Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torcane
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-05 10:30
Dag allen,

Ik heb de laatste tijd veel met mijn vriendin en familie gediscussieerd over het volgende waarbij ik toch jullie mening even graag zou willen weten.

Het gaat om de volgende situatie:

Mijn opa, van aanzienlijke leeftijd, woont nog in zijn eentje in een vrijstaand huis. Mijn ooms en tantes zijn de belastingdienst voor doordat ze het huis overgenomen hebben en het nu geregistreerd staat op hun naam waarbij de hypotheek volledig is afgelost.
Nou heeft iedereen al een stapje vooruit zitten denken en zijn we tot de conclusie gekomen dat mijn vriendin en ik het huis zouden willen overkopen (van de familie) als opa zou komen te overlijden.

Een aantal feiten:
- Opa betaald nu een maandelijkse huur aan de familie om in zijn huis te wonen.
- Het huis is officieel getaxeerd en de prijs die we voor het huis moeten betalen is bekend.
- We vermoeden dat we 2/3 jaar zullen moeten wachten. Heel bot gezegd, wanneer opa is overleden.
- We zullen opa nooit verhuizen uit eigen belang.
- Wij huren op dit moment tegen een relatief klein bedrag van de ouders van mijn vriendin. Over een jaar ongeveer willen de ouders zelf in dit huis gaan wonen, dus zouden we daar uit moeten.

Aangezien op dit moment de hypotheekrente (nog) laag staat, willen we eigenlijk "zo snel mogelijk" een hypotheek afsluiten.

Volgens mij hebben we nu alleen deze opties:
1. We kopen het nu over van de familie, laten opa erin wonen, hij betaald maandelijks een klein bedrag(huur). Wij betalen maandelijks de hypotheek en wachten tot we uiteindelijk er zelf kunnen wonen.
- Nadeel is dat je geen hypotheekrente aftrek krijgt omdat dan dit huis in box3 valt, althans dat heb ik me laten vertellen.

2. Wij blijven huren voor 1 jaar, daarna zoeken we een ander huurhuis om daarna het huis ooit over te kunnen kopen (maar waarschijnlijk wel met een hogere hypotheekrente)

Zijn er nog andere opties dan optie 1?
Mijn vader dacht dat er nog een regeling bestond als je het huis van een familielid overkocht maar er zelf niet in gaat wonen, klopt dit?
Is er nog een andere manier om nu de hypotheek te krijgen met lage rente zonder (te veel) nadelige financiele gevolgen?

Alvast bedankt voor het meedenken en eventuele reacties,

Gegroet,
Torcane

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:03
Opa contant de huur laten betalen en het verder aan niemand vertellen.

en nee dit is niet hoe het hoort, maar wel het voordeligste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:53

Rmg

Wacht tot ie dood is.
Familiebank constructie, de familie verstrekt de hypotheek aan jullie.
En dan kan je nog creatief doen met rente terugschenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King4589
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-09 14:12
Denniz0229 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:25:
Opa contant de huur laten betalen en het verder aan niemand vertellen.

en nee dit is niet hoe het hoort, maar wel het voordeligste.
Niet altijd, Opa komt mogelijk in aanmerking voor huurtoeslag. Als Opa dan contant betaald krijgt hij dit niet. Opa zal dus officieel huur moeten betalen, dit moet waarschijnlijk ook voor de belastingdienst omdat ze ander vragen komen stellen waarom TS een huis huurt terwijl hij er een vrij heeft staan.

Wat TS het beste kan doen is contact opnemen met een financieel adviseur. Deze kent de meeste regels en mogelijkheden. Misschien is het zelfs een optie om het huis te gaan delen met Opa zodat hij minder hulp van buitenaf nodig heeft waardoor ook aanspraak gemaakt zou kunnen worden op diverse mantelzorg regelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:30
Beter wachten tot opa overleden is. Misschien is het een taaie ouwe rot die nog wel 15 jaar leeft (tenzij hij al ziekteverschijnselen heeft). Zit je met je mooie huis...

Vergelijkbaar geval bij ons in het dorp. Rijke kerel koopt 2 huizen, 1 gesloopt en andere huis bewoont tot door oude dame, afgesproken dat ze er tot de dood mag wonen. Die kerel zit nu al 12 jaar met een huis 1 meter naast het andere huis want het vrouwtje "wil maar niet dood".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 11:48

killercow

eth0

Je kunt niet gewoon maar een huurbedrag kiezen, dat bedrag moet wel markt-reëel zijn.
Daarnaast kun je niet gebruik maken van hypotheekrenteaftrek voor een woning waar je niet zelf in woont.

Ik zou even contact zoeken met een belastingadviseur omdat hier de nodige haken en ogen aan zitten die een standaard hypotheekadviseur wellicht niet eerder gezien heeft.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torcane
Wow, dat zijn veel reacties in een korte tijd!
Thanks!
Rmg schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:27:
Wacht tot ie dood is.
Familiebank constructie, de familie verstrekt de hypotheek aan jullie.
En dan kan je nog creatief doen met rente terugschenken
Familiebankhypotheek inderdaad! Wij hebben het nog even opgezocht maar het lijkt erop alsof dit alleen met geld gedaan wordt.
Of zou er ook een regeling zijn dat wij bijvoorbeeld het huis van opa krijgen als hypotheek en dan maandelijks elk famielid af zouden lossen? Uiteraard wel alles vastgelegd bij de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:53

Rmg

Torcane schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 19:45:
Wow, dat zijn veel reacties in een korte tijd!
Thanks!

[...]

Familiebankhypotheek inderdaad! Wij hebben het nog even opgezocht maar het lijkt erop alsof dit alleen met geld gedaan wordt.
Of zou er ook een regeling zijn dat wij bijvoorbeeld het huis van opa krijgen als hypotheek en dan maandelijks elk famielid af zouden lossen? Uiteraard wel alles vastgelegd bij de notaris.
Het _lijkt_ me dat de eigenaar(s) van het huis het aan jou kan verkopen en tegelijkertijd een hypotheek kan verstrekken. Waardeoverdracht lijkt mij dan een papieren excercitie. Maar leg het voor aan een fin. Adviseur d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torcane
Rmg schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 20:07:
[...]

Het _lijkt_ me dat de eigenaar(s) van het huis het aan jou kan verkopen en tegelijkertijd een hypotheek kan verstrekken. Waardeoverdracht lijkt mij dan een papieren excercitie. Maar leg het voor aan een fin. Adviseur d:)b
Thanks! We gaan het voorleggen bij de familie. Ik zal er nog op terug komen of het gelukt is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Reken ook even uit of die hypotheek wel écht zo voordelig is als je denkt, want als je er niet woont heb je geen recht op hypotheekrenteaftrek. Verder moet je maar net een bank kunnen vinden die een hypotheek wil verstrekken aan een woning waar een huurder in zit....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1