Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:06

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Sinds enkele jaren ben ik naast een dienstverband actief als freelancer. Dat beperkte zich tot een opdrachtje of 10 per jaar, wat dus prima met een paar Excelsheetjes is te bolwerken. Inmiddels wordt het dienstverband afgebouwd en zal ik over enkele maanden 100% free gaan lancen. Ik heb er bovendien voor gekozen om voor de afwisseling te gaan, wat dus ontzettend veel losse opdrachten betekent (gerust 100-150 op jaarbasis). Die stromen op zich wel binnen, maar ik merk dat de boekhouding op de handmatige manier (inkomsten/uitgaven op een aparte sheet per jaar, facturen handmatig tikken, betaling in de gaten houden, kilometerregistratie etc) tijdsintensief begint te worden.

Zou er een wonderpakket bestaan waarmee ik klanten, opdrachten, kilometers, facturen, inkoop etc. allemaal kan regelen? Ik hoop hier tips te krijgen :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Ik gebruik zelf boekhouden in excel.
https://www.boekhoudeninexcel.nl

Is een simpel maar toch uitgebreid excel bestand waar mee je alles kunt doen wat je wilt tot de aangifte naar de belastingdienst toe.

En een schappelijke prijs. Aanschaf is wel per jaar maar na de eerste aanschaf krijg je elk jaar korting op de licentie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JorzoR
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 07:46
Ik ben (als freelancer) al heel wat jaren te spreken over: https://www.moneybird.nl/ontdek/

Kilometerregistratie (auto en fiets) hou ik zelf bij in een aparte Excel volgens de regels van de Belastingdienst en gooi ik maandelijks in Moneybird als uitgaven zodat m'n winst minder wordt, waardoor je dus minder belasting hoeft te betalen.
Als je veel met het OV gaat is het handig om een zakelijk OV chipkaart ergens aan te vragen, zodat je gewoon facturen daarvoor krijgt. Ik heb een NS Businesscard hiervoor, maar er zijn ook anderen.

Als je alles netjes bijhoudt dan raad ik je wel aan om je belastingaangiften gewoon te laten doen door iemand die er verstand van heeft, aka een boekhouder. Als je veel gaat verdienen wil je namelijk dat dit gelijk goed gaat en je niet achteraf nog allemaal correcties krijgt. Geeft je ook wat peace of mind als je dat over laat aan iemand anders.
Je kan natuurlijk ook alles door je boekhouder laten doen maar ik vind dat basis boekhouding ook handig is om zelf te weten.

Volgens mij zijn er ook pakketten op de markt die nog meer automatiseren voor je, maar ik vind Moneybird wel lekker werken voor freelancing.

[ Voor 12% gewijzigd door JorzoR op 03-11-2017 09:04 ]

Creating Writekit: AI-Powered Writing Made Simple. Easy, creative, efficient writing and collaboration @ Writekit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
KM registratie gaat mij niet zozeer om de bijtelling (ik rijd mijn auto prive), maar inderdaad om 19 cent per km netto aan mezelf uit te kunnen keren, EN om de klanten voor wie de KM's zijn gemaakt daar ook een factuur voor te kunnen sturen. Dus idealiter zouden de KM's wel in hetzelfde pakket bijgehouden worden, om te voorkomen dat ik dus op 2 plekken dezelfde lijst bijhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik gebruik zelf acumulus en dit bevalt mij erg goed.

Alles zit er in voor een ZZP-er, inclusief eindejaarsrekening om je belasting in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 17:13
Je zou eens kunnen naar Paymo. Daarmee kun je ook projecten/uren registreren en van daaruit automatisch factureren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:00
Ik gebruik Acumulus. Een heel fijn pakket, niet duur en goede ondersteuning. Zowel technische als boekhoudkundige vragen worden snel beantwoord en ze bieden ook een interessante beginnerscursus voor slechts 30 euro.

Kan er alles mee. Facturen inkomend en uitgaand, urenregistratie, kilometerregistratie, BTW-aangifte, uitdraai voor de jaarlijkse belastingaangifte et cetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 13:41
Hier ook een Moneybird gebruiker. Heb een automatische koppeling met mijn zakelijke rekening dus registreren van betalingen, inkoopfacturen en bonnetjes is erg makkelijk.
Km's met mijn privé auto houd ik bij in een (concept) inkoopfactuur en laat ik (periodiek) uitbetaling .
Rabobank heeft ook een nieuw platform, https://tellow.nl, geen idee of het wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DixxyJS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09-2021
Ik heb tijdens mijn freelance periode altijd Snelstart gebruikt.
Het pakket wat ik had kostte rond de €900,- maar dan heb je wel een compleet pakket waar je alles mee kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 09:44

André

Analytics dude

Ik hou een excel bestand bij. Daarin staan iets van 30 facturen en 20 bonnen per kwartaal, dan nog een tab met kilometers en een maand/kwartaal overzicht.
En dan eens per kwartaal mail ik dat (bonnen, facturen, afschriften) naar mijn accountant/boekhouder en die regelt de rest, inclusief een jaarrekening en IB aangifte.
Kost rond de €1200 per jaar. Maar ik heb het er voor over, ik heb een hekel aan administratie.

[ Voor 3% gewijzigd door André op 03-11-2017 13:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 16:55
Ik heb jarenlang LibreOffice gebruikt, maar ben dit jaar toen ik besloot vol zelfstandig te gaan overgestapt op e-boekhouden. Het doet wat het moet doen en geen eyecandy, gewoon vlot.
De boekhouder had een voorkeur voor Snelstart, maar dat was voor mij geen optie omdat Snelstart Windows-only is.

[ Voor 23% gewijzigd door Springuin op 03-11-2017 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowzon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 14:04
Ik raad je https://www.moneymonk.nl aan. Speciaal gericht op de ZZP'er en omvat al je gevraagde functionaliteiten. Inclusief duidelijke interface, mobiele app en goede support. Ook voor boekhoudkundige vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Shadowzon op 03-11-2017 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lonnv
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-01-2023
Eerst in excel, daarna door een boekhouder laten doen.
Nu gebruik ik jortt.nl, bevalt tot nu toe goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 07:11

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik gebruik manager.io wat voor een stuk freeware ontzettend goed werkt. Kan een hoop en is relatief gebruiksvriendelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik ben ook een tevreden acumulus gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
@SeatRider: Al eens de zoek functie van Tweakers geprobeerd? Dit is niet de eerste keer dat deze vraag voorbij komt.

Maar mijn advies: acumulus. Voor 10 euro per maand ben je klaar en heb je echt een goed boekhoudt product wat veel kan, maar vooral zeer eenvoudig is. Alles zit er in wat je nodig hebt.

Vergeet excel oplossingen. Kost je zeer veel tijd en moeite. Zeker als er een fout in zit, of je niets moet aanpassen. Voor 120 euro per jaar zou ik er nooit aan beginnen.

[ Voor 20% gewijzigd door Rolfie op 03-11-2017 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
DixxyJS schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:10:
Ik heb tijdens mijn freelance periode altijd Snelstart gebruikt.
Het pakket wat ik had kostte rond de €900,- maar dan heb je wel een compleet pakket waar je alles mee kunt doen.
Inmiddels hebben ze daar een abonnement van gemaakt met cloud administratie (lokaal nog wel mogelijk).

Ik heb 6 jaar mijn administratie in excel gedaan, elk kwartaal inkoop, verkoop en bank naar de boekhouder brengen. Sinds dit jaar de snelstart administratie overgenomen van de boekhouder en hem toegang gegeven. Kost me 120 euro voor het pakket, scheelt me bakken met tijd, geeft zoveel meer direct inzicht en bespaart me 300 euro aan kosten bij de boekhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
http://www.sql-ledger.com/ is wel iets voor de Tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:48
Wefact. Diverse koppelingen met boekhoudpakketten mogelijk. Maar voor de beginnende zzp'er is dat nog niet eens nodig. Herkent automatisch inkoopfacturen en het versturen van facturen is ook grotendeels geautomatiseerd. Direct een btw overzicht klaar voor de btw aangifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Dank voor de reacties! Ik heb een paar suggesties bekeken, en Acumulus lijkt inderdaad perfect aan te sluiten bij wat ik wil. Ze hebben de mogelijkheid om een maand gratis proef te draaien, dat ga ik in december doen zodat ik vanaf 2018 met een nieuwe administratie kan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb even de kans gehad om te spelen met Acumulus en het doet inderdaad zo'n beetje alles wat ik wil. Het enige wat ie niet doet, is geboekte kilometers (voor reiskostenvergoeding) gelijk kunnen koppelen aan een klant ter declaratie. Maar ik heb nu een standaarddienst gemaakt "Reiskosten per kilometer" en dan hoef ik alleen maar het getalletje over te nemen. Extra bonus is dat ik het pakket ook kan gebruiken voor simpele offertes/opdrachtbevestigingen. Kortom, dat gaat m worden volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:00
Je kan een feature request indienen, wellicht implementeren ze het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb nu iets leuks met Acumulus aan de hand. Ik heb een Engelstalige klant, dus ben bezig geweest een Engelstalige offerte en factuursjabloon te maken. Dat leek prima te gaan, behalve dat de editor struikelt over een zin als:

XYZ makes no guarantees or warranties of any kind, expressed оr implied, with regards to fitness for a particular purpose.

Bij het opslaan gooit ie de woordjes "or" er tussenuit.

De helpdesk geeft aan dat dit een overblijfsel is van een beveiligingsmaatregel en geeft aan dat het volgens hen taalkundig "nor" moet zijn. Niet dus.

Ze lijken in elk geval geen aanstalten te maken om het te fixen. Lekker dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:21
Ik krijg morgen een boekhouder/accountant op bezoek om mijn ZZP administratie volledig te gaan doen?

Wat is een redelijke prijs op jaar basis wat zoiets kost? Dus eigenlijk wat betalen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
De ZZP-ers in dit topic houden zelf boek :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:12
Ik betaal 90 ex per maand voor de boekhouding, btw aangiftes en aangifte. Maximaal 150 facturen per jaar. Ik scan alle facturen en boekhouder zet ze goed in de boeken.

Overigens heb ik ook een uitgebreide Excel met mijn business case/inkomsten en uitgaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
miena21 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 12:12:
Ik krijg morgen een boekhouder/accountant op bezoek om mijn ZZP administratie volledig te gaan doen?

Wat is een redelijke prijs op jaar basis wat zoiets kost?
In mijn omgeving hoor ik meestal bedragen van 1000 à 1500 euro per jaar (zowel ZZP als VOF).

Of dat redelijk is? Ik vind het persoonlijk best veel geld waar ik liever zelf van op vakantie ga dan dat ik het de boekhouder gun :+

Als je het allemaal netjes bijhoudt, zou het voor een pro (of zelfs voor jezelf) niet teveel werk moeten zijn.

Echter zijn er ook mensen bij die rustig een doos of een plastic tas met bonnetjes en papieren dumpen bij het administratiekantoor, zo van "Zoek jij het effe lekker uit! Toedeledokie!".
Waar ze er vervolgens achter komen dat er nog gegevens ontbreken, zoals bankafschriften, KM-administratie e.d.

En dan ook nog vaak op het laatste moment voor de kwartaal-aangifte BTW of jaaraangifte inkomstenbelasting. Tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Als je zelf alle in/verkoopfacturen invoert en daarmee ook de BTW-aangifte doet moet een jaarlijkse controle+aangifte inkomstenbelasting niet meer dan 300.- kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Ik hoop eigenlijk dat een boekhouder zichzelf terugverdient door net wat slimmigheidjes te kunnen doen met btw aftrek en wellicht een auto op de zaak etc etc.

Al weet ik dat het allemaal niet heel spannend is voelt het wel goed om het aan een prof over te laten.

Ik deed altijd elk jaar mijn aangifte zelf, maar als mijn broer (belastingadviseur) hem nog even controleerde viel dat altijd gunstiger uit voor ons gezin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:11

Croga

The Unreasonable Man

miena21 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:42:
Ik hoop eigenlijk dat een boekhouder zichzelf terugverdient door net wat slimmigheidjes te kunnen doen met btw aftrek en wellicht een auto op de zaak etc etc.
Mijn boekhouder kost me €750 per jaar. Hij doet alleen de jaarrekening en de belasting aangifte.

Mijn eigen berekening kwam uit op €15500 belasting betalen. Zijn berekening kwam op €12800. Ik denk dat hij zijn geld meer dan waard is :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Ik doe zelf de boekhouding en heb daarnaast een boekhouder die mij controleert en de BTW, jaarrekening en belastingaangiftes doet. Voorheen kostte de boekhouder me 900 per jaar, nu 650 omdat ik alles zelf inboek.

Reden waarom ik het nu zelf doe is niet de kostenbesparing, maar het gemak: ik heb nu gewoon overzicht en kan elk moment met 1 klik kijken welke facturen er nog open staan. Verder nooit meer handmatig factuurnummers, btw percentages en datums aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
_JGC_ schreef op zondag 15 juli 2018 @ 16:24:
Ik doe zelf de boekhouding en heb daarnaast een boekhouder die mij controleert en de BTW, jaarrekening en belastingaangiftes doet. Voorheen kostte de boekhouder me 900 per jaar, nu 650 omdat ik alles zelf inboek.

Reden waarom ik het nu zelf doe is niet de kostenbesparing, maar het gemak: ik heb nu gewoon overzicht en kan elk moment met 1 klik kijken welke facturen er nog open staan. Verder nooit meer handmatig factuurnummers, btw percentages en datums aanpassen.
Jaarrekening is voor eenmanszaak niet verplicht. Dus wellicht kan je nog meer besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

Croga schreef op zondag 15 juli 2018 @ 14:06:
[...]

Mijn boekhouder kost me €750 per jaar. Hij doet alleen de jaarrekening en de belasting aangifte.

Mijn eigen berekening kwam uit op €15500 belasting betalen. Zijn berekening kwam op €12800. Ik denk dat hij zijn geld meer dan waard is :-)
Ik zou wel oppassen met "zijn berekening", uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor een juiste aangifte :). Ik vind 20% extra aftrekposten een behoorlijk verschil en zou als eigenaar wel precies willen weten waar dat vandaan komt :). Zomaar een tip ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
miena21 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 21:45:
[...]

Jaarrekening is voor eenmanszaak niet verplicht. Dus wellicht kan je nog meer besparen.
Weet niet of er nog gradaties zitten in jaarrekeningen, maar die van mij is niet enorm ingewikkeld. Uiteindelijk moet er een bedrag "winst uit onderneming" naar de belastingaangifte, dat bedrag moet ook uitgerekend worden.
Zo heb ik als ZZP'ER geen voorraadadministratie en geldt bij mij factuurdatum=boekdatum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:11

Croga

The Unreasonable Man

Sport_Life schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:04:
Ik zou wel oppassen met "zijn berekening", uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor een juiste aangifte :). Ik vind 20% extra aftrekposten een behoorlijk verschil en zou als eigenaar wel precies willen weten waar dat vandaan komt :). Zomaar een tip ;)
Uiteraard! Hij heeft me dan ook voorgelegd wat ik nog extra zou kunnen doen en mij daarin de keuze gegeven. Het ging om zaken die ik zelf ook had kunnen uitvinden maar gewoon simpelweg niet snapte hoe het werkte of wist dat het bestond. Je weet wel; het soort dingen wat je van een boekhouder verwacht ;-)
Pagina: 1