten? Als dat een aparte RAIDcontroller is, ga je 'm niet zien in je bios van je systeem, maar in die van de RAIDcontroller.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Geef even de type nummers van de schijf en je moederbord, dat helpt altijd :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Dusss, harde schijf is een SEAGATE FIRECUDA ST1000LX015 1 TB. Net mijn oude harde schijf losgekoppeld, en de nieuwe op exact dezelfde manier aangekoppeld. Op mijn ssd een brandschone versie van win10 geïnstalleerd, helaas nog steeds geen resultaat. Harde schijf niet te vinden in verkenner, niet in de BIOS. Wat doe ik mis?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-01 19:23
Misschien is hij gewoon kapot, spint hij wel op?

My favorite programming language is solder.

• pray2win
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-07-2025

pray2win

Hallo? staat dit ding aan?

Ik heb het bidden opgegeven

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:52

br00ky

Moderator Harde Waren
@Verwijderd, volgende keer even zelf een inhoudelijke titel verzinnen. Ik heb dat nu maar voor je gedaan :X.

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor hem inderdaad niet echt op spinnen, zou toch al rap kapot zijn. @br00ky thx, maar in 1 ste instantie dacht ik gewoon dat ik een of andere kabel vergeten was

• br00ky
  • Laatst online: 23:52

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 16:15:
@br00ky thx, maar in 1 ste instantie dacht ik gewoon dat ik een of andere kabel vergeten was
Dat kan, maar dan is dat je titel, niet een clickbate achtig inhoudsloos "Ik ben dom geweest..."

Zie punt 3 van Het algemeen beleid #quickstart.

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 03-11-2017 16:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Moest het clickbait zijn stond er achter en wat er dan gebeurde geloof je nooit... ;-). Maar ge hebt een punt, zal ter op letten

• Korvaag
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 15:45:
Dusss, harde schijf is een SEAGATE FIRECUDA ST1000LX015 1 TB. Net mijn oude harde schijf losgekoppeld, en de nieuwe op exact dezelfde manier aangekoppeld. Op mijn ssd een brandschone versie van win10 geïnstalleerd, helaas nog steeds geen resultaat. Harde schijf niet te vinden in verkenner, niet in de BIOS. Wat doe ik mis?
Nou.. in navolging op mijn post hier wat boven. Zoek eens op internet welke pinnetjes nodig zijn om de disk op SATA 150 te forcen en probeer het eens. Moet je wel zo'n mini-jumper hebben.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Die 4-pins aansluiting is niet voor jumpers, dat is de seriële poort van je HD (ja echt!).
Is die disk nieuw? Zo ja, lekker retour sturen als hij inderdaad niet opspint.

• Korvaag
TommyboyNL schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:07:
Die 4-pins aansluiting is niet voor jumpers, dat is de seriële poort van je HD (ja echt!).
Is die disk nieuw? Zo ja, lekker retour sturen als hij inderdaad niet opspint.
Weet je dat heel zeker ?

Afbeeldingslocatie: http://support.seagate.com/kbimg/48-8.jpg

Bron plaatje: Seagate support

Let op: Dit is niet perse een plaatje van de schijf van de topicstarter ! Ik ben aan het proberen te zoeken naar een plaatje van deze specifiek drive, maar dat is erg lastig.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:11
Er zitten nog twee pinnetjes op, dat kunnen wel degelijk een RX en een TX, of een SDA en een SCL zijn (ook dit statement in het algemeen ipv specifiek over de schijf van Pcracer).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik weet 100% zeker dat er een Rx, Tx, en GND pinnetje tussen zitten, ik heb vaak genoeg met Seagates gebabbeld over die pinnetjes. Wellicht dat het vierde pinnetje inderdaad *iets* instelt, die heb ik echter nog nooit nodig gehad (en ik heb nogal wat disks in mijn handen gehad...).

• Renault
  • Laatst online: 20:47
Maar even terug naar het probleem waarvoor dit topic werd aangemaakt:
@Verwijderd :
Heb je in de BIOS al eens je SATA-settings bekeken?
Hoewel een SSD het gewoon (maar wel traag) moet doen als AHCI uit staat, kan je toch kijken of het niet toevallig op "IDE" is blijven staan. Dit verklaart niet meteen waarom je SSD niet wordt gezien, maar een inspectie van alle relevante settings kan geen kwaad.

Ook zou je een BIOS-reset naar "Default settings", gevolgd door (als die optie er is) "Optimized settings" kunnen helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja t is een nieuwe schijf,. Pas aangekomen uitgepakt en geïnstalleerd. Tekening van @Korvaag komt overeen met de aansluiting op de schijf. Aangesloten met sata interfece en power de Jumper is dus niet aangesloten. Moederbord:. Geen idee, t heeft ne i7 920 processor ( van 2009)

Ondertussen nog is de bios ondersteboven. Gekeerd. In de boot device vind hij deze schijf niet,. Maar in de CMOS features vind hij ze wel. In verkenner vind hij ze ook niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2017 21:48 . Reden: Extra info ]

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:57

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:34:
Ja t is een nieuwe schijf,. Pas aangekomen uitgepakt en geïnstalleerd. Tekening van @Korvaag komt overeen met de aansluiting op de schijf. Aangesloten met sata interfece en power de Jumper is dus niet aangesloten. Moederbord:. Geen idee, t heeft ne i7 920 processor ( van 2009)

Ondertussen nog is de bios ondersteboven. Gekeerd. In de boot device vind hij deze schijf niet,. Maar in de CMOS features vind hij ze wel. In verkenner vind hij ze ook niet.
En als je zoekt naar schijfbeheer of diskmanager en daar kijkt. Staat die er wel tussen, waarschijnlijk is er geen partitie aangemaakt. Of in ieder geval geen letter.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:55
TommyboyNL schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 22:25:
[...]

Ik weet 100% zeker dat er een Rx, Tx, en GND pinnetje tussen zitten, ik heb vaak genoeg met Seagates gebabbeld over die pinnetjes. Wellicht dat het vierde pinnetje inderdaad *iets* instelt, die heb ik echter nog nooit nodig gehad (en ik heb nogal wat disks in mijn handen gehad...).
Je hebt deels gelijk ja het doet wel iets met de disk maar Tis geen sata is jumper blok.

Het is een temperatuur sensor die ook wel gebruikt wordt in iMacs om fans aan te sturen bij normale pc’s dus niet nodig

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• Renault
  • Laatst online: 20:47
Verwijderd schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:34:
In sommige BIOS'sen kan je de volgorde van de verschillende typen devices aangeven (bv. "eerst de harddisk, dan USB" enz.), waarna je in een volgende menu-optie de volgorde van de harddisks aan kunt geven. Als in dit laatste scherm jouw SSD op plek 2 staat, krijg je precies de situatie die jij beschrijft.
De remedie zou dan zijn om in de volgorde van de harddisk-devices de SSD op plek 1 te zetten.
Dan zou je ervan moeten kunnen booten en hem ook zien in Windows schrijfbeheer.

Er is soms ook een menu-optie in de BIOS met "Plyg and play .... aware OS" (of zoiets, ik weet het niet precies uit mijn hoofd).
Als dat nu staat op de optie dat het moederbord de hardware beheert, zou je dat eens op de andere optie kunnen zetten, zodat het OS (Windows) de hardware beheert.

Verwijderd

Topicstarter
Voila eindelijk opgelost. Wss niet de beste manier maar toch:. Bij het opnieuw aansluiten van de schijf begon Windows problemen te geven,. Daarom sdd geformatteerd,. Opnieuw win 10 geïnstalleerd,. Bij de installatie stond de schijf tussen de mogelijkheden,. Maar bleek ook dat de schijf niet was toegewezen. Gelukkig had ik hier wel de optie om mijn nieuwe schijf te formatteren,. Da gedaan en prob was opgelost
Pagina: 1