Gopro hero 6 filmpjes in H.265 (HEVC) editten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heee,

Ik heb sinds kort een gopro hero 6 gekocht. Super mooi ding, maar ik zit met een probleempje waar ik vooraf geen rekening mee gehouden had. Het lukt mij niet om de beelden opgenomen in 4K te editten. Ik heb niet zo super veel verstand van computers, dus zou iemand advies hebben.

Mijn computer is een HP Zbook 15 met windows 8.1.
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-4700 MQ CPU @2.40 GHz.
8.00 GB RAM werkgeheugen
x64-based processor.

Hier kan helaas het programma van gopro zelf (Quik) niet op runnen omdat ik Windows 8 heb. Veel andere programma's die ik geprobeerd heb kunnen deze bestanden (H.265 filmpjes) niet editten. Ik heb nu ergens wel gelezen over adobe Premiere Pro CC. Volgens mij zou deze dat wel kunnen. Deze kost echter wel wat geld, maar beter dat dan dat ik niks heb aan mijn gopro.

Weten jullie welk programma geschikt zou kunnen zijn om dit soort filmpjes te bewerken en zou mijn computer dat ook aankunnen denken jullie?

Ik hoor het graag.
Alvast bedankt!!

Stan

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:13
Ik zou aanraden om te upgraden naar Windows 10.... Er zijn nog manieren om dat legaal gratis te doen. Dan kan je gewoon Quik gebruiken.

Maar in principe zou je de video's eerst kunnen omzetten in een formaat waarmee je wel kan werken. Als je niet veel ruimte hebt is dat H.264 of naar een ander formaat zoals Cineform (van gopro zelf).

Premiere Pro kan het inderdaad ook, die kan ook automatisch de video's omzetten naar iets wat wel te bewerken is (Proxy, een lage kwaliteit versie om mee te werken. Als je klaar bent maakt die dan de video met de hoge-kwaliteit video)

Maar ik denk dat je sowieso moet omzetten. 4K h.265 kost veel kracht en het liefst hardware encoding. Je laptop heeft allebei niet echt.

Als je goedkoop wil, gebruik Handbrake om je video's gratis te converteren naar een andere kwaliteit en edit daarmee.
Als je makkelijk wil, zorg dat je Windows 10 krijgt en gebruikt. Quik is best goede software voor niet al te lange video's (geen urenlange film).
Premiere Pro CC is best wel lastig en heeft een beste learning curve. Maar het werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Had op een andere computer met windows 10 al eens geprobeerd om het om te zetten naar H.264 met Handbrake inderdaad. Dat duurde echter best wel lang voor slechts een filmpje van 30 seconden en gaat daar niet wel de kwaliteit een stuk van achteruit?

Zou het ook kunnen om Premiere Pro te gebruiken en dan te editten met Proxy (zoals jij zei, in lage resolutie) en dan op het einde de video in hoge resolutie maken. Duurt dan wel ff omdat mijn pc niet super snel is, maar zou dan in principe toch gewoon bijvoorbeeld de hele nacht de computer kunnen laten runnen totdat ie klaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:13
@Verwijderd ja dat klopt. Zo kan je het doen met Premiere Pro. Die werkwijze gebruik ik zelf ook (maar dan in Final Cut Pro, Mac) en zorgt ervoor dat ik heel snel kan werken. Tijden het bewerken hoef ik geen 4K te zien.

Maar Premiere Pro moet er eerst dus wel proxy's van maken, en dat kan even duren. Beste is om:
- Al je videos te bekijken en alles wat je niet wil gebruiken niet te importeren, dat scheelt tijd
- Premiere Pro proxies laten maken
- project maken
- exporteren met proxies uit

Voor je andere vraag: H.265 is niet beter dan H.264 kwa beeldkwaliteit. Alleen is H.265 een stuk kleiner om op te slaan. Je kunt ook exporteren naar Prores. Dat is een formaat zonder compressie en makkelijker te bekijken/bewerken voor je PC. Alleen zijn de bestanden dan wel heel groot en daar heb je veel opslag voor nodig.

Wat dat betreft is met proxies werken ideaal. Hoe dit werkt in Premiere pro vind je hier:
YouTube: Video editing VIP part 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ossieh
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 17:08
al verder gekomen,
ik gebruikte op mijn linux laptop https://www.openshot.org/nl/.
Is opensource en zit redelijk goed in elkaar voor de niet professionele gebruiker.
inmiddels een macbook en kan ik weer gaan kijken naar de gopro tools.