Advies aanschaf router ipv server neerzetten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroningerDev
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:23
Voor mijn thuisnetwerk ben ik op zoek naar een router welke over ook een ingebouwde vpn en dns server beschikken. Thuis zou ik graag een raspberry neer willen zetten waar ik een prive git server op zal hosten. Om deze niet direct bloot te laten stellen aan het internet wil ik graag een vpn server op de router. Verder zal ik de dns server gebruiken om namen binnen het netwerk te beheren. Zo hoef ik bijvoorbeeld niet op elke pc/notebook die ik gebruik de hosts file van windows aan te passen. Dit alles is ook mogelijk door een raspberry extra neer te zetten. Alleen heb ik geen zin om dit op te zetten/beheren. De nieuw aan te schaffen router komt dan trouwens middels een bridge aan de ziggo modem.

Ik vind meerdere routers waarbij ik kan terugvinden dat dezen over een vpn server beschikken. Alleen kan ik nauwelijks iets vinden over routers met een dns server.

Graag hulp en advies

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:13
GroningerDev schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 00:01:
Alleen kan ik nauwelijks iets vinden over routers met een dns server.
Bijna iedere router speelt wel voor DNS-server, alleen niet op de manier die jij bedoelt.

Sommige modellen maken automagisch DNS entries aan op basis van hostname die de client meestuurt, maar dat is het dan ook wel. Wil je meer (custom entries), dan is er niet zoveel keus.

Zou het zoeken in de hoek van Ubiquiti/MikroTik/OpenWRT. Van MikroTik weet ik zeker dat je statische DNS entries kunt toevoegen, maar dynamisch entries aanmaken is weer een stuk lastiger.

Met iets als OpenWRT heb je natuurlijk alle vrijheid qua packages, dan kun je gewoon zelf dnsmasq instellen. Wat me overigens tot m'n laatste punt brengt: waarom installeer je niet gewoon dnsmasq en OpenVPN op de raspberry pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een willekeurige router met USB aansluiting én daarbij een "pi-hole" welke je op een..... Je raad 't niet.......RPi laat draaien? Die RPi heeft aan de voeding middels een USB poort genoeg.

[ Voor 54% gewijzigd door Will_M op 03-11-2017 00:43 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroningerDev
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:23
Ik heb mijzelf ook al verdiept in OpenVPN en dnsmasq. Dit vind ik alleen voor het gebruik in mijn thuisnetwerk niet prettig. Het liefste iets wat al kant en klaar is met een GUI.

pi-hole kende ik eigenlijk alleen als een netwerk adblocker. Nu ik me hier gauw op inlees lijkt dit ook een redelijke optie als dns server met GUI. Hierbij zie ik ook weer OpenVPN voorbij komen zonder GUI. Nou vind ik dit dan weer wat minder.

OpenWRT heeft ook geen voorkeur. Gezien het niet echt out of the box is.

Ubiquiti en MikroTik zal ik mij morgen even verder in verdiepen.

Heeft iemand enig idee of de small business lijn van Cisco uitkomst zou kunnen bieden?