Clean install iOS11: Hoe messages + call history bijhouden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 00:36
Hoi,

Ik wil op m'n iPhone 6 en volledige clean install doen, omdat ik het gevoel heb dat hij na een 2.5j wat trager geworden is. Hem factoryresetten en dan gewoon backup terugzetten lijkt me niet veel voordeel te geven, daarom wil ik er een verse iOS11 opzetten. M'n contacten, agenda en notities zijn gebackuped via icloud, maar hoe kan ik mijn callhistory, sms/imessage/whatsapp en emailaccounts backuppen en makkelijk terugzetten na een verse install?
Dit moet toch kunnen, want ik kan me moeilijk inbeelden dat de mensen die hem jailbreaken telkens alles verliezen als ze een nieuwe update doen...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
WhatsApp knal je gewoon via de app zelf naar iCloud. Dan download ie dat na installatie op je verse iOS en klaar is kees. iMessage geen idee. Email accounts back-uppen gaat niet losstaand vziw. Maar hoeveel moeite is het om ff je username en password in te vullen en evt de servernaam? :P

Denk dat de meeste mensen met een jailbreak helemaal niet updaten overigens. :+

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die informatie zit in je back-up. Volgens mij zijn er tooltjes om specifieke delen van backups terug te zetten.

Als je de call history minder belangrijk vindt; vanaf een aanstaande iOS versie kun je ook iMessage (en SMS) history synchroniseren ipv dat alleen nieuwe berichten door komen. Wellicht interessant om daar op te wachten als een gewone restore + backup niet het gewenste effect geeft.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 5 november 2017 @ 02:55:
Die informatie zit in je back-up. Volgens mij zijn er tooltjes om specifieke delen van backups terug te zetten.
Je kan niet alleen je SMSjes en call history terugzetten zonder de hele backup terug te zetten. Ik heb me erbij neergelegd dat ik ze voortaan zal moeten naslaan vanuit een backup op mijn computer.

[ Voor 13% gewijzigd door Sfynx op 05-11-2017 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Dat hele clean install gedoe slaat ook nergens op, dat zit zo in de hoofden van mensen dat dat beter is.

Als je alles wist dan staat dat los van iOS. Het is dus geen nieuwe installatie van iOS, je verwijdert alle apps, instellingen en data. En je gaat opnieuw het setup-proces in, alsof je een nieuwe telefoon hebt. En dat is niet erg, want apps kunnen alleen binnen hun eigen container data wegschrijven, dus er staat geen andere 'rommel' op je systeem. Elke iOS-update ruimt alles wat niet meer nodig is (van de vorige versie) op.

Doe je een restore uit iCloud dan doe je het volgende:
- Met iOS zelf niks. iOS zit niet in je iCloud backup (wat veel mensen kennelijk denken).
- De apps zitten ook niet in de backup, alleen een lijst met apps en waar jij deze op je home-screen had gepositioneerd. De backup gaat gewoon al je apps opnieuw uit de App Store halen (je zult zien dat je automatisch de nieuwste versie van alle apps krijgt, mocht je voor de backup achterlopen).
- Instellingen (wifi-netwerken, mail accounts etc.) worden teruggezet.
- Foto's, contacten etc. worden teruggezet.
- Bepaalde data van apps worden teruggezet. En dat is alleen data die in de container van de app weggeschreven kon worden en naar iCloud is gegaan.

Het zal ongetwijfeld een keer een vaag probleem oplossen door dit te doen, maar als je geen vage problemen hebt dan is het zonde van je tijd. Het is hetzelfde verhaal als mensen die elke keer alle apps lopen af te sluiten om bijv. accu te sparen: onnodig, iOS regelt zelf dat apps na verloop van tijd in hibernation gaan. Daarbij kost een app uit hibernation halen vaak minder CPU dan een volledige start (waarbij ook stukken initialisatie-code doorlopen wordt die vaak langer is dan de initialisatie-code na een hibernation). Vaak is het tegenovergestelde dus waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 00:36
Tom, ik begrijp je standpunt zeker. Het is de eerste keer dat ik met deze iPhone 6 (van 2014) iets doe van backup of clean install, en dan wil ik gewoon het zo goed mogelijk doen en ervoor zorgen dat er niets van restanten over kan blijven. De batterij lijkt het iets minder te doen op het exemplaar van m'n vrouw en ik wil uitsluiten dat dit eventueel door iets van app of whatever meekomt naar de nieuwe install. Een nieuwe batterij komt er ook in alleszins...
Ik weet dat er een 'message' backup aan te komen is op icloud, wat veel zou helpen. Het zou gewoon handig zijn mocht je de call history kunnen behouden, zonder alle bijkomende dingen.
Mail kan je inderdaad makkelijk gewoon terug instellen, en apps (waarvan we er al heel wat eigenlijk zelden gebruiken) worden weer stapsgewijs geïnstalleerd.

Verder ben ik ook de keuzes van bepaalde apps tov de native ones aan het bekijken. Iets in de plaats van de native mail app, google calendar ipv die van apple, evernote ipv notities, ...

[ Voor 10% gewijzigd door Cappuccino op 05-11-2017 18:17 ]

Pagina: 1